Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Mitt första quadbygge

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Mitt första quadbygge

    Hej,
    Har nu fastnat i quadträsket Flyger annars plan i olika skepnader men har även blivit med en mikroquad för inomhus (E010S) samt en lite större (Kingkong 90GT). Det är riktigt kul att flyga dem, trots att jag fortfarande är på nybörjarstadiet.

    Tänkte här skapa en liten byggtråd på min "riktiga" racequad som jag håller på att bygga så sakteliga. Den får ta sin lilla tid då jag har fullt upp med de mindre quadarna.

    Detta har det blivit hittills:

    - En ram av SniffSwe här på forumet som mäter ca 220mm tror jag.
    - 4st motorer, kopior av Emax. Lustigt att det finns kopior på kinesiska tillverkare
    - Fpvkamera (HS1177)
    - Vtx, Eachine ET-526 eller kanske en ImersionRC. På ET-526 kan man välja uteffekt, Immersionrc är på 200mW.
    - Aomway(kopia)antenn som jag tyvärr blev lurad på här i säljforumet Trodde de var äkta såklart men upptäckte när jag fick dem att de inte var det. Hoppas att den och de andra antennerna som jag köpte funkar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0815.jpg 
Visningar:	578 
Storlek:	107,3 KB 
Id:	62497
    Senast redigerat av JonasH den 2017-04-21 klockan 22:12.

  2. #2
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Beställde flight controller idag. Det blev Betaflights nya egna BetaflightF3 med inbyggd OSD & PDB. Nu saknas "bara" 4st ESC, en massa propellrar, ackar och batteristraps. Säkert fler prylar men det är det jag kommer på nu.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	betaflight-f3-flight-controller.jpg.jpg 
Visningar:	594 
Storlek:	30,8 KB 
Id:	62498

  3. #3


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Har samma FC. Nöjd än så länge men jag har bara flugit typ 2 accar.

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Har samma FC. Nöjd än så länge men jag har bara flugit typ 2 accar.
    Kul! Flyger du med stock PIDs?
    Jag beställde idag från FPVmodels så det kommer väl ta en stund innan jag får den.

  5. #5

    Standard

    Grymt!

    En fråga, hur ser man på Aomway antennerna om dom är äkta eller kopia? Jag visste inte att det fanns kopior

  6. #6
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Grymt!

    En fråga, hur ser man på Aomway antennerna om dom är äkta eller kopia? Jag visste inte att det fanns kopior
    Under själva antennspröten står det Aomway på de äkta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0957.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	107,7 KB 
Id:	62500

  7. #7


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Kul! Flyger du med stock PIDs?
    Jag beställde idag från FPVmodels så det kommer väl ta en stund innan jag får den.
    Jag beställde mina från FPVmodels den första. Dom skickades den 17,de och landade i Stockholm i går så jag får dom nog på måndag. Köpte två på Skånehobby som jag fick dagen efter eftersom jag inte orkade vänta.

    Flyger inte med stock PID men dom funkade rätt bra för mig.

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Din antenner kommer säkert att funka, ser väldigt lika ut på bilden, så skillnaden är säkert minimal, den stora skillnaden är prislappen




    Ps Får säkert på nöten av någon antenn nörd DS

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Ps Får säkert på nöten av någon antenn nörd DS
    Det är väl bra om folk köper riktiga grejerna också ibland så att de som kopierar har nåt att kopiera. :-P Fin balansgång där.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Jag beställde mina från FPVmodels den första. Dom skickades den 17,de och landade i Stockholm i går så jag får dom nog på måndag. Köpte två på Skånehobby som jag fick dagen efter eftersom jag inte orkade vänta.

    Flyger inte med stock PID men dom funkade rätt bra för mig.
    Känns som att Nordpost infört nya försenings-rutiner på "gratisfrakten" ifrån Kina - även om man betalt för tracking-tjänsten. Förr tog det typ ett par dagar att få grejorna efter att de ankommit vårt land och då fungerade trackingen hela tiden. Numera skippar Postnord att uppdatera trackingen och senast denna vecka fick jag ett litet paket (brev) direkt till brevlådan men det hade då varit i vårt land under 1 vecka.
    Roger

  11. #11
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag hade gärna beställt från Skånehobby men deras frakt är för dyr tycker jag (69kr) då jag inte hade något annat som jag behövde från dem. Och jag har ingen brådska just nu.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Under själva antennspröten står det Aomway på de äkta.
    Okej, då har jag äkta men kopiorna funkar nog lika bra skulle jag tro, även om man inte kan vara säker.
    Vilka ESC:er och accar tänkte du köra med?

  13. #13
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Okej, då har jag äkta men kopiorna funkar nog lika bra skulle jag tro, även om man inte kan vara säker.
    Vilka ESC:er och accar tänkte du köra med?
    Jag vet inte ännu vilka esc:er. Vill inte lägga för mycket på dem då det säkert blir många krascher i början.
    Har tittat på dessa:http://www.banggood.com/4PCS-Racerst...tml?rmmds=cart

    Eller dessa: http://www.banggood.com/4-PCS-Racers...tml?rmmds=cart

    Har du några tips?

    Jag tänkte dessa ackar: http://www.mbs-rcmodels.se/lipo/tatt...0mah-75c-150c/
    Blir de ok tror du?

  14. #14

    Standard

    Dom accarna kör jag med också och dom är väldigt bra. ESC-erna funkar nog vilket som i dagsläget Dom går sönder väldigt sällan faktiskt, men som alltid så bör du köpa 5 st så du har extra.

  15. #15

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Känns som att Nordpost infört nya försenings-rutiner på "gratisfrakten" ifrån Kina - även om man betalt för tracking-tjänsten. Förr tog det typ ett par dagar att få grejorna efter att de ankommit vårt land och då fungerade trackingen hela tiden. Numera skippar Postnord att uppdatera trackingen och senast denna vecka fick jag ett litet paket (brev) direkt till brevlådan men det hade då varit i vårt land under 1 vecka.
    Roger
    Mitt ombud upplyste mig om att "Kinabreven" numera delas ut i lådan! Officiellt sett är de rekommenderade försändelser om de har tracking men det har väl förmodligen blivit så många att de rationaliserat lite.
    Har också erfarit att det tar längre tid från "Ankommit utrikesterminal för sortering" tills att de dyker upp.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Postnord är tydligen sura på nån överenskommelse som Kina har avseende låga internationella fraktkostnader - så har det sagts mig i alla fall. Vilket mycket väl kan stämma men synd att vi kunder skall bli drabbade.
    Roger

  17. #17
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Nu är den äntligen klar!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1087.jpg 
Visningar:	461 
Storlek:	194,6 KB 
Id:	62727Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1089.jpg 
Visningar:	440 
Storlek:	176,5 KB 
Id:	62728Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1088.jpg 
Visningar:	443 
Storlek:	158,8 KB 
Id:	62729Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1090.jpg 
Visningar:	436 
Storlek:	102,1 KB 
Id:	62730


    Jag orkade inte vänta på min Betaflight FC och hittade en här i Gbg (Tack Zoran om du läser detta!) som ville sälja en all-in-one FC. Den har PDB, OSD, BEC Current sensor och VTX Den var enkel att löda och passa in i quaden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fc.jpg 
Visningar:	422 
Storlek:	76,6 KB 
Id:	62731


    Det enda som saknas nu är några brickor då propellrarna var lite tunna.

    Redan sjukt nervös inför premiärturen...

    Tänkte premiärflyga med några 3S 2200mA ackar jag jag har till flygplanen men får beställa några 4S 1300mA på måndag.

    Är förresten antennplaceringarna till mottagaren OK? Något annat som jag kanske har missat eller kan förbättra?

  18. #18
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Så idag blev det av. Med skakiga ben lyfte den upp i vädret. Och den flög fantastiskt bra! Det kändes lättare att flyga den än mina små quadar. Flög både angle mode och acro Mina 3S 2200mA ackar fungerade mer än bra så här i början och jag kommer att flyga med dem ett tag tills jag blir lite varmare kläderna.

    Det blev några krascher men den höll för alla Inte ens en trasig propeller.


  19. #19

    Standard

    Skoj. Såg bra ut, gissar att det är lite läskigt att ta steget upp och köra med lite större grejer. Bra att grejorna verkar vara stryktåliga. Blir att öva mycket simulator och mini quadcopter innan jag vågar mig på den större varianten. (som inte har kommit iväg från Kina än). Flög du Fvp eller vanligt?
    Vilka 4S batterier blir det sedan och från vart?

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

  20. #20
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av morrow Visa inlägg
    Skoj. Såg bra ut, gissar att det är lite läskigt att ta steget upp och köra med lite större grejer. Bra att grejorna verkar vara stryktåliga. Blir att öva mycket simulator och mini quadcopter innan jag vågar mig på den större varianten. (som inte har kommit iväg från Kina än). Flög du Fvp eller vanligt?
    Vilka 4S batterier blir det sedan och från vart?

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

    Jag slog faktiskt till på 4st sådana här igår: https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=31695 Jag tror att de blir perfekta för mig ett tag nu i nybörjarstadiet.

    Dessa blir det nog lite senare: http://www.mbs-rcmodels.se/lipo/tatt...0mah-75c-150c/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •