Reklam

 
Sidan 4 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 177

Ämne: FPV och flygfoto är olagligt?

  1. #61

    Standard

    Instämmer med UndCon, vi vinner inget på att skita i reglerna. Tvärtom så har de ögona på oss och det är just de som skiter i allt som pajar för oss som följer reglerna! Så snälla hjälp oss alla att genom att göra rätt!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #62

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Vi kanske ska skaffa oss ett gäng skyltar om varning för modellflyg och tillträde förbjudet där vi flyger så att allmänheten inte har tillträde och det inte längre är kameraövervakning. Borde vara tillåtet att sätta upp skyltar då vår verksamhet kan vara en "verklig fara" typ Naturvårdsverkets exempel "varning för tjuren" enligt http://www.naturvardsverket.se/Var-n...l-och-skyltar/

    Edit. Eller den vänligare skylten "Välkommen till modellflygfältet. Varning för lågt flyg. Tillträde till våra flygområden förbjudet för obehöriga när verksamhet pågår."
    Senast redigerat av IngemarTh den 2016-03-09 klockan 05:50.

  3. #63

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Sistnämnda låter väldigt mycket som Bestämmelser för Civil Luftfart (BCL) 8).

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Edit. Eller den vänligare skylten "Välkommen till modellflygfältet. Varning för lågt flyg. Tillträde till våra flygområden förbjudet för obehöriga när verksamhet pågår."

  4. #64

    Standard

    Oavsett vilka regler som gäller så tänker jag såhär.

    Jag tycker faktiskt att det är väldigt lätt att förstå de som är emot kamera-drönare och andra radiostyrda farkoster med kamera. Vi har ju inte automatiskt rätt att svinga upp en kameraförsedd farkost och filma vad vi vill. Jag tror att okunskap och rädsla för ny teknik ligger till grund för många åsikter om drönare och liknande.

    Det viktiga är att vi som utövar verksamhet/hobby är öppna och pratar med människor. Om man beter sig som en mystisk spion så blir man uppfattad som en sådan men om man beter sig som en entusiastisk hobby/verksamhets-utövare så blir man uppfattad som en sådan.

    Prata med folk, tala om vem du är, låt dom titta i glasögonen/skärmen medan du flyger, förklara vad du tränar på/försöker åstadkomma med ditt utövande, förklara hur prylarna fungerar. Folk kan känna sig privilegierade och sedan berätta för släkt och vänner. Det ger förståelse för vad vi gör och hjälper hobbyn på ett annat sätt än bara regler. Det är alltid bäst att ha allmänheten på sin sida, oavsett om man lagmässigt befinner sig i gråzon eller ej.

  5. #65
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Oavsett vilka regler som gäller så tänker jag såhär.

    Jag tycker faktiskt att det är väldigt lätt att förstå de som är emot kamera-drönare och andra radiostyrda farkoster med kamera. Vi har ju inte automatiskt rätt att svinga upp en kameraförsedd farkost och filma vad vi vill. Jag tror att okunskap och rädsla för ny teknik ligger till grund för många åsikter om drönare och liknande.

    Det viktiga är att vi som utövar verksamhet/hobby är öppna och pratar med människor. Om man beter sig som en mystisk spion så blir man uppfattad som en sådan men om man beter sig som en entusiastisk hobby/verksamhets-utövare så blir man uppfattad som en sådan.

    Prata med folk, tala om vem du är, låt dom titta i glasögonen/skärmen medan du flyger, förklara vad du tränar på/försöker åstadkomma med ditt utövande, förklara hur prylarna fungerar. Folk kan känna sig privilegierade och sedan berätta för släkt och vänner. Det ger förståelse för vad vi gör och hjälper hobbyn på ett annat sätt än bara regler. Det är alltid bäst att ha allmänheten på sin sida, oavsett om man lagmässigt befinner sig i gråzon eller ej.
    +1
    Man behöver ta sig den tiden specielt om det är barn med och det första man talar om är säkerhetstönket vi brukar, dock tror jag media har vinklat multirotor tilll drönare dvs "skynet övervakar er" och tankarna far genast till fullstora militärdrönare som spränger folk i luften och har enormt kapabla övervakningsystem.
    När jag flyger quad är det sura miner ibland tillll/från fältet speciellt då jag bor i en speciellt obildad del av min stad med massarbetslöshet och våldsbrott . Dock när jag föyger segelplan (m kamera på som jag förklarar är för mitt höga nöjes skull och till för mig att analysera flygningen i efterhand vilket har lårt mig mycket i form av energimanagement i segelkärra (ursäkta svengelskan))då stannar folk också för stt se min vackra skalalika Heron i luften och ställer frågor entusiastiskt!!
    Mvh Gustaf

  6. #66

    Standard

    Hej, jag tycker fokus på denna ev lag ligger fel. Det är väl ändå användningen av det det man håller i som kan anses som en olaglig gärning. Ska förklara mej lite, om jag köper en kniv så är inte det olagligt eftersom det är nått vi behöver och använder varje dag men tar vi med kniven på staden är det inte det inte så bra, samma är det med kameran vi har kameror överallt och vi behöver dem. Om man nu skapar en lag mot flygande kamera så bromsar man ev det behovet vi kan behöva framöver, så varför inte bara göra som knivlagen. Det är plats och användning som är olaglig. Och det finns det väl säkert redan en lag om. (om man nu inte får filma grannen med flygande föremål så finns det andra sätt som är enklare) Jag kan inte förstå varför de som skapar lagar riktar sig mot just att det kallas drönare, jag får ju ändå inte publicera kränkande bilder på nätet oavsätt hur de är tagna. Den som blir fotad måste bevisa att jag fotade dem med drönare, (vad är en drönare?) kan lika bra springa runt med en pinne eller ha kamera på en hjälm i bildbeviset syns det ingen skillnad, men det är ju i situationen som inte är laglig inte hur jag tog bilden därför ska det inte vara en lag mot flygande kameror tycker jag.//D

  7. #67
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Allt fjärrstyrt är väl en drönare?!

    Drönare, sicket negativt ord.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #68
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Allt fjärrstyrt är väl en drönare?!

    Drönare, sicket negativt ord.
    Drönare är mig veterligen medlemmar av the hive collective, resistance is futile.


    Och insekter har drönare,, och militären, jag har ett par multirotor-koptrar.

  9. #69

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Liten positiv nyhet i Ny Teknik:

    Snart blir det enklare att få flyga drönare

    http://www.nyteknik.se/fordon/snart-...ronare-6534945



    Redan till sommaren kan det bli enklare att få flyga drönare i tätorter. Transportstyrelsen har precis dragit igång arbetet med ett förslag som kan börja gälla i sommar.


    Reglerna för att flyga drönare i tätorter är stränga, inte minst om en flygplats finns i närheten. De skyddas alla av en kontrollzon med en radie på cirka 20 kilometer. Där får inga obemannade luftfartyg utan tillstånd av flygtrafikledningen finnas i luftrummet så länge som flygplatsen är öppen. Och det spelar det ingen roll om det bara handlar om en drönare som flyger på tomten för att filma barnen som hoppar på studsmattan.



    – Reglerna som definierar luftrummet och kontrollzonerna är gamla och skrevs under en tid där det inte fanns drönare, konstaterar Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen.



    Här arbetar man just nu med att anpassa de befintliga reglerna så att det blir enklare att flyga drönare inom delar av kontrollzonerna. Ett förslag som just nu diskuteras är att minska zonen där inga andra än flygplan och helikoptrar tillåts till radie på fem kilometer. Inom resten av kontrollzonen skulle det vara tillåtet att flyga upp till 50 meters höjd. Allt under förutsättning att man hela tiden har ögonkontakt med drönare.



    Läs mer: Reglerna för dig som vill flyga lagligt



    Arbetet har precis dragit i gång.



    – Går allt som planerat kan de anpassade reglerna börja gälla från i sommar. Innan ska vi höra vad allmänheten tycker om förslaget vi tar fram. Sedan ska det skickas ut det på remiss.



    Finns det några stötestenar?



    – Vissa områden är väldigt komplicerade. Dit hör kontrollzonen för Bromma flygplats. Inom det finns tre sjukhus med helikopterlandningsbana som måste skyddas. Min personliga åsikt är att de måste skyddas med en ring med fem kilometers radie. Området riskerar att bli som en ostskiva med hål.



    Även inom EU pågår ett arbete med ett nytt regelverk för drönare. I dag styr medlemsländerna själva reglerna för drönare upp till 150 kg.



    – Sverige var ett av de första länderna som fick ett regelverk och de regler som finns i flertalet europeiska länder har mer eller mindre utgått från dem, säger Rémi Vesvre.



    Men nu ska de harmoniseras. Marknaden för drönare växer och med dem arbetstillfällen och tjänster. Och de ska kunna köpas över gränserna inom EU. Direktivet diskuteras just nu i Bryssel.



    När kan det bli klart?



    – Förhoppningsvis blir det inom ett år.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har fått beskedet att dessa nya regler troligen kommer att gälla från mitten av 2016 men det kanske var överoptimistiskt. Hursomhelst så är vårt fält, som ligger inom kontrollzonen, numera inritat i densamma och vi får flyga upp till 120 m höjd och några hundra meters utbredning från fältcentrum och det är vi nöjda med.
    Roger

  11. #71

    Standard

    Prova flyga upp en quad till 50 m på fältet senaste flygningen. Det var ändå en bit upp.
    Slutsats: Funakr för heliglidande och mindre frigolitflygande. Men man vill högre än det med större flyg.
    50m? Jo det är max på vårt fält just nu, Djäkenfältet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #72
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Prova flyga upp en quad till 50 m på fältet senaste flygningen. Det var ändå en bit upp.
    Slutsats: Funakr för heliglidande och mindre frigolitflygande. Men man vill högre än det med större flyg.
    50m? Jo det är max på vårt fält just nu, Djäkenfältet.
    Förstår jag rätt att ni har en maximal flyghöjd på 50m i Er flygklubb? Är det pga närhet till kontrollzon och isåfall är den trafikerad nog för att det ska vara direkt farligt att gå högre? Tänker om man har radioscanner på och har koll i luften vad som rör sig och när och kan vara friare då och när inga andra klubbmedlemmar är där?
    Alltså om det är en liten flygplats som aldrig används och inget annat.

    I vår flygklubb har vi ett förbud mot FPV, detta känns lite fånigt och bakåtsträvande, speciellt då det blir tillåtet under förutsättning att alla kriterier är uppfyllda enligt lag som jag förstår lagen f n?
    Dock flyger vi FPV ändå, ett par utav oss, givetvis med lite vett och säkerhetstänk, men det känns ju inte speciellt bra att man inte "får" för klubben ft, så man får se efter de andra medlemmarna från sin videolänk långt innan de anländer...=)
    detta skall givetvis diskuteras och dissekeras tills vi alla spyr och vi FÅR flyga FPV.
    Dom hade tankar att förbjuda multirotors helt men det fick ej gehör speciellt då vanliga rcHelis hade varit OK, likaså autogyro och jag förstår hur de tänker, har sett en enorm octoCopter få spatt i GPSlock och gå ned i full FART i åkern och det var svårt att dra upp den ur leran för anslagskraften hade begravt den, en människa hade dött omedelbart men det finns steg man kan ta för att undvika sådana olyckor eller åtminstone minimera risken för människa.

    ta ej illa upp men känns det inte som om det enda man kan flyga då är RcBuggys? visst för quadracing eller limbotävling men segelflyg då? Dessutom känns det som klubbmiljön inte direkt är överfull av quads utan mer äldre män med balsamodeller man flyger som sagt högre än 50m.

    Är denna restriktion ny och till följd av den långsamma, lätt efterblivna process som är Sveriges reaktion på en 10+år gammal "fara"?
    tog jag i nu? nej nog har vi flugit quads i mer än 10år?

    tråkigt, mvh Gustaf

  13. #73

    Standard

    Killenheladagen: Jag gillar att du skriver dina tankar rakt av utan krussiduller Jag tycker också att det är konstigt att det görs skillnad, allt som flygs radiostyrt är ju UAV. Har man kamera på den så är det flygfoto. Har man videolänk ner till ett par glasögon är den FPV. Spelar ingen roll om det är flygplan, quadcopter, heli, luftballong eller liknande.

    Min lokala klubb har inget förbud mot multirotor eller FPV...men seriöst så har jag flygit två gånger på klubbfältet och det är inte roligt ens att flyga FPV-quad på ett ställe där det är anpassat för RC-flyg. Det finns ju inget att krascha in i Jag flyger nästan bara på min egen tomt(bor i skogen) och om det är flygfoto jag gör så är det ju ändå inte på ett RC-fält.

  14. #74

    Standard

    Som svar till ovan... (lite OT)

    Åland följer finska reglerna, inte svenska. Men det är i det stora hela rätt likt.
    Sedan 9 oktober 2015 så gäller totalt flygförbud inom en 5 km radie från flygfältet (Mariehamns flygfält dvs EFMA/MHQ) som är öppet men också stängt, beror på reguljärtrafiken (flygs till Arlanda och Helsingfors mm). Är stängt lite nu och då. Har ingen aning vad som gäller då och vad som gäller i Sverige.
    Inom CTR som täcker större delen av fasta Åland så gäller max 50 m. Utanför det är det max 150 m som gäller. Det håller på fortsätter redas ut i Finland vad gäller registrerade fält (fält som drivs av förening som är med i SIL/FFF under Trafi om jag förstått rätt, vilket Djäkenfältet inte är) för att få flyga högre. Dessa reggade fält kommer markeras på flygkartorna.

    Så vi får se... 50 m är värdelöst. Vem flyger mellan 50 och 150? Åland är dessutom demilitariserat så det flygs ingenting här förutom några privata som vet om vårt fält. Är stendött ovanför vårt fält och flera km runt om. Har inte varit ett problem någosin att det flugit ett riktigt flyg flera km från vårt fält.

    Djäkenfältet är ingen klubb, bara ett fält som är döpt efter platsen. Djäkenböle heter byn. Vi använder en bondes mark och håller på slutför vårt nya fält som gjorts riktigt bra från grunden med maskiner o grejor. Plan som en parkeringsplats, även efter vintern. Kul att knappt kunna använda den mer. Själva RC Åland, som vi kallar vårt samlade gäng, är ingen klubb, utan bara en samling flygare (25 som mest tror jag vi varit).

    Det enda förbudet vi har är att vi inte får flyga efter 2200 fram till 0800 med förbränningsmotorer. Vad jag kommer på nu. Utöver det har vi roligt och följer sunt förnuft. Det täcker 100% av alla regler. Ja iofs, vi har ju taket på 50 meter nu.

    FPV är inte kul på öppna fält. Men för tester funkar det.

    När frigolit-flygen och multicoptrarna kom så minskade flygflygandet drastiskt, det var trist. Det är mycket roligare se på och flyga riktiga RC-flyg och de gjorde fälten levande. Det var bättre förr.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #75
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Haha, jag vågar ännu inte fpva min quad nånstans annat än på öppna fält (som jag filmat från segelflyg många gånger så jag vet hur allt ser ut dessutom) kanske dags för osd och gps? Dock börjar stsbiliserade lägen kännas efterblivet så försöker alltid flyga rate, t o m LOS!

    tack och vi får hoppas att vi får ett vettigt regelverk så man inte kan luta sig tillbaka på bondförnuft och rättfärdiga sin lagvidrighet haha.

    (Jag är lagvidrig med min opålitliga dx6i - kör den på 200mw men säg det inte till nån)

  16. #76

    Standard

    Alltså jag blir lite förvirrad, men när man säger "drönare" i förslag, lagtext och lagar så räkans väll alla RC-flygfarkoster? Man särbehandlar väll inte multirotor-farkoster?

    Känns rätt logiskt att använda drönare som ett samlings-namn för alla "motorförsedda luftfartyg utan pilot ombord som kan flyga autonomt eller fjärrstyras" som det står på Wikipedia.

  17. #77

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ja drönare verkar ha blivit ett samlingsnamn för alla obemannade flygfarkoster. Men det är väl ingen som alltid bryr sig om lagar och regler längre. Varken statsministern som bryter mot trafikregler eller officeren som bedrev kameraövervakning från bilen och publicerade det i stor dagstidning. http://www.expressen.se/nyheter/expe...-trafikregeln/

  18. #78
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Ja drönare verkar ha blivit ett samlingsnamn för alla obemannade flygfarkoster. Men det är väl ingen som alltid bryr sig om lagar och regler längre. Varken statsministern som bryter mot trafikregler eller officeren som bedrev kameraövervakning från bilen och publicerade det i stor dagstidning. http://www.expressen.se/nyheter/expe...-trafikregeln/
    Förlåt men detta är precis attityden jag beskrev i mitt inlägg som blir farligt med gällande regelverk, jag har flera "regler";
    -Flyger ej över 140m om jag kan hjälpa det.
    -flyger ej över bebyggelse eller människor
    -flyger ej fpv längre än jag ev kan se och har varit utan spotter endast 1gång.
    -stänger av RX före Tx....
    -(multirotor)Failsafe utan gps med 0% trottel, försöker inte prioritera koptern vid signalfel utan den får falla fritt - 40% trottel i f/s för att "landa sakta" är bland det farligaste som finns då vinden kan blåsa den rakt i ansiktet på någon.
    -använder mitt bondförnuft.

    Detta kan ju låta bra men egentligen är jag ute och cyklar; jag har dålig uppfattning om höjd så 140m är mycket godtyckligt i mitt fall - speciellt m segelkärrorna.
    Jag flyger inte över bebyggelse men om jag tappar länken kommer de flesta farkoster jag har garanterat segla in över bebyggelse och därmed risk för folk och egendom.
    Jag har spotter vid fpv men vad tusan ska den göra?? Säga vänster...VÄNSTER!! ?

    Mitt bondförnuft är mitt eget och ändras vid erfarenheter och ålder.
    Jag har nu sagt mot alla mina egna argument och rationaliseringar för att flyga RC som jag gör - det finns alltid ett bättre argument eller ordstäv för det därför behövs ett rimligt regelverk som är förankrat i ANVÄNDARNAS verklighet och möjligheter att följa detta, förlåt men jag hör dessa argument i klubbmiljö ibland där det ryggklappas men jag tänker samtidigt att detta är galet att vuxna människor står i grupp och rättfärdigar sig själva och andras ibland oansvariga handlande, samtidigt är jag nog den som låter högst gällande detta nu halvt krimimella element av hobbyn.

    Jag gillar inte heller omskrivningen drönare, luftfarkost eller radiostyrd modell låter mer rätt för mig? Jag vägrar iofs att skriva "hen" också, det kanske är åldern som kommer...
    Mvh Gustaf

  19. #79

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    Fick nyss den här tråden!

    Frågan återstår att pröva.
    http://www.hogstaforvaltningsdomstol...nd/Ovriga-mal/
    2016-03-21 Fråga om en kamera som är monterad på ett obemannat luftfartyg utgör en sådan övervakningskamera som avses i 2 § kameraövervakningslagen. (Mål nr 78-16, Kammarrätten i Jönköpings mål nr 1369-15).





    Skulle det värsta inträffa och vi blir totalförbjudna att fotografera återstår att bygga Örnar/Fåglar som visuellt inte kan skiljas från fåglar.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...styrd-%C3%96rn!

    Radar kan absolut inte se skillnaden redan nu, bara vi inte visar oss med en sändare i händerna. Alla storstadsområden drunknar i 2,4 datatrafik så vi har redan fullt skydd mot pejling. Våra foton kan göra stor nytta i opinionen som mitt inlägg här.

    http://arstafaltet.se/profiles/blogs...ource=activity

    Ett mycket viktigt inlägg för att rädda Årstafältet som Modellflygfält!

    Oavsett vad det resulterar i så kämpar jag med NÅ som deras jurist mot byggplanerna.

  20. #80
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag tror inte polisen i sig kommer att jaga oss, däremot om vi flyger FPV blir det väldigt uppenbart för folk i allmänhet att koppla att vi har en kamera på farkosten, ,men vanlig LOS-flygning med en gopro eller mindre lär inte bli påverkade ute på fältet s a s.

    Gud vad pinsamma vi är i sverige, beslutsfattarna kan inte ta ett par timmar att åka ned till en flygklubb och se vad som pågår där.

    Och när det gäller fpv - multirotor där hetsen är störst är risken i mina ögon minst då området man flyger på är relativt lotet och framförallt flyger man sällan över 40-50m med en miniquad om man flyger freestyle eller race!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •