Reklam

 
Sidan 6 av 19 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 364

Ämne: Funfly Naze32 / AfroMini

  1. #101

    Standard

    Horizon påverkar bara Roll/Nick.
    Med spaken centrerad ska maskinen ligga plan i luften om den är rätt kalibrerad.
    Horizon tillåter lite mildare acro om man ger fulla utslag så går den runt lite sävligt och planar ut tillbaka om man släpper spaken.
    Lite nybörjarhjälp sas.
    Yaw ska inte påverkas av horzon bara av MAG.
    Skulle kunna vara något som påverkar Yaw direction när du switchar till horizon.

    Men det låter som ett sådant spunkfel som försvinner när man resettear och börjar om
    Det kan vara någon gammalt Eeprom setting som ligger kvar.

  2. #102

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Kam man inte få den lika aggresiv i horizon som i rate? Trodde det var poängen med det läget.

  3. #103

    Standard

    Jag tror den är med och bromsar en del iaf.
    Min är iaf trög i Horizon.
    I Multiwii har jag lagt in ett Acrotrainer alternativ som kopplar bort helt det när man
    Kommer över ett tröskelärde med spaken. 200 har jag för mej.
    Har inte kollat om det är med i BF.
    Nackdelen är att den växlar mellan snäll & dödligt snabb direkt vid tröskeln.
    Kan vara läskigt om man inte är beredd.

  4. #104

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Hehe, kan nog bli ett brown pants ögonblick om man inte är med på det. Enda flyg läget jag provat är rate eller vad det nu heter i multiwii.
    Håller på med en funjet som jag stoppat en acronäsa och din förbättring av baseflight i. Ska bli kul att testa. Finns det något flyg läge där den håller kursen efter att man släppt spakarna? Typ så att man kan hålla en knife edge utan att själv spaka

  5. #105

    Standard

    Har precis ändrat min quad till en tri.
    Men nu verkar heading driva i konfiguratorn, med ca 1 grad var 1-2 sekund. Detta gjorde den inte innan.
    Och då jag har en acro utan mag/barometer så vet jag inte varför den skulle börja driva.

    Är det något jag behöver oroa mig för inför maiden i tri läge.

    Edit: skulle googlat innan, det är visst drift pga temperaturskillnad.

  6. #106

    Standard

    ...
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-07-15 klockan 18:14.

  7. #107

    Standard

    Det är PID som försöker kompensera för obefintliga givarfel.
    De nollas ut när Tri'n börjar röra på sig.
    Det är inget att oroa sig för.

  8. #108

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Finns det något flyg läge där den håller kursen efter att man släppt spakarna? Typ så att man kan hålla en knife edge utan att själv spaka
    Inte utan sidroder...
    Med sidroder kommer den att försöka i Acro. eller "Rate" som det heter i i andra.
    Utan sidroder kommer den att ligga kvar i roll men den kommer att "Glida" så man får stötta med höjd som vanligt.

  9. #109

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Horizon påverkar bara Roll/Nick.
    Med spaken centrerad ska maskinen ligga plan i luften om den är rätt kalibrerad.
    Horizon tillåter lite mildare acro om man ger fulla utslag så går den runt lite sävligt och planar ut tillbaka om man släpper spaken.
    Lite nybörjarhjälp sas.
    Yaw ska inte påverkas av horzon bara av MAG.
    Skulle kunna vara något som påverkar Yaw direction när du switchar till horizon.

    Men det låter som ett sådant spunkfel som försvinner när man resettear och börjar om
    Det kan vara någon gammalt Eeprom setting som ligger kvar.
    Ja, jag fått väl börja om igen. Nu har jag ju värden som fungerar så det ska inte ta så lång tid. Det känns riktigt opålitligt iaf. Räcker det med att rensa i baseflight eller måste jag kortsluta bootloader-punkterna och uppdatera FW.

    Det här beteendet var inte med innan jag uppgraderade till senaste FW.

  10. #110

    Standard

    Såja fått up den och flygit ett par ackar. Men jag var tvungen att använda max trim. Annars snurrade den sakta runt.

    Kommer någon besöka RIPA i veckan, alternativt flyger i helsingborgs området? Skulle inte skada om någon kunde se över mina inställningar.

  11. #111

    Standard

    Runt vilken axel snurrar den? Vad jag förstår ska man inte behöva trimma sändaren.

  12. #112

    Standard

    Yaw/roder. släpper jag spakarna så hänger den stilla, men roterar sakta.
    Nu blåste det förvisso 5-8 men ändå.

    Frågan är om jag behöver trimma accelerometern eller något. Hade inte detta problemet när jag flög den som en vtail/ vanlig quad.

    Vill verkligen få den att flyga bra, redan nu är den riktigt underbar. Fast pidsen är för höga (använder 3s sunnysky pids till 4s cobra1960).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140715_175242.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	46670

  13. #113

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Inte utan sidroder...
    Med sidroder kommer den att försöka i Acro. eller "Rate" som det heter i i andra.
    Utan sidroder kommer den att ligga kvar i roll men den kommer att "Glida" så man får stötta med höjd som vanligt.
    Jag hade inte tänkt prova knife edge med funjeten har en edge som jag oxo har satt i en naze på men även ej flugit med.

  14. #114

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Yaw/roder. släpper jag spakarna så hänger den stilla, men roterar sakta.
    Nu blåste det förvisso 5-8 men ändå.

    Frågan är om jag behöver trimma accelerometern eller något. Hade inte detta problemet när jag flög den som en vtail/ vanlig quad.

    Vill verkligen få den att flyga bra, redan nu är den riktigt underbar. Fast pidsen är för höga (använder 3s sunnysky pids till 4s cobra1960).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140715_175242.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	46670
    Inte trim, justera PID så att den inte driver iväg. Det är troligtvis "I" som är för låg på YAW.

  15. #115

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Inte trim, justera PID så att den inte driver iväg. Det är troligtvis "I" som är för låg på YAW.
    Tackar, skall pröva imorgon med lite högre I.

    Mina nuvarande pids.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Capture.JPG 
Visningar:	86 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	46678

    Och video från ikväll (med max trim för att hålla den nästan stilla i hover).

  16. #116

    Standard

    Jag fick precis påpekat att man inte skall ha alla 3 motorer på samma håll, fast att det är vad som står i manualen.
    Just nu går mina moturs.
    Kvittar hållet så länge de två främre går olika? eller skall propellerbladen gå mot färdriktningen utanför eller ovanför cf armen?

  17. #117

    Standard

    Om 3 motorer går åt samma håll på en trikopter kommer den luta lite i luften och stjärtmotorn lutar mer men det spelningen roll för flygningen. För att förhindra detta brukar man ha de 2 främre motorerna motroterandes. Resultatet blir att trikoptern lutar mindre och servetter behöver inte kompensera lika mycket.

    Mina första trikoptrar har alla haft motorer roterande åt samma håll
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #118
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Mina servetter kompenserar inte, men kaffekoppen kompenserar för spillet servetterna reglerar

    Den trin jag byggde nu har dom två främre motorerna att rotera mot kameran kan man säga. Vänster är CW, höger CCW.

  19. #119

    Standard

    Den flyger mycket bättre nu när propellrarna är motroterande. Och driver inte alls.
    Tror helt enkelt att vridmomentet från 4s blev för mycket, så den kompenserade inte helt.

    Nu sitter jag bara och rullar tummarna, i väntan på att vtx skall anlända från kina.

  20. #120

    Standard

    Hrm, när jag flyger framåt i rate mode, och släpper spaken. Så pitchar den upp/ramlar baklänges efter ett litet tag.
    Har jag för lågt/högt värde på i&d för pitch?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •