Reklam

 
Sidan 20 av 25 FörstaFörsta ... 101516171819202122232425 SistaSista
Resultat 381 till 400 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #381


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har numera gått ner i batterikapacitet i de flesta kärrorna för att vinna lite i vikt och speciellt i lite mindre kärror. Sen kan man istället välja batterier med lite högre maximal belastningsbarhet (C-talet). Själv flyger jag sällan längre än 5--6 minuters motortid och drar sällan ur batterierna till mera än 60--70%. Min Speedbob 1060 kommer definitivt att flygas med betydligt mindre batteri än 3S1550 och mest troligt runt 3S800--1000 mAh.

  2. #382

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Speedbob 1060 är klar nu ,den väger 385 g tom och 525g med 140g batteri,
    Jag montera motorn invändigt men det skulle jag inte ha gjort ,det är så trångt i batterilådan
    jag får ha batteriet långt fram för att tp ska bli bra då blir kablarna så att dom kommer att gå mot snurrande motor,
    Så jag kommer att flytta fram motorn då får jag möjlighet att köra med olika batterier som är lättare

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0477.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	66,6 KB 
Id:	71933Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0476.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	71932

    Lägger upp en bild närjag flyttat motorn.

  3. #383
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Roligt att en till Speedie är klar !!
    Kawa, snygga fötter ;D

  4. #384

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Kul att se att din SpeedBob är klar Kawa!

    Motorn framför nosspantet ger onekligen flera fördelar:
    - Vill du flyga fort får motorn bäst kylning när den sitter i det fria.
    - Har du en lätt motor är det förstås bra att kunna sätta batteriet längst fram.
    - Vill du flyga lugnt och länge kan du ha ett tyngre batteri lite längre bak.

    Inbyggd motor med metallspinner framför är snyggt men det blir svårare med kylning.

    Lycka till med flygningen!
    Lars

  5. #385

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Nu har jag flyttat motorn det blev mycket bättre med plats
    lättare att byta batterit och justera Tp. batteriet ligger på TP.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0478.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	191,3 KB 
Id:	71951
    Ska bara göra motorkåpan nu,
    Har ni broms på proppen eller frisnurrar den?

  6. #386

    Standard

    Kul att fler får sina flygklara. :-) Börjar bli några st nu?

    Vandrar runt i cirklar i väntan på motor, ESC, spinners (tog några olika) samt en binge olika propellrar... postgången är lite seg nu i dessa tider.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #387

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Lars vi har ju samma motor ,hur var det att starta den, hur mycket gas startar du med
    och går den iväg snällt,
    jag har en efxtra och den är ju ett äventyr att starta varje gång

    //kenneth,

  8. #388

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Jämförelse med EFXtra:
    Jag har också haft en EFXtra. Skojigt plan när man väl har fått upp det på säker höjd.
    Vingytan är densamma som på SpeedBob 1060, 14 dm2.
    Den stora skillnaden är att EFXtra väger 900 gram medan SpeedBob 1060 bara väger 500 gram!

    Eftersom SpeedBob väger mindre så har den lägre stallfart. Man behöver alltså inte vara spjutkastare för att få upp modellen i styrfart. Jag har provat med halv gas och det går bra men full gas med den snälla motor du och jag har(130 Watt) är bekvämare. En fördel med SpeedBob är att den är högvingad så att man kan kasta den med handen över sitt huvud. Det går förstås att skicka upp den i höfthöjd med vänster hand om man har vant sig vid det med EFXtra. Då kan man ha högerhanden på styrspaken och trottelspaken på fullgas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting-kast.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	71982Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra-kast.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	26,1 KB 
Id:	71980

    Snart blir det vinterflyg!
    Lars

  9. #389

    Standard

    Jag har visserligen den mindre 800an men det måste vara det enklaste som finns att handkasta. Jag har till och med testat att rikta nosen rakt upp och bara släppa planet på fullgas och det var helt odramatiskt. Jag har testat att kasta iväg som DLG också men det funkar inte speciellt bra

  10. #390

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Hej,idag har jag haft premiär med min 1060 det gick bra, den gick iväg fint när jag släppte den
    Jag är helnöjd den går nog tillräckligt fort för min del och går fint att segla också,
    Den väger c:a 490g nu batteri 1300mah med en propp apc thin 6*5,5 ,
    Jag flög 8 min hade 46% kvar, så batteriet är ju perfekt till den,
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0481.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	227,3 KB 
Id:	71999

  11. #391

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Grattis till premiärflygningen!
    En fin motorkåpa a'la Mr.Bob blev det också. Snyggt!

    Lars

  12. #392
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Roligt Kawa!

    Kul att ytterligare en byggare är nöjd med sin SpeedBob =) Grattis!!

  13. #393

    Standard

    Sitter och väntar på sista grejerna till min SpeedBob 1060... beställde från Sverige... farit fram och tillbaks mellan städerna... nu är paketet i Tyskland sedan 9 november. Så det närmar sig!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #394


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om allt går enl planerna så drar jag nog igång mitt bygge inom kort - hoppas jag...
    För nu är byggbordet tomt...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2020-11-17 klockan 21:24.

  15. #395
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Vill meddela samtliga att det finns en version 2, den är lämnad till MBS och den kommer finnas som artikel att köpa/beställa vart efter.
    Som de flesta säkert vet så har Magnus blivit väldigt sjuk och försöker återhämta sig, så bl a jobbet med SpeedBob har blivit uppskjutet tillsvidare.
    Vi hoppas att han blir bättre snart !!

    Mvh Mr.Bob

  16. #396

    Standard

    Såg denna på SkyDreamHobby, liknar 800an
    https://sv.skydreamhobby.com/product...r-voll-gfk-arf

    Har fått alla mina grejer till min 1060 för nån vecka sedan. :-)
    Måste ju få den klar nu eftersom vi har nytt år nu och nytt "massbygge"? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #397


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mitt bygge går sakta framåt - kroppen är i stort sett klar efter att jag till slut bestämt mig för vilken motor som skall sitta i nosen. Dock ett litet uppehåll just nu när en renovering av min lilla Staggerwing blev aktuell. Den platsar nog inte riktigt in i den nya C0-klassen men suget att få den i luften igen kom ändå tillbaka. Kärran drabbades i LiPo-erans begynnelse av en LiPo-brand men lyckligtvis har jag lite nya grejor till den så det skall nog ordna sig rätt enkelt.
    Roger

  18. #398

    Standard

    Nu är motorn min på plats!

    (min byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewt...146426#p146426 )

    Motorn blev en T-Motor MN2206 KV2000 30g 2-3S.
    Håller på med motorkåpan, motorn är fastskruvad direkt på torpedväggen som jag förstod är vinklad neråt 1,5 grader redan.
    Ska bestämma spinner och propeller.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3450.JPG 
Visningar:	14 
Storlek:	151,9 KB 
Id:	73656

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3452.JPG 
Visningar:	4 
Storlek:	304,6 KB 
Id:	73658

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3451.JPG 
Visningar:	6 
Storlek:	274,4 KB 
Id:	73657
    Senast redigerat av Ålänning den 2021-11-12 klockan 20:27.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #399

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    I väntan på att registreringssidan för drönarpiloter skall orka med anstormningen så läste jag på i Utbildningsdokumentet(64 sidor!) från TS, daterat 2020-12-04.

    Där kan man bland mycket annat läsa att det inte finns någon hastighetsbegränsning för Klass C0 som skall väga mindre än 250 gram. Alltså fri fart för SpeedBob 800.

    SpeedBob 1060 platsar i Klass C1 som gäller drönare upp till 900 gram. Hastighetsgränsen 19 m/s är flyttad från C0 till C1-klassen så jag får ta det lugnt med min SpeedBob 1060.

    Hög tid alltså att jag bygger min SpeedBob 800 eftersom det inte finns några andra begränsningar än att man inte får flyga över folksamlingar. Har aldrig haft en tanke på att göra det...

    Rätta mig gärna om jag har fel eller har missat något i de nya reglerna!
    Lars

  20. #400


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    I väntan på att registreringssidan för drönarpiloter skall orka med anstormningen så läste jag på i Utbildningsdokumentet(64 sidor!) från TS, daterat 2020-12-04.

    Där kan man bland mycket annat läsa att det inte finns någon hastighetsbegränsning för Klass C0 som skall väga mindre än 250 gram. Alltså fri fart för SpeedBob 800.

    SpeedBob 1060 platsar i Klass C1 som gäller drönare upp till 900 gram. Hastighetsgränsen 19 m/s är flyttad från C0 till C1-klassen så jag får ta det lugnt med min SpeedBob 1060.

    Hög tid alltså att jag bygger min SpeedBob 800 eftersom det inte finns några andra begränsningar än att man inte får flyga över folksamlingar. Har aldrig haft en tanke på att göra det...

    Rätta mig gärna om jag har fel eller har missat något i de nya reglerna!
    Lars

    Har kollat upp det här med 19 m/s som står i våra gemensamma regler och i den översikt/snabbguide vi satt ihop. Det verkar som om TS inte riktigt följer EASAs orginalutgåva av reglerna. Där står:

    Does my drone fall under the 'open' category?

    Yes, privately built drones can be used, and depending on their weight, operated in the ’open’ category or the ’specific’ category. You, as the drone operator, need to fulfil all the requirements of the Regulation, and in the ’open’ category, you can only operate under subcategory:
    • A1 when the drone’s maximum take-off weight (MTOM) including its payload is less than 250 g and you fly it at a speed of less than 19 m/s; or in
    • A3 when the drone’s MTOM including its payload is less than 25 kg.


    När man går igenom TS Drönarguide verkar det som om det finns en hastighetsgräns för att komma undan operatörsregistrering vid vikt < 250 g och hastighet <25 m/s (=90 km/tim). Vet inte om detta är en miss från TS eller om man aktivt bestämt att den "gamla" gränsen på 90 km/tim skall vara kvar.

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •