Reklam

 
Sidan 58 av 107 FörstaFörsta ... 848535455565758596061626368 ... SistaSista
Resultat 1 141 till 1 160 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1141
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Som keny har gort det så har jag (guiden) också fått till det. D.v.s Expo i inputs och diff i mix
    fredrik

  2. #1142

    Standard

    Dom 3 saker jag funnit som skiljer sig mellan "vanliga" Tarannis och plus är att det finns en 6 olika läges switch på den ... Vilket man kan stoppa in själv om man vill ...

    Sen "Haptic Feedback" dvs vibrationer som man kan stoppa in om man vill.

    En annan display ... verkar finnas 3 olika med olika färger ... Ljusblå ... Ljusblå som går o mörka till mörkblå samt orange ...

    Det har pratats om uppgraderingskit ... men inte sett några .. Någon som sett sådana?
    Using Tapatalk

  3. #1143
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Jag kontaktade UAV Systems och frågade helt enkelt, och tydligen så är det så att FrSky släppt en ny "version" av Taranis PLUS med orange backlight istället för det blåa. Och enligt dom så är det antingen eller, dvs blå eller orange backlight version som gäller och är inte en och samma med båda färger.. så man får helt enkelt välja mellan dom två "plus" som finns, med blått eller orange.. nu vart det jobbigt

  4. #1144

    Standard

    En del av ändringarna ligger väl i programvaran och den torde väl bli tillgänglig om den inte är det redan. För att få haptic feedback behöver man väl stoppa i någonting som alstrar denna feedback. Jag kopplade bort min nästan direkt. Nu kan det ju hända men så har jag inte någon mottagare för telemetri än så länge. Jag gissar att det är en bra funktion när man har det. Det ska tydligen gå att ställa in olika frekvens på vibrationerna så man kan skilja olika meddelanden åt.

    När det gäller sexlägesbrytaren tror jag man får byta ut en av potarna. Någon orange display har jag dock inte hittat. Däremot går det att ställa in i steg från ljusblått till mörkblått.

    /Mats

  5. #1145

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hayvosh Visa inlägg
    Jag kontaktade UAV Systems och frågade helt enkelt, och tydligen så är det så att FrSky släppt en ny "version" av Taranis PLUS med orange backlight istället för det blåa. Och enligt dom så är det antingen eller, dvs blå eller orange backlight version som gäller och är inte en och samma med båda färger.. så man får helt enkelt välja mellan dom två "plus" som finns, med blått eller orange.. nu vart det jobbigt
    Samma minut du och jag Kan det finnas någon tanke med att orange skulle synas bättre?

  6. #1146
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Samma minut du och jag Kan det finnas någon tanke med att orange skulle synas bättre?

    Det är ju precis det jag funderar över, vad syns bäst? Färgerna i sig är orelevant för mig, utan jag vill ha det som syns bäst i dagsljus helt enkelt

  7. #1147


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog ingen uppdatering utan precis som redan sagts - alltså att det finns 2 versioner beroende på vilken färg man vill ha på displayen . Citat från T9 i England - "Now available the Taranis Plus in two version, Blue/White or Amber/White screen back light".
    Utan att ha sett versionen med Amber så skulle jag nog ändå välja den "blå" versionen. Med bakgrundsbelysningen ser jag inga problem med synbarheten ens på min "gamla" Taranis (B-versionen).
    Roger

  8. #1148

    Standard

    När det gäller kontrast och synbarhet vill jag nog påste att det syns bäst med den gråvita bakgrunden utan blå färg. Svart text på vit bakgrund är nog svårslaget så ju närmar man kommer det dess bättre.

    /Mats

  9. #1149


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Efter att ha kollat på nätet så förstår jag att man kan ställa om i alla fall den blå till att bli mer eller mindre svart/vit och det håller jag med om är en bättre kombination - har nåt snarlikt på min 10C och den displayen fungerar utmärkt.
    Roger

  10. #1150

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Nu finns Taranisuniversitetet. mkt informativt.
    Peter

    http://open-txu.org/home/undergradua...g-out-taranis/

  11. #1151

    Standard

    Jag har redan börjat där

    /Mats

  12. #1152


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänk att man måste gå en universitetskurs för att kunna använda en Taranis...
    Roger

  13. #1153

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tänk att man måste gå en universitetskurs för att kunna använda en Taranis...
    Roger
    Man funderar ju ibland hur man lyckades klara av att installera ett flygplan utan hjälp av reversering, dualrate, expo, diffutslag och mixning via en sändare. Kommer ihåg A4:an av B. Gårdstad där ena servot drog ett annat i en släde för att få en mekanisk skev/höjd mix. Har en sådan i arkivet.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  14. #1154

    Standard

    Jo det var tider det! men det mesta gick att lösa mekaniskt även om jag inte har jättemycket erfarenhet av det. Men första radion, en Futaba 27 mhz FM, hade inte reversering av rodren. Men ofta var det ju bar att flytta länkarmen på andra sida servot. Även differentiella utslag gick ju bra att fixa. Expo var väl lite svårare.

    /Mats

  15. #1155

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Det fanns linjära servon för att kompensera det minskade utslag som blir vid servoarmens svängrörelse i ytterläge på vanliga servon. Då var utslaget lika på hela sträckan. Det blev ett slags expo s.a.s.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  16. #1156


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och dessutom fick man ju ofta 2 servon som roterade medurs och 2 som roterade moturs när man köpte radion för att lite enklare kunna lösa problemet med servonas rotationsriktning.
    Roger

  17. #1157

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hm ja, det var bättre förr...

  18. #1158

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej alla Taranisexperter!
    Eftersom Taranis enligt många som frekventerar denna tråd är den mest mångsidigt programmerbara radion så undrar jag om någon kan beskriva hur man för en helikopter ordnar till med fasförskjutning av swashplatteutslaget.

    En av mina helikoptrar har 3 svashplatteservon med ett 140 graders system och behöver några graders fasförskutning av swahsplatteutslagen för att flyga optimalt. På min nuvarande radio så ordnar jag detta enkelt genom att i helikoptermenyn välja 140 graders swashplatta och därfter i menyn "swash plate phasing" justera fasvinkeln önskat antal grader med- eller moturs.

    Hur programmerar man på motsvarande sätt en Taranissändare så att man kan 1) flyga med 140 graders swashplatta och 2) fasförskjuta swashutslagen, exempelvis 10 grader medurs?

  19. #1159

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Nu är jag ingen heli-flygare men här finns en beskrivning av Heli-setup. Bilderna säger dig säkert vad det finns för möjligheter. Jag har valt att inte ha med heli-menyerna i min radio så jag kan inte svara på om det finns mer...

    Kolla här: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=598718

  20. #1160

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Hej alla Taranisexperter!
    Eftersom Taranis enligt många som frekventerar denna tråd är den mest mångsidigt programmerbara radion så undrar jag om någon kan beskriva hur man för en helikopter ordnar till med fasförskjutning av swashplatteutslaget.

    En av mina helikoptrar har 3 svashplatteservon med ett 140 graders system och behöver några graders fasförskutning av swahsplatteutslagen för att flyga optimalt. På min nuvarande radio så ordnar jag detta enkelt genom att i helikoptermenyn välja 140 graders swashplatta och därfter i menyn "swash plate phasing" justera fasvinkeln önskat antal grader med- eller moturs.

    Hur programmerar man på motsvarande sätt en Taranissändare så att man kan 1) flyga med 140 graders swashplatta och 2) fasförskjuta swashutslagen, exempelvis 10 grader medurs?
    140 graders swash ställer du in under Heli / Swash type men förskjutningen finns ingen färdig funktion för.
    Det går förmodligen att bygga fasförskjutningen via LUA script eller med en egen mixning men jag har inte fördjupat mig i det eftersom jag inte har problemet med mina helikoptrar.

    /Jonas

Sidan 58 av 107 FörstaFörsta ... 848535455565758596061626368 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •