Reklam

 
Sidan 7 av 13 FörstaFörsta ... 23456789101112 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 241

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

  1. #121

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej Lars,
    Spännande bygge som följs med intresse. Smart med stämskruv som spännanordning för skärtråden, kommer att kopieras! Hur har du gjort infästningen i andra ändan? Fast eller fjädrande?

    Hälsingar
    Kjell Nilsson
    Tråden är fast monterad i andra änden med skruv och (ving)mutter i träramen. De som har Modellflygnytt 2004-2 kan se bild av samma båges andra ände på sid.42. Jag skall snart skära vingens mittdel och kommer då att ta en bild av hela bågen.

    Bågens utförande är fortfarande ett problem för mig. Tråden som är av Kanthal expanderar när den blir varm. Bilden i inlägg 117 visar att vi har en fjäder i trådfästet som skall ta upp expansionen. När man använder tjock tråd (0,8 mm) blir friktionen i skärningen så stor att fjädern sträcks och ändå släpar tråden efter. När man använder tunn tråd (0,4 mm) blir friktionen mindre men den tunna tråden tål inte att sträckas som den måste för att klara 100 cm skärlängd utan att tråden ofta brister. Lärdom: Långa vingar kräver grov tråd och därmed hög ström. Korta vingar kan skäras med tunnare tråd och lägre ström. Den tunna tråden i en kort båge passar också bra för precisionsjobb. Rostfri tråd går att använda i stället för Kanthal-tråd.

    Med min träbåge får jag en styv upphängning av tråden men jag måste slaka på trådspänningen innan jag bryter strömmen och tråden blir kall. Annars töjs den och efter att jag har sträckt den ett par gånger med stämskruven går den av. Mycket skruvande fram och tillbaka alltså. Jag undrar ibland hur länge stämskruven skall hålla...

    Lars

  2. #122

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Ja vad säger man, kvalitetsbygge och ett fint hobbyrum med ordning o reda :-D

    /Roffe
    Tack Roffe!
    Fint hobbyrum? Det syns väl inte mycket av det på de aktuella bilderna?
    Det var trevligt att träffas i Tipshallen i lördags.

    Lars

  3. #123

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jo det syns för du har inte mer än det som du bygger på bordet, inte tusen andra grejer.. Snyggt runtom betyder oftast att det blir kvalitet på bygget också..
    Ja det var trevligt att ses, det är inte så ofta..får se var det blir nästa gång :-)

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  4. #124

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Jag tänker göra vänstervingen klar först så att jag får se att alla monteringar fungerar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sågad plywood.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	68,3 KB 
Id:	56918
    Här ligger de sågade ändspryglarna och två lister som skall förstärka vid hålet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Limmad plywood.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	56919
    Det var länge sen men här blev det limning med PUL igen. Vingen ligger nu i press så att de två listerna inte kryper ut ur rännorna. Vi får se i morgon hur det går...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Abachifaner_1.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	56920
    Jag har tagit fram min rulle med abachifanér också. Denna bilden är tagen för Puggens skull.

    Lars

  5. #125

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Det blev många förberedelser innan jag kan sätta fanér på vänster vinge. Det handlar mest om att göra kanaler för vingrör och servokablar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servoram.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	101,7 KB 
Id:	56963Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Borrspets_2.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	53,7 KB 
Id:	56964
    Den röda pilen markerar för mycket PU-lim som måste slipas bort, den gröna markerar för lite lim så där blir det en droppe extra när jag limmar fanér. Min långa 8mm borr räcker precis från rotsprygeln till servolådan. Vilken tur!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Liten båge.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	63,1 KB 
Id:	56965Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tunn tråd.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	56966
    Sen blev jag tvungen att göra mig en ny skärbåge med tunn tråd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Två kanaler.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	72,0 KB 
Id:	56967
    Resultatet blev en 32 mm kanal för vingröret och en 13 mm kanal för servokablar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fästlist_1.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	73,4 KB 
Id:	56968
    I sista stund kom jag på att jag måste ha en hårdträlist för att kunna dra fast vingroten med en snedställd skruv. Det hade varit lättare att skära uttaget innan rotsprygeln limmades. Stämjärn är inget bra verktyg för att urholka cellplast...

    Lars

  6. #126

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Snyggt!!
    Retroholic!

  7. #127

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Snyggt!!
    Tack Thomas!

    Vingen skall bli ännu snyggare med fanér på.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Glasfiberlappar.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	56979
    Först måste jag sätta förstärkningslappar av glasfiber på insidan av ovansidans fanér. Båda vingarnas ovansidor ligger i press medan epoxyn härdar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tornet GFE.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	56980
    När jag höll på att kladda med epoxy tyckte jag det var lika bra att laminera tornets sidor också. "Satinvävd" glasfiber 105 gram/m2 är följsam över dubbelkrökta ytor så det fick bli min räddning på denna konkava del av skrovet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinge i press.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	106,2 KB 
Id:	56984
    Här ligger vänstervingen i press ordentligt, fanérad med 0,8 mm abachi och polyuretanlim på båda sidor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinge nypressad.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	56985
    Efter 5 timmar ser vingen ut så här. Den obearbetade EPS-kärnan vägde 100g. Fanérsidorna vägde 65g vardera, plywooddelarna 25g och vingröret 45g, summa 300g. Efter laminering väger nu vingen 370g så PU-limmet väger 70g.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingservolåda.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	56986
    Här kan man se glasfiberlappen i servolådan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroder ritat.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	56987
    Nästa steg blir att skära ut skevrodret...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroder skuret.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	56988
    och här är den "snygga" vingen sönderskuren. Kantlister att fästa gångjärnen i skall skäras av 10 mm balsa.

    Lars

  8. #128
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Snyggt Lars. ska bli spännande att se fortsättningen
    Mogge

  9. #129

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Spännande och snyggt! Följer bygget med intresse =)

    Rent handgripligt, hur skär du ut skevarna? Alltså vad använder du för verktyg? Linjal och en vass skalpell? Eller? Om faneret är 0,8 mm är det väl inte helt enkelt med kniv...

  10. #130

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Spännande och snyggt! Följer bygget med intresse =)

    Rent handgripligt, hur skär du ut skevarna? Alltså vad använder du för verktyg? Linjal och en vass skalpell? Eller? Om faneret är 0,8 mm är det väl inte helt enkelt med kniv...
    Tack Per, det känns spännande ibland!

    Vissa moment känns som om det är första gången jag gör det fast jag har gjort dem förr. Montering av rodergångjärn är alltid spännande. Lederna skall komma på linje och det skall inte komma lim i leden. Jag provar ett lite annorlunda sätt denna gång.

    Först svar på din fråga:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroder skära.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	57008
    Jag skar ut skevrodret med X-acto-kniven som syns på bilderna, och en stållinjal som ligger still på fanéret. På kniven sitter ett långsmalt blad med rak egg och jag har kollat att det är riktigt vasst i spetsen. Jag skär med en flack vinkel, längs den långa sida där vingens bakkantslist skall sitta, försiktigt så att kniven glider mot fanéret. Skiktet av PU-lim mellan fanéret och cellplasten är hårt, vilket man känner efter 2-3 drag med kniven. Då skär man lite hårdare och sen fortsätter man att föra kniveggen med en glidande rörelse genom cellplasten. Samma teknik på andra sidan rodret så är det bara kortsidan kvar.

    För att skära tvärs fibrerna börjar jag med att använda rakbladssågen. Jag drar sågbladet baklänges upp från rodrets bakkant ända upp till den övre blyertslinjen. Jacket sågas likadant på andra sidan vingen. Sen skär jag försiktigt upp jacken med den smala kniven och sen är rodret löst. Till sist skär jag loss 20 mm som satt där roderbalkarna skall sitta. Jag ser till att knivspetsen går in i det som blir en fanérklädd cellplastribba på c:a 20x20 mm. Då får jag efter slipning en slät yta som jag kan limma roderbalkarna mot. Rodrets ändytor skall fodras med trianglar av 2 mm balsa.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroder klossar.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	77,5 KB 
Id:	57009
    Nästa steg blev att förbereda rodret för gångjärn. Pinngångjärnens leder skall sitta i rodrets framkantslist, ganska långt bak i listen. Det brukar bli kladdigt i de djupa hålen när jag limmar pinngångjärn i rodret. Nu tänker jag börja med att limma gångjärnen och förstärkningsklossarna mot framkantslisten. CA-lim kan användas eftersom jag inte limmar i närheten av cellplasten. Sen kan jag limma hela paketet mot rodret med PU-lim.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroder håldjup.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	88,3 KB 
Id:	57010
    Jag började med att skära hål för klossarna med den vassa kniven. För att få en jämn yta i botten av hålen så gjorde jag ett litet verktyg av värmetråd. Med 3 Amp som vanligt så blev det 1 volt matningsspänning och jag drog verktyget med stöd mot träkanten så att det blev precis 10 mm djup i hålet. Sen borrade jag ett 3 mm hål genom alla tre delarna och så borrade jag upp hålen i framkanten till 5,5 mm så att gångjärnsleden får plats där. Ett hål är bredare än de andra tre och där skall klossen vara av hårdträ så att jag kan skruva fast roderhornet ordentligt.

    Framkanten skall slipas halvrund vilket kan bli lite knepigt med gångjärnspinnarna stickande fram, vi får se hur det går. De pinnarna skall limmas fast i vingens bakkant när jag ha målat planet.

  11. #131

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ok, så fanéret är inte hårdare än så. En listig lösning på monteringen av pinngångjärnen. Den ska jag lägga på minnet!

  12. #132

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Ok, så fanéret är inte hårdare än så. En listig lösning på monteringen av pinngångjärnen. Den ska jag lägga på minnet!

    Det sättet att montera pinngångjärn var nog bra i tanken men i handling var det omständligt. Har till slut fått ihop vänster skevroder men jag kan inte rekommendera metoden. Visserligen har man koll på att gångjärnslederna sitter i linje och de är skyddade från lim, men det tog alldeles för lång tid. Till höger roder får det bli som vanligt, dvs placera träklossar i cellplasten före plankningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroder utan framkant.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	67,0 KB 
Id:	57081
    Här är pinngångjärnen limmade i klossarna och klossarna limmade på rodrets framkantslist. Tejpremsorna skall hålla fast listen vid rodret medan PU-limmet jäser.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevoder nylimmat.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	22,0 KB 
Id:	57082
    Så såg det ut när limmet hade jäst färdigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroder grovslipat.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	21,9 KB 
Id:	57083
    Efter bearbetning med kniv och slipkloss blev det så här snyggt. Pinnarna satt i.a.f. inte i vägen.

    Lars

  13. #133
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Pinngångjärn är alltid lite pill att få till, men det ser ju ut att flyta på med byggandet.

    /Ulf

  14. #134

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Pinngångjärn är alltid lite pill att få till, men det ser ju ut att flyta på med byggandet.

    /Ulf

    "Flyta på" säger du Ulf, ibland känns det som att projektet har frusit fast i vinterisen...

    Nu har jag börjat på ett provbygge i en misslyckad vingkärna. Det gäller att få en fungerande mekanism för de fällbara vingspets-flottörerna. Jag utgår från Mats Johanssons idé på MJD-ritningen, att anväda en landställsmekanism. Ett modernt elektriskt landställ går inte att använda eftersom det inte tål vatten och jag vill inte ha något tryckluftsystem i kärran. I mina samlingar fanns att lagom stor luftställ med löstagbara cylindrar. Jag hade sån tur att stället går upp när man drar i stången så detta är värt att prova.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_1.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	77,8 KB 
Id:	57178
    Med den nya lilla bågen, som har 0,4 mm värmetråd, skar jag ut en lutande skiva ur vingspetsens undersida.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_2.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	57179
    Här är nu en plan yta för Catalinans flottörben i uppfällt läge.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_3.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	57180
    Bearbetning med en liten värmetråd och rundfil gav hål för landställ, ben och ett gångjärn.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_4.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	57181
    Här har jag limmat den fasta plywood-delen mot vingkärnan med PU-lim. I den riktiga vingen kommer framkantslist och bakkantslist att stabilisera konstruktionen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_5.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	57182
    Här kan man skymta gängstångens ände i servobrunnen. Det är ett 180-graders servo som troligen är för klent men det får duga för att testa principen. Nästa steg blir att montera stagkrysset som består av fyra rörbitar och att koppla även det till servot.

    Lars

  15. #135

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Stagkrysset var pilligt att få till. Det gällde inte bara att få rätt längder på stagen utan också att få fästhålen på rätt plats.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_9.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	57259
    Nu ser det ut så här på undersidan av vingkärnan som skulle ha blivit en högervinge. Det lilla servot har fällt upp flottörbenen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_7.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	57257
    I uppfällt läge, som i verkligheten skall bli nedfälld flottör, kan man se att stagpinnarna bildar ett kryss med en manöverstång från mitten till ett spår i cellplasten. Manöverstången är en ledad Sullivan-stång som jag än så länge måste styra manuellt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_8.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	45,7 KB 
Id:	57258
    Leden i krysset var knepig att få till. Efter att ha provat med hål på olika ställen gick det att fälla in krysset utan att pinnarna klämde mot varandra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Provvinge_6.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	57256
    Nu har jag fällt ihop denna skapelse och låter den mogna en tid. Känner att jag måste fortsätta med bygget av riktiga vingar.

    Lars

  16. #136

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Härligt med gammal hederlig mekanik, i kontrast till dagens Hitech...
    Retroholic!

  17. #137

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Vi får väl se om detta alternativ med landställsmekanism till vingspetsflottörerna fungerar helt OK. Landställsmekanismen gör att flottörbenet står stabilt i utfällt läge. Jag är rädd att det blir sladdrigt när flottörbenet skall manövreras genom stagkrysset. Om jag inte får ihop denna mekaniska lösning så får jag väl hemfalla till tidlös elektromekanik. I klartext betyder det ett relä och en elmotor i servofacket, en roterande gängstång ut mot vingspetsen, en löpare som manövrerar stagkrysset och två mikrobrytare som styr elmotorn. Nu gör jag kanaler i vingarna så att jag kan bestämma mekaniklösningen senare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingspets_1.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	77,5 KB 
Id:	57286
    Jag tog fram den fanerade vänstervingen och borrade två hål med en lång borr.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingspets_2.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	72,0 KB 
Id:	57287
    Sen skar jag loss en skiva av undersidan nära vingspetsen. Gjorde också en grop för landställsmekanismen.
    Misshandeln av den fina cellplastvingen kommer att fortsätta.

    Lars

  18. #138

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Misshandel? Nejnej, det kallas kirurgi! Intressant att se hur det fortskrider! Och listiga lösningar!

  19. #139

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Vingspetsflottörer
    Johanvm's inlägg #931 och #935 i Sweepers Catalina-tråd har fått mig att tänka till.

    Jag hade en Seabee med spännvidd 175 cm. Den typen har korta flottörben och de sitter dessutom en bit in på vingarna. Flottörerna är tydligt vinklade uppåt. Trots det råkade jag ut för "waterloop" ett par gånger men det berodde mest på att jag inte var noga med att starta i motvind.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6858.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	244,9 KB 
Id:	57587
    Här taxar min Seabee ut för att sen vända upp mot den svaga vinden och starta. Flottörerna ligger över vattenytan när skutan har fått lite fart.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6982.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	174,7 KB 
Id:	57588
    Nu går Seabeen åt motsatt håll och har nyss lättat. Den lutar lite åt vänster men den vänstra flottören har inte tagit i vattnet. Min Seabee blev kvar i Stockholms-trakten när jag flyttade till Småland.

    P-O Sondén tog de fina Seabee-bilderna. När jag såg filmerna på Martin Mars och Sturlas Catalina så blev jag förstås orolig. De här stora flygbåtarna har tydligen långa flottörben för att de inte skall luta för mycket. För oss modellflygare är det nog gynnsammare med "sponsons" som Claude Dornier använde på sina flygbåtar, t.ex Wal och Do24.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	No bounce.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	124,2 KB 
Id:	70572
    När jag jämförde vinkeln från kroppens vattenlinje till flottören för de två modellerna, Catalina och Seabee så kom jag fram till att jag skulle behöva korta av flottörbenet från 150 mm till 115 mm för att få samma förhållande som på Seabeen. (Min Catalina är i skala 1:12.) Det skulle inte se bra ut så jag bestämde mig för 125 mm. Dessutom kommer jag att göra flottörerna ett par cm högre i bakänden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingspets_3.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	57585
    Tre steg i utprovning av flottörfästet. Till vänster ligger provinstallationen i en kass cellplastkärna. I mitten ligger fästplattan som jag gjorde före Johans inlägg. Till höger ligger en fästplatta med svängleden 25 mm närmare vingspetsen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingspets_4.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	57586
    En närbild på den mellersta fästplattan visar resultatet av mina funderingar.

    Johan, ditt inlägg kom när jag nästan var klar att limma in fästplattan i vingen så jag tackar dig för att du väckte mig från att bara bygga skalariktigt.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-05-02 klockan 16:30. Anledning: Lagt in bild på fullskala Catalina

  20. #140

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Misshandel? Nejnej, det kallas kirurgi! Intressant att se hur det fortskrider! Och listiga lösningar!
    Tack Per!

    Häromdagen såg jag hur de stora grabbarna gör när de skär till cellplastbitar för att passa. De använde TIGERSÅG för att passa in de udda bitarna i en modern husgrund som skall få betongvärme!!!
    Jag har fortsatt med värmetråd och skalpell. När jag har skurit bort för mycket tar jag fram UHU-por från vinterns bygge av en inomhusmodell, limmar tillbaka cellplastbiten och strax har skadan läkt.

    Det blev ännu mer funderande och testande för att få den fällbara vingspetsflottören att fungera. Det var bra att ha den gamla misslyckade cellplastkärnan för att prova ut var gränsen skall gå mellan vingens undersida och flottörbenets undersida. Det är de två delarna nedtill till vänster på bilden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingspets_5.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	57692
    Nu är alla 11 trädelarna för vänstra yttervingen klara. Dessutom syns landställsmekanismen på bilden men inte själva flottören. Den skall skäras ut ur rosa XPS och faneras på alla sidor. Jag tänker göra alla delarna för högervingen innan jag börjar montera ihop detta. Det innebär att jag skall börja med att fanera den högra vingkärnan.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2016-03-19 klockan 09:33. Anledning: Höger och vänster sida blir tvärtom när man ser det från undersidan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •