Reklam

 
Sidan 24 av 56 FörstaFörsta ... 14192021222324252627282934 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #461

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Välommen tillbaka!
    Här är vädret som vanligt, förutom att det börjar bli kallare förstås!


    Hils
    Magnus
    Tack Magnus!
    Jo, jag märkte att det började bli lite kallare. Fick ta på mig både långbyxor, strumpor, två tröjor och mössa för att inte fryse i morse när jag gick ut till bilen...och då hade ändå solen varit uppe i ett par timmar.

    Göran

  2. #462

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Saxarna är nästan klara.



    Ett av fästena för saxarna.



    Det andra fästet innan jag satte igång och gjorde det rent.



    Första flaken har limmats samman så jag kan få spant och spryglar till mitt drömprojekt. Jag har tillbringat 2 kvällar med att förbereda fräs-filer så Magnus på MBS Rc Models kan CNC fräsa allt till mig. Motorspantet blir tillverkat av 12 mm (24 lagers) plywood.


    Göran

  3. #463

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Göran!

    Vad är ditt drömprojekt? Har jag missat när du talat om det? Nu blir jag synnerligen nyfiken.

    /Olov

  4. #464

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Göran!

    Vad är ditt drömprojekt? Har jag missat när du talat om det? Nu blir jag synnerligen nyfiken.

    /Olov

    Det kommer en byggtråd på det här projektet!


    Göran

  5. #465

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Den första bensaxen har hittat hem.



    Och den andra har gjort detsamma. Pianotrådarna skall bytas ut mot M2 bultar så fort jag har hittat tillräckligt långa sådana.


    Göran

  6. #466
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Ser jättefint ut Göran!
    Vilket pilljobb!

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  7. #467
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hur långa M2 skruvar/bultar behöver du?
    Fick nämligen en liten kartong av den lokala verktygshandlaren när jag byggde min FW190. Finns en del kvar av dom....
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #468

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg

    Den första bensaxen har hittat hem.

    Och den andra har gjort detsamma. Pianotrådarna skall bytas ut mot M2 bultar så fort jag har hittat tillräckligt långa sådana.


    Göran
    Göran, du behöver inte leta efter M2-bultar, för du har du säkert matrial till dom i dina lådor. Gör som jag gjort med "bultarna" till stagen på stabben till Stearman.

    Ta en M2-stötstång, gänga den i ändarna och skruva på muttrar. Vojne Vojne, så var det ordnat!
    Jag har gjort så att jag "nitat" den ena muttern och kommer att lägga lock-tite på den andra. Funkar kanon. Den ena bulten är 85mm lång, och det hade inte gått att finna i handeln.
    /Lelle

  9. #469

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Ser jättefint ut Göran!
    Vilket pilljobb!

    Mvh
    Magnus
    Tack Magnus!


    Göran

  10. #470

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Hur långa M2 skruvar/bultar behöver du?
    Fick nämligen en liten kartong av den lokala verktygshandlaren när jag byggde min FW190. Finns en del kvar av dom....

    De behöver vara ca 30 mm långa.


    Göran

  11. #471

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Göran, du behöver inte leta efter M2-bultar, för du har du säkert matrial till dom i dina lådor. Gör som jag gjort med "bultarna" till stagen på stabben till Stearman.

    Ta en M2-stötstång, gänga den i ändarna och skruva på muttrar. Vojne Vojne, så var det ordnat!
    Jag har gjort så att jag "nitat" den ena muttern och kommer att lägga lock-tite på den andra. Funkar kanon. Den ena bulten är 85mm lång, och det hade inte gått att finna i handeln.
    Det där är en bra idé!

    Men hör och häpna...jag har inte M2 stötstänger hemma. Men det löser sig nog. Jag har ju svarven!


    Göran

  12. #472

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Båda ställbenen har fått bensaxar.


    Göran

  13. #473


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lysande Göran! Snacka om inspiration...
    MVH
    Kjell

  14. #474

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Lysande Göran! Snacka om inspiration...
    MVH
    Kjell

    Tack Kjell!


    Göran

  15. #475

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Då var det dags att se till att göra lite framsteg på den här kärran också. Det blir med största sannolikhet ett arbete som kommer att ske långsamt....men dock det skall gå framåt.



    Det som jag gjorde senast på kärran var att få landningsställen att fungera väldigt bra. Så nästa steg blir att se till så att utrymmena där ställen sitter blir vattentäta.


    Göran

  16. #476

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så har arbetet med att vattentäta ställutrymmena påbörjats. Hörnen har kladdats med med en blandning av microballonger, lamineringsepoxy och ett tixotropiskt pulver.



    Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall ha motorackarna i flygplanskroppen eller i vingen. Men oavsett vilket så måste jag ha tillgång till innanmätet bakom cockpiten. Därför kommer hela taket på cockpiten att bli en lucka. Så det var bara till att börja kapa bort lite delar.


    Göran

  17. #477

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Första lagret med epoxy.....som man knappt ser mer än som en färgskiftning.



    Medan epoxyn härdade i huvudställets utrymmen, började jag lägga på taket på nosställets utrymme. Jag kände att det kunde nog vara bra att få det på plats eftersom det annars skulle bli väldigt blött inne i kärran.



    Den bakre delen av nosställets utrymme har en sluttande form. Eftersom jag vill använda 3 mm plywood hela vägen så blev det till att såga till remsor av det. När alla remsorna var fastlimmade så penslade jag dem med 30 minuters epoxy för att fylla ut skarvarna mellan dem.



    På andra sidan så fylldes alla hörn och kanter ut med samma typ av mix som jag använde i huvudställets utrymmen.


    Göran

  18. #478

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat från Sweeper:
    "Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall ha motorackarna i flygplanskroppen eller i vingen. Men oavsett vilket så måste jag ha tillgång till innanmätet bakom cockpiten. Därför kommer hela taket på cockpiten att bli en lucka. Så det var bara till att börja kapa bort lite delar.


    Hej Göran!
    Jag har räknat på balansen, dvs tyngdpunkten, i min Catalina. Kom fram till att om jag bygger vingen för eldrift så måste jag installera motorackarna i eller strax bakom cockpit. Därför skall jag ha ett plant utrymme där jag kan skjuta ackarna framåt eller bakåt tills tyngdpunkten ligger där den skall. Sen måste man ha en vattentät lucka för att kunna byta batterier.

    Det skulle vara en dubbel fördel att ha ackarna i vingen. Dels blir det lättare att göra en tät lucka men framför allt blir det korta kablar till ESC och motorer. Nackdelen är förstås att man måste ha ett eller annat kilo barlast i nosen.

    Lars

  19. #479
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ang sjöflygplan och vatten.

    Kan rekommendera att kika lite på denna videon, har en del fina tips. De flesta är nog redan kända för er byggarproffs men nått nytta kanske är här

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  20. #480

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Citat från Sweeper:
    "Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall ha motorackarna i flygplanskroppen eller i vingen. Men oavsett vilket så måste jag ha tillgång till innanmätet bakom cockpiten. Därför kommer hela taket på cockpiten att bli en lucka. Så det var bara till att börja kapa bort lite delar.


    Hej Göran!
    Jag har räknat på balansen, dvs tyngdpunkten, i min Catalina. Kom fram till att om jag bygger vingen för eldrift så måste jag installera motorackarna i eller strax bakom cockpit. Därför skall jag ha ett plant utrymme där jag kan skjuta ackarna framåt eller bakåt tills tyngdpunkten ligger där den skall. Sen måste man ha en vattentät lucka för att kunna byta batterier.

    Det skulle vara en dubbel fördel att ha ackarna i vingen. Dels blir det lättare att göra en tät lucka men framför allt blir det korta kablar till ESC och motorer. Nackdelen är förstås att man måste ha ett eller annat kilo barlast i nosen.

    Lars
    Vi tänker lika.

    Jag har kommit fram till samma slutsats som dig. För att lättare få TP på rätt ställe (utan att behöva lasta i onödig vikt) så behöver ackarna hamna i cockpiten. Men det är lättare ur användningssynpunkt att ha dem i vingen.

    Jag kommer att göra precis som du och ha ackarna i cockpiten. Vad det gäller luckan så kommer jag att bygga den på ungefär samma sätt som jag byggde lastluckorna på min toppsegelskonare Mary Ashburner. Det blir väldigt tätt.


    Göran

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •