Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Taranis sändare, behöver tips på vad som hände, och ätgärd

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Taranis sändare, behöver tips på vad som hände, och åtgärd

    Var ute och flög med min lilla EPP kärra

    Hade med många accar, flög fyra minuter på första accen som vanligt
    Landade och bytte acc ( minns inte om jag stängde av sändaren imellan bytet )

    När jag kopplade in accen, hade fartreglaget sin vanliga ton 1.2.3
    sen kom en ton ca 4gånger / sec 111111111111111 osv

    Tog fram infon om fartreglaget och lästa att det är en onormal trottel signal
    Så fartreglaget startar ej, det är typ blockerat

    Felsökte och hittade till slut att inne i modellens meny visas bilden --- channel monitor ---
    Denna bild i displayen visar med staplar hur jag rör på spakarna - ingenting rör sej så här borde felet vara !

    Jag kopierade modellen som krånglar och lade in en kopia i modellminnet - samma fel

    Denna bild hittade jag på nätet

    Senast redigerat av Deep Purple den 2015-11-03 klockan 17:42.

  2. #2
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Kolla bilden nedan
    I denna skärmbild rör sej dom små spaksymbolerna då jag rör på spakarna

    Det är bara --- channel monitor --- bilden som det inte rör sej i staplarna

    Hittade bilden på nätet


  3. #3
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Provade även att ändra trottelbottenläget till ännu lägre med trimmerspaken
    Det ändrade inget, fortfarande samma felkod fr fartreglaget

  4. #4
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Då jag skiftar till en annan modell / annat flygplan och kopplar på en acc i planet fungerar det som vanligt

    dvs inget felkod fr fartreglage och channel monitor bilden är aktiv och staplarna rör sej då jag rör på spakarna

  5. #5
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Jag kör firmware:
    Date: 2013-10-18
    Version: opentx-x9d-v1. 1.02

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ingen form av Throttle hold (säker uppstart - så inte motorn går igång om spaken står på annat än "tomgångs-läget") aktiverad ?
    Roger

  7. #7

    Standard

    Är det korrekt uppfattat att SAMTLIGA servostaplar är frysta när du rör spakarna?
    Det är ju liiite snålt med info om hur du programmerat. Du får nog bättre hjälp om delar med dig hela modellminnet på nätet (du har väl eepe/companion installerad i datorn?), så man kan se vad du gjort.
    /J

  8. #8
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ingen form av Throttle hold (säker uppstart - så inte motorn går igång om spaken står på annat än "tomgångs-läget") aktiverad ?
    Roger
    Sändaren varnar om trottelspaken inte står i bottenläget vid uppstart
    Trottle hold vet jag inte vad det är ... :-)

  9. #9
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Är det korrekt uppfattat att SAMTLIGA servostaplar är frysta när du rör spakarna?
    Det är ju liiite snålt med info om hur du programmerat. Du får nog bättre hjälp om delar med dig hela modellminnet på nätet (du har väl eepe/companion installerad i datorn?), så man kan se vad du gjort.
    /J
    Inget svart finns i staplarna, dvs inget alls visas

    Inte heller det där bläddret i % ? som rör sen när jag rör spakarna när jag öppnat en annan modell i modellminnet och kollar

    Ska kolla om jag kan få fram info via Companion

  10. #10
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Är det korrekt uppfattat att SAMTLIGA servostaplar är frysta när du rör spakarna?
    Det är ju liiite snålt med info om hur du programmerat. Du får nog bättre hjälp om delar med dig hela modellminnet på nätet (du har väl eepe/companion installerad i datorn?), så man kan se vad du gjort.
    /J
    Companion kan inte läsa nånting från min Taranis pga att den inte har 2.0 installerat stod det
    Stämmer det ?
    Se min Firmware version ovan

  11. #11

    Standard

    Inte den blekaste aning om vilka versoner som är kompatibla. Eepe, funkar den då?

  12. #12
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Inte den blekaste aning om vilka versoner som är kompatibla. Eepe, funkar den då?
    Var laddar jag ner Eepe så det inte blir fel för en Taranis ? länk tack

  13. #13

    Standard

    Googla: "eepe download"!!!!!
    Välj första träffen.

  14. #14
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Read memory from TX ? eller vad ska jag göra ?

    Fick upp detta då jag; Read memory from TX

    ================================================== ===
    Started AVRDUDE
    C:/Program Files (x86)/eePe/avrdude.exe -c usbasp -p m64 -U eeprom:r:C:/Users/xxxx/AppData/Local/Temp/temp.hex:i
    ================================================== =============
    avrdude.exe: error: could not find USB device "USBasp" with vid=0x16c0 pid=0x5dc

    ================================================== =======
    AVRDUDE done - exit code 1
    ================================================== =====

  15. #15

    Standard

    Jag vet inte hur eepe ska konfigureras för att funka med din hårdvara. Det kanske är enklare trots allt att gå via companion.
    Längst ner på följande sida finns lite tips:
    http://www.open-tx.org/downloads.html
    "For users wanting to upgrade a Taranis from a pre-2.0 version (either OpenTX or the FrSky firmware) who can’t get the DFU driver installed with Zadig but have a working “DfuSe Demonstration” flashing setup (as per FrSky instructions), a copy of OpenTX 2.0.5 packaged in a .dfu file is available here. Flash this using the FrSky method, then upgrade to the latest available version using the bootloader."
    Du får kolla vad FRSKY method betyder.
    Oavsett vad, så måste du få igång kommunikation med eepe eller companion. Radion blir så mycket värdefullare och enklare att förstå när du kan göra delar av jobbet i datorn.
    Lycka till!
    /J

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det kan vara lite strul med uppdateringen från 1.x till 2.x men jag tycker att du skall göra det trots allt. Sen kanske du får göra om all programmering om det vill sig illa.
    Låter som du kan ha nån form av "throttle hold" om sändaren varnar dig om du har spaken över nedersta läget. Har man en sån funktion aktiverad så brukar effekten bli ungefär som du beskriver - alltså ingen rörelse i throttle-stapeln när du rör throttel-spaken.
    Roger

  17. #17
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det kan vara lite strul med uppdateringen från 1.x till 2.x men jag tycker att du skall göra det trots allt. Sen kanske du får göra om all programmering om det vill sig illa.
    Låter som du kan ha nån form av "throttle hold" om sändaren varnar dig om du har spaken över nedersta läget. Har man en sån funktion aktiverad så brukar effekten bli ungefär som du beskriver - alltså ingen rörelse i throttle-stapeln när du rör throttel-spaken.
    Roger
    Inga staplar eller siffror i % rör sej för just denna modell / plan
    Tror inte sändaren sänder ut någon signal överhuvudtaget ?
    Fartreglaget i planet är blockerat / har varningssignal pga att mottagaren får en onormal eller uteblivet singnal fr sändaren

    Flugit och bytt accar på denna kärra kanske 50ggr innan utan strul, men så hände detta ...

    Byter jag modell / plan så fungerar allt som vanligt

    Ja jag får ta mej tiden att uppdatera FW till 2.x

  18. #18

    Standard

    Om staplarna i monitor inte rör sig när du rör spakarna ligger felet troligen i Mixer menyn eftersom det är där du bestämmer vad som ska komma ut på vilken kanal.
    Eftersom du kör OpenTX 1.x krävs det lite pill och speciella drivrutiner för att uppgradera till 2.x, det underlättar om du har en dator med Windows XP eftersom i nyare Windows blir det svårare att få drivrutinerna att fungera, när du har radion uppe på 2.x nivå kan du köra Windows 10 om du vill....
    Var i det avlånga håller du hus, om du skulle behöva "hands on" hjälp?

    /Jonas

  19. #19
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om staplarna i monitor inte rör sig när du rör spakarna ligger felet troligen i Mixer menyn eftersom det är där du bestämmer vad som ska komma ut på vilken kanal.
    Eftersom du kör OpenTX 1.x krävs det lite pill och speciella drivrutiner för att uppgradera till 2.x, det underlättar om du har en dator med Windows XP eftersom i nyare Windows blir det svårare att få drivrutinerna att fungera, när du har radion uppe på 2.x nivå kan du köra Windows 10 om du vill....
    Var i det avlånga håller du hus, om du skulle behöva "hands on" hjälp?

    /Jonas
    Läste det där med XP, har en äldre dator i garaget som forfarande fungerar och som har XP
    Så jag får använda den

    Ändrade min profiltext till vänster, Beverly Forshaga Hills, och du då ?

  20. #20
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om staplarna i monitor inte rör sig när du rör spakarna ligger felet troligen i Mixer menyn eftersom det är där du bestämmer vad som ska komma ut på vilken kanal.
    Eftersom du kör OpenTX 1.x krävs det lite pill och speciella drivrutiner för att uppgradera till 2.x, det underlättar om du har en dator med Windows XP eftersom i nyare Windows blir det svårare att få drivrutinerna att fungera, när du har radion uppe på 2.x nivå kan du köra Windows 10 om du vill....
    Var i det avlånga håller du hus, om du skulle behöva "hands on" hjälp?

    /Jonas
    Mixermenyn, ja jag var ju inte kunnig direkt när jag skulle få igång Taranisen i början

    Men att det kan fungera vid 50st fem minuters flygningar och sen plötsligt upphöra är väl lite märkligt ... :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •