Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Blackout 330mm bygge

  1. #1

    Standard Blackout 330mm bygge

    Tänkte jag skapar en egen tråd för denna maskin då den inte riktigt platsar i minitråden.
    Har kört minis ett tag nu men ville ha något lite större som får plats med GPS, strömsensor och annat roligt utan att det blir för trångt. Det mesta i detta bygge har delar från tidigare maskiner som motorer/reglage/gopro/vtx/rx/batterier etc. då det blir så kostsamt att köpa nytt till varje hehe.

    Ja reglagen är uppåner

    Specar:

    Blackout 330mm ram.
    Cobra 2217 2300Kv
    HQ6x4.5 prop
    30A Blueseries SimonK
    Naze32 Acro
    EzOSD med strömsensor
    Frsky 2.4ghz Rx och spänningssensor
    Immersion 5.8Ghz
    Hero3plus
    Sony 600tvl mini kamera
    A-Spec 3200mah 4S men större ska provas senare.

    Tror inte jag glömde något.
    Min är nu byggd lite annorlunda då jag vill kunna köra större batterier men fortfarande kunna balansera quaden vilket inte går om man har stora batteri hängande bakom i batterifacket.
    När det inte blåser halv storm längre blir det väl film.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0017.jpg 
Visningar:	220 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	49732

    Å lite dutt på gasen bara för att testa funktion.

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-01-03 klockan 21:32.

  2. #2

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Berg Visa inlägg
    snyggt bygge
    Tack, ramen gör helt klart sitt men sin fräcka design. Får hoppas den flyger bra bara hehe.
    Ska blåsa 9(16)m/s imorn, men inte så kul att flyga en otestad rigg i blåst om den skulle vara het fel inställningar så kanske väntar lite.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns som en intressant storlek. 250-kärrorna börjar ju bli så fullproppade att de mera liknar en fotboll än en quad så denna storlek känns helt rätt - lite större än 250 men lite mindre och smidigare än en 450...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Håller med, det är en smidig storlek.
    För mig är portabilitet viktigt och denna 330mm får precis plats i min väska med allt annat som behövs.
    Flygtiden är inte lika bra som en 400mm med 8" proppar men det är väl priset man får ta när man går ner i storlek.

    Finns dock längre armar att köpa till Blackouten om man vill köra 8" proppar nån gång för mer effektiv rigg.

    Blackout har även gimbal fäste som passar denna billiga HK gimbal frontmonterad med bra resultat om man vill ha det.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...struction.html

    Det verkar som denna storlek av ram kommer bli populärt detta år och flera tillverkare har modeller på g/i testfas.
    Lär väl inte dröja allt för länge innan Luminer och andra har modeller i denna storlek.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Blackout 330 är en riktigt nice quad. I mitt tycke så är den designad för att flyga fort och lågt med men inte särskilt akrobatisk med tanke på den långa kroppen.



    Jag tycker inte den behöve rnågra större proppar iallafall. Högre proppar brukar oftast hänga ihop med lägre motorvartal och vibrationer.

    MVH / Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  7. #7

    Standard

    Najs film. Större proppar är väl mest bra om man vill ha längre flygtid. Kraft finns så det räcker och blir över med 6" helt klart. Min flygning kommer mest vara över supertät skog och vatten då det är det enda jag har här ute typ förutom trista åkrar :P

    Bara testade hovra lite grann i stabilitetsläge på halvtomt batteri för att se hur mycket den drar, måste fixa piddarna innan jag flyger på riktigt.
    Antar det är ganska mycket amp för hovring men finns grymt med kraft så ett 4200mah eller liknande borde funka bra med dessa motorer.
    Lite störningar då antennen va inne. Hovrade lite väl lågt också i filmen med tanke på markeffekt men provade en gång till och var samma energiåtgång 2meter upp så filmen stämmer rätt bra.

    Får se sen om GPSen gillar placeringen eller om jag byta plats med vtx antennen. Huset blockerar halva himlen så får testa sen på mer öppnare plats. Det är TBS gpsen.

    Frågade på Immersionforumet vad som händer om man överskrider 100A på strömsensorn men den ska tydligen klara upp till 400A burst så ingen fara bara att den inte mäter bra över 100A.
    Vad jag sett når 2208 2000Kv motorsr upp till 70A på denan ram i flygning så antar mina 2217 2300Kv kan nå upp till 100A men det återstår att se.

    Kör ej med PDB endast 14awg och 12awg då jag är lite osäker om PDBet är gjort för så stora motorer.

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-01-04 klockan 14:23.

  8. #8

    Standard

    Han testaflyga ett batteri innan det blev helt mörkt men blev inte så impad av hur den flög dessvärre. PIDsen kändes iaf alldeles för låga så dom måste fixas. Synd bara att det blir mörkt så fort. Ingen film men märkte att strömätaren flippa ur över 90A.

    Såg 88A skymta till i OSDn sen flippa siffrorna ur ett par sekunder sen kom dom tillbaks igen. Hastigheten var inte riktigt så grym jag hoppats men svårt att säga utan inspelning. Aja blir nog bra när allt allt är inställt. Kul att testa lite udda kombos och se vad som händer om inte annat

  9. #9

    Standard

    Efter lite pill och ytterligare en flygning måste jag dessvärre ge upp dom här motorerna på denna ram.
    Verkar helt enkelt vara dålig matchning. På en mindre ram (Flip260mm) funkade dessa monstermotorer bättre av nån anledning.

    Här köra jag dem lite på FLip260n i somras med kasst Zippy som gör att spääningsvarnaren piper


    Blackout 330:n får nu istället tillbaka Cobra 2208 2300Kv motorerna och 20A Esc jag testade med först.
    Verkar bli kasst väder nån vecka framåt så blir att dela en snutt från tidigare när jag testade dom mindre motorerna så det iaf blir någon visning av hur den flyger.

    Video nedan med 2208 motorerna. Antar man nästan måste köra KISS reglage för att få det där extra i prestanda men frågan är om dom går att lita på då jag ofta flyger över vatten där ett fel kostar hela riggen.


  10. #10

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Vad menar du med att KISS reglage behövas för att få det där extra i prestanda. Kör själv 2208 cobra motorerna (tror det är rätt beteckning, de som kan köpas med iallafall) och dom ger riktigt bra prestanda med cc3d kort och 4s med ztW spider 30 reglage.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Mm hela grejjen med kiss är ju bara att du kan få mycket bättre PID med hjälp av oneshoot. vilket är underbart att kunna göra på minis då dom annars kan vara svåra att få tillräckligt högt P värde på för att bli "locked in"

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Precis. Det är vad jag lärt mig också. Snackade lite med Charpu och Boris b och de verkar gilla oneshot och Kiss reglagen. Varningens finger dock, gäller att rengöra och inspektera KISS reglagen noga innan du nyttjar dom. Dom är kända för att vara mycket "skitiga" från tillverkningen. Isopropanol och förstorningsglas fram. Har precis monterat klart KISS18A på min nya WaspII som skall köras med Oneshot.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Mina 12a som brunnit har alla varit rengjorda plus elektroniklackade just för att undvika detta. men det verkar ber som det är tur/otur med batcharna om dom brinner eller ej. Kanske kan hjälpa om man är ännu nogrannare än vad jag varit men vet ej känns som att det är en kombination av tenn rester på dom och att lödningarna släpper för dom är så små och utsätts för mycket stress vibrationer/temperatur förändringar.

    Men med oneshot125 funkar dom ruskigt bra mycket enklare att få riktigt bra PID

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Precis. Det är vad jag lärt mig också. Snackade lite med Charpu och Boris b och de verkar gilla oneshot och Kiss reglagen. Varningens finger dock, gäller att rengöra och inspektera KISS reglagen noga innan du nyttjar dom. Dom är kända för att vara mycket "skitiga" från tillverkningen. Isopropanol och förstorningsglas fram. Har precis monterat klart KISS18A på min nya WaspII som skall köras med Oneshot.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Vad menar du med att KISS reglage behövas för att få det där extra i prestanda. Kör själv 2208 cobra motorerna (tror det är rätt beteckning, de som kan köpas med iallafall) och dom ger riktigt bra prestanda med cc3d kort och 4s med ztW spider 30 reglage.
    Bra fråga, det är mer än observation från alla videos jag kollat på.
    En del utav det verka vara "regenerative braking" iaf på 6x4.5 proppar. Dom som flyger kan snabbt dra ner rpm och sen bara ge en knuff så flyger dom iväg. Några av mina sämre reglage är det värsta lagget när man vill byta rpm snabbt med 6x4.5 proppar och man får den där svampiga känsla. Andra jag märkt är att top rpm verkar variera lite. KISS reglagen låter det som att dom når en lite högra rpm men svårt att säga utan test.
    Är det nån som testat RPM med vanligt reglage mot KISS ? Hade velat veta om det är inbillning eller om dom kan ge extra RPM. Typ som låg vs hög timing eller nått

    Tack för infon om reglagen, får fundera lite.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    En del utav det verka vara "regenerative braking" iaf på 6x4.5 proppar.
    Det är ju något som man bygger reglaget för om det skall ha eller ej. alltså genereringen som blir vid inbromsning matas tillbaka på nätet eller i detta fall accen, det som händer är ju bara att den tar hand om energin istället för att bränna upp den i escen.

    motorn kan ju aldrig snurra fortare om man inte ger den högre spänning med den escen.

    Det snackades redan vid simonk släppen att det fanns risk att reglagen brann upp pga den snabba regleringen nu snabbar man upp det ännumer hur kommer det gå då ?
    Jag har iallafall någa kiss påväg hem, ska bli kul att se hur dom lirar, så länge dom håller så tror jag väldigt mycket på dom ,
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16

    Standard

    Tänkte mer på detta "ESC electronic timing is the ability for the firing sequence of the motor controller to be altered, or advanced, to increase motor RPM" om det skulle kunna ha något att göra med att det låter som KISS reglagen har högre RPM i videos. Som sagt kanske bara inbillning men det låter alltid som det är ett jekla drag i propparna med dessa reglage jämfört med vanliga hehe.

    Anyway, kul att ni är ett par som kör KISS snart. Hoppas på att dom håller bra så man vågar köpa. Ska bli intressant att se hur dom presterar. Visst var det v1.1 nu med större lödytor och bättre kvalle ? Det var en av grejorna som gjorde att jag inte köpte då lödningen verkade svår för en klant som mig


    Eller så väntar man på 30A versionen kanske.

    Motorbromsningen verka bara så skönt och slippa floaty känslan när propparna inte saktar ner tillräckligt snabbt.






  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Precis sonsonen skriver så kan man ju inte få högre rpm än vad kv och spänning in resulterar i (något generaliserat). Man skall nog hellre se det som att styrningen och varvtalsförändringen av motorerna kan ske snabbare vilket möjliggör snabbar reaktion för systemet och på så sätt högre PIDar möjliga.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Men alla firmware har väl regenererande braking som man kan aktivera?

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Precis sonsonen skriver så kan man ju inte få högre rpm än vad kv och spänning in resulterar i (något generaliserat). Man skall nog hellre se det som att styrningen och varvtalsförändringen av motorerna kan ske snabbare vilket möjliggör snabbar reaktion för systemet och på så sätt högre PIDar möjliga.
    Okej tack
    Blir lite förvirrande ibland ute på stora nätet när det står olika saker här och var hehe.

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Men alla firmware har väl regenererande braking som man kan aktivera?
    Ja det verkar så. Hmmm, frågan är varför inte fler kör med det aktiverat. Eller iaf inte skriver det.
    Kanske för varmt som Simon skrev så dom brinner upp ? Får lurka lite på rcgroups senare.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-01-07 klockan 15:53.

  20. #20

    Standard

    Ombyggd med dom mindre 2208 motorerna igen..
    Med allt flyttat längre fram är balansen helt ok med ett Turnigy A-Spec 4S 3200mah. Vill jue slippa Zippy 4S 2700mah som iof balanserade perfekt men tappar orken direkt.

    En möjlig anledning till mina tidigare yawproblem med det något baktunga 3200mah batteriet kanske har att göra med att två av mina motorer startar senare än dom andra kanske 50us. Märkts inte när man har minthrottle 1150 men om Kv är olika så kan det säkert leda till skumma problem. Om det inte är reglagen förstås.
    Andra kan köra något baktungt utan problem.

    En tidigare video på problemet nedan om nån undrar vad jag menar (TPA ej justerade därav skakningarna men yawen hade samma problem även med bra inställningar när vikten var något bakom center vilket inte andra har problem med.)

    Man kanske får skaffa en sån där Kv mätare som Eak har
    Kvarstår problemet nu när jag fixat balansen så blir det nog att skaffa nya motorer..

    Ombygget.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0021.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	97,1 KB 
Id:	49851

    Tidigare video med yawproblemet.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •