Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 121

Ämne: Ålänningens FPV-250-quad!

  1. #21

    Standard

    Tackar! Ska kolla runt lite. =)

    Men åter till det där med skillnaden på hel-kolfiber, kolfiberlaminerad glasfiber och glasfiber...
    Finns det nån orsak att INTE välja kolfiber? Leder ström? Någonting ur störningssynpunkt? Priset?

    Och vilka frekvenser bör man flyga med? RC och videolänk. Samt effekter, antenner?
    Jag gillar det där med skog... =) Inte öppna åkrar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22

    Standard

    Riktig kolfiber är betydligt starkare än glasfiber. Men leder ström och blockerar radio signaler.
    Dock så har man så mycket kablar och annat på en 250 att den inte gör någon större skillnad på signal räckvidd.

    Förutom att det är vackert med kolfiber, och marginellt lättare. Så är där inget enorm skillnad i praktiken på ren kolfiber och bra glasfiber.

  3. #23

    Standard

    Beror lite på vad det är för skog. Är det glest mellan träden funkar 5.8Ghz rätt bra men är det tätt och buskigt så får man gå ner i frekvens i både videolänk och kontroll. Annars är 2.4Ghz och 5.8Ghz supersmidigt.

    Såhär kan det se ut med 5.8Ghz i glesare skog. Vill du mindre störningar får du går ner i frekvensen
    Lånad video.






    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tackar! Ska kolla runt lite. =)

    Men åter till det där med skillnaden på hel-kolfiber, kolfiberlaminerad glasfiber och glasfiber...
    Finns det nån orsak att INTE välja kolfiber? Leder ström? Någonting ur störningssynpunkt? Priset?

    Och vilka frekvenser bör man flyga med? RC och videolänk. Samt effekter, antenner?
    Jag gillar det där med skog... =) Inte öppna åkrar.

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Angående lag/fördröjning i kameror så mätte jag en Mobius samt den väldigt populära Sony 600 TVL PZ0420. (Genom Boscam TX och RX samt en noname 7" skärm från Ebay). Mobius fördröjning ca 130 ms (inklusive VTX, RX och skärm), Sony ca 40 ms. Eller som markusb snyggt räknade om det. Mobiusens fördröjning gör att kameran är 1,80 m längre fram medan Sony:n är 0,55 m längre fram än jag ser om hastigheten är 50km/h.

    För FPV racing/skogsrally där man snabbt behöver ändra kurs för att undvika kollision är det mycket möjligt att det antagligen är en markant skillnad. För flygfilmande med quad eller flygplan i lugnare tempo så är det antagligen en ganska oväsentlig skillnad. Men det verkar vara individuellt om man tycker det är för stor skillnad.

  5. #25

    Standard

    Gah, finns ju inget i lager nånstans. Bara glasfiber. Men AutoPartner har en Xbird 250 i helkolfiber. Får väl bli en sån... hittar inte sidor med 250. GetFPV hade inte heller nåt hemma, bara en glasfiber QAV250.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    ser att skånehobby har en i lager :P http://www.skanehobby.se/chassi/3225...ter-frame.html
    ________________________________________
    Mina maskiner

  7. #27

    Standard

    Tackar! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Hur ska jag bestämma mig om jag ska använda Naze eller CC3D? Jag vet ju inte vad jag ska ha! Är det beroende på flygstil?

    Och vad är det för skillnad på dessa två:
    CC3D OPENPILOT COPTERCONTROL B: http://www.skanehobby.se/1265-cc3d-o...control-b.html
    IFLIGHT CC3D STYRKORT: http://www.skanehobby.se/3407-ifligh...-styrkort.html
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag gillar inte kontakterna som cc3d använder känns inte säkert.
    Jag har inte haft något naze kort men jag tycker det känns lite sådär lika dummt som cc3d att kablarna går ut på sidan.

    Så jag har flip32 istället. Det är en naze clon av witespy. Funkar finfint med mig och cleanflight firmware på.
    Vet inte hur det är med open pilot revo korten kommeri nte ihåg om dom har samma kontakter som cc3d

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur ska jag bestämma mig om jag ska använda Naze eller CC3D? Jag vet ju inte vad jag ska ha! Är det beroende på flygstil?

    Och vad är det för skillnad på dessa två:
    CC3D OPENPILOT COPTERCONTROL B: http://www.skanehobby.se/1265-cc3d-o...control-b.html
    IFLIGHT CC3D STYRKORT: http://www.skanehobby.se/3407-ifligh...-styrkort.html

  10. #30

    Standard

    Om jag tänkte använda Tiger Motors MN1806 2300KV.... så maxar den kontinuerligt 14A.
    Då borde ju detta Tiger Motors 18A fartreglage va nåt?
    http://www.goodluckbuy.com/t-motor-1...ticopters.html
    Finns i Sverige.
    Förslag på annat fartreglage? Damped mode står det inget om... vad nu det var för nåt. Att den bromsar mjukt när man drar av gasen?

    Jag kommer köra FPV genom egen kamera, blir nog säkert en Mobius också.

    Men styrkort blir jag inte klok på... ni är så förträffligt bra på att förvirra mig. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Köp hellre dessa än tmotors reglage.

    http://www.readytoflyquads.com/rtf-hug-bearhugesc-18amp

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Köp hellre dessa än tmotors reglage.

    http://www.readytoflyquads.com/rtf-hug-bearhugesc-18amp
    Är de jag länkade till opassliga eller dåliga på nåt sätt? Tänkte på skillnaden. Vad gör de i din länk bättre? =) Bara nyfiken, ej kritisk. Tyckte 19 g/st för Tigers va lite tungt. Hade hellre köpt från nåt ställe man ändå beställer ifrån... men det verkar ej finnas i Sverige?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Standard

    De stöder motorbroms och oneshot125 protokollet.
    Motorbroms gör att multirotorn hanterar turbulens betydligt bättre, samt låter propellrarna sannare nå "rätt" varvhastighet. Detta gör under för hur pass inlåst den käns är man flyger.
    Oneshot låter kontrollern skicka varvuppdateringat mycket snabbare till fartreglagen. Med vanliga cppm så hinner den inte skicka vartalet fort nog, utan den har redan räknat ut nästa innan förra skickats.



    Bearhungs är väldigt nya, och har inte testats mycket.

    Själv använder jag Kiss 18A esc, och älskar dess prestandard.
    Men de är också väldigt dyra.
    Har för mig att kajakmannen testat några andra reglage som också stöder motorbroms och oneshot.

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har haft jätte mycket problem medm ina kiss 12A reglage men mina kiss18a har jag inte haft något problem med alls än.
    Då har jag hunnit flyga runt 15-20 accar med dom nu inte en ända brand sålänge krachat flera gånger med dom.
    Bearhug är witespys svar på kiss dom ser intressanta ut nu när blheli också har oneshot125.

  15. #35

    Standard

    OK, Im lost... Kiss 12A = skräp. Det har jag förstått nu. Kiss 18A är OK (var finns de?)
    Whitespy Bearhug är nya och ... är dom bra? Vet nån det redan?
    Är det skillnad på vad jag har för styrkort?
    Vad är väldigt dyrt?
    Är dom lätta?
    BEC?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    Kiss 18A, 19 euro styck + frakt.
    http://flyduino.net/KISS-ESC-2-4S-18A-v11

    Kan inte säga mycket om bearhug då de är väldigt nya, skall finnas en tråd någonstans på rcgroups. Men de verkar väga ungefär lika mycket som kiss reglagen.




    Kolla med kajakmannen, han hade lyckats köra motorbroms och oneshot med senaste blheli mjukvaran till fartregage.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...741#post372741
    Senast redigerat av administrator den 2015-09-19 klockan 14:23.

  17. #37

    Standard

    Tyska.. uhm...
    Nu snackar vi alltså om att dessa Kiss och Bearhug är bäst (kanske inte Bearhug än iofs).
    Kiss 18A är bäst? Är de "bolt on" eller måste dom tweakas? Annan bra sida de finns på?
    Det handlar om min första 250-quad (har nog flugit multis några, så flygvana finns nog).
    Men ändå... fler förslag? =)

    Jättemycket problem med Kiss 12A.... låter lite sopigt förstås.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    av 5 kiss 12A så har jag två som inte funkar. 1st doa 1st fick för sig att ge fullgas innan jag ens hunnit armera maskinen när jag stoppade i acc nr 2.
    Har två nya nu men har inte vågar stoppa i dom än.

    Kiss kräver också en del lödkunskaper då dom kommer helt utan kablar, rekommenderar dom inte till nån som inte gjort lödningar på kretskortsnivå innan
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #39

    Standard

    Löda är inget problem. Men Kiss verkar inte ha den kvalitet på grejer jag är ute efter... ? Inte van med att behöva köpa en bunt när man kan köpa rätt antal direkt. ;-) De är säkert bra, när de funkar. Men om vi sänker oss från vansinnesflygares krav till en som vill flyga helt okej och prova på 250-quad-fpv-"racing-cruising"? Finns det någon helt OK ESC för detta bruk? Tiger-motorerna jag hittat till och med i Sverige så drar 14A max i kontinuerlig last.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Finns ju hobbywing Xrotor reglagen också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •