Ursprungligen postat av henke2
Ursprungligen postat av
AmRi
Man skall undvika att ladda ur en ack under 3.7v/cell som du nämnde själv.""
Ursprungligen postat av
henke2
Fel som någon annan också konstaterade. 3volt under last brukar man säga, om inte annat betydligt närmare sanningen än 3.7volt som snarare är halvfull acke.
Ursprungligen postat av
AmRi
Bästa sättet tycker jag är att gå på timmern man har i sändaren. Om man vet att en viss modell går att flyga med ex.vis 10min så ställ timmern på 9min och då lär man få samma slutspänninng efter flygningarna varje gång +/- 0,1v beroende på hur hårt man flyger.""
Ursprungligen postat av
henke2
Det beror ju på hur hårt man flyger. En timer måste vara väldigt konservativt ställd om den skall rädda dig i alla lägen. Allt eftersom åren går dyker även farbröder upp med elmodeller bestyckade likt månraketer och då är det helt plötsligt väldigt lätt att förbrukningen blir oregelbunden.
Förr när man hade begränsat med kraft, typ metanolmodeller eller tidigare elflygplan så var det mycket fullgasflygande och då fugnerade timern utmärkt.
Skall man idag vara riktigt säker så är det telemetri med strömmätning som gäller, förutsatt att vi antar att acken levererar sin kapacitet från flygning till flygning.""
Mäter ackarna efter flygning dvs obelstad och då ligger de på 3.7 +/-0,1 volt/cell och det stämmer förvånansvärt bra från gång till gång. Vissa av mina 25c ackar är 3-4år gamla och fortfarande ger 20-25c utan att bli varma.
Hela grejen är väl att man skall landa innan fartreglaget bryter och detta oavsett hur högt eller lågt det går att ställa brytspänningen.