Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: DJI Naza och internetsäkerhet?

  1. #1

    Question DJI Naza och internetsäkerhet?

    Äntligen har mein DJI Naza anlänt och vid genomläsning av manualen har redan första frågan uppstått. På sidan 10 om uppdatering av firmware står:
    1. Make sure your PC is connected to internet.
    2. Close all applications including antivirus and firewall.
    Här ringer mina varningsklockor öronbedövande! Ni som har Naza....gjorde ni verkligen detta eller...?
    /Leif

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Nepp. Stängde inte av någonting.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Puuh! Tack för svar, ber att få återkomma med ev. flera frågor
    /Leif

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    ...Men jag kan ju inte lova att det är bra. Inte vet jag om det kan skita sig på något sätt om programmeringen blir avbruten ? det är väl därför man ska stänga av program/antivirus.

  5. #5

    Standard

    Jag föredrar strul med Nazan framför angrepp på datorn. Körde uppdateringen med antivirus och brandvägg påslagna och assistprogrammet verkade acceptera. I morron tänker jag kalibrera mot radion.
    /Leif

  6. #6
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Nope stängde inte av något och har installerat programmet både på den bärbara och hemma datorn och det funkar utmärkt
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  7. #7

  8. #8

    Standard

    Hej!

    Om du nu inte sitter på en windows 98 maskin så behöver du inte vara orolig för angrepp utifrån. Det enda som skulle kunna hända är att du redan har installerat en trojan/malware eller liknande på din dator som får access utåt men eftersom du haft antivirus och annat aktiverat så är det knappast troligt heller.

    Kör du win 7 idag så räcker det med den säkerhet som är inbyggd i operativet och om man vill vara extra säker för att man kanske hänger på diverse fildelningssidor (där egentligen 99% av alla trojaner/malware huseras) så kan man använda microsoft security essentials som är gratis och inte påverkar operativsystemet negativt som andra antivirusprogram oft gör. Vet inte hur många "windowsproblem" jag har löst genom att slänga ut antivirusprogrammet som legat emellan och blockerat allt den inte känner igen...

    Jobbar som systemutvecklare och vet hur operativen fungerar och blir inte det minsta orolig av att köra utan brandvägg eller antivirus (har aldrig använt antivirusprogram hemma faktiskt utan bara sökt igenom datorn någon gång ibland och konstaterat att det var tomt igen)

    Blir bara provocerad av den allmänna bilden om att windows skulle vara osäkert när det absolut inte stämmer längre. Skulle hållt med om att man borde vara försiktig för kanske 5-10år sedan men det finns vad jag vet fortfarande inte ett enda registrerat virus som kan ta sig in i en windows vista/7 burk utan användarens aktiva medverkan.

  9. #9

    Standard

    Hoppsan! När jag som vanlig användare läser/ser/hör goda råd från "experter" i media säger de alltid: "använd ett bra uppdaterat antivirusprogram samt brandvägg". Om jag förstår dig rätt så är det rådet uppfyllt i W Vista/7?
    (Kör själv Vista)
    /Leif

  10. #10

    Standard

    Vistas inbyggda brandvägg är fullt tillräcklig ja. Sen har du UAC påslaget kommer du få en indikation så fort något program försöker skriva till känsliga delar av datorn (godkänn endast om du vet vad det är)

    Känner man sig osäker på om man kan bedömma om källan man installerar ett program från är att lita på eller inte så bör man ha ett antivirus oavsett vilket operativsystem man kör då inget operativ är immun för program du själv väljer att installera.

    Däremot ger både vista/win7 dig en indikation på om ett program försöker skriva till en systemkatalog och då kan det ju ringa en varningens klocka om det är ett litet spel eller liknande man installerar och inte en drivrutin som behöver installera sig i systemkatalogen.

    Det jag menar egentligen är att det man nu behöver vara rädd för vad gäller datasäkerhet är trojaner/malware som du själv installerar på din dator omedvetet genom fildelade spel/program.
    Virus har jag somsagt aldrig hört talas om att det finns till vista/win7 och det var ju det du var rädd för från första början.

    "A computer virus is a computer program that can replicate itself[1] and spread from one computer to another."

    Många blandar ihop virus och malware men sålänge du inte installerar något på din vista/win7/mac osx/linux - dator i dagsläget så behöver du heller inte oroa dig.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dave Visa inlägg
    Kör du win 7 idag så räcker det med den säkerhet som är inbyggd i operativet och om man vill vara extra säker för att man kanske hänger på diverse fildelningssidor (där egentligen 99% av alla trojaner/malware huseras) så kan man använda microsoft security essentials som är gratis och inte påverkar operativsystemet negativt som andra antivirusprogram oft gör. Vet inte hur många "windowsproblem" jag har löst genom att slänga ut antivirusprogrammet som legat emellan och blockerat allt den inte
    känner igen...

    Jobbar som systemutvecklare och vet hur operativen fungerar och blir inte det minsta orolig av att köra utan brandvägg eller antivirus (har aldrig använt antivirusprogram hemma faktiskt utan bara sökt igenom datorn någon gång ibland och konstaterat att det var tomt igen)
    Det där är inget seriös råd! Ett rent sagt obra råd! Det finns ingen seriös "expert" som rekommendera en vanlig användare att köra utan antivirus och brandvägg! Någon som tror sig vara proffs är dessutom den värsta säkerhetsrisken som finns...
    Så för guds skull slå på virusskydd och brandväggar!
    Förvisso är det så att man måste godkänna visa aktiviteter men har man sett hur vanliga användare beter sig när de reflexmässigt klickar next, next, next och ok utan att varken läsa eller reflektera och än mindre förstå...

    Och du pernstig jag tycker du skall fortsätta lyssna på experterna som säger att man skall ha ett uppdaterad virusskydd och en brandvägg.

    /S

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Det där är inget seriös råd! Ett rent sagt obra råd! Det finns ingen seriös "expert" som rekommendera en vanlig användare att köra utan antivirus och brandvägg! Någon som tror sig vara proffs är dessutom den värsta säkerhetsrisken som finns...
    Så för guds skull slå på virusskydd och brandväggar!
    Förvisso är det så att man måste godkänna visa aktiviteter men har man sett hur vanliga användare beter sig när de reflexmässigt klickar next, next, next och ok utan att varken läsa eller reflektera och än mindre förstå...

    Och du pernstig jag tycker du skall fortsätta lyssna på experterna som säger att man skall ha ett uppdaterad virusskydd och en brandvägg.

    /S
    Om du läste mitt andra inlägg så sa jag mycket riktigt att är man osäker så ska man använda virusskydd.

    Men jag står fast vid att risken att utsättas för något idag är mycket liten om man nu inte håller på med fildelning för där är det mer regel än undantag tyvärr att program/spel är infekterade med trojaner och malware.

    Svaret däremot på frågan om han kan stänga av antivirus och brandvägg för att köra ett program han litar på som kräver detta så finns det inga som helst risker med det.

    Jag vet för övrigt mycket väl vad jag pratar om...
    Senast redigerat av dave den 2012-02-16 klockan 14:39.

  13. #13
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag är nog benägen att hålla med Dave en smula. Virus- & trojanskräcken gynnar antivirus- och firewalltillverkarna. Den största mängden trojanvarningar är sk. false positives och är inga trojaner. Virus är ganska ovanliga. Men det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Man kan köra i 35 år utan att det händer något (utan bälte) tills man en dag möter en idiot som sitter och smsar samtidigt som han kör och byter väghalva. Då är säkerhetsbältet bra att ha. Likaså antivirus och firewall den dagen man har otur och får in ett elakartat virus/trojan, så är det bara jobbigt att kanske få bort det, i värsta fall en totalrensning med formattering.

    Så mitt råd är att ha antivirus och firewall om man inte har 100 koll på vad man sysslar med.

    Lasse

    Edit: Jag kan hålla med Dave att det sannolikt är mindre risk att utsättas för något de få minutrarna man stänger av antivirus/firewall under uppdateringen än att träffas av en metorit i skallen. Det är dessutom ifrån en känd aktör (DJI Naza).

    ds
    Senast redigerat av radioactive den 2012-02-16 klockan 14:59.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  14. #14

    Standard

    Alltid intressant att höra olika aspekter från er kunniga. Vi genomsnittliga (?) användare vet nog inte vad vi gör med våra datorer, i varje fall inte i någon djupare mening.
    Och för att anknyta till min första undring: Vad är det DJI egentligen vill uppnå/slippa genom att stäng av antivirus och firewall? Att skyddet plötsligt ska stoppa uppdateringen med korrupt fil som resultat?
    /Leif

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Jag är nog benägen att hålla med Dave en smula. Virus- & trojanskräcken gynnar antivirus- och firewalltillverkarna. Den största mängden trojanvarningar är sk. false positives och är inga trojaner. Virus är ganska ovanliga. Men det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Man kan köra i 35 år utan att det händer något (utan bälte) tills man en dag möter en idiot som sitter och smsar samtidigt som han kör och byter väghalva. Då är säkerhetsbältet bra att ha. Likaså antivirus och firewall den dagen man har otur och får in ett elakartat virus/trojan, så är det bara jobbigt att kanske få bort det, i värsta fall en totalrensning med formattering.

    Så mitt råd är att ha antivirus och firewall om man inte har 100 koll på vad man sysslar med.

    Lasse

    Edit: Jag kan hålla med Dave att det sannolikt är mindre risk att utsättas för något de få minutrarna man stänger av antivirus/firewall under uppdateringen än att träffas av en metorit i skallen. Det är dessutom ifrån en känd aktör (DJI Naza).

    ds
    Precis. Det har hänt väldigt mycket de senaste åren vad gäller säkerhet samtidigt som fokusen för dom som gör dessa attacker har flyttat till saker dom kan tjäna pengar på och det är att hacka stora sajter, komma åt stora databaser med kreditkorts nr osv och inte att komma in i Svenssons dator.

    Det är nästan provokativt att säga såhär för vissa jag vet men tiderna har förändrats.

    Har prövat windows 8 (Developer preview) endel och dom verkar ha byggt in ett virus/malware-skydd i operativet så att alla tillslut kan hysta norton, panda och alla andra (anti)virusprogram...

  16. #16
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Alltid intressant att höra olika aspekter från er kunniga. Vi genomsnittliga (?) användare vet nog inte vad vi gör med våra datorer, i varje fall inte i någon djupare mening.
    Och för att anknyta till min första undring: Vad är det DJI egentligen vill uppnå/slippa genom att stäng av antivirus och firewall? Att skyddet plötsligt ska stoppa uppdateringen med korrupt fil som resultat?
    Eftersom antivirusprogram och firewalls är konfigurerbara, dvs man kan ha lite olika inställningar, så väljer man att låta användaren stänga ner programmen för att inte installationen ska påverkas av ev inkompatibla inställningar. Det kan ju hända att antivurusprogrammet är inställt så att den blockerar, så istället för att du ska behöva ändra inställningarna så är det enklare att stänga ner tillfälligt. Alla är ju inte medvetna om vilka inställningar antivirusprogrammet har.... och det finns ganska många.

    Lasse

    EDit: gäller ju även firewall förståss

    ds
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Jag sa till en av våra mest erfarna nätverkstekniker att jag läst på internet att man inte längre behöver virusskydd(dvs om man inte känner sig osäker), han trodde jag skojade! Konstigt eller hur?

    Inte heller microsoft har uppdaterat sina rekommendationer, ännu mer konstigt?
    Men man får komma ihåg att man läste det här först

    /S

  18. #18

    Standard

    Min åsikt: Enda virus jag haft i min pc hette Norton samt ett släng av Vista. Windows brandvägg har jag aktiverat och får bevilja program att få tillträde till nätet första gången tex uppdatera DJi sw eller MK-tool som går utmärkt med brandväggen på.
    Enl mig så det värsta som kan hända är att man får formatera om hårddisken och på en privat pc som inte ingår i ett nätverk så är det bara skönt. Så kan man passa på att stänga av automatiska uppdateringar samtidigt. Sparar man bilder mm på hårddisken bör man tänka om och tänka externt.
    Nu sätter väl experterna kaffet i fel hals men detta är min åsikt om privat pc och vad som görs på arbetsstationer på företag av it personal är en annan sak, tycker jag.
    Eller så skaffar man iMac!

  19. #19
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Jag sa till en av våra mest erfarna nätverkstekniker att jag läst på internet att man inte längre behöver virusskydd(dvs om man inte känner sig osäker), han trodde jag skojade! Konstigt eller hur?

    Inte heller microsoft har uppdaterat sina rekommendationer, ännu mer konstigt?
    Men man får komma ihåg att man läste det här först

    /S
    Behöver och behöver. Man behöver inte heller säkerhetsbälte när man kör bil. Det går precis lika bra utan.... Men det beror helt på vad man sysslar med. Kör man fildelning urskiljninglöst och laddar hem vilket skit som helst, öppnar okända bifogade filer i eposten, besöker hemsidor som vi inte ska nämna i detta forum, då är chansen stor att du får virus och trojaner. Men kör du normalt och med viss tanke bakom så¨är risken minimal.

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  20. #20
    thnilssons avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    49
    Jobb
    företagare
    Klubb
    helsingborg

    Standard

    Hej! Tänkte köpa en naza till en y6:a. Har den så många ingångar att jag kan ha en kamerahållare med två servon? Är det någon av er som har flugit med den som en y6:a?

    Per
    TheNilsson

Liknande ämnen

  1. Dji naza gps
    Av Janne.J i forum Quad
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 21:32
  2. Naza H och OSD
    Av alignen i forum FPV OSD
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 16:03
  3. Dji naza rth
    Av freno i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •