Reklam

 
Sidan 5 av 19 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 368

Ämne: Flygförbud?

  1. #81

    Standard

    frznlogic:

    Du har nog rätt frznlogic varför göra något som säkert kommer av länsstyrelse eller liknade. Vem behöver regler för hästar och fotboll. Springer en häst ut framför ett fordon så drabbas hästägaren och inte alla hästägare. Sparkar någon en fotboll mot ett fordon så drabbas den som sparkade, inte alla fotbollsspelare. Detta är beroende på att det finns redan regler för det.
    Men det är upp till dig hur du gör men se till att ingen oskyldig drabbas av att du beter dig illa.,

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  2. #82
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Vilka nya regler är det i så fall som är på tapeten? Det finns väl redan ett regelverk för fpv, och om folk höll sig till dessa så är det väl inget problem, eller?

  3. #83

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är väl inga nya regler på gång såvitt jag vet.
    Ur min synpunkt är det hela ganska enkelt. Antingen så flyger man med obemannade farkoster som faller inom någon av de kategorier som transportstyrelsen definierat (UAS) och då gäller deras regelverk. I annat fall kan verksamheten betecknas som modellflyg och då rekommenderar transportstyrelsen att någon av modellflygorganisationernas säkerhetsregler eftelevs (RCFF och SMFF).

    Om det är så att modellflygorganisationernas regelverk behöver anpassas för en viss typ av modellflygverksamhet är det fritt fram att komma med (väl motiverade) förslag till respektive organisation.

    Om man medvetet väljer att inte rätta sig efter något av ovan nämnda regelverk, ser jag det inte som särskilt konstigt att man kan utsättas för kritik från dem som valt att göra det.

  4. #84

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det är väl inga nya regler på gång såvitt jag vet.
    Ur min synpunkt är det hela ganska enkelt. Antingen så flyger man med obemannade farkoster som faller inom någon av de kategorier som transportstyrelsen definierat (UAS) och då gäller deras regelverk.
    Inom det som kallas "Ultra UAS", alltså professionell användning av lätta obemanade flygfarkoster kommer det definitivt nya regler någon gång framåt 2017. Läs t.ex. detta där man även refererar till britternas m.fl. modellflygregler:
    http://ultraconsortium.eu/phocadownl...AN-PU-v1.0.pdf
    Däremot modellflyg ska vad jag förstår fortfarande regleras av varje lands organisationer.

    /Ingemar

  5. #85

    Standard

    Om vi nu håller oss till Modellflygverksamhet som transportstyrelsen benämner det.
    Nu var det inte frågan om förbundetsregler (säkerhetsregler) utan regler som gäller lite mer allmänt
    för icke medlemmar. Tror inte det behövs fler regler i dag utan snarare färre. Tanken är väl att kunna sprida lite allmän information om hur man beter sig med modellflyg. Det ska var enkelt att förstå och lättläst.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  6. #86

    Standard

    Den enklaste och förmodligen bästa rekommendationen alla säljare borde bidra med är att be kunderna kontakta sin lokala klubb.

    Det ger ett mervärde för kunden och det kan ge en ny medlem i klubben som dessutom får lite muntlig reklam - eller tom en affisch i butiken.

    Det bästa vore kanske då att förbund/organisationer erbjöd ett par mallar för utskrift där man enkelt kan klistra in en egen logga samt skriva kontaktinformation.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #87
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Men att flyga FPV vid ett modellflygfält är ju totalt ointressant... och hur många gånger kan du filma klubbstugan utan att det blir tråkigt? Att försöka måla in oss som FPV-flyger if fotosyfte under ramarna för folk som kör 8-or på ett modellflygfält är så dumt så det får mig att baxna att någon kommer på nåt så idiotiskt, ärligt.

    Visst kan gemenskapen i en klubb vara kul, och man kan vara där och testa/öva. Men "regler" av typen "all flygning sker på fältet, därmed basta" får bara FPV folk att skratta, skaka på huvudet och inte gå med i den klubben!!

    /Z

  8. #88


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Men att flyga FPV vid ett modellflygfält är ju totalt ointressant... och hur många gånger kan du filma klubbstugan utan att det blir tråkigt? Att försöka måla in oss som FPV-flyger if fotosyfte under ramarna för folk som kör 8-or på ett modellflygfält är så dumt så det får mig att baxna att någon kommer på nåt så idiotiskt, ärligt.

    Visst kan gemenskapen i en klubb vara kul, och man kan vara där och testa/öva. Men "regler" av typen "all flygning sker på fältet, därmed basta" får bara FPV folk att skratta, skaka på huvudet och inte gå med i den klubben!!
    /Z
    Ingen tvingar dig att vara med i en klubb så vad är bekymret ?
    Michael har ju i sitt föregående inlägg sammanfattat regeldiskussionen rätt enkelt och bra så följer man de få regler som finns så är det väl inga bekymmer. Du har ditt fria val att välja klubb eller köra själv.
    Om jag sen får "tro" nåt rent personligt så är det att nya RC-flygare som trots allt väljer att gå med i en klubb antagligen kommer att bli kvar i hobbyn längre genom att man dels ser andra delar av RC-flyghobbyn och dels att många faktiskt i grunden är rätt sociala och uppskattar att träffa likasinnade emellanåt. Bara för att man är med i en klubb måste man ju inte jämt flyga på klubbfältet... Man kan ju suga åt sig det bästa av båda världarna - "klubb-livet" alternativt ensamflygande.
    Roger

  9. #89
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag har här ikring aldrig sett eller hört talas om någon buskflygande FPV,
    Min erfarenhet är det omvända: Du påstår att det finns folk som flyger FPV på fält? Alltså med flit. Det finns folk som gör det där för dom känner sig tvingade av kvävande regler - visst... men jag undrar starkt över att du "aldrig hört talas" om detta.... alla FPV-människor jag känner till håller till utanför fält, eftersom målet ofta är filmning/foto, eller att "susa över vidder".

    Lite förvånad över våra olika erfarenheter... men vi rör oss i olika cirklar antar jag? D.v.s. om du kommer till hobbyn som "flygare" eller som en människa som är ute efter ett väldigt väldigt högt kamerastativ

    /Z

  10. #90
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ingen tvingar dig att vara med i en klubb så vad är bekymret ?
    Jo men är inte det exakt problemet. Ropen efter "regler", hänvisande till transportstyrelsen som endera säger "här är UAS reglerna, och är det hobby så är det RC flyg - refferar till klubbens regler". Så vi som inte är med i en klubb, faller då mellan stolarna och är ute i en odefinierad kategori. Vad gäller för oss?

    Ännu värre blir det när man flyger FPV, och tar en vända runt huset. Även om du är nära, är du per definition "utom synhåll" vilket gör din farkost till en UAS kategori 2... om ni läser reglerna för dessa inser man återigen att nånting fattas. Reglerna där är skrivna för 150kg's maskiner med en befälhavare, en tekniker, en pilot, och pappersexcercis och stora kostnader i avgifter... skall man hårddra dessa regler till sin spets, gäller dessa när min son kör sin Hubsan X4 FPV från sitt sovrum ut i vardagsrummet... det är utom synhåll, alltså är detta en UAS klass 2, alltså måste han ansöka hos transportstyrelsen och klarera sin start med lokal flygledning.... helt proportionslöst. Undantagen för små, enkla, lätta saker inom korta avstånd saknas helt.

    Lagarna har helt enkelt inte hängt med i som utvecklingen ser ut.

    /Z

  11. #91

    Standard

    Mitt mål var att skapa platser för all form av radiostyrt modellflyg som inte kräver stora kostsamma flygplatser. Ta fram enklare regler och inte särbehandla modeller och vilken utrustning som ni har.
    Inte heller blanda in försäkrings villkor, hur du kontrollerar din modell m.m.


    Men tycker detta har spårat ur, vi pratar om Modellflygverksamhet som transportstyrelsen kallar det.
    Nu är det tyvärr mer pajkastning och det gillar jag inte.

    Jag flyger mitt som jag vill så de så.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  12. #92


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    MasterZap - det räcker nog med en sund tolkning av bestämmelserna. T ex tycker jag inte att en sådan innefattar tillståndskrav om din son kör sin Hubsan via FPV inne i ditt hus eller att du flyger runt ditt hus.
    Sen detta med buskflygning... Henke får väl svara på vad han menade men det kan vara så enkelt som att ni definierar begreppet lite olika.
    Sen har jag aldrig hört nåt om tvingande klubbregler - alltså att du måste flyga FPV-kärran på fältet. Har du ditt försäkringsskydd ordnat privat så ser jag inga problem i detta. Det enda som är "tvingande" är just försäkringsskyddet som en SMFF-ansluten klubb erbjuder sina medlemmar - det är knutet till ett av klubben sanktionerat fält och uppfyller man inte detta krav så får man lösa ansvarsförsäkringen själv - svårare är det inte.
    Jag respekterar er som inte vill vara med i klubbar men då vill jag också att det omvända förhållandet skall gälla. Och passar inte klubblivet så är nog det bästa att strunta i det istället för att klaga på ett forum.
    Är det nåt i en specifik klubb som ni inte tycker är bra/vettigt så ta det i så fall med den klubbens styrelse - det kan faktiskt hända att ni når framgång. Vi har en relativt ung styrelse i vår klubb numera som jag upplever är lyhörd för förändringsförslag - och det gäller säkert också i många andra klubbar. Men trivs man inte så skall man inte vara med - svårare är det som sagt inte. Men därmed har man inte avsagt sig ansvaret att hålla sig till de generella regler som främst Transportstyrelsen ansvarar för. Regler på den nivån gäller som sagt oss alla som pysslar med denna roliga hobby.
    Roger

  13. #93
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Min erfarenhet är det omvända: Du påstår att det finns folk som flyger FPV på fält? Alltså med flit. Det finns folk som gör det där för dom känner sig tvingade av kvävande regler - visst... men jag undrar starkt över att du "aldrig hört talas" om detta.... alla FPV-människor jag känner till håller till utanför fält, eftersom målet ofta är filmning/foto, eller att "susa över vidder".

    Lite förvånad över våra olika erfarenheter... men vi rör oss i olika cirklar antar jag? D.v.s. om du kommer till hobbyn som "flygare" eller som en människa som är ute efter ett väldigt väldigt högt kamerastativ

    /Z
    Är det olika erfarenheter då? Det jag säger är inte var de som flyger FPV brukar flyga utan bara att jag har aldrig stött på någon sådan på slump mer än vid ett tillfälle, och det var förmodligen en betald fotograf. Min slutsats är den att de som flyger FPV inte är speciellt många. Sen blir det givetvis förtätningar där kompisgäng finns, så är det inom alla hobbys.
    Superhero

  14. #94

    Standard

    Själv har jag flugit merparten under alla mina år som FPV flygare runt vårat fält - men det kanske beror på att det är stora åkrar runtom - gigantiska ytor att röra sig på mao. Antalet FPV flygningar jag gjort utanför är minimalt.

    Även om du MasterZap - väljer att inte flyga med en klubb eller ej så gäller UAV/ transportstyrelse, Säksam även dig - det är nämligen inte regler som klubbar eller förbund hittar på som du tycks tro....


    Reglerna är enkla - oavsett medlemskap eller ej

    Flyga på uppdrag åt andra == UAV tillstånd krävs
    Publicera filmer och bilder från luften == SÄKSAM

    Annan flygning är att betrakta som modellflyg och skall alltid ske inom synhåll.


    Varför du har svårt för det får vi gissa - för dessa har inget med lokal klubb att göra...
    SMFF och RCFF har satt upp lite regler som är till för att hjälpa medlemmar hålla koll på sånt som du annars måste veta själv.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #95
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    MasterZap - det räcker nog med en sund tolkning av bestämmelserna. T ex tycker jag inte att en sådan innefattar tillståndskrav om din son kör sin Hubsan via FPV inne i ditt hus eller att du flyger runt ditt hus.
    Visst... men några sådana eftergifter finns inte i de faktiska lagarna... detta är ett stor problem tycker jag. Annars är ju lagen i praktiken omöjlig att efterleva?

    Tillochmed en svepande lag som knivlagen innehåller faktiskt eftergifter:

    Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
    Jag saknar sådana saker i lagen om Modellflyg.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sen har jag aldrig hört nåt om tvingande klubbregler - alltså att du måste flyga FPV-kärran på fältet.
    Har du ditt försäkringsskydd ordnat privat så ser jag inga problem i detta. Det enda som är "tvingande" är just försäkringsskyddet som en SMFF-ansluten klubb erbjuder sina medlemmar - det är knutet till ett av klubben sanktionerat fält och uppfyller man inte detta krav så får man lösa ansvarsförsäkringen själv - svårare är det inte.
    Vad jag förstått så gäller RCFF försäkringar utanför fälten om RCFF regler följs. Vilket nästan är vettigt... om det inte vore för detta helt strikta "inom synhåll" regeln för FPV.


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag respekterar er som inte vill vara med i klubbar men då vill jag också att det omvända förhållandet skall gälla. Och passar inte klubblivet så är nog det bästa att strunta i det istället för att klaga på ett forum.
    Vi har inget emot klubblivet; det är överstrypande regler som vi har emot.

    Det finns ställen som inte tillåter FPV alls utan buddy-box system och spotter och gud vet allt. Jag vet att dom bara vill täcka sin rumpa juridiskt men det är så dödfött.... vem tusan vill hålla på så??

    Jag har 20 gånger bättre koll och styrsel på min GPS-stabiliserade multikopter-kärra i FPV än vad 90% av tomtarna som snurrar runt i cirklar LOS har på modellfälten och risken att DOM kör in i fel sak är mycket större (vilket gör att det är jättevettigt för DEM att flyga på ett låst fält, och mycket vettigt för MIG att hålla mig så långt ifrån dessa fält som möjligt!)

    /Z

  16. #96


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    MasterZap - och hur var det nu med detta med respekt för oss som flyger i klubbar... Din sista mening andas inte direkt ömsesidig respekt om man så säger. Så då avslutar jag med att gratulera dig till din oerhörda kompetens och din användning av högkvalitativt material eftersom du tydligen har 20 ggr bättre koll än i stort sett alla som flyger på RC-fält...hmmm...
    Ja - jag hoppas att du retades lite och att du inte tror på det du skrev....
    Roger

  17. #97

    Standard

    hahahaha jaja och gps är ju extremt säkert och tillförlitligt. Skulle inte förvåna mig om du kör med DJI naza till råga på allt. Den kallas för DJI flyaway på ett antal forum av en anledning.

    Låter lite som att du inte har någon större koll om jag ska va helt ärlig.

    inom synhåll regeln på rcff tycker jag bara är sunt förnuft. Jag kan va ärlig och säga att jag ofta bryter den när jag är ute och flyger då jag gillar att flyga mellan träd. Men om jag bryter den så känner jag till området och har stenkolla att där inte finns något folk(flyger mest mellan träden på den lokala flygklubben).

  18. #98

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tycker att många har en aldeles för stor tilltro till sina autopiloter och styrboxar.
    Senast häromdagen så länkade någon till en bortflugen multikopter, med uppmaningen att märka upp prylarna för att slippa köpa tillbaks dem.
    Något sådant skalle ju inte kunna inträffa eller.......
    Har själv fpvat sedan 2006 någon gång och tror mig veta att det kan inträffa saker man minst anar.
    Tänker man till innan är förberedd och inte flyger på korkade ställen så är man en bit på väg.
    //Lasse

  19. #99
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    inom synhåll regeln på rcff tycker jag bara är sunt förnuft. Jag kan va ärlig och säga att jag ofta bryter den när jag är ute och flyger då jag gillar att flyga mellan träd. Men om jag bryter den så känner jag till området och har stenkolla att där inte finns något folk(flyger mest mellan träden på den lokala flygklubben).
    Där har vi ju den springande punkten; Först säger du regeln är "vettig", sen erkänner du att du brukar bryta mot den. Hur kan då regeln vara "vettig"?

    En "vettig" regel skulle ha eftergifter ungefär som vad du säger: "Om du flyger FPV utom synhåll måste du ha kännedom om området och flyga på ett sådant sätt att det inte äventyrar folk och tings säkerhet". Så lyder en vettig regel. En icke-vettig regel kräver hängslen, svångrem, kondom, buddy-box, tree linjedomare och en liten herre med röd vimpel som går framför koptern och sjunger nationalsången.

    Vad jag ÄR ute efter är vettiga regler som man faktiskt KAN efterleva. Vad andra verkar vara ute efter är regler som juridiskt skyddar flygklubbarna så dom kan peka finger på den som flyger på annat vis?

    /Z

  20. #100

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Där har vi ju den springande punkten; Först säger du regeln är "vettig", sen erkänner du att du brukar bryta mot den. Hur kan då regeln vara "vettig"?

    En "vettig" regel skulle ha eftergifter ungefär som vad du säger: "Om du flyger FPV utom synhåll måste du ha kännedom om området och flyga på ett sådant sätt att det inte äventyrar folk och tings säkerhet". Så lyder en vettig regel. En icke-vettig regel kräver hängslen, svångrem, kondom, buddy-box, tree linjedomare och en liten herre med röd vimpel som går framför koptern och sjunger nationalsången.

    Vad jag ÄR ute efter är vettiga regler som man faktiskt KAN efterleva. Vad andra verkar vara ute efter är regler som juridiskt skyddar flygklubbarna så dom kan peka finger på den som flyger på annat vis?

    /Z
    När sa jag att den var vettig? Tycker dock att den är vettig men det betyder inte att jag följer den till punkt och prick.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •