Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Biltemas superlim

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    dvogonen - utmärkt sammanfattning och jag håller på det stora hela med dig angående limerfarenheterna.
    Roger

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Kicken som följer med använder jag desto mer. Men bara som sluthärdning. Dvs jag sprejar fogar när de torkat för att förvissa mig om att det inte finns kvar någon droppe CA som inte hunnit härda innan jag tar i den. Innan jag började med detta lyckades jag ofta kladda ned modeller med CA som jag fick på fingrarna av misstag.
    Hur funkar det här? Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det går till. Om jag har pressat ihop fogen har väl sprayen ingen möjlighet att ta sig in?

  3. #23

    Standard

    CA härdar ju när luften försvinner. Om det ligger kvar lim på utsidan fogen tar det en halv evighet innan detta härdar, sprayar man kicker på utsidan fogen så härdas det på är på utsidan också.

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Kan ju även vara så att Biltemas superlim har väldigt dålig kvalitetskontroll, precis som allt annat som är billigt. Dvs att vissa får en bra batch och andra får tag i en betydligt sämre. Har köpt två stycken Biltema flaskor med aktivator och multiplex foamen har gett vila innan limfogen sprack. Däremot torkar limmet i flaskan efter första användningen vilket gör att det inte är speciellt billigt i längden

  5. #25
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag använder alltid en rund liten spik som försegling i Biltemas limflaska. Sedan tar jag en liten bit packtejp som jag klistrar runt spetsen som extra förslutning. Korken är helt värdelös. Limmet torkar väldigt fort om man bara använder den.

    Men de allra flesta snabblimmer torkar bort om man inte föeseglar flaskorna. Jag använder nålar och packtejp till de mer tunnflytande.

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Jag har slutat att använda Biltema-kickern som accelerator, dvs kicker på ena biten och lim på den andra. Limmet härdar på tok för fort och bubblar på grund av värmen och blir fult och sprött.
    Precis, limma är en teknik.

    Jag gjorde en jämförande video för att visa vad jag menar. Nu limmar man inte på detta vis i verkligheten men videon ger en jämförande förklaring till vad jag menar med att biltemas kicker inte är lika bra som andra märken. Det går åt mycket mer, är svårt att applicera vettigt och tar längre tid.


    Superhero

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag står som många förhoppningsvis redan vet för jordnära synpunkter som går att förankra i verkligheten. Nu har jag noterat att Biltema har bytt spraymunstycke till sin kicker. Man förlorar möjligheten att skjuta flugor på 3 meters avstånd, men för limning blir det så mycket bättre.

    Till biltemas lim kickar den jättebra, men för övriga CA-limmer är kickern långsam och det krävs riklig mängd. Men bara man vet om det så är det okej :-)
    Superhero

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kickar bra till mitt Kina-CA också, det bara fräser till...
    Retroholic!

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Till biltemas lim kickar den jättebra, men för övriga CA-limmer är kickern långsam och det krävs riklig mängd. Men bara man vet om det så är det okej :-)
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Kickar bra till mitt Kina-CA också, det bara fräser till...
    hmm..?

    GodJul

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    hmm..?

    GodJul
    Se filmen, film overrular snack
    Superhero

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Se filmen, film overrular snack
    Vad är det för pust och stön i bakrunden i filmen?

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Biltemas kicker funkar för all del för de flesta, men det finns så mycket bättre grejer.
    enda fördelen med Biltemas jag ser är att det är lättillgängligt.
    billigt absolut, men det speglar också kvaliten i detta fall. kostar hälften så mycket, men är också hälften så bra enligt mina erfarenheter.
    /Philip Thulin

  13. #33

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Tillbaka till trådstartarens fråga. Funderar på om limfogen ens härdat.
    CA härdar ju inte på grund av brist på luft, utan kräver vatten för att härda. (Det är därför det binder så bra till människohud som är fuktig). CA limmet bildar ju sekundsnabbt en hinna som förhindrar inträngning av vattenånga och som stoppar vidare härdning. I en stor/djup skarv av plastmaterial kommer ju ingen vattenånga att tränga in och härda limmet nere i fogen, varken genom limmet i skarven eller materialet, iallafall på mycket lång tid.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •