Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: propeller till MP twin star??

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard propeller till MP twin star??

    Hej

    Behöver en propeller som går medurs samt en inverterad, moturs till min Multiplex Twin Star.
    Skulle helst vilja ha 3-bladiga varianter jag kör 2blad 7X6 normalt så jag antar att jag ska ha 6x6 på 3-blad.
    Någon som vet var jag kan hitta 3-bladig prop storlek 6X6 ?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Hej igen, någon som testat att flyga 2 motorigt flyg med vanlig propeller på bägge motorerna som snurrar åt samma håll?

  3. #3

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej! Jag har testat båda varianterna och jag tror inte det spelar så stor roll på din kärra. Visst är det väl en fördel att köra motroterande men det varierar väldigt från kärra till kärra.
    Jag har en Mosquito som är helt hopplös i starten om jag inte kör motroterande. Den svänger massor åt vänster och sidrodret räcker inte till. När jag kör motroterande så går den spikrakt!
    Min gamla Victor P68 med två glödstiftare svänger inte alls i starten trots att motorerna går åt samma håll och jag tror den är ganska lik din kärra.
    Hittar du motroterande så kör med det annars funkar det säkert med vanliga också.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Hej

    Behöver en propeller som går medurs samt en inverterad, moturs till min Multiplex Twin Star.
    Skulle helst vilja ha 3-bladiga varianter jag kör 2blad 7X6 normalt så jag antar att jag ska ha 6x6 på 3-blad.
    Någon som vet var jag kan hitta 3-bladig prop storlek 6X6 ?
    Du kan nog utan problem köra med en 7x6 3-bladig. Jag tror inte att du förlorar på det. Watten kan öka lite men det gör också dragkraften. Så de tar ut varandra.

    Lasse

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jag har en Robbe Dash 8, 2 motor trafikkärra med 2 borstlösa där båda propparna snurra åt samma håll flyger hur bra som helst ,stabil som en högvingad träiner.finns på you tube under
    Tobbepostis
    Senast redigerat av Tobbepostis den 2011-11-27 klockan 14:14.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Du kan nog utan problem köra med en 7x6 3-bladig. Jag tror inte att du förlorar på det. Watten kan öka lite men det gör också dragkraften. Så de tar ut varandra.

    Lasse
    OK. tack för svar! Jag har köpt 2 normala och 1 omvänd. 8*4*3 lovar att återkomma efter att jag testat bägge varianterna.
    Här fick jag tar på propellern: www.gwsprops.com
    Dom har även spinner för 3-blad.

  7. #7

    Standard

    Jag köpte ett paket från HK med 8x4 två bladigt ifs men som har räckt sedan förra sommaren... Går ju inte direkt åt några så ett 3-pack överlever nog maskinen...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ting_6pc_.html

    Tycker inte så där direkt att det är skillnad kanske marginelt på fullgas främst vid starten.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Hur skall motorerna riktas?

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Jag köpte ett paket från HK med 8x4 två bladigt ifs men som har räckt sedan förra sommaren... Går ju inte direkt åt några så ett 3-pack överlever nog maskinen...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ting_6pc_.html

    Tycker inte så där direkt att det är skillnad kanske marginelt på fullgas främst vid starten.

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Hur skall motorerna riktas?
    Eftersom du har motroterande så sätter du motorerna rakt. Behöver alltså inte kompensera. Men se till att du har sidoroder om utifall att en motor skulle stanna...

    Lasse

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Eftersom du har motroterande så sätter du motorerna rakt. Behöver alltså inte kompensera. Men se till att du har sidoroder om utifall att en motor skulle stanna...

    Lasse
    Jag hoppas att verkningsgraden i motorerna är lika, tänkte köra fartreglagen på samma kanal.
    Sedan hoppas jag också att autopiloten klarar av att kompensera med sidoroder om en motor plötdligt inte skulle fungera, får nog koppla på dubbla kanaler för att testa hur läget blir om en motor slutar fungera. Inte så kul om det skulle hända när man ligger på 1500m höjd.

  11. #11
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Det borde du kunna testa genom att hastigt vrida flygplanet åt ena hållet för att simulera motorbortfall. Vet inte hur det fungerar med autopilot, men med vanliga gyro så reagerar dom direkt och sätter extra mycket sidoroder åt motsatt håll.

    Lasse

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Det borde du kunna testa genom att hastigt vrida flygplanet åt ena hållet för att simulera motorbortfall. Vet inte hur det fungerar med autopilot, men med vanliga gyro så reagerar dom direkt och sätter extra mycket sidoroder åt motsatt håll.

    Lasse
    Det låter bra. Arean på sidorodret är rejäl så det borde gå att kompensera motorbortfall.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Nu har jag fått hem 3 blad prop från gwsprops.com
    Dom är helt hopplösa att försöka balansera. Man få sätt en massa eltape får att få rätt balans.
    Man kan inte kapa pladen för då tror jag man måste kapa 10mm.

    Vilka skitproppar allså!

  14. #14
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Vilka skitproppar allså!
    Slowfly brukar vara sämre när det gäller balansering, så smala proppar kanske funkar bättre. Blir lite sugen på att testa en lite större 3-bladig. Kanske skulle beställa ett par bara för att testa.... hmmmmm.

    Lasse

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Slowfly brukar vara sämre när det gäller balansering, så smala proppar kanske funkar bättre. Blir lite sugen på att testa en lite större 3-bladig. Kanske skulle beställa ett par bara för att testa.... hmmmmm.

    Lasse
    Fick hem dessa på 1 vecka. Billiga men frakten från usa kostar. Dom ser väldigt snygga ut på twin star ska lägga ut en bild här senare idag.

  16. #16
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Fick hem dessa på 1 vecka. Billiga men frakten från usa kostar.
    Jo jag såg det nu när jag kollade lite extra noga... 30 dollar för några proppar, det är ju i saftigaste laget. Det finns lite på Ebay av den smalare varianten som är bra. Jag köpte 6x3 som är bra balanserade, tysta och framförallt hållbara. De finns både som 5x3. 6x3, 7x3.5, 8x4 och 9x5. 4 st för 100:- eller därunder inkl. frakt. Hyfsat pris.

    Lasse

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Hur kommer det sej att det är så lite information om propellrarna på i princip alla hemsidor. Man tycker ju att det borde stå nåt om navet, hur det är tänkt att man ska fästa in propellern, o inte bara hur stor den är. Köpte ett par trebladiga som jag just nu inte vet hur jag ska kunna använda. Förmodar att man inte kan sätta fast en trebladig med en o-ring? (nav för oringsfäste, eller vad det kallas)
    /Lars

Liknande ämnen

  1. Twin Star som fpv?
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 13:54
  2. Vilket lim till Easy Star
    Av pontus i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 09:48
  3. Första FPV flygningen med Twin Star II
    Av dadde i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 09:51
  4. Propeller till os twin 160
    Av Apeka i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •