Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nytt år, 2021, dags för nästa "massbygge"? ;-)

  1. #1

    Standard Nytt år, 2021, dags för nästa "massbygge"? ;-)

    Tjoh,

    2020 kom och det gick men under den tiden fick vi till ett flyg-kit-bygge som flera hakade på, ingen aning hur många det vart beställda på slutet, men ett helt drös och bra flyger SpeedBob!

    2020:
    Svammel-tråden "vad vi skulle välja": http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...g-p%C3%A5-skoj
    Byggtråden av SpeedBob: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ob-800-1060%21

    Alla kanske inte vart klara med 2020-bygget, men det hindrar inte att vi börjar spåna på nästa. :-)

    Vad tror ni för 2021?
    Är ni sugna på ett till kit?
    Blir det nåt befintligt kit alla kan köpa i nån webshop?
    Eller blir det ritningar för scratch-bygge?
    Eller blir det som 2020 då eldsjälar modifierade och förbättrade ett kit och en lokal firma skar ut allt åt oss?
    Vad för typ av flyg vill vi bygga?
    Vad har vi lärt oss från 2020-bygget, förutom att det var roligt?
    Kanske nån provade på kit-bygge för första gången och vart taggad?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag lärde mig att det går att bygga roliga flygmaskiner som väger under 250g vilket också råkar vara flygplan som numera får flygas ute runt hörnet.

    Kanske en långsam kärra den här gången, hur stor kan man göra en 250g maskin byggd med rimliga material? Över 2 meter?

  3. #3

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	392,8 KB 
Id:	72334Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	33.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	138,5 KB 
Id:	72335Här är en fin segelmodell som säkert går att skala till lämplig storlek. Precis som speedBob så går det att skala om till olika storlekar.

    Här finns ritning.
    http://www.rckozmodrom.com/RcModely/...s7-r7bkLqo5pJo

    En gissning är att man får hålla sig under 1,5m om man vill under 250g.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller absolut med om att en liten C0-kärra ligger i tiden. Motorkärra och gärna nåt skala-liknande - t ex Claes Meijers lilla Cub-variant ?
    Roger

  5. #5

    Standard

    CUB hade jag också i tanken, Meijers lil-Cub är kul. Han har byggt 2st en 80cm och en 100cm om jag inte minns fel, båda under 250g.
    Personligen föredrar jag nog en standard SuperCub framför en J3 eller modifierad J3 men alla varianterna borde gå att bygga med samma utgångsmaterial.

  6. #6

    Standard

    250 gram är ju högaktuellt och någon sorts STOL-kärra med flaps hade varit skoj, kanske med bushwheels till och med, finns såna i EPO som inte väger mycket. Såna som Bobber ser lätta ut men kanske blir för sköra om det ska vara flaps mm? (har redan 3 Cub's så en till märks knappt)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om det går att få in Meijers Li'l Cub med 100 cm spv under 250 g så vore det ett trevligt projekt.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Är denna Claes Meijers 800 mm Lil-Cub?
    200 g väger den enligt texten i alla fall.

    https://www.youtube.com/watch?v=p9fsIwlY-sY
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Så är det Ålänning. Mitt önskemål om lite större spv kanske var att ta i men lite större än 800 mm borde det gå att göra den.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Det där med C0, 250 gram, 19 m/s och vad det nu var till, skulle gälla... så är det väl ändå inte aktuellt med C0 eftersom det är hemmabygge, var det så?

    Mina förslag är...
    Förslag 1: Med tanke på att 250 gram är aktuellt så kan man ju sikta på att bygga nåt lättare än det, bara för att se vad det skulle bli. Vad vi nu väljer? Jag har ingen aning hur stora flyg man kan få till under 250 gram, nån som har koll?

    Förslag 2: Eller så skippar vi 250 gram och donar ihop nåt lämpligt förslag på nåt vi vill bygga istället? STOL-flyg, nåt Cub-liknande, kanske en EDF-trainer, eller EDF-semiskala, nåt annat skala-likt, dubbeldäckare, nån lämplig trainer så många nybörjare får nåt enkelt att bygga flyga och reparera, nåt flyg som är mer roligt än snyggt, nåt UL-liknande, osv...

    Kanske kika vad vi hade som förslag i förra funderings-tråden... det var dessa:
    - Ryggskottet
    - Wisel
    - Kungfu
    - Bloody Micks Funbat
    - Bloody Wonder
    - Volta-7
    - Ampere
    - Speedster 400
    - Kobra
    - Sting
    - Zaunkönig
    - Stik
    - TopStik
    - Strike
    - Zipp
    - Nya Zipp
    - The Trottel
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Nu finns Meijers lilla Cub att köpa från rc-shoppen.se
    https://rc-shoppen.se/byggsatser-flyg-1/stol-lil-cub

    Jag har sett storebror av samma modell (2m spännvidd) flyga och den var riktigt långsam. Den lilla har jag inte sett i verkligheten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •