Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Powerbox eller ej?

  1. #1

    Standard Powerbox eller ej?

    Jag undrar hur ni ser på användandet av en s.k. Powerbox till 2,4 Ghz-systemen.

    Själv har jag till 35-Mhz-anläggningarna använt en s.k. Powerbox till stora modeller med många servon, långa servokablar samt anslutning av 2 ackar till mottagaren.

    Multiplex har en s.k. M6-kontakt (den gröna 6-poliga lite större kontakten) i deras Pro-mottagare samt även möjlighet att köpa till en enhet för att ansluta 2 ackar till denna kontakt i mottagaren.

    Jag har förvisso inte gjort några tester eller läst något specifikt om långa servokablar till 2,4 Ghz-systemen men rimligtvis är det inga problem med det.

    Som jag ser det så kan det finnas skäl att ha en Powerbox om man har ett flertal servon till samma kanal i mottagaren, annars kanske man kan skippa Powerboxen när man gått över till 2,4 Ghz?

    Vad säger ni?

    Magnus

  2. #2
    anders es avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Skippa powerboxen.
    Du kan lesa om massor av crash med powerboxsystemer, men du hører aldri om crash med det enkla setupet.
    Jeg har 50cc, 100cc og en 200cc/40%, alla utan powerboxer

    Bare et tips.
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  3. #3

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av anders e Visa inlägg
    Skippa powerboxen.
    Du kan lesa om massor av crash med powerboxsystemer, men du hører aldri om crash med det enkla setupet.
    Jeg har 50cc, 100cc og en 200cc/40%, alla utan powerboxer

    Bare et tips.
    Hej Anders.

    Det skulle vara intressant att höra hur du kopplar upp ett system med t.ex 10-12 servon utan powerbox. Jag menar att det måste vara flera servon som kanske styrs av en och samma kanal, och med olika slaglängd och då måste bli problem med att bara montera en y-kabel.
    Kopplar du också upp spänning/ström via en gemesam pol, eller låter du så stora strömmar gå genom en mottagare?
    /Lelle

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    KIS!
    Keep It Simple! PowerBox i all ära, men det är det inte bättre att ha en så enkel och "ren" kedja som möjligt?
    Jag använder själv i enklare modeller (2 meter): Lipo med 50 Amp "T"-kontakter - 3 Amp Volt Regulator, 6 Volt ut - Mottagare.

    Större / Komplexa modeller: 2 LiPo som via en "2-IN - 1 UT"-krets matar var sin Voltregulator. Två mottagare som delar på servona. Exempelvis mottagare No. 1 driver Vänster Skev, Höger höjdroderhalva samt Sidroder. Mottagare No. 2 driver följdaktligen Höger Skev, Vänster Höjdroderhalva samt trottel. Skulle den ena kedjan falla bort kan den fungerande andra kedjan förhoppningsvis övermanna de låsta rodren och man kan landa planet.

    Lite fakta som ligger till grund för mina idéer:

    • LiPobatterierna är små, lätta och förutsägbara - Med en enkel laddare får man i klartext laddstatus 0 - 100%
    • "T"-kontakter (Dean) klarar höga strömmar, men framför allt nyper de riktigt ihop och ger en garanterad kontakt. Då har man rationaliserat bort en felkälla - strömbrytaren.
    • Spänningsregulatorer är pålitliga och en 3-Amp regulator klarar utan vidare strömmar upp till 10 Amp (några sekunder). Jag mätte en 2-meterskärra med 6 servon - 2,4 Amp under en kvarts sekund, snittförbrukning ca 250 mA.
    • Servonas signalingångar är högohmiga, vilket innebär att de inte belastar mottagarens utgångar speciellt mycket. (Har själv parallellkopplat 8 servon på EN kanal utan problem).
    • Den svagaste länken i systemet är servokontakterna - de klarar inte mer än 1 - 2 Ampere. Kan man ta bort skarvsladdar och löda ihop ledningarna förbättrar man situationen lite.


    Mvh
    Senast redigerat av AM den 2011-08-08 klockan 10:11.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5
    anders es avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Anders.

    Det skulle vara intressant att höra hur du kopplar upp ett system med t.ex 10-12 servon utan powerbox. Jag menar att det måste vara flera servon som kanske styrs av en och samma kanal, och med olika slaglängd och då måste bli problem med att bara montera en y-kabel.
    Kopplar du också upp spänning/ström via en gemesam pol, eller låter du så stora strömmar gå genom en mottagare?
    Hei.
    Jeg kjører all strøm inn i mottageren. Futaba 14ch.
    På skev på min 40% har jeg en s-bus som jeg kopplar 4stk skev som igjen går til en kanal i mottagaren.
    S-bus'en kan du justera servon opp mot hverandre.
    Jeg flyger gjerne litt 3d og hårda snapps utan problem

    PS du kan ha nestan så mange s-bus du ønskar, og da får du snart bruka så mange servon du vil. Du kan justera senter og endepunkt på alla servor gjennom s-bus'en.
    Senast redigerat av anders e den 2011-08-08 klockan 10:36.
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Anders.

    Det skulle vara intressant att höra hur du kopplar upp ett system med t.ex 10-12 servon utan powerbox. Jag menar att det måste vara flera servon som kanske styrs av en och samma kanal, och med olika slaglängd och då måste bli problem med att bara montera en y-kabel.
    Kopplar du också upp spänning/ström via en gemesam pol, eller låter du så stora strömmar gå genom en mottagare?

    Inga problem med MPX vi har t.ex. Pro16 Tx /Rx och det är inga problem att putta in 16 servon hur du vill i mottagaren och mixa dom hur du vill, och då klarar den mottagaren upp till 7,5Amp på varje utgång som är separat avsäkrat. MEN detta har inte många andra tillverkare tyvärr.
    /Lennart

  7. #7

    Standard

    Min Multiplexradio har bara 12-kanaler så jag behöver ha 2 servon på 1 kanal i mottagaren på kanske 2-3 uttag.
    Med ovan resonemang så borde det inte vara något problem!

    Magnus

Liknande ämnen

  1. Powerbox
    Av rnermfors i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 22:12
  2. Powerbox eller Emcotec...vad skall man välja?
    Av Rc-flygare i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 16:24
  3. Vilken powerbox eller DPSI skall jag välja?
    Av AmRi i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:05
  4. Powerbox?
    Av Tobbe O i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 18:51
  5. Powerbox
    Av peiter i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •