Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 87

Ämne: Lipo brand Hemma!!..

  1. #61

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Säkerhet först
    Hellre säker förvaring
    Än att dom bara är liggande
    Har även en brandvarnare
    Liggande ovanför förvaringen


    l

  2. #62

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Själv försöker jag alltid ladda LiPo-ackar utomhus

    Kom att tänka på att de som har en braskamin i bostaden skulle kunna använda den som laddställe. Tar det eld så är det ju rätt plats då de mycket skadliga rökgaserna får en chans att dra ut genom skorstenen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	branno.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	41,6 KB 
Id:	48084  
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  3. #63

    Standard

    Gällamde braskaminen... bildas det tillräckligt med värme från en rykande lipo så de varma gaserna stiger upp genom skorsten (sugs)? Eller far röken överallt ändå?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #64


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Den film som Stiffe länkar till i inlägg 56 med Robbes Tresorväska är intressant på det viset också att dom andra batterierna som fanns i väskan inte tycks ha exploderat, även om isoleringen har brunnit. Jag har haft funderingar på hur många batterier man lämpligen bör ha i en väska eller skåp.

  5. #65

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Optimate Visa inlägg
    Den film som Stiffe länkar till i inlägg 56 med Robbes Tresorväska är intressant på det viset också att dom andra batterierna som fanns i väskan inte tycks ha exploderat, även om isoleringen har brunnit. Jag har haft funderingar på hur många batterier man lämpligen bör ha i en väska eller skåp.
    När du laddar eller när du förvarar? Om man tänker på vid vilka tillfällen LiPos börjar brinna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #66


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag tänker på förvaring.

  7. #67

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Funderar på en sak..

    Laddar hittils alltid ackarna ute på lägenhetens balkong. Lägger acken på en eldsäker tegelsten som skyddar träbordet.
    Men nu börjar det bli kyligt, och enligt datablad och forum ska man inte ladda LiPos i kallare teperatur är c:a 15-20 grader.

    Finns det någon med fiffiga tips på hur man håller värmen på ngt enkelt sätt under utomhusladdning på vintern?

    /Uffe

  8. #68

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Gällamde braskaminen... bildas det tillräckligt med värme från en rykande lipo så de varma gaserna stiger upp genom skorsten (sugs)? Eller far röken överallt ändå?
    Min kamin är kanske inte ett bra exempel då husets förra ägare blev lurad att installera den trots att huset har frånluftsventilation. Den kan alltså inte användas på vanligt sätt då skorstenslukt sugs in i huset så fort skorstenen kallnat efter varje användning.

    Just med tanke på lipo laddning så har jag provat att sätta fart på draget i skorstenen på det vanliga sättet med ett brinnande papper, det håller sig bara i några minuter. Men jag undrar om det inte räcker att ställa in några värmeljus för att hålla igång draget så länge frånluftsventilationen är avstängd. Kanske ett litet frostskyddselement kan användas vid laddning?

    Jörgen

  9. #69

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Väder påverkar draget i våra kakelugnar och järnspis rätt mycket. Men utan att värma upp dom innan så är det inget vidare sug alls. Men när den är rejält varm är det bra fart. Men tror jag undviker att lägga i accarna då
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #70

    Standard

    Bättre att lägga dom på något ställe där dom inte kan sätta fyr på annat och få röken in än att lägga dom på hyllor eller liknande där det både brinner och blir kvar rök.

  11. #71

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulwur Visa inlägg
    Finns det någon med fiffiga tips på hur man håller värmen på ngt enkelt sätt under utomhusladdning på vintern?
    /Uffe
    Hej,

    T ex en sån här värmelåda finns:
    http://www.robbe.de/lipo-heater-box...._from_store=en

    /Bo

  12. #72

    Standard

    Usch! Jag tror jag ska börja ladda mina ackar inne i vedpannan eller i öppenspisen Jag använder inte ens laddpåse. Men däremot åker jag aldrig iväg med laddningen på utan finns i närheten. Dock inte alltid i samma rum men det borde jag nog vara. Samt att ha tänkt igenom hur jag snabbt får loss kablar och hittar ut med acken.

    /Mats

  13. #73

    Standard

    Draget i braskaminen påverkas av många olika faktorer. Som nämnts tidigare är vädret en sådan sak men även om det är under eller övertryck i huset och skorstenens längd m.m. Detta skulle Sweeper kunna lära oss en hel del om. Våran öppenspis är det nog skapligt drag i för det mesta. Den ryker sällan in ens när den är nytänd. Men oavsett drag så brinner ju inte huset upp i alla fall.

    /Mats

  14. #74
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Gällamde braskaminen... bildas det tillräckligt med värme från en rykande lipo så de varma gaserna stiger upp genom skorsten (sugs)? Eller far röken överallt ändå?
    Tror vi har en riktigt riktigt bra lösning i braskaminen faktiskt!!

    Du får ju lägga ackarna underst, finare tändved ovanför och sedan torr björkved glest travat överst, precis som när du ska elda en vanlig brasa

    I worst case scenario är det mysig stämning när man kommer hem!
    Superhero

  15. #75
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Men däremot åker jag aldrig iväg med laddningen på utan finns i närheten.

    /Mats
    Laddar utan lipo påse med 100A. Åker heller inte iväg under laddning - kommer inte så långt haha.



    Superhero

  16. #76

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tror vi har en riktigt riktigt bra lösning i braskaminen faktiskt!!

    Du får ju lägga ackarna underst, finare tändved ovanför och sedan torr björkved glest travat överst, precis som när du ska elda en vanlig brasa

    I worst case scenario är det mysig stämning när man kommer hem!
    Haha! ;-) Jag tror vi kommit snett i ämnet nu. Vi skulle inte elda ackar!!! :-P
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #77
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Haha! ;-) Jag tror vi kommit snett i ämnet nu. Vi skulle inte elda ackar!!! :-P
    Tja, men det är den bästa lösningen hitintills faktiskt. Löser problemen med både flamma och rökutveckling.
    Superhero

  18. #78

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Finare laddare har väl en möjlighet att övervaka temperaturen på det batteri som laddas och automatiskt avbryta laddningen om en förinställd maxtemperatur av någon anledning uppnås ?
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  19. #79
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig H. Visa inlägg
    Finare laddare har väl en möjlighet att övervaka temperaturen på det batteri som laddas och automatiskt avbryta laddningen om en förinställd maxtemperatur av någon anledning uppnås ?
    Ja, men hur ska du kunna mäta på varje cell? Det kanske är nästa grej att man anslutar ett termoelement från varje cell med till laddaren och att ackarna kommer med detta inbyggt från fabrik
    Superhero

  20. #80
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Att säkerheten runt Li-Po tas på allvar är bra men börjar det inte gå till lite överdrift nu?
    Det är trotts allt inte Nitroglycerin vi pratar om.

    Personligen tänker jag använda min braskamin till det den är avsedd för och det innefattar mig veterligen inte ladda/förvara accar i.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •