Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Orangegyro - ok eller?

  1. #1

    Standard Orangegyro - ok eller?

    Hej igen!


    Nån som kan svara på hur "nervösa" stabgyron brukar vara?


    Har kopplat in ett Orange på min X5a och rodren ligger och småvibrerar hela tiden trots att maskinen ligger på stabilt underlag. (oavsett inställning på potarna)


    För enklare bedömning filmade jag av vingen och rullen ligger på:


    https://www.dropbox.com/s/4sxx4kc3ud...%2031%2001.mov


    Första scenen - överblick på kopplingarna (som verkar ok för vinge).


    Andra scenen - ca 50% på potarna - det är dessa vibrationer jag undrar över.


    Tredje scenen - 100% på potarna bara för att testa rodrens rörelser då maskinens läge påverkas (verkar ok).




    Med vänlig hälsning,
    HL

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Futabaanvändare har ofta problem med ryckningar i servona med Orange Stabilizer inkopplad, hur det är med FrSky vet jag inte.
    Själv kör jag DSM2 och det funkar bra, börja med låg gain, provflyg och skruva upp om det behövs, om den börjar självsvänga har du skruvat upp för mycket...

    Pot:arna på Orange Stabilizer är lite luriga, först händer ingenting, sen händer ingenting sen kommer allt på en gång, lite ketchupeffekt alltså. Så prova att öka i små steg.

    Det behövs inte mycket för att få en märkbar stabilisering av kärran, när man har skruvat in sig så att kärran känns bra att flyga så ser man knappt att rodren rör sig när man rör på kärran.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Standard

    Innan servotrubblen började (servona bytta till Hextronik) lyckades jag framkalla instabilitet pga för mkt förstärkning och det verkar som att enheten är ok men det jag undrar är om rodren verkligen skall svänga så mkt trots att maskinen ligger stilla.


    I den här filmen syns rodren tydligare och svängningarna är desamma oavsett läge på potarna.


    https://www.dropbox.com/s/7ul1fj254r...%2025%2036.mov


    Teoretiskt tycker jag att dom borde ligga stilla.




    Med vänlig hälsning,
    HL

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    ser ut som tokhög gain eller servon som inte kan hitta center
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Fasen, det där verkar ju vara ett bra sätt att få servona att pajja ganska snabbt! Tänk motorn i servot hur den får jobba!!!!!

    Har en likadan, men får det inte alls att göra sådär!!!! De står helt stilla om planet är stilla......

    Med vänlig hälsning
    Peter

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    den ska stå still. den kan ju inte kompensera för en rörelse som inte finns
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Gainen spelar som sagt ingen roll, rodren vibrerar sådär ändå trots att maskinen är statisk.

    Servona är nu splitter nya Hextronik och utan stabgyrot funkar dom prima och centrerar.

    Med gamla (rackelservona) så var det likadant scenario.

    HL

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    då kan man nog konstatera att något är fel, ett trasigt filter i den är en möjlig orsak så det man ser är brus från sensorerna
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Standard

    Typiskt att det drabbar nybörjaren som får extra svårt med felsökningen och jag misstänker att Hobbykings kundservice knappast står på tå för att hjälpa kunden (om det nu finns garanti).

    Antar att det är digitalt filter och inte analogt som man skulle kunna ha en chans att reparera?


    HL

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HLX9 Visa inlägg
    Typiskt att det drabbar nybörjaren som får extra svårt med felsökningen och jag misstänker att Hobbykings kundservice knappast står på tå för att hjälpa kunden (om det nu finns garanti).

    Antar att det är digitalt filter och inte analogt som man skulle kunna ha en chans att reparera?


    HL
    Ingen aning om saker på detaljnivå när det gäller filter men min gissning är att det inte är värt att laga. Kolla kommentarer på produkten på hobbyking ibland finns lösningar på kända problem där.
    Det ovan är en gissning kan vara något helt annat.

    Skickats med min Texas TI99 4A
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Min erfarenhet av orangerx stabilisatorer är hittills mycket dålig. Trots de fina orden om kvalitetskontroll så har 2 av de 3 jag köpt varit helt eller delvis defekta. Ett reagerar inte oavsett gain inställning och det andra har en död kanal. Inköpta vid tre olika tillfällen och det är två olika modeller. Har inte försökt reklamera dom, men borde göra ett försök, dom kostar ju faktiskt en del. Det som funkar visade en polare upp att det hade dålig upplösning/var ryckigt i höjdroder tror jag det var när man styr manuellt. Enligt honom skulle det vara ett allmänt problem med dessa så det kan vara värt att testa innan flygning.


    Med allt det sagt så har jag flugit med det nån gång i alla fall och ingen olycka.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan bara hålla med om att du verkligen har "tokhög" gain av vad man ser i den "tredje scenen". Dra ner det rejält - de rörelser du gör med kärran skall inte generera mer rörelse än nån eller några mm och inte cm. F ö skall du alltid börja med väldigt lite gain för annars kan det bli mer eller mindre katastrofalt resultat.
    Kolla sen om du har samma roderdarr. Har du det då kärran ligger still så är det fel på gyrot.
    Om du är nybörjare så kan du ju köra utan elektroniska "hjälpmedel" till en början - risken är att dessa ställer till mera problem än vad dom tillför fördelar när man är ny inom detta område.
    Roger

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Varför har du så stora utslag?
    Flytta in stötstången närmare centrum på servot, servot orkar inte centrera.
    Maxa servots utslag mekaniskt så rodret rör sig en centimeter åt varje håll.

    Har du inte ordning på det mekaniska, förvänta dig inte att det fungerar bara för att du installerar elektronik.

    Nu skall du se att det fungerar.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Kenneth - speciellt om du är nybörjare så akta dig noga för stora utslag. Det blir då väldigt lätt att överkompensera brutalt med tråkiga följder. Och som sagt - ställ in "mekaniskt" först och använd inte elektroniken för att minska utslagen.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •