Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71

Ämne: Jetflyg verkar vara ganska enkelt..?

  1. #1

    Standard Jetflyg verkar vara ganska enkelt..?

    Knifes edge och "propphäng" med jet.



    Onboard

    Senast redigerat av administrator den 2013-11-14 klockan 21:22.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är faktiskt enklare än mycket annat. Det största problemet är att det kostar en hel del pengar och att knäna skakar. Det i kombination med att man ofta måste ta sig en bit för att hitta en asfaltsbana gör att även erfarna piloter blir nervösa och gör bort sig.

    Ta en funjet som exempel. Den är lurig att kasta iväg med elmotor och den vrider sig vid gaspådrag, iaf om man tar ett kliv upp från originalmotorn. Med jetmotor så är den helt okritisk och flyger som på räls. Det är svårt att förklara, men den bara sitter i luften. Den har dessutom kraft som den vassaste 6S setupen men landar med en lägre vikt än vad en original 3S setup gör. Så det blir faktiskt bra mycket enklare
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Jaha, på det viset! Tyckte det såg läckert ut och att han fick det att se enkelt ut.
    Nerver o pengar finns det gott om hos mig och nu har jag hållt på med flyg sedan Maj i år så erfarenheten finns , mao så är det är väl bara att börja med jet då..... NOT!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-14 klockan 12:07.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det går SÄÄÄKERT bra att använda flishögen som start/landningsbana...!
    På't bara!
    Retroholic!

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En annan video med hovring av jetmodell:



    Är nog inte helt lätt.

    /Bo
    Senast redigerat av administrator den 2013-11-14 klockan 21:21.

  6. #6

    Standard

    Thomas det var en bra ide'! Då har vi löst problemet med flisen med hjälp av en flisbrännare för 50-100 tusen kr.
    Efter det kan jag nog landa säkert med min Easy Star! Eller inte..

    Så coolt när de hovrar, måste ta mig till Åhus nästa sommar och kolla! Måste ha missat när de hovrade när jag var där i somras?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ....
    Så coolt när de hovrar, måste ta mig till Åhus nästa sommar och kolla! Måste ha missat när de hovrade när jag var där i somras?
    Ja, Kalle, träna nu ordentligt till nästa sommar!
    Markus, du menar väl Rinkaby? I Åhus skulle de nog inte bli så glada om det flögs getter..

    En till jethovring, notera loopen vid 1:30, ganska nära marken....
    Senast redigerat av administrator den 2013-11-14 klockan 21:56.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Standard

    Ursäkta min dåliga Franska, naturligtvis skall det vara Åhus MFK som flyger på Rinkaby flygfält!

    Ändå coolare! Hovring i rote! :-D
    Lovar att jag kommer att åka de 180 milen söderut om det bjuds på det på Rinkaby nästa sommar!
    Förresten, det löftet kanske blir kontraproduktivt om de inte vill se mig igen?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ursäkta min dåliga Franska, naturligtvis skall det vara Åhus MFK som flyger på Rinkaby flygfält!
    .....
    Lovar att jag kommer att åka de 180 milen söderut om det bjuds på det på Rinkaby nästa sommar!
    Förresten, det löftet kanske blir kontraproduktivt om de inte vill se mig igen?
    Det är säkert inga problem. ALLA brukar vara välkomna när det är flyg med Åhusklubben. Även ES-flygare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Jodå, fick ett fint mottagande när jag var där!
    Konvertera ES:n till Jet eller i varje fall uppgradera den så jag kan hovra!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-15 klockan 17:45.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En hyfsat hög säkerhetsrisk att hovra med rök påslaget då modellen för ett ögonblick kan försvinna in i röken och därmed har piloten ingen visuell kontakt med sin modell. De där loopingarna såg lite farliga ut också såpass nära publiken. Bortsett från det såg det häftigt ut med de två jetmodellerna som tillsammans hovra.

    /Bo

  12. #12

    Standard

    Ja, jo kanske inte det bästa säkerhetsarrangemanget, men förutom det så var det som sagt häftigt.

    Loopen liknade mer en misslyckad krasch i min värld, han missade ju marken..

    Fast jag har inte riktigt fattat hur man hanterar något som gör 200-300 km/h och det räcker att man nyser så har det försvunnit iväg över skogsbrynet. Iofs så börjar jag tycka att Easy Staren är lite slö, så det kanske är dags att uppgradera till Jet!?
    Sedan finns ju alltid Hotliners, älskar ljudet från dom. Blev lite rädd och klev bakåt när jag mötte en för första gången som dök på Elefantastisk.. Tyvärr går det väl inte hovra med dom?
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-15 klockan 17:59.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ja, jo kanske inte det bästa säkerhetsarrangemanget, men förutom det så var det som sagt häftigt.

    Loopen liknar mer en misslyckad krasch i min värld, han missade ju marken..

    Fast jag har inte riktigt fattat hur man hanterar något som gör 200-300 km/h och det räcker att man nyser så har det försvunnit iväg över skogsbrynet. Iofs så börjar jag tycka att Easy Staren är lite slö, så det kanske är dags att uppgradera till Jet!?
    Sedan finns ju alltid Hotliners, älskar ljudet från dom. Blev lite rädd och klev bakåt när jag mötte en som dök på Elefantastisk..
    Det är egentligen inte så farligt svårt, när man väl "lärt sig kärran" så vet man var man har den "i spakarna"......

  14. #14

    Standard

    He, he... Inte så svårt när man har det i spakarna. Den har jag hört förut!
    Nähä, nu börjar det barka utför. Nu kan jag inte få bort den här idén ur skallen.
    Hade en lärare i skolan som alltid använde uttrycket "Ska det gå åt helvete, så ska det gå åt helvete med sång och musik!", verkar passa in på ett sådant projekt för min del.

    (Exakt när gick den här tråden in på att jag skulle köpa o flyga själv? Tyckte ju bara att det var en cool film. F*n vad lättpåverkad jag är. Det som fattas nu är väl att någon säger "Jag tror inte du törs!" så är min pubertala omognad helt blottlagd.)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-15 klockan 18:22.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    (Exakt när gick den här tråden in på att jag skulle köpa o flyga själv? Det som fattas nu är väl att någon säger "Jag tror inte du törs!" så är min pubertala omognad helt blottlagd.)

    Redan från början.....


    Och Näää jag tror inte du törs...

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag tror inte heller du törs!!
    Retroholic!

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ja, jo kanske inte det bästa säkerhetsarrangemanget, men förutom det så var det som sagt häftigt.

    Loopen liknade mer en misslyckad krasch i min värld, han missade ju marken..

    Fast jag har inte riktigt fattat hur man hanterar något som gör 200-300 km/h och det räcker att man nyser så har det försvunnit iväg över skogsbrynet. Iofs så börjar jag tycka att Easy Staren är lite slö, så det kanske är dags att uppgradera till Jet!?
    Sedan finns ju alltid Hotliners, älskar ljudet från dom. Blev lite rädd och klev bakåt när jag mötte en för första gången som dök på Elefantastisk.. Tyvärr går det väl inte hovra med dom?
    Det är en helt annan sak att flyga ett flygplan när varje enda pryl är det bästa som finns på planeten. Ja med hobbyking sändare och servon är det både svårt och olämpligt, men med rätt saker är det enkelt, eller hur man nu ska beskriva det.

    Okej alla kan inte köra F1 men 300blås i en Porsche är en baggis jämfört mot en V70. Swist i 500km/h är en baggis jämfört mot att flyga med hxt500 servon i en shockflyer.
    Superhero

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det är en helt annan sak att flyga ett flygplan när varje enda pryl är det bästa som finns på planeten. Ja med hobbyking sändare och servon är det både svårt och olämpligt, men med rätt saker är det enkelt, eller hur man nu ska beskriva det.

    Okej alla kan inte köra F1 men 300blås i en Porsche är en baggis jämfört mot en V70. Swist i 500km/h är en baggis jämfört mot att flyga med hxt500 servon i en shockflyer.

    Flyger min Easy Star med en JR XG8 och en 8-kanals orginalmottagare med satellit, men jag kanske behöver uppgradera den?
    Jag känner en kille som har en Opel Ascona med 750 hk. Jag borde kanske åka med en tur för att se om din a teorier stämmer. Han ville för övrigt trimma till min V70 T5 från 250-320 hk men jag lyckades stoppa honom, just av anledningen att jag inte vill ha en V70 med 320 hk..

    Nä allvarligt Henke, jag förstår vad du menar. Samma som med databaser, skit in leder till skit ut och i fallet med jetplan kan det få ganska svåra konsekvenser.

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Redan från början.....


    Och Näää jag tror inte du törs...
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag tror inte heller du törs!!
    Och vad gäller er två....

    He, he.... Jag lovar att om jag någonsin startar ett jet, så ska jag tvinga er att närvara och ni får själva försöka överleva katastrofen på plats!


    För att travestera Henkes signatur: Jag har inte hållit på så länge att jag inte inser att jag inte kan ett skit.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-15 klockan 20:56.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #19
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Det som fattas nu är väl att någon säger "Jag tror inte du törs!" så är min pubertala omognad helt blottlagd.)
    Jag tror inte att JAG törs vara med när du ska provflyga...
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Jag tror inte att JAG törs vara med när du ska provflyga...
    Egentligen inte jag heller MrJ och jag kanske borde titta på det här med FPV innan det är dags!?
    I annat fall så kanske Thomas och Pgrts vill köra trippelkommando?

    Hepp, nu blev käften större än både plånbok och kunskap. Det har ju aldrig hänt förr...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •