Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: El propeller till bränslemotor?

  1. #1

    Standard El propeller till bränslemotor?

    Hej!

    Klantade mig lite och beställde två el propeller istället för bränsle modell, kan man använda dem
    till min metanolare resp bensinare?

    Träytan runt hålet är nog för liten för att borra hålen för hjälpbultarna till bensinaren, funkar det med endast en bult tro?

    Annars blir det köp/sälj för dem..

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ller_16x6.html

  2. #2

    Standard

    Just för att den är i trä är det tryggare men elproppar är klenare i konstruktionen men lite effektivare i drift. Det var inte länge sen man hade "one bult adapter" upp till 100cc bensinare dvs en 10-12mm adapter som vispade runt en 26" propp och utvecklade 10hk. Huvudsaken är att proppen inte skall kunna glida runt men 2st piggar såsom M4 stoppskruvar i proppmedbringaren sköter det och rätt gjort håller det. Inget svar på din fråga för alla proppar kan gå av för eller senare men det beror på hur mycket man frestar på och hur mjukt motorn går. Fyrtaktare är aggressivare mot naven för de har kraftigare impulser. F.ö. håller träsnurra till metanolmotorer endast om man använder starter.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Just för att den är i trä är det tryggare men elproppar är klenare i konstruktionen men lite effektivare i drift. Det var inte länge sen man hade "one bult adapter" upp till 100cc bensinare dvs en 10-12mm adapter som vispade runt en 26" propp och utvecklade 10hk. Huvudsaken är att proppen inte skall kunna glida runt men 2st piggar såsom M4 stoppskruvar i proppmedbringaren sköter det och rätt gjort håller det. Inget svar på din fråga för alla proppar kan gå av för eller senare men det beror på hur mycket man frestar på och hur mjukt motorn går. Fyrtaktare är aggressivare mot naven för de har kraftigare impulser. F.ö. håller träsnurra till metanolmotorer endast om man använder starter.
    Hum då kanske man vågar prova då...? Med tanke på att jag avverkar propellarar lite för snabbt vid landning så lär det inte bli så många timmar på den ändå. Men man vill ju liksom inte att den går av när man stå nära framförallt.. Det är en 125 metanol fyrtakt och en 26cc bensin, kanske inte de mest snälla motorerna..? På bensinarn finns 3 hjälpskruvar, tror det bara finns plats för ett av hålen, blir det obalans med endast ett hål då?

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tänk på att propellern är ditt svänghjul. Ju tyngre desto jämnare gång...
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tänk på att propellern är ditt svänghjul. Ju tyngre desto jämnare gång...
    Ok låter vettigt, jag valde de lätta propellrarna endast för att få ner frakten

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Huvudsaken är att proppen inte skall kunna glida runt men 2st piggar såsom M4 stoppskruvar i proppmedbringaren sköter det och rätt gjort håller det..
    Jag kanske ska testa utan skruvar först och se om den glider eller verkar fixerad?
    Hur märker man förresten om den glider?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Hum då kanske man vågar prova då...? Med tanke på att jag avverkar propellarar lite för snabbt vid landning så lär det inte bli så många timmar på den ändå. Men man vill ju liksom inte att den går av när man stå nära framförallt.. Det är en 125 metanol fyrtakt och en 26cc bensin, kanske inte de mest snälla motorerna..? På bensinarn finns 3 hjälpskruvar, tror det bara finns plats för ett av hålen, blir det obalans med endast ett hål då?
    På saito 125:an borde 16x6 ge lagom belastning men det gäller att kolla naven och bladen efter sprickbildning. Däremot är 16x6 för liten för 26cc bensinare där går det bättre med 17-18" proppar och då bör man använda alla tre skruvarna såvida det inte följer med en så kallad " en bults adapter".

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    F.ö. håller träsnurra till metanolmotorer endast om man använder starter.
    Det är tur att en del linflygare inte vet det ;-) Då kan jag inte använda träsnurra som alltid startar med fingrarna alltså. Är problemet att man kan få stickor i fingrarna? Jag förstår så klart att man inte ska slå med järnrör och skruvmejslar på någon propeller - det ser lika hemskt ut som de som håller på att dra upp en bränslemotor med en stor elektrisk startmotor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Jag kanske ska testa utan skruvar först och se om den glider eller verkar fixerad?
    Hur märker man förresten om den glider?
    Motorn brukar oftast stanna men kan brusa upp vid högre varvtal om man inte vill gänga i medbringaren för att dra dit stoppskruvar kan man skära ut och fästa en bit självhäftande sandpapper, på medbringaren, som man har till slipskivor.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det är tur att en del linflygare inte vet det ;-) Då kan jag inte använda träsnurra som alltid startar med fingrarna alltså. Är problemet att man kan få stickor i fingrarna? Jag förstår så klart att man inte ska slå med järnrör och skruvmejslar på någon propeller - det ser lika hemskt ut som de som håller på att dra upp en bränslemotor med en stor elektrisk startmotor.
    Hehe, ingen regel utan undantag......... men linmotorer är relativ små. En metanolmotor startar genom att man tvingar den över kompressionen och då kan den hugga i ordentligt när det blir lite större motorer. Bästa "chickensticken" tycker jag är en 2-3dm lång vävförstärkt och grov 20-25mm bensinslang som man kan köpa på macken. På en bensinare med rätt timing finns inte det problemet och därav inga problem att handstarta en träsnurra.

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    men linmotorer är relativ små. En metanolmotor startar genom att man tvingar den över kompressionen och då kan den hugga i ordentligt när det blir lite större motorer....
    Kan bara hålla med om att en slangbit kan vara trevligt om man har en ilsken motor. Jag kör personligen inte med träsnurror men har sett att de är poppis bland stuntarna i 35-40 storlek. Där har man ju inte trottel och startar på tomgång som med RC där det är mycket "lugnare". Och helt rätt - jag har bara små tvåtaktare upp till .60 och de är så snälla så och startar oftast på en eller ett par snärtar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har visserligen inte sett de träpropellrar för elflyg som du har beställt men jag skulle antagligen välja att inte använda dem på en förbränningsmotor. Elpropellrar är ofta gjorda med klena dimensioner och tunna blad för att få hög dragkraft med litet motstånd. Detta fungerar eftersom elmotorer har ett jämnt vridmoment hela varvet runt. En förbränningsmotor levererar vridmomentspulser med stor variation, exempelvis tänder en encylindrig fyrtaktare bara en gång vartannat varv, vilket leder till avsevärt större påfrestningar på propellern än vad en elmotor ger upphov till.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    På saito 125:an borde 16x6 ge lagom belastning men det gäller att kolla naven och bladen efter sprickbildning. Däremot är 16x6 för liten för 26cc bensinare där går det bättre med 17-18" proppar och då bör man använda alla tre skruvarna såvida det inte följer med en så kallad " en bults adapter".
    Jag har en 16x8 till bensinarn, det är den storleken som rek under inkörningen. Testade även en 18x8 (även den gick sönder vid landning såklart) och det blev ju lägre varvtal men den gick bättre och bättre efter några tankar.

    Jag testar först utan bultar och sen blir det i så fall sandpapper tipset, för det är för lite gods att borra bulthål.

    Har f.ö. testat tipset att använda en trädgårdsslang för att slå igång fyrtaktaren men det gick inte alls, motorn slog tillbaks mot slangen och spräckte propellern... Så nu blir det starter eller handjaga

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag har visserligen inte sett de träpropellrar för elflyg som du har beställt men jag skulle antagligen välja att inte använda dem på en förbränningsmotor..
    Ja äsch det blir nog köp o sälj åndå. Känns lite dumt att chansa och få en propeller i handen eller så...

Liknande ämnen

  1. Multirotor med bränslemotor?
    Av ulken i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 17:40
  2. Propeller till en 91:a
    Av Ilfrazr i forum Allmänt om flyg
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 22:18
  3. Propeller till SC-15?
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 00:34
  4. Propeller val till DA50R
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •