Reklam

 
Sidan 12 av 19 FörstaFörsta ... 27891011121314151617 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 364

Ämne: Funfly Naze32 / AfroMini

  1. #221

    Standard

    Meh. Nu fick jag det att funka när jag drog ur blåtandsmodulen. Vad kan det vara för knas med den? Ska den inte sitta ipluggad när jag kopplar upp mot baseflight?

  2. #222

    Standard

    Nej, varken osd eller blåtand får vara inkopplat när man använder usb kabel. De delar nämligen på samma datakanal.

  3. #223

    Standard

    Tackar, där lärde jag mig nåt nytt ☺


    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Nej, varken osd eller blåtand får vara inkopplat när man använder usb kabel. De delar nämligen på samma datakanal.

  4. #224

    Standard

    Körde baseflight men tänkte testa cleanflight. Allt funkar som det skall med baseflight. Byter till cleanflight 1.4 för naze. Ställer in allt och det ser ut som det skall. Summer har dock fått fnatt den piper helatiden när jag kopplar in batteriet. Aktiverar jag summer med min sändare så börjar den låta annorlunda.
    Drar tillbaka baseflight och läser in mina sparade inställningar så funkar allt som det skall igen. Summern låter endast när den aktiveras och inte annars.
    Någon som varit med om något liknande och har en lösning ?

    /Johan

  5. #225

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av turmere Visa inlägg
    Körde baseflight men tänkte testa cleanflight. Allt funkar som det skall med baseflight. Byter till cleanflight 1.4 för naze. Ställer in allt och det ser ut som det skall. Summer har dock fått fnatt den piper helatiden när jag kopplar in batteriet. Aktiverar jag summer med min sändare så börjar den låta annorlunda.
    Drar tillbaka baseflight och läser in mina sparade inställningar så funkar allt som det skall igen. Summern låter endast när den aktiveras och inte annars.
    Någon som varit med om något liknande och har en lösning ?

    /Johan
    Batterivarningen är aktiverad som standard i cleanflight har du inte lött in det så kommer den varna på låg batterinivå hela tiden om du inte avaktiverar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #226

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Batterivarningen är aktiverad som standard i cleanflight har du inte lött in det så kommer den varna på låg batterinivå hela tiden om du inte avaktiverar
    Så rätt. man tackar

  7. #227

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kliade mig i huvudet en stund innan jag fattade det själv
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #228

    Standard

    Är Cleanflight så pass mycket bättre att man bör pröva?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #229

    Standard

    Det beror ju på om du är intresserad av de extra funktionerna de erbjuder. Det har lite nackdelar om du ändå bara vill ha det som redan finns i Baseflight. Då google updaterar konfiguratorn på eget bevåg utan att du har kontroll över det så MÅSTE du uppdatera din FC varje gång det kommer nya funktioner i Cleanflight, även om du bara vill justera dina PID inställningar.

    Detsamma gäller Baseflight i teorin men då de aldrig lägger till något nytt så kommer det sällan uppdateringar till Baseflight configurator.

  10. #230

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror att regulatorn i cleanflight skiljer sig lite känns som man lättare får till bra inställningar.

    Sent from my SM-G900F using Forum Fiend v1.3.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #231

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Angående inställningar i cleanflight och Baseflight så kan man ju välja att göra väldigt lite eller att göra mycket, allt Efter Smak och tycke. Det som kan vara bra att göra dock är att genom att ändra på endpoints i din radio ställa in så att signalerna (staplarna) i recieverbilden i CF eller BF går mellan 1000 och 2000 samt att midpoint ligger på 1520 för futaba samt 1500 för Jeti (kan tyvärr inte de övriga radiosystemen). Sedan att man kalibrerar escarna samt axelerometen riktigt. Jag brukar kalibrera fartreglagen genom att i cli ändra "min Command" till 2000 och save och sedan gå ur cli oxh gå in igen samt skriver "set min_command=1000 men tryck inte på save. Stoppa i accen (utan proppar på!) samt då du fått första pipen tro yck enter samt Save och enter varvid du får slutpipen.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  12. #232

    Standard

    Tyckte detta var intressant om cleanflight
    https://www.youtube.com/watch?v=RuhNqrUFaj4
    Bara detta kanske kan vara en anledning att byta. Han har koll på utvecklings processen och följer han det han säger så kommer cleanflight att vara stabil.

  13. #233

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Angående inställningar i cleanflight och Baseflight så kan man ju välja att göra väldigt lite eller att göra mycket, allt Efter Smak och tycke. Det som kan vara bra att göra dock är att genom att ändra på endpoints i din radio ställa in så att signalerna (staplarna) i recieverbilden i CF eller BF går mellan 1000 och 2000 samt att midpoint ligger på 1520 för futaba samt 1500 för Jeti (kan tyvärr inte de övriga radiosystemen). Sedan att man kalibrerar escarna samt axelerometen riktigt. Jag brukar kalibrera fartreglagen genom att i cli ändra "min Command" till 2000 och save och sedan gå ur cli oxh gå in igen samt skriver "set min_command=1000 men tryck inte på save. Stoppa i accen (utan proppar på!) samt då du fått första pipen tro yck enter samt Save och enter varvid du får slutpipen.
    har slutat med clikalibrering av reglagen , funkar lika bra att använda reglarna tycker det är smidigare.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #234

    Standard

    Jag har inte flashat min sedan i somras...kanske Augusti...det har kommit några nya versioner - men om dessa gör flygningen bättre eller ej har jag ingen aning om.

    För att få reda på det måste jag läsa på vad som är ändrat i versionerna...

    Eftersom jag är nöjd förutom lite vibrationer så ser jag ingen större anledning till att byta heller.

    Vissa delar i Cleanflight gäller tex bara julgransbelysningen och den vill jag inte ha
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #235

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    har slutat med clikalibrering av reglagen , funkar lika bra att använda reglarna tycker det är smidigare.
    Jupp iaf efter dom fixade så stapeln funkar bra. I tidigare versioner så hängde inte värdet med stapeln om man inte hade muspekarn exakt rätt men nu funkar den fint hur man än drar och går snabbare/smidigare än CLI.

  16. #236

    Standard

    Cleanfligjt med 1.5 på naze32 kortet . Frsky mottagare och taranis sändare . Någon som fått vbat telemetrin att fungera? Rätt säker på att jag kopplat rätt men får helt fel data presenterad i taranisen? Om bara någon säger att de fått det att fungera med denna setup så vet jag att det är skit bakom spakarna. Finns flera exempel på tuben som jag följt och där ser det ut att fungera rakt av. Har kollat detta när naze varit armed också.

  17. #237

    Standard

    hej
    jag flyttade över min naze32 till tricopter
    kopplade in allt konstaterade att gas och roder hamnat fel
    det tog en lite stund innan jag kollade vilka fel som var,servot tog troligtvis tog i det mekaniska stoppet så det och ena esc:en blev lite varma.
    skrev om koden till aert1234.
    kollade i menyn i cleanflight och allt verkade normalt.

    Naze kortet ligger löst på trin och jag skulle bara lägga det till rätta, precis när jag tar i kortet så slocknar kortet och en komponent som heter IL329 blir skitvarm.
    så fort jag stoppar in usb kontakten så tar det 1 sekund så kan man inte längre hålla fingret på den längre.
    är det någon som vet vad den komponenten gör och var det jag som mördade mitt kort genom att låta servot gå mot mekaniskt stopp?

    martin

  18. #238

    Standard

    Om jag hittat rätt komponent så är det en regulator. Håll kortet så att du har de tre pinnarna på komponenten mot dig, mät på den vänstra av de två pinnarna på andra sidan av komponenten. Du skall ha ungefär 3.3v där. Om du har betydligt lägre spänning än 3v så är det nog en kortslutning, antingen på kortet eller en komponent. Lossa alla anslutnignar utom spänningsmatning som första del i felsökningen.

    Om du har högre spänning än 3.3v, kanske 5 eller 6v. Så är det värre.

  19. #239

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Om jag hittat rätt komponent så är det en regulator. Håll kortet så att du har de tre pinnarna på komponenten mot dig, mät på den vänstra av de två pinnarna på andra sidan av komponenten. Du skall ha ungefär 3.3v där. Om du har betydligt lägre spänning än 3v så är det nog en kortslutning, antingen på kortet eller en komponent. Lossa alla anslutnignar utom spänningsmatning som första del i felsökningen.

    Om du har högre spänning än 3.3v, kanske 5 eller 6v. Så är det värre.
    ok mellan den västra pinnen och jord misstänker jag att du vill att jag mäter.
    om jag använder signaljorden ifrån utgångarna så har jag noll volt på denna pinnen.
    så den verkar vara kass.
    kollade som snabbast på elfa men där fanns ingen il329 så var får man tag på dessa komponenter

    mvh

    martin

  20. #240

    Standard

    Det är nog inte den komponenten som är felet, du har en kortslutning på ett annat ställe. Regulatorn ger så mycket ström den kan, blir varm och går i skyddsläge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •