Reklam

 
Sidan 5 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 181

Ämne: OSD med RTH?

  1. #81

    Standard

    Det vktigaste är att FS på RCRx ligger högre än maximalt gaspådrag samt att FS detect på RVOSD ligger någonstans mellan max gas och FS.

  2. #82

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Vet inte hur er9x funkar men på min DX7 satte jag travel adjust på throttlekanalen til 120%, sen bindade jag om mottagaren med spaken i fullgasläge (120%). Efter binding flyttade jag ner travel adjust till 100% igen.
    Då blir det så när du kör inställningsguiden att när du stänger av sändaren går mottagarens failsafe upp på 120% på throttle = FS detect på RVOSD.
    Senast redigerat av flunk den 2012-08-15 klockan 08:08.

  3. #83

    Standard

    Fick det att funka nu men när jag stänger av sändaren och rssi dyker till 0 så aktiveras rth direkt men när jag får tillbaka kontakten så tar det cirka 5sek innan den slår av, varför? Det borde väl slås av direkt vid kontakt igen? Satte Fs detect på 110% sen 120 och tryckte på Fs knappen på mottagaren. Sen undrar jag om man kan begränsa roderutslagen i er9x i en inställning?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-08-14 klockan 23:33.

  4. #84

    Standard

    Det kan ju bero på att sändaren har några sekunders start-tid, eller startar din dator omedelbart?

    Anledningen till att RVOSD FS detect bör ligga något under FS tror jag är att det ska finnas lite marginal så att RTH.

    Jag har ställt in både min Futaba 12FG och er9x så att jag inte enbart kan aktivera RTH med en switch utan måste även ge åtminstone halvgas, på så vis känns det säkrare om någon skulle komma åt switchen på mark. Nu var det iofs ett tag sedan jag programmerade min er9x men jag har filen liggandes om det är av intresse?

    Jepp, man kan begränsa roderutslagen, både med end points och expo. Kommer inte ihåg tillräckligt för att säga exakt hur och jag har inte sändaren här. Men generellt så tycker jag att programmeringen av er9x känns mycket bra när man gör det med datorn men att programmering på själva radion känns lite knepig.

  5. #85

    Standard

    Ja den startar direkt nej men testade och nu funkar det som det skall, tryckte in rvosdn längre bak men fick lite mer vibrationer då, de ligger nästan i toppen från 0%-100% gas, är det ok eller måste jag ha mindre vibrationer?

  6. #86

    Standard

    Om den ligger i toppen av vibrationsmätarna så måste du ha bättre dämpning. Försök att få det så att skumplasten runt osdn inte sitter åt så hårt. I min Ugglan så sitter den bara fast nedåt, i alla andra riktningar kan den röra/vibrera fritt.

  7. #87

    Standard

    Den ligger bara i toppen vid 1.30ms i throttle och då är det Z-axeln som spökar.. det är den som är högst hela tiden, det är i höjd det spökar då eller?

  8. #88

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Z-axeln har jag också trubbel med... Fast RVOSD:n funkar bra ändå men jag skulle ju gärna få ner debugmätarna...
    Jag har ju inte någon mottagare med PPM-summa ut, så jag har kopplat varenda kabel in i RVOSD:n, där blir det ju stelt som fanken hur man än gör...
    Ska plocka av min spinner, tror den är duktigt obalanserad.

  9. #89

    Standard

    har nu skärt ut lite i flygplanskroppen på sidorna för att undvika att kablarna ligger mot osdn, vid 1.18mS gas så når z axeln nästan 4:e raden i vibrationsdebugen annars så håller den sig nere vid 2:a och 3:e. får väl testa i luften och se =) något som jag inte riktigt har förstått med set natural ahi, gör ni det i luften eller på backen? hur ställer ni in den?

  10. #90

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Set neutral AHI görs på backen. Planet ska ligga still och horisontellt.
    Set neutrals (spakneutral) görs efter intrimning i luften.

  11. #91

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Set neutral AHI görs på backen. Planet ska ligga still och horisontellt.
    Set neutrals (spakneutral) görs efter intrimning i luften.
    Hur menar du med intrimming? set neutrals? är inte det när alla är centrerat?

  12. #92

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jo, men väl uppe så kanske du trimmar med nåt klick på spaktrimmen på sändaren. För att få helt neutral osd måste du ju då kalibrera om neutral.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  13. #93

    Standard

    Behövs det då? Fick du det att funka med wps?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-08-15 klockan 23:41.

  14. #94

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Behövs det då? Fick du det att funka med wps?
    Har faktiskt inte testat wps än... :-)
    Kanske skulle testa i helgen, blir det fint väder tänkte jag testa ett nytt ställe att flyga på. Eventuellt får jag lite nya passagerare då. Har en åskådarmonitor på markstationen...
    När du går in i in flight menu så ställer autopiloten roderytorna i neutralläge, så det är bra om planet flyger så rakt som möjligt då.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk
    Senast redigerat av flunk den 2012-08-16 klockan 10:15.

  15. #95

    Standard

    Låter bra! Vad är det för monitor och var flyger du?

  16. #96

    Standard

    Boopidoo, fick du ordning på din svängradie? ja, så att modellen gör en skarpare sväng med rätt RTH loiter radius? tycker modellen flyger runt för mycket och håller sig inte inom området.

  17. #97

    Standard

    Nja, jag har inte hunnit testa ännu, får väl se när jag får tid till det. Däremot så har Alejandro svarat hur man kan gå tillväga och lite hur OSDn tänker avseende de inlagda parametrarna. Jag har sorterat Alex svar i ordning så att man kan göra dem steg-för-steg.

    Stabilization roll(pitch) gain and Max roll(pitch) angle is all you need to tweak if you feel lazy. The defaults work for most airplanes but this two menus need to be adjusted on the less aerodynamic models with low surface control authority. The other gains are there for those on the quest for excellence. You can ignore them if you want, like most people do.
    You have to start by increasing the stabilization proportional gains, get them up until the associated axis start to oscillate, then get them down again like 5 points past the no oscillation point. Then follow the suggestions here: http://rangevideo.com/forum/showthre...er-turn-radius Do all tests at enough altitude so you can get manual control back on case anything goes wrong. A low value on the loiter radius does not cause any problem, just that the autopilot cant keep the radius and will make close to figure eight patterns instead.
    Start with defaults, then you can check whats the effect by increasing it 5 points at a time. Increase heading proportional gain until you see the turn gets tighter, or until it does not has any more effect. Then increase the limit and proportional gains alternating.

    The algorithm is:

    • Calculate the heading error = Actual heading - desired heading. Heading error is limited by Heading limit
    • Heading error * proportional gain = desired angle. Desired angle is limited by Max roll angle
    • Servo movement = (desired angle - actual angle) * Stabilization roll gain. Servo movement limited by internal servo limits, set when you run the wizard.

  18. #98

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Låter bra! Vad är det för monitor och var flyger du?
    Har en liten LCD som spotter och övriga kan flyga med i.
    Bor utanför Uppsala så det blir runt ikring där som jag flyger.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  19. #99

    Standard

    @flunk
    Om du inte redan är med i RFK Fyris så kan jag rekommendera den klubben. Mycket bra fält och trevligt folk!

  20. #100

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Har en liten LCD som spotter och övriga kan flyga med i.
    Bor utanför Uppsala så det blir runt ikring där som jag flyger.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk
    Köpt ifrån ebay? länk?

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Tänkte höra med dig angående FRSKY, hur ofta får du FS inom 300meter avstånd? idag testkörde jag igen, efter jag flyttat så mottagaren är cirka 40cm ifrån både vtx samt kamera och kom inte längre än 400meter innan RTH. skumt som tusan har nu inhandlat ett lågpassfilter så ska se om det blir skillnad med detta.. använder du det? och hur långt avstånd har du mellan komponenterna? sitter med beställningsidan för ett UHF system hehe,,.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •