Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Styra via satellit

  1. #1

    Standard Styra via satellit

    Hej,

    Jag undrar om det går att styra ett plan via en satellitsändare och då få oändlig räckvidd, i stort sett.
    Går det, hur dyrt är det, hur mycket skulle det väga.

    Allt ska styras (videolänk, planet) via satellit.

    Har googlat runt men hittar ingenting.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du får inte flyga längre bort än du kan se ditt plan med dina ögon (SMFF regler och rätt rimliga tycker jag personligen) så varför fundera över satellitstyrning ? Kan f ö inte förstå hur det skulle kunna fungera om du inte skickar upp en egen satellit förståss ... Vill du flyga över större areor så finns ju alltid möjligheten att ta ett "riktigt" cert och därmed kan du flyga fullskala-kärror och då är ju begränsningarna lite mindre rent geografiskt.
    //Roger

  3. #3

    Standard

    @McRegor
    1. Tycker du att de flesta fpv-piloter följer den regeln?
    2. Egen satellit? Skaffa två telefoner och abonnemang hos Iridium, Inmarsat, Globalstar eller Thuraya.
    Sedan är det bara att skicka signal i stället för "prat".
    Tycker absolut att man borde tänka lite mer "utanför lådan".
    Tekniken som används för fpv är i tekniksammanhang uråldrig.
    Styrkorten för multirotor är väl det mest avancerade och har väl ungefär samma hjärna som en modern tvättmaskin...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jode,
    Jag relaterade lite från SMFFs FPV-regler - vilka jag personligen tycker är rätt rimliga. Jag vill inte bedöma om "de flesta" FPV-piloter förljer dessa regler/rekommendationer eller ej men jag vet att vissa i alla fall gör det.
    Att köra signaler via en satellit-telefon (om jag fattade dig rätt): Det tycker jag personligen inte är speciellt mycket mera "high tech" än dagens lösningar för själva överföringslänken känns ju inte som den allra senaste och säkraste tekniken direkt.
    Att FPV-flyget använder uråldrig teknik - tja, ta den diskussionen med FPV-flygare istället.
    Min åsikt är att FPV-flyget kräver flygare med en stor portion sunt förnuft så att dom inte - via olyckor med 3:e part inblandade - ställer till det för övriga RC-flygare gentemot myndigheterna.
    //Roger

  5. #5

    Standard

    Join the Army..

    De har Riktigt Coola prylar att leka med....
    Kolla USA t.ex sitter i staterna och styr prylarna i Afganistan.

    Jag har inte koll på Sveriges utrusning men den är nog mer avanserad än våra styrkort till tvättmaskiner.

    Dessutom kan man få betalt för att leka

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Join the Army..
    Jag har inte koll på Sveriges utrusning men den är nog mer avanserad än våra styrkort till tvättmaskiner.
    Inte om det är en modern tvättmaskin du avser...

  7. #7

    Standard

    Men säg att man skaffar alla tillstånd och certifikat. Skulle det då vara möjligt? Hur skulle man göra?

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    ... åsså kommer Post och Telestyrelsen med SÄPO och luftfartsstyrelsen i släptåg och sätter en massa restriktioner och kanske stopp för dylika leksaker...

    Håller det inte på att spåra ur en smula???
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag hör till en av dom som gärna också vill ha obegränsad räckvidd... tänk att kuna flyga över en pilsner till polarn ca 2 mil bort hur värt som helst
    Men jag håller också med om att det håller på gå till överstyr.. är själv inom försvaret och har fått kolla lite på kronans utrustning.. o det är ingen större skillnad att flyga ett plan 2 mil bort än 2 km bort.. du ser det endå inte... så skaffa dig en bra fpv utrustning istället... kanske Yagi antenn till videon eller så.. så har du bort mot 10km räckvidd.. Utöver det så tycker jag att våra leksaker är för dyra för att tappas bort i skogen eller i nån sjö.. o sen så är det ju det där med olyckor som kan hända.. inget jag vill vara med om.. men upp till 2km kommer jag nog att sikta på under min "karriär"
    Man lär sig nått varje krash...

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av klipo25 Visa inlägg
    Hej,

    Jag undrar om det går att styra ett plan via en satellitsändare och då få oändlig räckvidd, i stort sett.
    Går det, hur dyrt är det, hur mycket skulle det väga.

    Allt ska styras (videolänk, planet) via satellit.

    Har googlat runt men hittar ingenting.
    Börja med att läsa på vad som gäller på Transportstyrelsens hemsida:
    http://www.transportstyrelsen.se/Luf...AS/Kategori-3/

    Generellt sett så skall du göra detta så måste du ta kontakt med dem för att komma vidare.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Standard

    Liiite mer "high tech" att använda sig av en repeater för en miljard kr som befinner sig i rymden.
    Jag "tar den diskussionen" med fpv-flygare, det här är nämligen en tråd under fpv-delen av detta forum.
    Ja det är ju förskräckligt med alla dessa rc-olyckor, speciellt fpv-piloter som kraschar överallt, skadar oskyldiga och förstör för "riktiga" rc-gubbar som flyger med en halvkilos röjsåg i nosen på ett plan vars rx & servon drivs av 4xAA...
    För att ens få ett fpv-system att fungera som man vill krävs "en stor portion sunt förnuft", du borde prova, när du ändå skriver här.



    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Jode,
    Jag relaterade lite från SMFFs FPV-regler - vilka jag personligen tycker är rätt rimliga. Jag vill inte bedöma om "de flesta" FPV-piloter förljer dessa regler/rekommendationer eller ej men jag vet att vissa i alla fall gör det.
    Att köra signaler via en satellit-telefon (om jag fattade dig rätt): Det tycker jag personligen inte är speciellt mycket mera "high tech" än dagens lösningar för själva överföringslänken känns ju inte som den allra senaste och säkraste tekniken direkt.
    Att FPV-flyget använder uråldrig teknik - tja, ta den diskussionen med FPV-flygare istället.
    Min åsikt är att FPV-flyget kräver flygare med en stor portion sunt förnuft så att dom inte - via olyckor med 3:e part inblandade - ställer till det för övriga RC-flygare gentemot myndigheterna.
    //Roger

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jode,
    Eftersom en minsta antydan till kritik mot delar av FPV-flyget tydligen är oerhört bakåtsträvande i vissas öron så tänker jag inte gå vidare med den diskussionen efter detta inlägg men du kan ju fundera över vad Transportstyrelsens regelverk betyder...
    Att få teknik att fungera är definitivt inte samma sak som att respektera andra människor och göra relevanta riskbedömningar - det tycker jag vi redan sett flera exempel på. Det finns oerhört duktiga FPV-flygare med en mycket stor portion "sunt förnuft" och som inte bara sätter sitt eget nöje i centrum utan även tänker på folk utanför modellflygkollektivet.
    Sen finns det som du säger riskbenägna flygare inom alla delar av modellflyget men det rättfärdigar inte att vi utsätter människor långt utanför våra egna flygfält för risker.
    Att raljera över risker tycker jag dessutom inte hör hemma i en seriös diskussion.
    //Roger

  13. #13

    Standard

    @McRegor
    FPV-flyg med modeller i skumplast under ett par kg är knappast särskilt farligt i jämförelse med stora bränsledrivna flygplan, för att inte tala om helikoptrar och jetmodeller. Att diskutera säkerhet inom RC och enbart inrikta sig mot FPV utan att ta upp de områden och RC-genrer som verkligen är farliga är inte bara ensidigt och ineffektivt, det är också ganska oseriöst. Skulle faktiskt kalla dig för ett troll. Inte första gången du tar upp hur farligt det är med FPV utan att alls beröra andra farliga områden inom RC, som om FPV utgör allt som är farligt inom RC. Du borde inse att så inte fallet.

    Tyvärr är det så att en vettig diskussion omöjliggörs av folk från båda läger. Bakåtsträvare som är livrädda för inskränkningar i sin egen hobby utan någon som helst tanke på någon annan. Och så finns det de som vägrar följa några regler och säger att de tänker göra som de vill oavsett lagar och regelverk, också de utan någon tanke på andra och vilka följder det kan få.

    Jag deltar gärna i en vettig diskussion men då utan någon ur ovan nämnda grupper.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2011-08-17 klockan 20:05.

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Väntar spänt på ett nytt modellflygrekord.
    Jag är väldigt imponerad över att man har kunnat flyga ett modellflygplan över Atlanten från USA till Europa.
    Likaså höjdrekord på ca en mils höjd är imponerande.
    Med sattelitradio så bör ju nya mål vara möjliga.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Nja jag förstår vad McRegor tänker på.
    Inte allt för ovanligt att det dyker upp en ny tråd.
    - Hej jag är ny inom fpv vad behöver man, vill gärna flyga x km bort.......
    Det käns som om det är prio ett när man vill börja flyga fpv.
    Att kunna dra iväg så långt bort utom synhåll som det bara går.
    Har själv inte riktigt förstått tjusningen med det, men jag äger inget facit och har kanske missat något.
    Det är väl just det som McRegor tänker på att ju mer man tänjer på gränserna,
    desto större chans är det att man trillar ner någonstans.
    Som Boopidoo skriver är det kanske lika osäkert att flyga vanligt modellflyg,
    men om eller när det händer något så befinner man sig inte x antal km från flygfältet.
    Och de som vistas på fältet är ju medvetna om att saker kan inträffa.
    Är det något annat modellflyg som kan ställa till det så är det kanske segelflyget.
    Har hört historier om segelflygplan som på egen hand tagit sig flera mil.
    Men det kanske bara är historier.

    Nu är igentligen inte det här några större problem.
    Håller man sig inom lagens ram så kallas det för modellflyg och berör oss, vill man vidga sina vyer och flyga via sattelitlänk så är även det helt lagligt.
    Men då krävs det ju som DrHanke skerv tillstånd, samt kanske en skaplig hög med pengar.

    Återigen så var det ju trots allt bara en fråga och frågor är ju alltid fria.
    //Lasse

  16. #16

    Standard

    Jag tycker att de som inte flyger fpv, eller inte ens är intresserade av fpv och ny teknik kan sluta läsa och skrivai den delen av forumet. Det kommer alltid finnas låtsaspoliser och jantemarinerade paragrafryttare som kväver kreativiteten. Ett tips är att man i Sverige som tex. 13-åring helt utan kunskap får framföra en 400kg tung vattenskoter med 300hk motor i hundra knop i farleder och platser där fri fart gäller. Hugg där.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Du glömde ju det viktigaste... även en båt under 12 m får framföras av kalle 12 år samt hulda 92 utan minsta lilla kunskap eller vett... om du duger till att flyga modelflyg o dessutom på egen hand montera ihop ett fungerande fpvkit som du kan driva iväg 2km med så är du inte helt bakom flötet. Men visst risker finns det naturligtvis alltid och dom finns överallt med allt vi håller på med. Så länge man flyger med sunt förnuft så är det nog ok.. visst flyg 5 mil om du startar i tärna o drar rätt över kalfjället.. hittar du av nån ren så må det väl vara... den dör där av ett rcplan eller på nån norrländsk bilväg.. renägarna får hur som helst massa pengar för det :P nä skämt osido. flyger du över obebyggt område så är det väl fritt fram att flyga så långt du vill. Jag håller också med på att andra grenar än fpv är mycket farligare... vårt flygfält är ca 1km från en by.. o visst drar iväg en hotliner eller pylonracer o den skenar o träffar nån i byn i 300 blås så är det nog snäppet värre än om mitt stora frigolit-åbäke på ca 1.5kg i 40km/h med proppen bak träffar någon. Att den än skulle ta sig till byn vore ju en bedrift

    Men som slutsats... gäller här o gäller med allt annat... SUNT FÖRNUFT


    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Jag tycker att de som inte flyger fpv, eller inte ens är intresserade av fpv och ny teknik kan sluta läsa och skrivai den delen av forumet. Det kommer alltid finnas låtsaspoliser och jantemarinerade paragrafryttare som kväver kreativiteten. Ett tips är att man i Sverige som tex. 13-åring helt utan kunskap får framföra en 400kg tung vattenskoter med 300hk motor i hundra knop i farleder och platser där fri fart gäller. Hugg där.
    Man lär sig nått varje krash...

  18. #18

    Standard

    Att bygga en egen raket och sattelit och skicka upp är också mycket farligt. Dels kanske du behöva diverse radioaktiva ämnen, vilket direkt faller under Strålskyddslagen (1958:110). Sen så måste du ju ha nån form av bränsle till raketen, då raketbränsle ofta är väldigt explosivt så kommer genast Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor in i bilden. Sen så måste du väl lyckas få upp din sattelit i omloppsbana så måste du ju kunna kontrollera den, och det sker ju via nån form av radio och även där finns massa regler som måste följas se http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Radi...2011-07-01.pdf

    Sen så tror jag ej SMFF regler tillåter att man skickar upp saker i omloppsbana, vilket jag tycker är väldigt rimligt. Det räcker med att en hemmabyggt raket/fpv kommunikations sattelit faller ner någonstans så kan det förstöra för hela hobbyn. Använd sunt förnuft !

  19. #19

    Standard

    Klart det går - frågan är bara om du har råd -satellittelefoni tex

    vad gäller regler o dyl så hänvisar jag till mitt Scenario i en annan aktuell tråd

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post256411
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #20

    Standard

    TBS långa flygningar har skett med följebil. Därav har en spotter hela tiden kunnat följa modellen optiskt och med hjälp av GPS. Risken att en flygande vinge i skumplast skulle orsaka en husbrand är tämligen infinitesimal.

Liknande ämnen

  1. Jr XG8 med RG831B mottagare och RA01T Satellit-telemtr
    Av Medeashusse i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 11:57
  2. Styra servo/fartreglage med spänningssignal
    Av henke2 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 16:52
  3. Styra stegmotor med servosignal
    Av kajakmannen i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 06:42
  4. Styra servo utan radio?
    Av Zekee i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •