Reklam

 
Sidan 11 av 19 FörstaFörsta ... 678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #201

    Standard

    Intressant iakttagelse.
    Kan du inte förklara var de flyger och framförallt tävlar någonstans, hur tävlingen går till, vad svårigheten ligger i och hur de högteknologiska moderna F1A-modellerna är konstruerade. Vore kul att grumla till inlägget med lite fakta.

    Rolle

  2. #202
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rolle Visa inlägg
    Intressant iakttagelse.
    Kan du inte förklara var de flyger och framförallt tävlar någonstans, hur tävlingen går till, vad svårigheten ligger i och hur de högteknologiska moderna F1A-modellerna är konstruerade. Vore kul att grumla till inlägget med lite fakta.

    Rolle
    http://lmgtfy.com/?q=friflyg

    Men allvarligt, inget av ovanstående är ju relevant då de flyger utanför LOS, och allså inte är Modellflyg, och alltså skall vi bussa TS på hella bunten för dom flyger olicencierade UAS klass 3! Och inget försäkringsskydda har dom heller!!!

    Eller?

    /Z

  3. #203
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är ett bra tag sedan jag tappade dig Masterzap - vad vill du egentligen uppnå mer än att hålla på med hårklyverier?
    Vad är det som är så svårt att förstå med att vi (förbunden) lyckades övertyga TS om att flygning inom LOS är den enda, och för bägge parter, bästa definitionen av modellflyg. Det alternativ som TS presenterade var att köpa danskarnas modellflygrestriktioner rakt av.

    Du är hjärtligt välkommen att komma med konkreta förslag kring hobby FPV/UAS som skulle kunna integreras i förbunden och framför allt - vara tillräckligt bra för att få TS att ändra sina regler. Är dina idéer bra kan du säkert få fler med dig och tillsammans kan vi förhoppningsvis få fram någonting bra.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #204

    Standard

    Jaa, det där gav ju inte mycket till svar.
    Att flytta fokus från ämnet och skylla på någon annan är en gammal klassiker.

    Hittade en informativ sida på Uppsala Flygklubbs hemsida; http://www.uppsalafk.com/modell/friflyg.html
    Att flyga dessa modeller bortanför LOS är ju inte så begåvat eftersom du gärna vill komma tillbaka med modellen i tid.

    Var tävlas det då?
    Bl.a. I Skåne, Revingehed, i norra Finland på en stor frusen sjö, i Norge mfl. ställen.
    Med andra ord väldigt stora öppna fält eller frusna sjöar med väldigt god sikt. Stadsparken är i denna sport/hobby inget alternativ.
    Om du orkar skrolla vidare på SMFFs hemsida och jagar rätt på försäkringsbrevet så står det en hel del matnyttigt som kanske kan räta ut ett och annat frågetecken i frågan om F1A -flygning och övrig tävlingsverksamhet.

    Rolle

  5. #205
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Hmm, tror att Masterzap måste läsa på lite mera om friflyg och kanske inte bara gissa vad det innebär.

  6. #206
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vad är det som är så svårt att förstå med att vi (förbunden) lyckades övertyga TS om att flygning inom LOS är den enda, och för bägge parter, bästa definitionen av modellflyg.
    ...utom för dom som inte gör det.

    Jag håller med att det är en enkel definition. Och glasklar. Men det är tamejfaen inte en BRA definition.

    Du undvek frågan om friflyg, som rutinmässigt går utanför LoS.

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Du är hjärtligt välkommen att komma med konkreta förslag kring hobby FPV/UAS som skulle kunna integreras i förbunden och framför allt - vara tillräckligt bra för att få TS att ändra sina regler. Är dina idéer bra kan du säkert få fler med dig och tillsammans kan vi förhoppningsvis få fram någonting bra.
    Jag har sagt det förut, jag tycker man ska starta i änden att reglering av Hubsan X4 som "UAS klass 3" är totalt orimiligt och utanför alla rimliga proprtioner - det är uppenbarligen modellflyg - och försöka lirka från den änden och komma till ett vettigt samförstånd. Jag tror inte dom vill administrera leksaker, det är inte poängen med deras regler.

    /Z

  7. #207
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rolle Visa inlägg
    Hittade en informativ sida på Uppsala Flygklubbs hemsida; http://www.uppsalafk.com/modell/friflyg.html
    Att flyga dessa modeller bortanför LOS är ju inte så begåvat eftersom du gärna vill komma tillbaka med modellen i tid.
    Jag stog i helgen och snackade med Lars-Gunnar Lindblad, känd i gemet, och han berättade att de rutinmässigt behöver hjälpmedel typ kikare att se vart modellen tar vägen. Vilket då TS skulle se ner på.

    Om du har hittat andra regler som gäller för dom ge mig gärna länken, jag är genuint intresserad. För jag vet inte om dom sorterar under "sportflyg" (som har andra regler) eller vad det är för nåt egentligen. (Det är ju inte "RC" för det finns varken R eller C) men det lär väl vara MF?!!??

    Jag bara blev väldigt förvånad när jag dag A blir totalsågad av sveriges båda förbund där dom definierar att "Utanför LoS är fy och skam" och nästa dag A+1 träffar en distingerad herre som leende säger att han flyger utanför LoS dagligen - i klubbars regi.

    Color Me Confused.

    Skulle gärna vilja haja den diskrepansen. Allvarligt!

    /Z

  8. #208

    Standard

    Det har hänt mer än en gång när vi varit på Rinkaby o flugit jet att det kommit äldre herrar o undrat om vi sett deras bortflugna friflygskärror. Tydligen så tävlar dom lite då o då på en plats inte så långt ifrån där vi håller på med jet.
    Har vi regler ang. LOS så gäller det väl alla?

  9. #209
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Jag är inte alls emot nya regler för fpv, men att dra in friflygarna i den här diskutionen känns som ett rigtigt nödrop.
    Friflygarna har inte som mål att flyga bort sina modeller, och inte heller flyga så långt eller högt att man inte kan se dom, men det händer givetvis ibland, och man får väl se det som olyckligt, men det är som sagt inte meningen.
    Lika så händer det ibland att vanliga modellflygplan flyger bort, men det är heller inte avsiktligt, och sådana incidenter/olyckor kan man ju inte förbjuda eller hur? I så fall är det bara att lägga ner allt vad modellflyg heter i Sverige.
    Så Lägg ner snacket om friflygarna, för det är inte i närheten samma sak.

  10. #210

    Standard

    Jo det är det - om de flyger utanför LOS utan optiska hjälpmedel så är det exakt samma sak.

    Att flyga med kikare är inte OK enligt befintliga regelverk

    lika ska vara lika...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #211

    Standard

    Det är det ju inte. En friflygare vill inte flyga utanför LOS men om dom har otur så kan det hända medans om man kör FPV så vill man/det är med mening att man kommer utanför LOS det vill säga inte ett misstag som när man flyger friflyg och vanlig flygning.

  12. #212
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Låter som vuxendagis alla skyller på varandra fortsätter ni så här på forumet så retar ni upp olika distanser inklusive TS som tittar också på våra sidor
    Mvh Leo

  13. #213

    Standard

    Så du menar att det är ok om man av misstag kommer utanför LOS - men att det inte är det när man vill det?

    Återigen - vems är då bevisbördan?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #214

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Jag är inte alls emot nya regler för fpv, men att dra in friflygarna i den här diskutionen känns som ett rigtigt nödrop.
    Friflygarna har inte som mål att flyga bort sina modeller, och inte heller flyga så långt eller högt att man inte kan se dom, men det händer givetvis ibland, och man får väl se det som olyckligt, men det är som sagt inte meningen.
    Lika så händer det ibland att vanliga modellflygplan flyger bort, men det är heller inte avsiktligt, och sådana incidenter/olyckor kan man ju inte förbjuda eller hur? I så fall är det bara att lägga ner allt vad modellflyg heter i Sverige.
    Så Lägg ner snacket om friflygarna, för det är inte i närheten samma sak.
    Kan hålla med dej i stort MEN när man släpper iväg en motoriserad modell utan någon som helst kontroll från marken så tar man en medveten risk. Det är väl det som det här handlar om egentligen, risker. En friflygande kärra KAN råka ut för ett haveri o störta ner på middagsbordet hos familjen Svensson som äter jordgubbar i trädgården med barnbarnen. Detsamma kan hända en radioflygare som får radiotrubbel etc. etc. I det ögonblick som våra maskiner får luft under vingarna så tar vi en medveten risk, en kalkylerad risk som vi (de flesta) gör allt vi kan för att minimera. Dels för att vi är rädda om våra maskiner, dels för att vi inte vill skada någon eller någons egendom. Var man ska dra exakta gränser om vad som är ok eller inte kan vara svårt, tyvärr är ju inte allting svart eller vitt i denna hobbyn.

    Topicen här är flygförbud men tråden har på nåt sätt kommit att handla om FPV:s vara eller icke, framförallt LOS. Gäller LOS för FPV så ska det väl även gälla för allt annat inom modellflyg, eller? Eller ska vi köra med samma dubbelmoral där som vi gör på det här forumet? Det står helt klart i TS:s regelverk att LOS gäller, regler som RCFF anammat, ändå så publiceras här på forumet film, på film, på film där det helt klart bryts mot dessa regler. OK eller? Behöver TS:s en film om hur man INTE flyger så är det bara att gå in på detta forum o titta...

    För tio år sedan så fanns inte RCFF, däremot fanns en hoper missnöjda modellflygare som startade det här förbundet, en samling nytänkare som hade mod, vilja och energi att starta upp det här. På något vis så känns det här bekant, vi har en ny gren inom modellflyget som ökar i antalet utövare samtidigt så har dom inget riktigt "hem" ännu. Följer man inläggen här så ser det ibland ut som om dom blir motarbetade av diverse kanelbullar och andra som inte riktigt accepterar att dom är här för att stanna. Ser man på teknikutvecklingen så är ju FPV:n bara i sin linda, tänk 10 år framåt, hur ser det ut då?

    Jag tror själv att RCFF inte har råd att motarbeta FPV:arna, med detta säger jag inte att vi ska bryta mot några regler men medlemmarnas intressen (vanliga modellflygare+en växande skara FPV:are) ska tas tillvara av styrelsen. Har det gått så långt att styrelsen själv inte vill arbeta med/för detta utan istället själva sätta upp en agenda om hur RCFF ska fungera så är vi kanske tillbaka på ruta ett. Känns som historien upprepar sej, helt plötsligt så finns det ett nytt förbund (inte förbud) för våra FPV:are med konsekvensen att RCFF har förlorat ett antal presumtiva medlemmar. I dagens läge så är det förbjudet att flyga bortom LOS, dock så innebär inte det att det är ett regelverk som är hugget i sten, kan man på något sätt ändra detta samtidigt som det sker med minimala risker så ska ju RCFF arbeta för detta och inte ställa sej på tvären. RCFF är ju till för att ta vara på ALLAS våra intressen här utan att diskriminera någon oberoende vad man flyger.
    Eller?


    Peter
    Ej FPV:are

  15. #215
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Kan hålla med dej i stort MEN när man släpper iväg en motoriserad modell utan någon som helst kontroll från marken så tar man en medveten risk. Det är väl det som det här handlar om egentligen, risker. En friflygande kärra KAN råka ut för ett haveri o störta ner på middagsbordet hos familjen Svensson som äter jordgubbar i trädgården med barnbarnen. Detsamma kan hända en radioflygare som får radiotrubbel etc. etc. I det ögonblick som våra maskiner får luft under vingarna så tar vi en medveten risk, en kalkylerad risk som vi (de flesta) gör allt vi kan för att minimera. Dels för att vi är rädda om våra maskiner, dels för att vi inte vill skada någon eller någons egendom. Var man ska dra exakta gränser om vad som är ok eller inte kan vara svårt, tyvärr är ju inte allting svart eller vitt i denna hobbyn.

    Topicen här är flygförbud men tråden har på nåt sätt kommit att handla om FPV:s vara eller icke, framförallt LOS. Gäller LOS för FPV så ska det väl även gälla för allt annat inom modellflyg, eller? Eller ska vi köra med samma dubbelmoral där som vi gör på det här forumet? Det står helt klart i TS:s regelverk att LOS gäller, regler som RCFF anammat, ändå så publiceras här på forumet film, på film, på film där det helt klart bryts mot dessa regler. OK eller? Behöver TS:s en film om hur man INTE flyger så är det bara att gå in på detta forum o titta...

    För tio år sedan så fanns inte RCFF, däremot fanns en hoper missnöjda modellflygare som startade det här förbundet, en samling nytänkare som hade mod, vilja och energi att starta upp det här. På något vis så känns det här bekant, vi har en ny gren inom modellflyget som ökar i antalet utövare samtidigt så har dom inget riktigt "hem" ännu. Följer man inläggen här så ser det ibland ut som om dom blir motarbetade av diverse kanelbullar och andra som inte riktigt accepterar att dom är här för att stanna. Ser man på teknikutvecklingen så är ju FPV:n bara i sin linda, tänk 10 år framåt, hur ser det ut då?

    Jag tror själv att RCFF inte har råd att motarbeta FPV:arna, med detta säger jag inte att vi ska bryta mot några regler men medlemmarnas intressen (vanliga modellflygare+en växande skara FPV:are) ska tas tillvara av styrelsen. Har det gått så långt att styrelsen själv inte vill arbeta med/för detta utan istället själva sätta upp en agenda om hur RCFF ska fungera så är vi kanske tillbaka på ruta ett. Känns som historien upprepar sej, helt plötsligt så finns det ett nytt förbund (inte förbud) för våra FPV:are med konsekvensen att RCFF har förlorat ett antal presumtiva medlemmar. I dagens läge så är det förbjudet att flyga bortom LOS, dock så innebär inte det att det är ett regelverk som är hugget i sten, kan man på något sätt ändra detta samtidigt som det sker med minimala risker så ska ju RCFF arbeta för detta och inte ställa sej på tvären. RCFF är ju till för att ta vara på ALLAS våra intressen här utan att diskriminera någon oberoende vad man flyger.
    Eller?


    Peter
    Ej FPV:are
    Tja, kan inte annat än att hålla med om allt du säger ;-)

  16. #216
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    pilotkalle: Tusen tack för din formulering. Det är exakt så jag känner, men tydligen lyckas jag inte uttrycka det så folk fattar...

    En liten pettitess/korrigering bara

    I dagens läge så är det förbjudet att flyga bortom LOS,


    Nejdå, det är det inte alls. Om du har certifierat din farkost som UAS klass 3 (och dig själv som UAS klass 3 pilot, samt har de dokument och den supportorganisation som krävs) är det fritt fram att flyga utanför LOS.

    Det egentliga problemet är att kraven/reglerna för att faktiskt göra detta står utom all proportion till vad en normal modellflygare vill göra. Dom verkar skrivna på 70-talet för ångdrivna zeppelinare eller nåt ditåt.


    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Friflygarna har inte som mål att flyga bort sina modeller, och inte heller flyga så långt eller högt att man inte kan se dom,
    Nu vet jag inte vilken enhet det är på "höjd" och "avstånd" i den här tabellen jag hittade (och om det ens gäller det vi pratar om, vilket är oklart för mig):

    http://www.friflyg.se/wp-content/upl...6_maj_2013.jpg

    ...men om den gör det, och det är meter!!??


    /Z
    Senast redigerat av MasterZap den 2014-03-10 klockan 08:07.

  17. #217
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Diskussionen hitintills har varit intressant, men lite begränsad. Det stora problemet med FPV utom synhåll har ingenting med flygsäkerhet att göra. Men flygsäkerhet är det modellflygare brukar oroa sig för, så också denna gång. Säkerhetsproblem med att flyga relativt små farkoster på låg höjd i sakta mak, känns aningen överdrivna.

    Det riktiga problemet är istället att det inte är, och aldrig kommer att bli, tillåtet för privatpetsoner att hantera fjärrstyrda övervakningskameror som är riktade mot vare sig offentlig eller annans privata egendom. Det faktum att FPV-flygare inte är ett spår intresserade av vad som sker på marken, och dessutom har svårt att se det, har ingen betydelse. Folk i gemen är inte oroade av att få modellplan i huvudet. De är dock i högsta grad negativa till att bli filmade från luften. Att försöka argumentera för att det är OK med flygande övervakningskameror i hobbysyfte känns utsiktslöst.

  18. #218
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Folk i gemen är inte oroade av att få modellplan i huvudet. De är dock i högsta grad negativa till att bli filmade från luften. Att försöka argumentera för att det är OK med flygande övervakningskameror i hobbysyfte känns utsiktslöst.
    Fast i samtliga fall jag mött "folk i gemen" har det hänt såhär:

    99.9% "Wow, fan va coolt, får jag prova" följt av "var har du köpt den, jag vill åxå ha en sån, vad kostar den" o.s.v.

    I de 0.1% det har ens nämnts nåt om integritet, så har dom fått prova mina FatSharks och insett att du får ut noll av en suddig pixel, och en GoPro är så otroligt vidvinklig så att kunna "smyga" på någon är totalt omöjligt för man måste vara så oerhört nära för att se nånting ö.h.t. Ett teleobjektiv i huset bredvid är 300 ggr mer effektivt*.

    Dessutom finns redan lagen (ny från ifjol faktiskt) om att man inte får fotografera in i hus, så ingen ny lagstiftning behövs där. Jag tror ärligt det är en storm i ett vattenglas, och endast medias sensationsrubriker verkar i praktiken bry sig. Otroligt få jag mött ute i "verkligheten" har gjort det.

    /Z

    (* = Bara som ett exempel försökte senast igår filma svärföräldrarna ovanifrån vid fikabordet vid sommarstugan då de glatt vinkade åt min kopter. I praktiken vågade jag aldrig flyga så lågt att dom kom med vettigt på bild och då var jag ändå så nära/lågt att jag var rädd att sätta rotorerna i skorstenen på stugan. Och folk som jag låtit prova har insett detta.)

  19. #219

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Fast i samtliga fall jag mött "folk i gemen" har det hänt såhär:

    99.9% "Wow, fan va coolt, får jag prova" följt av "var har du köpt den, jag vill åxå ha en sån, vad kostar den" o.s.v.

    I de 0.1% det har ens nämnts nåt om integritet, så har dom fått prova mina FatSharks och insett att du får ut noll av en suddig pixel, och en GoPro är så otroligt vidvinklig så att kunna "smyga" på någon är totalt omöjligt för man måste vara så oerhört nära för att se nånting ö.h.t. Ett teleobjektiv i huset bredvid är 300 ggr mer effektivt*.

    Dessutom finns redan lagen (ny från ifjol faktiskt) om att man inte får fotografera in i hus, så ingen ny lagstiftning behövs där. Jag tror ärligt det är en storm i ett vattenglas, och endast medias sensationsrubriker verkar i praktiken bry sig. Otroligt få jag mött ute i "verkligheten" har gjort det.

    /Z

    (* = Bara som ett exempel försökte senast igår filma svärföräldrarna ovanifrån vid fikabordet vid sommarstugan då de glatt vinkade åt min kopter. I praktiken vågade jag aldrig flyga så lågt att dom kom med vettigt på bild och då var jag ändå så nära/lågt att jag var rädd att sätta rotorerna i skorstenen på stugan. Och folk som jag låtit prova har insett detta.)
    Om man ser så jävla illa i en sån utrustning hade jag aldrig vågat flyga längre bort än 50meter.

  20. #220
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Om man ser så jävla illa i en sån utrustning hade jag aldrig vågat flyga längre bort än 50meter.
    Jo men grejen är ju att du har en bra vidvinklig överblick över vad som sker, och får jättefin landskapsfilm (vilket är vad man är ute efter). Men om du ska urskilja en människa vettigt måste du flyga väldigt nära. Inget man gör "i smyg" direkt.

    /Z

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •