Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 106

Ämne: Tips på första plan för 3D/sport?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    För det priset så köper jag gärna en Visionaire, vem säljer för det priset?
    Tror det blir svårt men för 2500--2600 kr inkl frakt så kan den nog bli din.
    Roger

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Nu har jag beställt Hobby Kings Sbach 342 1400mm. Det är också Sbach 342 jag gillar mest i simulatorn.

    När jag ska landa i simulatorn blir det bästa landningarna när jag drar av gasen helt rätt långt innan men det känns inte som så enkelt i verkligheten eller vad säger ni?
    Det beror på planet. Plan med bred vingprofil stallar senare än plan med smal profil. Man provar på 3 misstags höjd att dra ner farten. Stallar man så hinner man gasa på och räta ut. Det går inte att svänga i lika låg fart som det går att flyga rakt framåt. En Poison från hobbyträ går att flyga i gåfart. Men många tyngre plan går inte att flyga så långsamt.
    fredrik

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tror det blir svårt men för 2500--2600 kr inkl frakt så kan den nog bli din.
    Roger
    Sen får man värdera det man får efter tycke och smak. Om man dissar en Visonare för något som kostar hälften men inte flyger så är det i mina ögon ett lustigt val. Men alla är fria att välja det dem vill givetvis, men ofta görs valen på för lösa grunder. Man antar att en DK-modell är lika bra, men ofta har dem sämre allt och den flyger betydligt sämre även om den också håller sig i luften.

    Jag själv hade inte råd med vettiga glödstiftsmotorer när jag var yngre vilket gjorde att jag fick avsmak för allt vad glödstift hette under mer än ett decennium.
    Superhero

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    När jag ska landa i simulatorn blir det bästa landningarna när jag drar av gasen helt rätt långt innan men det känns inte som så enkelt i verkligheten eller vad säger ni?
    Det kallas bedömningslandning och kan väl jämföras med att du kommer på motorvägen i 110km/h vrider av motorn på exakt rätt ställe så du rullar genom två rondeller och in på ICAs parkering in i P-rutan utan att använda bromsen. Det absolut svåraste sättet att göra det på :-)
    Superhero

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke - vem har dissat en Visionaire ? Det JAG konstaterade var vad den kostar och det har inget med nån "dissning" att göra !
    Roger

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Läs tråden från början till slut som jag gjorde innan jag postade så får man intrycket av att billigare aspiranter från Dk flyger lika bra. Jag har inte sagt vem som sagt vad, jag försvarar bara kvalitet.
    Superhero

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - men du citerade ett inlägg som jag gjort där jag svarade en annan skribent som undrade var man kunde få tag i Visionaire för 2000 kr -och jag hade inte funnit nån shop som sålde den såpass billigt. Ingen har nog överhuvudtaget jämfört Visionaires flygegenskaper med nån annan kärra - möjligen nån EF-kärra i så fall.
    Roger

  8. #28

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tror det blir svårt men för 2500--2600 kr inkl frakt så kan den nog bli din.
    Roger
    Jag köpte min från lindinger och gav 2000:- för den exkl frakt på 60:-...
    De hade prissänkt den då men såg nu att de höjt priset nån hundring igen tyvärr...
    Men å andra sidan så hade jag definitivt skrapat ihop nån hundring extra men men

  9. #29

    Standard

    Jag vill testa att ha mina skevroder som kombinerade luftbromsar. Går det och i så fall hur brukar man lösa det?

  10. #30
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    På min stora FPV-kärra har jag satt delar av skeven som flaperons. Har en switch som är programmerad för att fälla dem 0, 20 eller 45grader nedåt utöver det utslag som de får från skevroderspaken (använder en Taranis).

    Det är beroende på vad för radio du använder. Skevrodrena behöver vara på separata kanaler, så du behöver 5 kanaler totalt (motor, höjd, sida, skev1, skev2).

    Det är inte alla radios som man kan göra det på, du behöver kunna göra någon form av mixning, tänk dig att skevrodrena fungerar som roderytorna på en flygande vinge, det är en liknande mix du vill ha där.


    För att de skall fungera som en ren luftbroms (dvs inte flapps som ger extra lyft också) så behöver du två roderytor på varje vinge, en som går uppåt och en som går nedåt när du aktiverar luftbromsen. Såkallad crow-mixning som är vanligt på större segelplan.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    På min stora FPV-kärra har jag satt delar av skeven som flaperons. Har en switch som är programmerad för att fälla dem 0, 20 eller 45grader nedåt utöver det utslag som de får från skevroderspaken (använder en Taranis).

    Det är beroende på vad för radio du använder. Skevrodrena behöver vara på separata kanaler, så du behöver 5 kanaler totalt (motor, höjd, sida, skev1, skev2).

    Det är inte alla radios som man kan göra det på, du behöver kunna göra någon form av mixning, tänk dig att skevrodrena fungerar som roderytorna på en flygande vinge, det är en liknande mix du vill ha där.


    För att de skall fungera som en ren luftbroms (dvs inte flapps som ger extra lyft också) så behöver du två roderytor på varje vinge, en som går uppåt och en som går nedåt när du aktiverar luftbromsen. Såkallad crow-mixning som är vanligt på större segelplan.
    Trodde luftbroms bara var svenska för flaps men det är flaps jag mena. Jag vill kunna göra som du beskrev först X antal grader ner utöver input. Jag har mix funktion i radion Hitec Flash 7 men är osäker på hur det funkar. Tror det räcker med en virtuell kanal på min radio, som beskrivs på sida 49 här http://hitecrcd.com/files/Flash7Manual_Final.pdf.

  12. #32
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kan inte den radion alls men tror du skall väja Acro 2Aileron till att börja med som grundkonfig, hur man sedan mixar en en switch i dem vet jag inte. Men i teorin (vet inte hur det översätter till din radio)

    Kanal1: 100% input från Rudder
    Kanal2: 100% input från Elevator
    Kanal3: 100% input från Throttle
    Kanal4: 100% input från Aileron +30% från Switch1
    Kanal5: 100% input från Aileron -30% från Switch1

    Eller något i den stilen, hoppas du är med på vad jag menar?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Strula inte till flygegenskaperna utan flyg den som den skall vara till en början i alla fall. När du väl behärskar den så visst kan du testa men min egen erfarenhet av liknande lösningar på denna typ av kärror säger att de sällan gör nån större nytta utan tvärtom kan ställa till det - i vart fall om man inte är en erfaren flygare. KISS är en bra princip som är tillämpbar även på RC-kärror.
    Roger

  14. #34
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Jag vill testa att ha mina skevroder som kombinerade luftbromsar. Går det och i så fall hur brukar man lösa det?
    Ska du dra skeven åt något håll så är det upp! Det fungerar utmärkt. Fäller du ner så klipper kärran på direkten(slår runt och störtar)

    Kolla här på Peters flygmaskin, den har ett rätt stort fartregister och landas på någon meter mitt framför fötterna med hjälp av uppfällda skevar. Nu är Peter ganska duktig pilot, men principen funkar lika för alla.

    Superhero

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ska du dra skeven åt något håll så är det upp! Det fungerar utmärkt. Fäller du ner så klipper kärran på direkten(slår runt och störtar)

    Kolla här på Peters flygmaskin, den har ett rätt stort fartregister och landas på någon meter mitt framför fötterna med hjälp av uppfällda skevar. Nu är Peter ganska duktig pilot, men principen funkar lika för alla.

    Vad var det där, det var som ett övernaturligt väsen måste se fler videos på sådana, vad söker jag på. Är helt fascinerad över den där tingesten.

    McRegor- Nu är det mest för att lära mig radion och all potential jag skall endast testa i simulatorn nu är det tänkt. Har just lärt mig ställa in high och low rate visste inte ens om att det fanns den möjligheten i morse. Ska nog snälla till kärran lite första gångerna jag flyger med min Sbach 342.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-02-04 klockan 22:01.

  16. #36

    Standard

    Vad bör C-ratingen på batteriet vara (4S 3300 mAh) till ovanstående kärra tror ni? Och har ni tips på vart jag köper batterier? Var som helst i världen går bra, bara dom skeppar till Sverige.

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är väldigt vanskligt att rekommendera ackar för frånsett själva tillverkningskvaliteten så har vi ju själva också olika förväntningar och krav. Sen är det dessutom så att olika storlekar inom ett specifikt märke kan ha olika kvalitet och även olika "belastbarhets-serier" inom samma fabrikat kan fungera olika bra.
    Av de ackar som man kan köpa idag har jag själv bäst erfarenhet av GensAce men jag har inte kört den storlek du vill ha.
    Annars är en gammal favorit Kokam men dom tror jag inte tillverkar "hobby-ackar" längre - hursomhelst så är det inte ofta man ser dom i annonser.
    Men ibland är ju priset viktigare än kvaliteten och då är det väl bara att välja nåt billigt. Generellt har jag väl inga lysande erfarenheter av ackar från Hobbyking frånsett små inomhusackar - typ 2S300 med den hösta belastnings-ratingen.
    Men det finns säkert rimligt bra större ackar också hos HK - det gäller bara att hitta dom och ha lite tur och kanske inte räkna med att dom fungerar bra längre än en säsong. Och se allt annat som en bonus...
    C-ratingen ? Tja - det beror åter på vilket fabrikat man köper och speciellt för billiga ackar så är den ofta väldigt optimistisk. T ex kan mycket väl en 25C-ack från GensAce motsvara en HK-ack på 40C eller mera...
    I de flesta fall när man flyger vanliga flygplan (ej EDF dock) så brukar en rimligt "sann" 25C-rating räcka - utom för ackar till elseglare där man ofta kör lägre kapacitet och därmed behöver högre C-rating för att få en relativt hög inmatad effekt men under kortare tid.
    Roger

  18. #38

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Giantpower.
    Bra pris... Bra kvalité

    Skånehobby har dessa.

  19. #39
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är stor skillnad på LiPo och LiPo som sagt och vad det är för kvalitetskrav hos tillverkarna samt glädjesiffror i specifikationen.

    Men i teorin. Säg att du har ett LiPo på 4000mAh och du kommer att dra kontinuerligt 30A vid flygning.

    4Ah (samma som 4000mAh)/30A = 0,13h (eller 8 minuter flygtid)

    Kapacitet (Ah) x C-rating = Maximalt ampereuttag
    eller
    Maximalt Ampereuttag / Kapacitet = C-rating

    Så om du har ett 4Ah (4000mAh) LiPo som skall leverera 30A som mest
    30A / 4Ah = 7,5C så där behöver du inte mycket.

    I ditt fall, om du kommer dra 100A som mest på 3,3Ah LiPo
    100A / 3,3Ah = 30C - då krävs det lite mer.


    Sedan degraderar LiPo med tiden, billiga degraderar snabbare. Sedan är det aldrig fel att ha överspecat LiPo så att den kan hantera mycket hårdare urladdning än vad den gör.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Vad bör C-ratingen på batteriet vara (4S 3300 mAh) till ovanstående kärra tror ni? Och har ni tips på vart jag köper batterier? Var som helst i världen går bra, bara dom skeppar till Sverige.
    Även här har jag bra svar :-) Minns jag ratt så är mina ackar specade 7.5C här. Det är egentligen i överkant också. Flygtid på 20min är ganska rimligt att sikta på, det blir ju bara 3C i snitt.


    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •