Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 107

Ämne: FrSky HORUS

  1. #21
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    8 NiMh brukar bli 9,6 Volt. Det borde fungera om man inte kopplar in mottagaren direkt efter laddning av sändaren. Låt den stå på kanske 20 minuter, så har spänningen sjunkit lite grand.
    Jag har 11,1 Volt i ett par Futabasändare. Där brukar jag också vänta ca femton minuter innan jag slår på sändaren.
    Ove (AM) Nielsen

  2. #22
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    FrSky XSR 2.4 Ghz ACCST Receiver, 16 Kanaler , S-Bus mm
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  3. #23
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Tackar för fina tipsen Ove Skall kolla på det.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  4. #24

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Fick min Horus igår sitter och pillar med den nu, men en fråga kan man justera spaklängden, har försökt att skruva på vanligt vis men de sitter som berget ?

  5. #25

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Fick min Horus igår sitter och pillar med den nu, men en fråga kan man justera spaklängden, har försökt att skruva på vanligt vis men de sitter som berget ?
    Bra karl reder sig själv, hitta hur man gör sitter en insexskruv inne i spakändan lossar man går det att justera längden, om någon vill veta

  6. #26
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Tackar Uffe, bra tips där.

    Har nu äntligen fått testa radion med rätt mottagare mm.
    Här är vad jag tycker hittills.

    Radion är "skön" att spaka, kvalitetskänsla på det mesta förutom nedre högra skrollhjulet som kan bli frustrerande då det räcker att man tittar på det för att det skal hoppa i menyerna. Detta fenomen inträffar väldigt ofta när man trycker ned hjulet för att "välja" i menyerna. Ser ut som att frsky är på gång med ny firmware som tillåter att man stänger av radion utan att behöva använda sig av skrollhjulet, och kanske fixar dom känsligheten på det hela också, man kan ju alltid hoppas.
    Räckvidden är lite dålig på låga höjder med den interna antennen, men det medföljer en extern antenn om man rotar lite i lådan den levererades med.
    Displayen är färgstark och bra, aningen seg, men detta kan iofs bero på operativsystemet?
    Radion är något tung, men känns faktiskt helt ok när man vant sig vid det. För den händige så kan man modda den och sätta i ett lättare batteri men kontakter bakom modulluckan om man inte tänkt använda modul.
    Den är STOR! Så inget för de med små händer eller korta fingrar. Kan vara svårt att nå ut i alla hörn med spakarna.
    Något som en del på nätet klagat ur sig på är nackremsinfästningen "luckan för PÅ/AV knappen" att den poppar upp mm.
    Detta stämmer, men endast om man släpper radion när man har den hängandes runt halsen, eller lyfter radion i remmen. Så fort man lyfter den till rätt flygposition så "poppar" den tillbaks. Ser inget problem med detta, och konstruktionen verkar robust, så jag tror inte att den skulle gå sönder av detta.

    Frsky verkar hålla på med buggfixar och räckviddsökning mm i kommande firmwares, men fram tills dom eventuellt fixat detta så rekommenderar jag att man använder den antenn som följer med.

    Detta är antagligen ingen radio som lockar till sig FPV RACER piloter eller övriga som är ute på språng, den stora displayen som lätt kan skadas, "Kanske kommer det ett skärmskydd som tillbehör, eller så får man tillverka ett själv".
    Storlek samt vikten på den, och det faktum att batteriet är inbyggt gör att man måste se till att ladda radion väl inför varje utflykt, då man inte bara kan byta till ett nytt extra ack.

    Skall ut i morgon igen om vädret tillåter.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  7. #27

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Men va faaaaan, nu blev jag besviken, ladda in OpenTx i min Horus, försökte göra inställningar vi Opentx på min dator, men det sket sig, börja läsa lite om det och hitta detta

    Companion does not support Horus model editing, conversion or importing from another radio at this point, when radio type is set to Horus all file operations will be disabled. All models and settings need to be entered on the radio itself. HINT: open your existing models in your previous companion version and copy the settings manually, it’s not that long.

    Så nu är jag tjurig både på mig själv, för min inte läser innan man handlar och på Opentx gänget, editera modeller från datorn är ju det fina i kråksången när det gäller Opentx

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Benpa, du skrivet att räckvidden är lite begränsad! Från vilket avstånd är den kritisk?

    jag har fått låna ett ex av en klubbkompis och tycker radion är jättefin att flyga med. Fantastisk spakkänsla men jag upplevde även det som andra sagt om nackremsfästet. kanske lite banalt i sammanhanget men nog så viktigt.Radion balanserar dock väldigt fint i remmen. Håller också med om att scrollknappen är lite känslig.
    Men som sagt jag ä nyfiken på vilket avstånd som är kritiskt gällande räckvidden.

    Stig

  9. #29
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Scrollknappen får man anpassa sig efter har jag märkt, den anpassar sig inte efter oss tyvärr

    Om man struntar i att lyfta fingret för att trycka ned knappen i mitten, så funkar det rätt ok, man trycker ned ute i kanterna där man håller fingret i stället.
    Mest störande var det när jag skulle stänga av radion, och man var tvungen att bekräfta med OK, då hoppade den till CANCEL ca 6gånger av 10. Men detta går att stänga av i MDL menyn under GENERAL, och kryssa i "skip shutdown confirmation" , så håller man bara in Powerknappen någon sekund så stänger den av sig.

    -------------nu till nytillkommet i radiokontrolldjungeln.

    Har svävat runt med min racingdrönare "utan kamera" i flera dagar nu då det varit fint väder. Och har upplevt RSSI varning flertalet gånger nu, nästan varje flygning, trots uppdaterad firmware i både sändare och mottagare "sändaren uppdaterade jag i dag". Ibland blir det kritiskt redan efter 30 till 40meter, ibland går det längre, och ibland funkar det bra utan varningar till ca 100 - 150m, och detta är alltså med den medföljande externa antennen. Detta gör mig lite nervös minst sagt! Den nedre varningen står på 43db i radion, skall testa att sänka den något i morgon och testa. Kommer även testa med lite längre 9db antenn för att se vad det kan göra.

    Det komiska i kråksången är att med interna antennen så tappar man telemetri innan man får RSSI varning.
    Men med externa antennen så får jag RSSI varning först!.

    Så himla tråkigt när det mesta med radion är underbart.
    Jag skulle definitivt inte flyga en dyrare farkost med radion innan jag till 100% vet att radion funkar som den skall, och som jag skrev innan, ALDRIG flyga med interna antennen innan FrSky eventuellt viftat med den magiska trollstaven och lyckas fixa till det hela, den interna antennen funkar troligtvis galant till inomhusflyg samt mindre parkflygning. Men "lågsniffa" längst marken med interna antennen i nuläget = krasch med failstämpel i pannan.

    Kanske är det en kombination av min XSR mottagare och denna radio som ställer till det? Skall flytta den till annan plats och helt utanför kolfibern, kan eventuellt hjälpa.
    Kanske blir att beställa en annan modell för att testa med också, jag "forskar" för fullt på nätet, och upptäckte ganska snabbt att jag inte är den enda som har räckviddsproblem.

    Känns lite som en mobiltelefon, du köper en superb hårdvara, som släpps allt för tidigt och "beta" fixas efterhand, och där står man med skägget i brödsmeten och får testa sig fram..........men skam den som ger sig!

    Jag tror dock att de kommer fixa detta på något sätt, men återkommer efter mina kommande tester om vädret tillåter.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  10. #30
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Men va faaaaan, nu blev jag besviken, ladda in OpenTx i min Horus, försökte göra inställningar vi Opentx på min dator, men det sket sig, börja läsa lite om det och hitta detta

    Companion does not support Horus model editing, conversion or importing from another radio at this point, when radio type is set to Horus all file operations will be disabled. All models and settings need to be entered on the radio itself. HINT: open your existing models in your previous companion version and copy the settings manually, it’s not that long.

    Så nu är jag tjurig både på mig själv, för min inte läser innan man handlar och på Opentx gänget, editera modeller från datorn är ju det fina i kråksången när det gäller Opentx
    Det trodde jag funkade i deras senaste version.
    Men är det för att du är van vid OpenTx som du vill använda det? För jag tycker att det mesta man behöver redan finns i Frskys OS, och är hyfsat enkelt att förstå sig på.
    Jag var väldigt nära att "prova på" OpenTx direkt när jag fick radion, men är glad att jag prövade det som redan fanns i radion först.
    Du kan ju ladda ned HORUS original innehåll från deras sida samt ny firmware mm för att få tillbaks den till ursprungligt skick igen.
    Hoppas det löser sig för dig.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej igen

    Benny

    Jag är intresserad av att höra om dina fortsatta försök / räckviddstester. Jag står själv i begrepp att köpa en radio men blev lite fundersam efter har läst dina inlägg. För egen del flyger jag bara flygplan vilket gör att jag förmodligen har mera gynnsamma förhållande än dig som testat med en Quad.

    Stig

  12. #32
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig Johansson Visa inlägg
    Hej igen

    Benny

    Jag är intresserad av att höra om dina fortsatta försök / räckviddstester. Jag står själv i begrepp att köpa en radio men blev lite fundersam efter har läst dina inlägg. För egen del flyger jag bara flygplan vilket gör att jag förmodligen har mera gynnsamma förhållande än dig som testat med en Quad.

    Stig
    Har sett tester med "vanliga" mottagare i flygplan med Horusen, som visat på 1km plus, så i mitt fall kan den korta räckvidden bero på massa olika omständigheter.
    Kan dock inte testa förrän till helgen då min lille pojk har dragit på sig någon form av kräksjuka.
    Testade dock 9db antenn inomhus i dag, som är dubbelt så lång än den antenn frsky skickar med, och fick 8db förbättrad signal enligt radion. Vad det gör i antal extra meter vet jag ej än, finns säkert snillen som kan räkna ut det på något sätt, men eftersom jag inte tillhör den snilleskaran, så får jag helt enkelt kolla allt med RANGE funktionen i stället.

    Har även en helkorkad idé som jag måste prova också, och den teorin är att jag alltid bär headset till telefonen "Blåtand", och har fått för mig att det kanske kan spöka med radioförbindelsen.
    Jag har varit med om konstigare saker, och det är ju busenkelt att testa.

    Återkommer under eller efter helgen.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej igen

    Då hoppas vi att din lille kille blir frisk och att du kan testa.

    Stig

  14. #34
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Jaha, då har jag testat och åter testat massa olika saker i helgen.

    Placerade om mottagaren, flög med antennen som skickades med radion.
    Fick varningar efter 100m på öppet fält utan träd mm i närheten.
    Flaschade om firmware i mottagaren "samma som var innan" då fick jag varningar efter 120m på samma ställe.

    Smiskade på 9db TP-LINK antenn, och då fick jag ingen varning ens på 200m, och då var fältet slut, så jag får uppsöka annat ställe att testa på. men då hade jag 57dB signalstyrka kvar, och den varnar ju vid 43dB som standardinställning, så uppskattningsvis borde jag ha ca 100 - 150 meter till.

    Då jag inte har andra mottagare än att testa med, så får jag efter mina tester "anta" att medföljande antennen inte funkar som den skall.

    Kompisen har exakt likadan radio, och får inga varningar alls på samma avstånd med den antenn som skickas med, och han använder likadan drönare, utrustning mm.

    Jag kan dock ej förklara varför jag fick 20m extra genom att flascha mottagaren igen, kanske var det bara en tillfällighet.

    Har dock växt ifrån mina första uttalande om vikten, och tycker den känns riktigt bra och gedigen i nävarna nu.
    Men jag står fast vid "scrollhjulet" och hoppas dom släpper en firmware som drar ner känsligheten på det, många svordomar har det blivit när jag trixat bland menyerna.

    Nu hoppas jag bara att lagarna ändras så att jag får börja öva med FPV glajjorna igen. Först EU med sina radioregler med begränsade effekter mm, och nu detta....grrrrr. Sakta dödas denna fina och extremt roliga hobby.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Läser med stort intresse om dina slutsatser från testadet. En kanske dum fråga men ....byte ni antenner med varandra?

    Frågan kom till mig eftersom din kompis hade bättre signal än du med den medsända antennen osv.
    Eller är det ojämnheter mellan sändarnas uteffekter som spökar?

    Jag skall själv prova på att testa min lånade radio snarast igen men väder o lite annat har gjort det omöjligt. Jag har en X8:a mottagare.
    Jag är väldigt sugen att köpa en Horus eftersom jag gillar allt i radion.

    Stig

  16. #36
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Men jösses! att jag inte tänkte så långt, suck. Givetvis så testade jag inte med den antenn som han har, det får bli helgens uppdrag. Tack för tipset, ibland missar man ganska självklara saker när man försöker tänka för mycket

    Mycket intressant att se vad du kommer fram till med dina tester, jag misstänker att det inte alls förekommer samma problem med en riktig fullrange mottagare monterad i ett flygplan.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Benny

    Vet inte om jag missat något i det du skrivit?
    Är det inte en "fullrange" mottagare som du har i din Qad?
    Jag har själv inte tillfälle att testa min lånade sändare under en tid nu. Dåligt väder o annat sätter stopp minst en vecka framåt. Men jag kommer med intresse att läsa dina fortsatta tester.

    Stig

  18. #38

    Standard

    Benpas mottagare XSR ska ha samma räckvidd som t.ex. X8R d.v.s. full range. Åtminstone om man får tro manualen, båda ska klara 30 m vid en range test.
    /Leif

  19. #39
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Jo , den skall vara full range, men tänkte att någon kanske kunde testa med annan mottagare i ett flygplan för att se vad för resultat det skulle ge.
    ------------------------------------

    Hur som helst.....
    Var ute i dag, ganska blåsigt var det, testade kompisens antenn, och den funkade finfint! så min antenn är något svaj på kan man säga.
    Dock blev denna dagen ganska tråkig för honom, då han skulle "spexa till det" lite och flög alldeles för långt bort och tappade sikten på maskinen, han hade fortfarande kontakt med telemetri, men batteriet dränerades fort eftersom han hade flugit en bra stund innan detta hände.
    Den damp ned "någonstans" på andra sidan ett enormt gärde, ca 700m gick vi, men fann den inte igen.
    När vi kom halvvägs så var batteriet helt slut, och då funkade ju varken beeper/buzzer eller telemetri.
    Mycket pengar, men i morgon sätter vi ihop en likadan och är snart uppe och flyger igen.
    Detta var den andra på 6månader som han "slarvat" bort.
    Vi flyger ej FPV längre för att undvika tråkiga diskussioner, vilket troligtvis hade räddat denna situation, och sparat på miljön dessutom.

    Så nu har vi beställt varsin GPS tracker, så kanske man slipper sånt här i framtiden.

    Men det verkade ju inte vara något problem med räckvidden längre i alla fall.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sändarpult till Horus - http://www.ebay.at/itm/SENDERPULT-V2...MAAOSwUEVYDhBq
    Finns antagligen flera så nu börjar det bli intressant...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •