Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Twin Star som fpv?

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard Twin Star som fpv?

    Någon som kört TS som fpv?
    Jag har ett pågående projekt som börjar bli klart.Snart dags för en provtur..
    det blev trångt som tusan under huven...

    Fakta:
    AP117+21AP
    RCTimer 2822-14
    3cell 4250mAh
    LM 500mW, 2.4G

    Vridbar HD-kamera samt "vanlig" kamera (ej hd på bilden).
    Totalvikt 1450g


    Se bilder nedan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00139.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	26406
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00161.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	26404Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00160.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	26405

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag har oxo en ts2:a som fpv plattform.
    Med noname kina 2.4GHz 500mW vtx, 600tvl sony kamera och readymaderc pan/tilt.
    2x3cell 2200mAh som flightpack och ett 3cell 1300mAh till videon.
    Ett kds gyro till elevator och ett hobbyking 401b gyro till skevrodren.

    Video till en mkt kort testrunda.
    http://www.youtube.com/watch?v=xMjTe...UUXDb96Fz11an0

    Bilden är tagen innan tilt/pan modden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20111218_003b.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	118,5 KB 
Id:	26411

  3. #3

    Standard

    Jodå, jag och MarcusG slog oss ihop och nu är den smetfull. =)
    http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=7375
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Kul att ni har slagit er ihop och byggt TS.
    Hur är den att flyga som fpv?
    Vad händer om man stänger av en motor, går den att flyga rakt fram om man ger sidoroder?

    Vilken vikt har ni på era kärror?

  5. #5

    Question

    Håller på med en som till o börja med ska rasta gopron tänkte jag.
    Kort fråga: Limmar ni ihop vingen eller behåller ni den delbar?

    Lutar åt att jag limmar ihop min vinge, och då den har drivlina o ackar så blir det antagligen en mottagare i vingen och en till + UBEC i kroppen så man slipper pilla med kablar varje gång schabraket ska isär.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag limmade min, pga sladdarna det verkade vara det enklaste.
    Tänk noga igenom setupen innan du limmar ihop kroppshalvorna bara. Kolla så dina batterier passar där du tänkt ha dom plus alla miljoner kablar å sånt =)

    Youtube videon som jag postade längre upp går proppen av men av ren förskräckelse stängde jag av motorerna och gled ner så tyvärr vet jag inte hur den uppför sig med en motor.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Var sätter du ackarna i vingen ngnstans ?

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Jag limmade min, pga sladdarna det verkade vara det enklaste.
    Tänk noga igenom setupen innan du limmar ihop kroppshalvorna bara. Kolla så dina batterier passar där du tänkt ha dom plus alla miljoner kablar å sånt =)

    Youtube videon som jag postade längre upp går proppen av men av ren förskräckelse stängde jag av motorerna och gled ner så tyvärr vet jag inte hur den uppför sig med en motor.
    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Var sätter du ackarna i vingen ngnstans ?
    Det får nog bli hoplimmat då, får bara fundera på hur/vad så inte vingbalken fastnar halvvägs bara iom allt annat är klart i vinghalvorna o CA brukar ju bita rätt fort... Och, jo, kroppen är urgröpt rätt bra, både i fronten och första utrymmet bak är också öppnat/urgröpt med lucka från sidan. Verkar fortfarande tillräckligt stabilt utan att behöva knô i tex. kolfiber.

    Ackarna - inline - valde ringklockor som hamnar framför "spanten" så blev reglage + ack bakom resp. motor.

  9. #9

    Standard

    Om nån fråga var ställd till mig så svarar jag väl lite då... =)
    - Vi slog oss ihop för bygget har kostat över 13000 kr hittills (utan min Futaba 10C, mottagare samt nån ack).
    - Helt OK att flyga, men den svänger med stjärten lite väl mycket fram och tillbaks fast gyrot är av, vet ej varför, än.
    - Stänger man av en motor så ska nog motorerna vara i en vinkel som gör att det borde gå att flyga, men ej testat/vet.
    - Vikt, minns inte, vi vägde nog. Men nåt drygt 1.6kg med allt i flyget.
    - Limmat ihop vingen japp, jobbiga kablar.
    - Glidflyger finfint
    - Huvudacken i nosen, den andra för sändaren är framför fenan.
    - Flyget är väldigt trångt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Ackarna - inline - valde ringklockor som hamnar framför "spanten" så blev reglage + ack bakom resp. motor.
    Du har inte lust att visa en bild eller två på de ? hur stora ackar kör du me ?

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Du har inte lust att visa en bild eller två på de ? hur stora ackar kör du me ?
    Tänkte ett par 3S1300-1700 beroende på vad en motor drar, tanken är iaf runt 15A/st med peak på dryga 20. Bild får bli sen när det härdat, har precis fyllt vinghôlen med PU och hällt CA i vingskarven...

    Hur många kanaler kör ni med som redan flyger? tänkte köra med 7-kanalsmottagare men det kanske blir för lite i slutändan om FPV åker i? - skev, höjd, gas, sida, gyro, flaps och ev. svänga kameran vä-hö - räcker mha y-kablar (på gas, skev, flap resp. gain höjd/skev).

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Okey, väntar ivrigt på bild både med och utan ack Jag tänkte göra så först men bangade ur i sista sekunden. har redan lite bekymmer att få cg rätt då jag satte båda tailservona på tailen iom att jag tänkte ha en gopro eller dyl där fram men den får vänta ett tag till. Jag kör med 3s2200x2 från min trex 450. Använder en 6kanals 72MHz futaba mottagare å det är absolut för lite kanaler även om jag har skevroder och esc på ykablage. Har även två gyron så en åttakanalare eller liknande hade nog suttit fint. Hade man fått tag i två identiska gyron hade man kanske kunnat köra ykabel på gainen oxo, men de har inte jag.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om nån fråga var ställd till mig så svarar jag väl lite då... =)
    - Vi slog oss ihop för bygget har kostat över 13000 kr hittills (utan min Futaba 10C, mottagare samt nån ack).
    - Helt OK att flyga, men den svänger med stjärten lite väl mycket fram och tillbaks fast gyrot är av, vet ej varför, än.
    - Stänger man av en motor så ska nog motorerna vara i en vinkel som gör att det borde gå att flyga, men ej testat/vet.
    - Vikt, minns inte, vi vägde nog. Men nåt drygt 1.6kg med allt i flyget.
    - Limmat ihop vingen japp, jobbiga kablar.
    - Glidflyger finfint
    - Huvudacken i nosen, den andra för sändaren är framför fenan.
    - Flyget är väldigt trångt.
    Tack för svar! Blir verkligen nyfiken på att testa min TS. Ja, allla kablar är lite jobbiga från vingen. Har du skarvat ihop skev så det bara är 1 sådan sladd från vingen?


    Det har gått åt endel kanaler...8st hittils. JAg har y kabel till fartreglage och skevservon.
    Tänkte ha kanal 9 till att kunna växla mellan att se bilden från gopro eller från CCD.

  14. #14

    Standard

    Nu har vingen härdat, lade på ena mottagaren o gyrot med - nånstans i mitten ska de ju hamna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TS2Vinge.JPG 
Visningar:	175 
Storlek:	32,8 KB 
Id:	26453

  15. #15

    Standard

    Blev långt stopp i projektet men planet är klart för maiden. Fick FPVkit men kameran var DOA. GoPron funkar trådlöst så lär väl få börja med den sen när sändaren åkt i också.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TSGoPro.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	19,9 KB 
Id:	27446  

  16. #16

    Standard

    Nu blev det maiden, utan kamerautrustning, men i videon ser man nog hur jag placerat drivlina, de två mottagarna mm. Planet vägde in på 1185g totalt men det kändes lätt i luften, antagligen pga byarna som ställde till det emellanåt. Kort klipp på tuben, bör nog ses i fullHD iom planet snabbt blir litet pga kameran ställd på sändarväskan.

    http://www.youtube.com/watch?v=FQ6EG49tNRA


  17. #17

    Standard

    Inte kan man beskyllas för snabb, men nu har kameran gjort maiden också.
    Motvikt blev ett 3S2200 i luckan bak... att jämföra med ett 3S460 fram under de första flygningarna

    http://www.youtube.com/watch?v=ryJfiNuNd9c
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #18
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Härligt!

    Hur länge kunde du flyga med ett 2200mah batt?

    (Snart blir det upp med min Twin också!)

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  19. #19

    Standard

    Det vet jag inte riktigt, 2200:n använde jag för att väga upp kameran och driver bara höjd, skev o mottagaren i planet. Under maiden hade jag ett 3S460 till det och det sjönk från 4.2 till ca 4V (per cell) efter en halvtimmes flygning.
    Körde med ett 3S1300 för resp. motor varav ena acket även driver servona o mottagaren i vingen, men har inte testat flyga tills motorerna stannar ännu - har bara flugit säg max 10 min per ackbyte; blir nog till att kasta om ackarna igen när videosändaren åkt i.

    Citat Ursprungligen postat av rfnoise Visa inlägg
    Härligt!

    Hur länge kunde du flyga med ett 2200mah batt?

    (Snart blir det upp med min Twin också!)

    /Calle
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #20

    Standard

    Har en TS2, med 2215/15 Emax 1500kv 8x4 brukar köra 2st 2300 3S i paralell koppling till motorer o mottagare -samt semparat 1300mah 3c på video länken
    Borde nog köra på extern 6v till mottagaren utifall att.
    Använder FY-DOS som funkar super med planet, jag är total nybörjare inom både flygning och FPV hållt på i 4mån totalt.
    Kollar 'aldrig' COG, (glömmer) har inte heller ställt in med linjal så klaffar osv är 100% rätt, är för ivrig o trög för det.
    Har glasfiber tejpat vingarna samt smältlimmat dom. inga tyngder bak, småförstärkt lite här o var med 3mm kolfiber stavar.

    Tycker planet känns rätt söligt med 8x4, och med dom emax motorerna, 25a turnigy plush fartreg.
    Och sen så står motorerna inte rakt, ena pekar uppåt och andra neråt, har fått sig några smällar.
    Slår bara av stabiliseringsläget ibland och den beter sig ganska lika ändå förutom har en tendens att rolla åt höger trots trimm, antar att det beror på motorerna som inte pekar rakt

Liknande ämnen

  1. Catching a star in the sky
    Av tragi702 i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 23:25
  2. Catching a star in the sky
    Av tragi702 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 22:22
  3. propeller till MP twin star??
    Av kamelkungen i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 08:03
  4. Första FPV flygningen med Twin Star II
    Av dadde i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •