Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Fräsa fram ett flygplan

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BlackBear Visa inlägg
    Jag har bara handlat från Animatech, men haft kontakt med båda via telefon.

    Jag har lite prisuppgifter från Por-Pac men de är ganska gamla så ta dem bara som riktpris:
    1160 x 760 x 120 mm 20gram/dm3 363:-
    1700 x 620 x 150 mm 30gram/dm3 824:-
    Tack för det! Priserna är på EPP va? Vad är skillnaden på EPP och EPS? Kan tänka mig att EPP är ett styvare material?

  2. #22

    Standard

    EPS kallas väl vanligtvis för frigolit och är ju ett sprödare material som t.ex inte tål CA-lim medans EPP är en lite fetare plast som är betydligt tåligare vad gäller stötar och slag och kan limmas med CA-lim. EPP och liknande plaster som ELAPOR, SOLIDPOR, EPO m.m. används ju ofta till modeller idag t.ex av Multiplex.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    EPS kallas väl vanligtvis för frigolit och är ju ett sprödare material som t.ex inte tål CA-lim medans EPP är en lite fetare plast som är betydligt tåligare vad gäller stötar och slag och kan limmas med CA-lim. EPP och liknande plaster som ELAPOR, SOLIDPOR, EPO m.m. används ju ofta till modeller idag t.ex av Multiplex.
    Allright! Vet du om de är stor skillnad vad gäller att bearbeta dem? Har ju tänkt bearbeta dem med obelagda aluminiumfräsar som är väääldigt vassa men bearbetar man inte från kanterna o inåt så är de risk att de spricker.

  4. #24

    Standard

    Har tyvärr ingen erfarenhet av maskinell bearbetning av vare sig EPS eller EPP/EPO. EPS brukar jag skära till med hjälp av mallar och värmetråd det lilla jag testat.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  5. #25

    Standard

    EPP/EPS/Depron är ju väldigt mjuka material så jag tror inte det ska vara något problem med ett frässtål i aluminium. Jag använder karbid-frässtål i lite olika varianter. De som jag tycker funkar bäst är skrubb-fräs eller roterande rasp.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BlackBear Visa inlägg
    EPP/EPS/Depron är ju väldigt mjuka material så jag tror inte det ska vara något problem med ett frässtål i aluminium. Jag använder karbid-frässtål i lite olika varianter. De som jag tycker funkar bäst är skrubb-fräs eller roterande rasp.
    Ok ja såna kan vi beställa via Hoffman Ravema. Men ger de en bra yta när de är skrubbvariant?

  7. #27

    Standard

    Oavsett vilken fräs du använder kommer dessa material inte att ge en yta som kan målas direkt utan att spacklas/slipas så, ja, ytan blir tillräckligt bra med en skrubbfräs.

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BlackBear Visa inlägg
    Oavsett vilken fräs du använder kommer dessa material inte att ge en yta som kan målas direkt utan att spacklas/slipas så, ja, ytan blir tillräckligt bra med en skrubbfräs.
    Gjorde ett test med en aluminium hårdmetallfräs från SMIcut på vanlig frigolit. Den ytan blev perfekt! Bara att lacka på den iaf.

Liknande ämnen

  1. Landningsställ fram men bak då?
    Av Tricket i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 21:44
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 23:53
  3. CNC fräsa frigolit kropp?
    Av Meshuggah i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 10:26
  4. CNC fräsa glasfiber plattor?
    Av bjornez i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 21:49
  5. Fräsa i depron
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •