Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bra depronlim!

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Bra depronlim!

    Var en sväng till Hornabch idag, och sprang (nåja!) förbi limhyllan.
    Jag kunde inte låta bli att köpa en tub Pattex "lösningsmedelsfritt" kontaktlim för att prova på Depron.

    Och.....
    det var riktigt bra!

    Dock lite längre 'väntetid' (20-45 min) innan man kunde lägga ihop bitarna, men vem har bråttom till ett sånt pris??


    https://www.hornbach.se/shop/Pattex-...-detaljer.html
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Om jag inte mins helt fel så är Depron en finkornig variant av expanderad styrenplast. Frigolit är en annan ej finkornig variant. Ett lim som fungerar bra där är Casco RX-lim, den klassiska varianten med starkt luktande lösningsmedel. Det verkar som om lösningsmedlet kan dunsta rakt igenom skumplasten utan att påverka den.

    Expanderad polyeten (EPO) och expanderad polypropen (EPP) är motståndskraftiga mot många lösningsmedel och är lite sega och ganska kraschtåliga. Kan man köpa EPO eller EPP i skivor?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har tillsammans med mina närmaste kompisar testat rätt många olika kontaktlim (och även andra typer av lim) för användning på depron, EPP och EPO och den "bistra" sanningen är att inget lim hittills slagit UHU Por. Endera som kontaktlim eller för klassisk "våtlimning".
    Beträffande Pattex så har både det lösningsmedelsbaserade och det lösningsmedels-fria ingått bland de testade limsorterna.
    Skulle gärna hitta nåt som fungerar lika bra som UHU Por och som går att köpa lokalt men tyvärr - inte hittills.
    Sen är ju inte alla värdelösa men i alla fall klart sämre än UHU Por. I alla fall är det våra erfarenheter.
    Roger

  4. #4

    Standard

    UHU Por är billigt och bra! :-) Med lite målartejp som tillfälligt håller ihop så limmar man ihop mycket på kort tid. Har använt på EPO, EPP, Depron och liknande material jag med. Ett lim till mycket är billigare än olika lim till olika material. Medium CA har jag använt på samma material när det behövts fästas något stumt och som inte får lossna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •