Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: DL-50 som verkar gett upp... HJÄLP!!!

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard DL-50 som verkar gett upp... HJÄLP!!!

    Hej alla!

    Har en DL-50 i min Great planes yak54 som fram till för ett tag sedan fungerat flawless.

    Motorn har stått i cirka 2 år utan att ha varit igång. Fick ett sug tidigt i våras att flyga igen och tog fram prylarna och fräschade till alltihopa. (Se min "renoveringstråd" för bilder.)

    Allt var prima, jag tankar upp grejerna, köper ny tändningsacc och drar till fältet. Motorn startar, efter 2 års vila, nästa direkt. Flyger nu i cirka två veckor, kan uppskatta att jag är i luften ett tiotal gånger.

    Livet leker!

    MEN, så en dag händer det. Får min första deadstick någonsin med yaken. Nervös och stressad, men får ner kärran i ett stycke.

    Skumt, motorn dör. Rullar in kärran, snackar lite med klubbkompisarna. Bestämmer mig för att ge mig upp igen. Motorn är nu komplett omöjlig att starta. Slår och slår tills mjölksyran kommer som ett brev på posten.

    Tar hem kärran, tar av motorkåpa och laddar för en dag till på fältet.


    Följande händer:

    -När jag slår runt proppen kommer den liksom inte förbi kompressionsläget.
    -Upplever att "kompet" blivit mindre
    -Motorn får bensin, riktigt hör att den "smackar" när jag har chokat den ett tag
    -Tankslangar, klunk mm är ok.
    -Jag har öppnat motorn, cylinder och kolv ser nya ut.

    Fick efter många om och men i gång motorn efter att ha lånat en bamse starter på fältet. Bör tillägga att den fick snurra ganska länge innan den tände. Gick därefter som en påse nötter, kass tomgång och kändes "allmänt död"(jämfört med innan)

    Har inte skruvat märkbart på nålarna, nålat in den liiiiiite, med betoning på lite. Men det gjordes när den var i luften för två år sedan.

    Vad kan det vara som har hänt? Kan kolv och cylle gett upp redan? Grundar det på att det inte går att slå runt över kompressionsläget.

    Motorn har gått med en 22/10 propp och Shells miljösoppa med 2% olja.

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Kan vara så att kolvringen fastnat i kolven och expanderar inte som den skall.
    Kommer ihåg att jag råkade ut för det med mina stora Supertigrar, efter ett tag, om jag hade för mycket ricinolja i oljeblandningen och motorn gick varmt. Helt plötsligt var de kompressionslösa och omöjliga att få igång.
    Plocka av ringen jätteförsiktigt och slipa av den på bägge sidor över våtslippapper med ngt plant under. Den skall kunna röra sig helt fritt i kolvens spår.
    Läste ngnstans att om man inte kör pumpsoppa så skall man endast välja Aspens fyrtaktsbensin med syntetolja för de andra miljöbränslen inte var tillräckligt bra för modellmotorer. Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det för i mina bensindagar körde jag bara pumpsoppa och blandade i oljan själv. Motorsågen kör jag på Aspens och den verkar fungera bra på det.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Av ren nyfikenhet tog jag av cylindern nu ikväll igen. Kolvringen rör sig fint, inget motstånd what so ever. Däremot märkte jag en sak på kolven. Där kolvringen möts är det ju en liten fördjupning på kolvringen. Den fördjupningen ska passa i ett litet stift på kolven. Det stiftet var intryckt och jag kunde röra kolvringen fritt runt. Kan det ha något med saken att göra? I min värld ska kolvringen kunna röra på sig, men inte ett helt varv, snarare ett par mm. Om den kan röra sig borde det finnas en risk att den fastnar i en port och då blir det verkligen haveri....


    Oj, dessa dilemman. Såg att man får en splajs ny DA50 för runt 3000 spänn från staterna....

  4. #4

    Standard

    Vad menar du med att det inte går att slå runt över kompressionsläget? Om det är dålig kompression borde det gå lättare att slå över kompressionsläget. Om du tar bort tändstiftet går motorn lätt att dra runt hela varvet då? Tänkte så inte kolvringen tar i någonstans eller att stiftet trycker ut ringen lite. Eller är stiftet helt intryckt eller rent av avbrutet.

    Hur står tändningen, den har möjligen inte rubbats åt något håll? Annars brukar väl skräp i förgasaren eller tjuvluft vara de vanligaste problemen. Att den får soppa behöver ju inte betyda att den får det i rätt mängd. Nålarna borde du inte behöva ändra på om den gått bra tidigare.

    /Mats

  5. #5

    Standard

    Har nog felet att kolvringen går runt kolven, ska sitta fast vid stiftet, får inte rotera som på en fyrtaktare. Den tar i portana då konstigt att den inte gått av. Får nog skaffa en ny kolv, om du inte får den att stanna vid stiftet.

    Mvh Thomas
    Tat lungt du är inte ensam.
    Flyger
    Fw190 D9 1/6 pica
    P47 D 1/5 Top flite
    P51 D 1/5 Pica
    Edge 540 Saito 180 Seagull
    P51 D top flite 1/5

  6. #6

    Standard

    Du har inte provat byta stiftet? Tycker det mer låter som att tändstiftet givit upp...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Stiftet är kollat! Sitter ett splajs nytt ngk cm6 i!

  8. #8
    anders es avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Di tidligare DL-motorene var det mye shit med
    Men etter at dem kom som DLE har dem varit veldig bra. Jeg hadde en DL-50 for et par år sidan som var som din. Vi fant aldri nogon fel og fikk en ny DLE av forhandler
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Jo, det är en tidig DL-50, nog en av de första som Airmedia fick hem. På tändsystemet står det att den är tillverkad i september 2007.

    Den har gått cirka 20 liter, så jag har svårt att tro att den är utsliten.

    Det jag frågar mig nu är om det är lönt att köpa reservdelar för runt tusenlappen när man kan köpa en ny motor, en dle55 för 3300:-....

    Anders E, dog din också helt plötsligt?

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlägg
    Jo, det är en tidig DL-50, nog en av de första som Airmedia fick hem. På tändsystemet står det att den är tillverkad i september 2007.

    Den har gått cirka 20 liter, så jag har svårt att tro att den är utsliten.

    Det jag frågar mig nu är om det är lönt att köpa reservdelar för runt tusenlappen när man kan köpa en ny motor, en dle55 för 3300:-....

    Anders E, dog din också helt plötsligt?
    Om du väljer att köpa ny kolv och kolvring skaffa nya G-clips också som håller i kolvbulten för de gamla kan ta skada vid demontering.
    Du skrev att stiftet, som håller kolvringen, i kolven har åkt in. Går det att dra ut den och sätta i ett nytt längre stift? eller har de borrat för djupt så det går hål igenom kolvens vägg? läckage där? Stiftet sitter väl radiellt i spåret och inte i kolvens rörelseriktning?
    Om man lyckas få bort det gammla stiftet och peta i ett nytt längre stift så borde det vara klart. I.o.m. att motorn krånglat för dig ganska nyligen så tror jag inte ringen har hunnit slitas in (ta skada) efter ev. rotation i spåret men kolla efter eventuella skador på kolvringen eller cyliderloppet.
    Om det finns mycket gods där stiftet sitter kan man gänga M2-2.5 och skruva dit en 12.9 skruv (extra hårda), eller en stoppskruv med insexhuvud, som man slipat en midja på alldeles under huvudet. När man väl dragit den i botten med loctite får man slipa bort huvud och dremla lite ner den så att kolvringen får plats i spåret i ihoptrycket läge.
    Senast redigerat av AmRi den 2011-05-24 klockan 12:02.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Amri, så du menar att om "pinnen" åkt in kan det innebära att det inte håller tätt och motorn tappar komp? Låter i min värld som en vettig förklaring.

    Jag kanske kan spara in kostnade för ny cylinder och bara köpa ny kolv och kolvring.

  12. #12
    anders es avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlägg
    Jo, det är en tidig DL-50, nog en av de första som Airmedia fick hem. På tändsystemet står det att den är tillverkad i september 2007.

    Den har gått cirka 20 liter, så jag har svårt att tro att den är utsliten.

    Det jag frågar mig nu är om det är lönt att köpa reservdelar för runt tusenlappen när man kan köpa en ny motor, en dle55 för 3300:-....

    Anders E, dog din också helt plötsligt?
    Jepp, den bara dog. Vi povade ny tenning, forgasser, batteri osv. Ingenting hende.
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Anders, hur såg kolv och cylinder ut? Var där kompression i motorn?

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Så... Har funderat och tagit följande beslut. Jag kommer att i morgon åka till Airmedia och köpa en styck DLE-55. Tack för er som bidragit med hjälp och tips.

    Många kanske tycker det är onödigt med en ny motor, men jag har sneglat på 55:an ett tag nu...

    Någon som är sugen på en DL-50 som renoveringsprojekt?

  15. #15
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej jag köper den det var jag som hjälpte dig att starta den i Malmö flygklubb jag kommer till swampmeatet nu i Juni i Malmö vad skall den kosta
    Mvh Leo (trapperwolf)

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Aha! Dicks farsa va?

    Vi gör så här, skicka ett PM till mig här på rcflyg så kommer vi överens om ett pris!

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Personligen tror jag att du har problem med gummimembranet i förgasaren, vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det finns nån slags liten pinne kopplat till den där gummiflärpen som kärvar fast ibland så motorn får fel bränsleblandning. Jag har haft problem med DLE 55 och DLE 111 två gånger på hundratals flygningar och mönstret du beskriver stämmer överens med mina motorer. Jag tog loss locket och flärpen och ryckte lite i pinnen så den lossnade. Det är lite trickigt att få tillbaka grejerena sen men ingen rocketcience eg. Nån annan mer motokompetent kanske kan svara bättre på vad jag egentligen menar :-).
    Ju mer man flyg!

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Leo! Du har pm. Mvh Magnus

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Hovhas! Jag har haft isär förgasaren och kollat, och allting verkar hur fint som helst. Tror nu att det krävs en ny kolv så fungerar motorn igen!

    Men jag har som sagt bestämt mig att köpa en DLE55 istället, har varit sugen på den rätt länge!

  20. #20
    anders es avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlägg
    Anders, hur såg kolv och cylinder ut? Var där kompression i motorn?
    Husker ikke hvordan den såg ut inni, men det var kompression i motoren.
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

Liknande ämnen

  1. dags å markera i kalendern ?? verkar klart nu!!!
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 06:52
  2. Detta verkar vara ett trevligt meeting.
    Av Hang i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 10:08
  3. Nybörjare o undrar om denna kärra verkar ok?
    Av rotaxpower i forum Metanolmodeller
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 23:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •