Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Byta t sbus från spektrum satellitRX

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Byta t sbus från spektrum satellitRX

    Hej!
    Nu har jag tröttnat på ar6200:ans taskiga 2.4länk och har beställt en till futaba s-fhss 2.4 sbus "fullrange" med diversitet då jag inte vill vara så otrygg i 2.4länken.

    Frågan lyder: ft går 3 kablar i en connector in i satelliten och spektrum.sat är inställt i LibrePilot (samma som Openpilot) antar att det är + och minus samt alla signaler från FC (DSM flexiport)

    När jag nu skall byta t futaba går jag in i TXwizard och ändrar till "Futaba Sbus" så protokollet är rätt, sen då? Passar connectorn? Om inte, kan jag bara löda om en som passar och plugga i den?

    Är det allt? Då har jag dessutom 8 kanaler fria på RX:en? Som jag kan ansluta och kontrollera roligheter med inte sant? Jag kan dessutom koppla in eller ut ström i den om jag skulle vilja!

    Ska bli så skönt att få en riktig länk, känns bra att ha diversity i Tx o Rx når man flyger quad, jäklar vad mycket viktigare placeringen av allt Radio när man har kolfiber, foam går signalen rakt genom dessutom är ett bevingat plan oftast snällare vid brownouts.

    Äntligen, Futab t8j är ju en erkänt bra heliTX och det kommer bli så skönt att använda de spakarna som är mycket mer precisa än spektrumen!


    Alltså, är sladd-setupen densamma vid sbus och spekt. sat?

    Jag vill helst inte använda massa kablar utan gillar att det är lättare och cleanare!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Bump snälla hjälp? Fördöler hitta en kontakt till mainport för cc3d till futaba Rx för att köra pwm istället då slipper jag köpa ny RX och kan använda den 6ch sfhss futaba diversityRX jag har "över" , dock klarar den ej PPM som jag förstått och då återstår pwm, kan inte hitta en svensk shop som säljer den kontakten (8pins miniconnector för mainport cc3d evo)


    Är lite desperat för vägrar flyga igen med spektrumsatelliten, kraschade igår igen! Brownout igen trots fullt godkänt rä
    Ckviddstest, dessa satelliter skall som jag är inte gjorda att köras solo - och diversitet uppnås endast genom huvudmottagaren+satellit(er), folk brukade tydligen sätta en 3-4st på för att täcka alla riktningar.....

    Argh! Ingen har en sån sladd att skicka mig? Snälla hjälp!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Är det ingen som vet hur jag kan få ta på en sådan sladd asap!! Svensk shop helst!! De borde ju finnas överallt där cc3dkortet säljs!!! Jag ska väl imte behöva lägga 500pix på en Futaba 8ch sbus Rx för att få pålitlig länk!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Flög m spektrum.sat idag iaf men höll mig nära och hade TX- antennen rakt upp och satellitmottagarens antenner pekande snett uppåt 45° grader på var sida, med förhoppningen att vid banking t ex tittar alltid en antenn upp... gick bra idag! Satelliten lyste helt varje landning och blinkade ej som händer ibland när den upplevt begränsad mottagning.

    Mycket glädje idag men måste byta denna länk omedelbart, futabaRX:en kör låånga "fullrange" diversitetsantenner som man snyggt och effektivt gör kaninöron av med spännband!

    Skulle vara kul omväxling om videolänken började försämras istället för att 2.4:an brunut:ar!!


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    bump

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok inga svar alls?
    Uppdatering, köpte en dyr 8ch s-fhss sbus rx från futaba, installerade och alla kanaler fungerar och switchar men motorerna snurrar ojämt och mkt sakta, kan ej komma upp i varv,, något är fel. Vet ej vad, tydligen är den här cc3dmainport-pwm kablaget ingenting man kan bestölla i sverige längre för det skulle rädda mig!

    Är det NÅN som har erfarenhet av FC och sbus?

    Snälla hjälp. Jag betalade dyrt för lite extra säkerhet och räckvidd och fick ingenting för det.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Spektrum satellit kör 3,3V och S-bus 5V.
    Sannolikt behövs en kallibrering av ESC efter radio byte....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  8. #8


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Samma princip som denna antar jag


    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ghlight=Orange

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    När det gäller sladddragning, ja.dock är det mainport som gäller då flexiport inte klarar sbus men det är samma connector, allt är rätt inställt m rclänken verkar det förutom då att signalen till motorerna verkar på något sätt vara fel språk eller för låg pwmsync?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Är det någon som har en cc3d multiportsladd dvs 8pinsconnector m servoconnectors?? Jag betalar dyrt för den!! Pwm-sladd till cc3d alltså

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej, jag önskar jag kunde beställa den pronto men har problem med regionspärren på mitt jvla mastercard, kan ej beställa utomlands ifrån just nu därav paniken, är det någon här som haf en dyölik söadd så köper jag den direkt alt om nån ska beställa nåt från bangood eller hk och kan lägga till den och skicka till mig - mot generös ersättning givetvis!!! Snälla hjälp! Jag kan ge bort en futaba R2006 6ch diversity RX S-FHSS till den som kan hjälpa mig få detta fungera!!!!

    Nu har jag ytterliggare problem, kan ej koppla kortet till datprn längre, nåt fel på FW, försökte m cleanflight och betaflight för att söka lösa sbus motor- problemet och nu kan jag ej ens få usb telemetri-länken!!

    Behöver HJÄLP!

    (Jag kopplade ihop sbus med ström från cc3dkortet (samma som matade spektrum satelliten) och minus och signal på connectorn i mainport och i librepilot rörde sig allt som det skulle, ställde fmodes och pid och aux, dock hackade motorerna och spoolade aldrig upp, men inte kan det vara felet då Rx:en fungerade med den ström -matningen utan felet verkade mer som signalerna från cc3d-esc-motor)

    Men nu är jag fast med en pulserande blå lampa a bootloader...

    0762742242 har jag om nån vill tjäna en slant och hjälpa mig, har kraftig fpv abstinens och vill utnyttja min nya säkrare fullrange futabalänk!!!!!!!


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Spektrum satellit kör 3,3V och S-bus 5V.
    Sannolikt behövs en kallibrering av ESC efter radio byte....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    Hej!

    såg ej ditt inlägg, använder samma strömmatning som till spektrumen, om det är 3.3V bara så borde inte futabaRX:en fungera alls väl? problemet är ju sannolikt kortets signal till esc-motor, tror du problemet kan lösas om jag försöker lite snyggt att löda in en pin i connectorn i multiporten (bara minus och signal på den connectorn, därför tog jag strömmen från spektrumSAT:ens matning, om denna är 3.3V bara är det märkligt att RXen ens vaknar!) och dra en röd upp och löda om det, eller kan jag mata den separat som en nödlösning, har några 1cell och en 5V stepup.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Update: samma problem kvarstår dock , hur tusan skall jag löda på en sladd på en så liten connector, dessutom en som är så svår att hitta fort om jag råkar göra fel, portstiften är för små är löda direkt på och känns som en dålig ide, kan jag stoppa in ett
    stift i baksidan av connectorn en bit tror ni som jag har värmt först? eller bara en smal sladd som gjorts vass..?


    Detta är ett jobb som ev kan förstöra connectorn och därför undrar jag lite om sannolikheten att detta är problemet? försökt göra kalibrering av esc:erna nu i wizarden med 4.8V i CH8 från ett AA-nimh pack jag har utan förändring, försökte arma och öka trottel med denna 4.8V i ch8 också men ingen förändring...

    fråga är väl egentligen, är det den strömförande röda sladden som "bara" ger ström till RX och den i detta fallet gula som ger servosignaler, om detta är fallet så bör ju ej 3.3V till FutabaRx:en vara felet? men om den röda sladden har något med hur mycket kontrollvärde som skickas till esc:er så bör jag ju genast försöka denna delikata lödning....

    eller finns det helt enkelt ESC:er som ej fungerar med sbus???


    Snäll HJÄLP!

  15. #15

    Standard

    Nu vet inte jag vilka kablar eller konverterare du använder, men jag vet att Spektrums satellit brinner om den får 5V.
    Och eftersom jag kört S-bus på helikopter så vet jag att man kopplar in den direkt mot en vanlig servo utgång och där matas mottagaren med 5V.
    Du har även två helt olika kontakter för Spektrum satellit och S-bus och att klippa och löda är fel sätt att lösa problemet på..
    Byt kablar till dom som har rätt kontakt och då kommer förmodligen signalerna på rätt ställe.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  16. #16

    Standard

    I datorn ska du kunna se exakt vad du får för respons från mottagaren, är det rätt där kommer det att fungera.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    I datorn ska du kunna se exakt vad du får för respons från mottagaren, är det rätt där kommer det att fungera.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    tack för hjälpen, i datorn får jag rätt respons och fick rätt respons redan m 3.3V från cc3d till futabaRX, bytte dock nu så den får 5V från rätt PIN i multiporten på cc3d och i Libre rör sig allt som det skall precis som innan, nykalibrering av ESC;er men de spoolar inte upp nån RPM, 3 lata varv per sek ungefär!!!

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Nu vet inte jag vilka kablar eller konverterare du använder, men jag vet att Spektrums satellit brinner om den får 5V.
    Och eftersom jag kört S-bus på helikopter så vet jag att man kopplar in den direkt mot en vanlig servo utgång och där matas mottagaren med 5V.
    Du har även två helt olika kontakter för Spektrum satellit och S-bus och att klippa och löda är fel sätt att lösa problemet på..
    Byt kablar till dom som har rätt kontakt och då kommer förmodligen signalerna på rätt ställe.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    Tack för hjälpen, nu var jag tvungen att löda och limma men gjorde det rätt och snyggt (och hållbart) så nu matas R2008SB med plus, minus och signal från multiporten men problemet kvarstår tyvärr, Alla connectors är rätt och som jag skrivit är respons i LibrePilot dvs i datorn rätt!

    Jag vet inte hur jag skall fortskrida nu, enda jag kunde hitta var att jag kanske matade för lite ström men nu får den stadig 5V från rätt port och till rätt port (sbus)på RX....

    Kan esc:erna hamnat i nåt FS-läge? hur kan jag kontrollera och åtgärda det eller tänker jag helt fel?




    fan jag var så nöjd över att jag fick in den lilla 5v-sladden i connectorn och fäste den, när RX lyste upp trodde jag lösningen var nära....

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    ska kanske nämna i datorn där jag kan ställa motorerna är själva värdena (som jag minns från spektSat) detsamma , alltså signalvärdena till esc:erna som jag förstår det, går från 1000-2000 med 1050 som neutral..det känns som när man ger preciiiis lite för lite trottel så motorn inte sparkar igång riktigt i andra konfigurationer...

    Som jag nämnt är det inte jag som byggt denna från grund så jag vet ej vad för ESC:s jag har, misstänker emax 12A, motorerna är emax2300kv.

    VILL lösa detta snarast med SBUS och hoppas på en nödlösning att köra PWM om nån vänlig själ kan sälja mig den kabeln till cc3d..

  20. #20


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    S-bus i sig gör inte att motorerna inte startar helt plötsligt.
    Jag skulle gissa på att din andra radion inte har samma max, mid och min värde.
    Har för mig att du inte kan arma om du tex har lite gas på.

    Vad har du för värden under input?
    Har du provad höja Neutral värdet något?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •