Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Futaba S.Bus Decoder 8-port

  1. #1

    Standard Futaba S.Bus Decoder 8-port

    Hej där. Är det möjligtvis någon som har erfarenhet av
    Futaba S.Bus Decoder 8-port? Hur konfigurerar man denna pryl ? Köpte hem en sådan för skoj skull men får ju naturligtvis inte den att fungera. Jag tycker att manualen verkar annat än komplett. Vad säger ni som kan?

  2. #2

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Är väl egentligen inget att konfigurera på dekodern.
    Med vredet väljer du enligt tabellen vilka kanaler som skickas ut. I pos 1 följer de sändaren 1-8
    Bygeln sätter du i om du skall ta ström från mottagaren, annars ansluter du en extra acce här.

    Vilken sändare har du
    Vilken mottagare har du
    Har du aktiverat s-bus utgången på mottagaren, vid leverans är den vanligtvis av.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  3. #3

    Standard

    Har en FutabaT10J och en R3008SB

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Har haft en sån där o den funkade bra, men har för mig att du ska koppla den i S.BUS2-utgången dvs det lilla uttaget som ligger ner under de övriga servoutgångarna på mottagaren. Kan också vara så att mottagaren behöver ändras läge på för att utgångarna ska få olika funktioner, kolla manualen till mottagaren för det brukar bara vara o hålla in knappen på mottagaren medan du slår på strömmen så blinkar den ett visst antal gånger o det visar vilket mode den är i. Som sagt ta fram manualen o kolla ����
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Du kan använda vilken du vill av sbus/sbus2, men för Sbus måste mottagaren ställas i mode b, d eller e. I mode b, d ,e aktiveras kanal 8 som utgång-sbus, 1-7 är PWM.

    I mode A är även port 8 PWM,

    m.a.o. koppla till sbus2 så behöver du inte konfigurera mottagaren.

    Sbus2 är dubbelriktad, ín och ut-gång och alltid aktiv för Sbus-kommunikation, (givare och Sbus servon kan anslutas)
    Båda sbus kan användas samtidigt, kan vara en fördel att dela upp på två om det är mycket kommunikation
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  6. #6

    Standard

    Nu har jag följt era råd och då fungerar det naturligtvis. Där ser man att lite hjälp kan gör underverk.....eller mycket hjälp ska det nog vara. Jag kommer nog tillbaka med nya problem snart. Tack så länge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •