Reklam

 
Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 3456789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 177

Ämne: FPV och flygfoto är olagligt?

  1. #141

    Standard

    http://www.idg.se/2.1085/1.668517/dr...fota-forbjudet

    Enligt denna intervju hänvisas till yttrendefrihetsgrundlagen av Bla SVT.


    Tittar vi närmare på den:
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1991-1469

    1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna
    tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,
    television och vissa liknande överföringar, offentliga
    uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram,
    ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen
    uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna
    uppgifter i vilket ämne som helst

    Så kan vi lugnt fortsätta flyga med vår "konstnärliga" talang dvs att skapa film och foto från luften utan begränsningar
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #142
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Även forskning, kommuner och skogsvård drabbas. Jag tror denna lag kommer att rivas upp och att vi kanske ser slutet av datainspektionen, en institution som överlevt sig själv. Under tiden som en lag som bryter om EU-förordning gäller vet jag inte ens om man ska lyda den. Troligen behöver man inte.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6553186
    fredrik

  3. #143
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Och missing people är också upprörda
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...-mot-dronardom
    fredrik

  4. #144

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det kommer ingen ändring förrän tidigast 2018 enligt:
    http://www.jp.se/article/sverige-mas...dagens-teknik/

  5. #145

    Standard

    Följande är hämtat från JP.se

    Att gå ut med en kamera på offentliga platser och filma okända människor går bra.

    ATT LÄGGA upp dessa filmer, eller bilder, på sociala medier går också bra.
    Att Google Maps har bilder på nästan alla platser i världen, inklusive folks hem, är inte heller något problem.

    Däremot verkar det vara ytterst integritetskränkande när ens hjässa blir filmad i några minuter, av en kamera som befinner sig högt upp i luften.

    Hur kommer det sig?

  6. #146

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    http://www.idg.se/2.1085/1.668517/dr...fota-forbjudet

    Enligt denna intervju hänvisas till yttrendefrihetsgrundlagen av Bla SVT.


    Tittar vi närmare på den:
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1991-1469

    1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna
    tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,
    television och vissa liknande överföringar, offentliga
    uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram,
    ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen
    uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna
    uppgifter i vilket ämne som helst

    Så kan vi lugnt fortsätta flyga med vår "konstnärliga" talang dvs att skapa film och foto från luften utan begränsningar
    Härligt.

  7. #147

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Så här står det på Datainspektionens sida: http://www.datainspektionen.se/frago...raovervakning/

    Huvudregeln i kameraövervakningslagen är att det krävs tillstånd för att kameraövervaka en plats dit allmänheten har tillträde och det finns inte något uttryckligt undantag i lagen för kameraövervakning som sker för journalistiska ändamål, såsom det finns i personuppgiftslagen. En grundprincip är dock att grundlag går före lag. Det kan därför inte uteslutas att det finns bestämmelser i grundlagen, såsom yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen, som får till följd att tillstånd inte krävs för att använda kameraförsedda drönare i en grundlagsskyddad verksamhet.

    Så ironiskt nog bara man filmar och publicerar någon slags åsikt skulle det vara ok utan tillstånd. Det är istället tystnadsplikten man ska se upp med:

    Enligt kameraövervakningslagen gäller tystnadsplikt för uppgifter om enskildas personliga förhållanden som kommer från kameraövervakning. Om det inspelade materialet innehåller bilder på personer eller andra uppgifter som kan härledas till enskilda personer, t.ex. registreringsskyltar, omfattas materialet av tystnadsplikten och det är då i princip endast tillåtet att lämna ut bilder till exempelvis Polismyndigheten eller andra brottsbekämpande myndigheter. Finns det däremot inte några personer eller uppgifter om personer med på bilderna, är det inte i strid med tystnadsplikten i kameraövervakningslagen att sprida dem.

    Till sist ska man se upp med skyddet av geografisk information, men modellflygfält, allmänna platser, åkrar, grustag m.m. är undantaget från granskning av lantmäteriet https://www.lantmateriet.se/globalas...reskrifter.pdf

  8. #148

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    40
    Jobb
    Lärarstuderande, (teknik gymnasienivå)

    Standard

    Med andra ord: Vi får börja plocka med en lapp med texten "Drönarflyg är en rättighet!" eller något i den stilen och se till att det kommer med på DVR-videon så blir flygturerna skyddade av grundlagen. Lite larvigt men visst borde det hålla i rätten

  9. #149

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Vilket jävla larv alltihop, jag fortsätter flyga precis som förr innan rättsläget blir helt glasklart. Som det är nu vet man inte om det är olagligt eller inte eftersom olika regler verka gälla enligt eu-lagstiftningen och svensk lag.

  10. #150

    Standard

    Som god medborgare kan jag naturligtvis inte tänka mig att bryta mot lagen om övervakningskameror men med det sagt så gör jag ett tankeexperiment:
    Jag monterar en FPV-kamera d.v.s. en "fast kamera som kan användas för personövervakning" på min 250 Race Quad och flyger den FPV på klubbens modellflygfält. Jag spelar inte in något. Vilket kan straffet tänkas bli för det osannolika fallet att jag blir förd inför domstol?
    /Leif

  11. #151
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du hänvisar till grundlagen om yttrandefrihet så ska den stå över en föråldrad och feltolkad lag från 1990-talet, så filma på
    fredrik

  12. #152

    Standard

    SVT kommer inte sluta använda drönare, eftersom de menar att de är skyddade av yttrandefrihetsgrundlagen samt att dommen i fråga är mot ett privat företag (Källa: http://www.kamerabild.se/nyheter/fot...ma-med-dr-nare )

    Kan vi då som modellflygare likt SVT tolka dommen att den bara hänvisar till privata företag som använder drönare?
    Att vi som använder dem för hobby inte binds av dommen?

  13. #153

    Standard

    Flyg! Använd grejerna!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #154
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Haha jag har fortsatt filma och lägga upp det som förut - skönt att fler gör så ; ringde polisens informationscentral (landets eller Uppsalas, osäker) och frågade om jag bröt mot lagen när jag flög fpv och om jag också spelade in samt publicerar materialet vad för lag bryter jag mot och vad är straffsatsen för det !

    hursomhelst när kvinnan frågat sina kollegor ca 15-20min och kom tillbaka i telefon så hänvisade hon vidare frågan till länsstyrelsen, mao kunde de inte komma till konsensus på infocentralen! !!
    jag sa glatt "OK då är det inte så olagligt då kanske"

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #155
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och skall vi vara lite ärliga? ? Även med en gopro på 1080p el en 4k-kamera så försvinner ansikten och igenkännbara drag redan vid 10-12m höjd - och det är om man är still..

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  16. #156

    Standard

    Jag bor i villa med en skaplig tomt. Nog borde jag väl få flyga på den? Iof måste man ju ansöka för egna övervakningskameror på tomten.. men ja.

  17. #157

    Standard

    Det är väl folk som söker/frågar efter förbud och som inte bryr sig om regler som ställer till det för oss?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #158
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är väl folk som söker/frågar efter förbud och som inte bryr sig om regler som ställer till det för oss?
    Känns mest som folk som köper en kapabel multirotor DJI-typ som impulsköp och går ut med dessa och röjer utan tanke på regelverk etc.

    Jag tycker denna grupp inte är densamma som (oss) hobbyentusiaster, bygger våra egna maskiner och har koll på fler regler än vi behöver och lägger till sunt förnuft till det - att allt är en röra nu är ju lite skrämmande men förr eller senare kommer lagstiftarna att komma ikapp hoppas jag.
    Som det är nu är de flesta osäkra på vad som gäller och inte, t ex frågade jag polisen i uppsala om d var lugnt att jag rippade några accar fpv och de kunde ej svara på detta alltså huruvida det var mot lagen eller ej.

    Mitt ställningstagande att fortsätta som förr innebär inte mer risker för allmänheten bara för att en illa tolkad lag går igenom. Flyger fortfarande med lika mycket vett som innan domen, tycker Sveriges inställning till detta är på kalle anka -nivå.

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  19. #159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Som det är nu är de flesta osäkra på vad som gäller och inte, t ex frågade jag polisen i uppsala om d var lugnt att jag rippade några accar fpv och de kunde ej svara på detta alltså huruvida det var mot lagen eller ej.

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Det var just det jag tänkte, att om man frågar efter förbuden så lär du bli förbjuden. Nästa gång du eller nån frågar så har de tagit reda på detta och säger NEJ! Istället för att om nåt händer kunna gardera sig med att inget är tydligt eftersom vetskapen inte ens nåt myndigheterna. =) Ju mer vi tjötar med alla om förbud, desto snabbare blir det hysteri och förbuden haglar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #160
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det var just det jag tänkte, att om man frågar efter förbuden så lär du bli förbjuden. Nästa gång du eller nån frågar så har de tagit reda på detta och säger NEJ! Istället för att om nåt händer kunna gardera sig med att inget är tydligt eftersom vetskapen inte ens nåt myndigheterna. =) Ju mer vi tjötar med alla om förbud, desto snabbare blir det hysteri och förbuden haglar.
    Det är sant, tänkte inte på det på det viset, men det känns ju inte helt 100 att stå i skuggorna så att säga, tror chansen till rimligare lagstiftning inte är långt borta om nån (vi!) Själva ev lägger fram en handlingsplan, man skulle kunna ha utbildningar och "körkort" el nåt lämplighetsintyg för olika flygtyg; t ex där fpv är en tilläggsutbildning där man förstår sig på antenner och frekvenser och kanske gå så långt att tillåta fpv bortom Los om man genomgått lämpliga prövningar?

    Det skulle vara allt annat än idealiskt om detta blev en grej som alltför unga ger sig på,(nu när priser för kapabla rtf-racers börja krypa under 200US)
    - om var tredje 12 årig pojke har en 4s - racequad då blir det farligt..

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •