Reklam

 
Sidan 37 av 38 FörstaFörsta ... 2732333435363738 SistaSista
Resultat 721 till 740 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #721

    Standard

    Snyggt! Nu när jag såg flapsen så kom jag att tänka på... Om de fälls ner "lika" så kan flyget börja skeva åt nåt håll. Är det någon som anvädner gyro som styr flapsen när man fäller ner dem? Tänkte att ju det kan va nåt, istället för att hålla på finjustera för att få det rätt, eller motverka med skevroder eller använda gyro på dem. Visst, lite fusk, men ändå... =) En tanke.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #722

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Snyggt! Nu när jag såg flapsen så kom jag att tänka på... Om de fälls ner "lika" så kan flyget börja skeva åt nåt håll. Är det någon som anvädner gyro som styr flapsen när man fäller ner dem? Tänkte att ju det kan va nåt, istället för att hålla på finjustera för att få det rätt, eller motverka med skevroder eller använda gyro på dem. Visst, lite fusk, men ändå... =) En tanke.
    Hej och tack!

    Jag är på intet vis någon expert på gyro, men jag har köpt ett gyro som jag har tänkt att ha på sidrodret om den slingrar sig på backen som min lilla Mustang gör. Jag tror att om man ska lyckas med det du efterfrågar så får man lov att ha gyrot i "Heading hold/AVSC" och det verkar vara få personer (i de trådar jag läst) som rekommenderar det på flygplan. Tanken är god och det vore onekligen skoj att labba med. Det där med fusk vet jag inte om jag håller med om. Jag tycker att man ska nyttja den teknik som står till buds och som underlättar.

    Mvh Olov

  3. #723
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Så snäll som TF Mussen är så tvivlar jag på att man skulle ha nån glädje av gyro.
    Jag har flugit med min i några år nu och den är väldigt befriad från alla olater i den vägen.
    Det där med skeva med nerfällda klaff får man justera bort om det inträffaroch jag antar att Ålänning menar om de står olika.
    Det ska till en hel del och den enda som jag har varit med om som har varit stingslig är Stukan med sin mycket speciella klaff.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #724
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Va ett bra tag sen jag kikade in här men ser att detta fina projekt fortfarande förlöper i rätt riktning. Stiligt värre, blir det

    /Micke

  5. #725

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Så snäll som TF Mussen är så tvivlar jag på att man skulle ha nån glädje av gyro.
    Jag har flugit med min i några år nu och den är väldigt befriad från alla olater i den vägen.
    Det där med skeva med nerfällda klaff får man justera bort om det inträffaroch jag antar att Ålänning menar om de står olika.
    Det ska till en hel del och den enda som jag har varit med om som har varit stingslig är Stukan med sin mycket speciella klaff.
    Hej Bokis!

    Det låter ju tryggt att Mussen är snäll på marken. Den lilla jag har beter sig som en orm när man ska starta.

    Mvh Olov

  6. #726

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Va ett bra tag sen jag kikade in här men ser att detta fina projekt fortfarande förlöper i rätt riktning. Stiligt värre, blir det

    /Micke
    Tack Micke!

    Just nu händer det inte så mycket då jag har börjat att veckopendla. Men, från och med nästa fredag är ett nytt och permanent veckoboende ordnat. Det fina med det boendet är att det finns ett garage på 55 m². Gissa vad jag är sugen på att omvandla det till...

    Mvh Olov

  7. #727

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Ingen fara,öka gasen långsamt håll höger sidoroder när den fått lite fart så kan du släppa efter sidorodret

    Mvh Thomas

  8. #728

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Hej på er alla glada modellbyggare!

    Nu var det väääldigt länge sedan det hände något med mitt bygge och jag är supersugen sen lång tid tillbaka.

    Jag har sedan förra våren veckopendlat och mina ny arbetsuppgifter har nog krävt sin uppmärksamhet. Inte nog med ett nytt jobb med mycket nytt att lära. Min far gick och blev dålig i somras för att gå bort lite senare. Inget jättemärkligt med det i och med att han var ganska gammal, men det kändes i all fall väldigt tomt efteråt.


    Nu börjar i alla fall saker och ting komma i ordning. För nån vecka sedan fick jag en värmepump installerad i det blivande hobbyrummet. Det har spacklats och målats och nu är det lite köksskåp på väg upp. Det känns synnerligen lyxigt att kunna få disponera ett rum på 5x5,5 m enbart till denna underbara hobby. Inte nog med att det är mycket större än det jag hållt till i hittills, det är dessutom normal takhöjd så att Mussens vingar går att vända runt även i höjdled. Fantastiskt!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8291.jpg 
Visningar:	481 
Storlek:	55,3 KB 
Id:	43505 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8290.jpg 
Visningar:	493 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	43506

    Det återstår väl i och för sig en del innan rummet kan tas i bruk, men jag hoppas att jag ska hinna med det under den/de närmaste vekan/veckorna.

    Förresten så slant jag på tangentbordet i söndags och i dag kunde jag hämta utan nedastående kartong:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140131_194056.jpg 
Visningar:	521 
Storlek:	82,7 KB 
Id:	43507
    Tanken är att det ska bli pontoner på den. Det ligger nämligen en bra sjö bara 200 m från stugan och det kändes som om det måste utnyttjas för lite sjöflyg.

    Mvh Olov

  9. #729

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Snyggt!! Härligt med ett alldeles eget lekrum.

    Den där "Köp"-knappen borde förbjudas!!
    (Vet av erfarenhet.) Den är inte bra för trånga förvaringsutrymmen...
    Retroholic!

  10. #730
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Roligt att du är tillbaka Olov. Som jag längtat efter uppföljningen på denna tråd, äntligen 😃
    Gör du någon tråd på Super Cuben också, eller slinker det kanske bara in ett inlägg då och då på framstegen??
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #731

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Snyggt!! Härligt med ett alldeles eget lekrum.

    Den där "Köp"-knappen borde förbjudas!!
    (Vet av erfarenhet.) Den är inte bra för trånga förvaringsutrymmen...
    Det förra rummet var visserligen mitt också men inte alls lika rymligt.

    Ja, visst borde de väl förbjudas.

    Mvh Olov

  12. #732

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Roligt att du är tillbaka Olov. Som jag längtat efter uppföljningen på denna tråd, äntligen 
    Gör du någon tråd på Super Cuben också, eller slinker det kanske bara in ett inlägg då och då på framstegen??
    Hej Tomas!

    Det ska bli väldigt skönt att börja bygga igen, men det är som sagt var lite kvar att göra på det nya hobbyrummet. Jag har bland annat bestämt mig för att spackla och måla taket innan byggande får börja, annars har jag en känsla av att det aldrig blir gjort.

    Jag hade nog inte tänkt att göra en tråd av den då det är en vanlig ARF, men visst kan jag göra det om det finns ett intresse. Finns det monteringstrådar?

    Hur går det med ditt byggande. Har du fått till något hubbyrum?

    Mvh Olov

  13. #733
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tyvärr, här står det stilla på byggfronten. Likaså verkar det vara helkört att få tag på en lokal till vettig peng. Kunde få hyra lokal på gamla regementet men kostade över 2000kr i månaden så efter det har jag liksom tappat sugen. Har kvar min Dauntless (än så länge, och den kommer nog att bli kvar också)

    Sitter annars och drömmer om en Toni Clark PA-18 Super Cub som går att få färdig på ett år ungefär, men det känns tyvärr avlägset just nu. Men drömmarna och förhoppningarna finns iaf kvar
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #734

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Oj, 2 000/mån låter ganska saftigt för en bygglokal. Ingår det någon som bygger åt en då också?

    Om du nån gång jobbar i närheten av Växjö så finns det en lokal att nyttja.

    Ska du inte slå till på en sån?

    /Olov

  15. #735
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Nästa gång det blir till att köpa modell så kommer det nog med största sannolikhet bli en PA-18 från Toni Clark 😃
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #736

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Ytterligare ett steg närmare...

    Nu har jag ägnat mig år Sweepers favoritsysselsättning, nämligen slipa, spackla, slipa, spackla... Visserligen bara på gispskivor, men ändå. Kan ni gissa hur mycket en gipsskiva i taket säckar (om den bara är fäst i kanterna) på 30 år? Ganska mycket.... Det var ett evigt kämpande att få upp skivorna så att de blev plana igen.

    Under tiden som spacklet torkade så började jag att bygga ramverket för det nya byggbordet. Jag har kommit över en bänkskiva som är 244x103 cm och den här gången ska det banne mig byggas så att det inte kan svacka någonstans, därav mitt val av 170x45 med cc 385 mm. Det borde räcka även till Mustangen tycker jag

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8297.jpg 
Visningar:	476 
Storlek:	51,2 KB 
Id:	43631

  17. #737

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Det där blir fint, Olov! Jag letar oxå lokal men det finns inte på ljusårs avstånd här. 2000:- i månaden får nog jag oxå räkna med i den här regionen, om det skulle dyka upp något. Har förvisso ett garage i Södertälje men det skulle vara skönt att slippa att åka in dit varje gång jag vill göra något.
    /Lelle

  18. #738

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Det där blir fint, Olov! Jag letar oxå lokal men det finns inte på ljusårs avstånd här. 2000:- i månaden får nog jag oxå räkna med i den här regionen, om det skulle dyka upp något. Har förvisso ett garage i Södertälje men det skulle vara skönt att slippa att åka in dit varje gång jag vill göra något.
    Tack Lelle!
    Ja, 2 000/mån känns ju tämligen dyrt. Det är ju roligare att lägga dom pengarna på flygplan.
    Mvh Olov

  19. #739

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Bygglokal

    Hej!

    Nu börjar det likna något. Taket har fått två strykningar med vitfärg och nästa steg blir att montera överskåpen. En bänkskiva till underskåpen skulle också vara rätt bra att få på plats.

    Jag måste erkänna att jag blev väldigt nöjd med byggbänken. Den verkar faktiskt ha blivit helt plan och jag hoppas att den ska förbli så också. Nu när bänken är klar så måste den ju fyllas med något..., och vad kan väl passa bättre än en nästan 270 cm stor Cub?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8305.jpg 
Visningar:	394 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	43657

    Mvh Olov

  20. #740
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Onej då, jag är inte alls avundsjuk.... 😝
    Ser allt ut att bli ett ruskigt trevligt hobby rum det där 😄
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •