Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: En bunt nybörjarfrågor ;)

  1. #1

    Standard En bunt nybörjarfrågor ;)

    Hej, detta är mitt första inlägg här, har sökt och så men hittade inte svaren på mina frågor(kanske använde fel sökord eller nått?).

    Aja, hur som helst funderar jag lite över antal kanaler och så, vad de gör. Jag vet att 2-kanals är gas och höger/vänster, 3-kanal föregående + upp/ner, och tillslut 4-kanal föregående roll höger/vänster.
    Men vad jag har förstått så kan det finnas många fler kanaler? vad används de till?

    Och hur är det med helis och kanaler? Det blir lite skillnad där antar jag?(Detta borde vara i annan tråd men la in de här för att slippa skriva fler identiska trådar)

    Sedan var det en till fråga, finns det någon "standard" på hur man styr plan/helis? t.ex vänster styrspak upp/ner=trottle, höger/vänster=Sidorroder? Höger styrspak upp/ner= höjdroder, höger/vänster= roll?

    Hur som helst är jag riktigt grön på detta och inväntar med spänning Realflight g3 med dummysändare som jag beställt begagnat.
    Sen funderade jag om http://hobbybutiken.nu/?artnr=sportster&cat_id=36 är en bra nybörjar leksak?

    /Mvh Peter

  2. #2

    Standard

    5-te kanalen flaps
    6-kanalen landnings hjul
    7-kanlen broms (vanligar på stora modeler och jet kärror)

    ja det är vad jag kan komma på just nu

  3. #3

    Standard

    För en nybörjare tror jag ett Radian RTF paket från Parkzone blir klockrent skulle absolut satsa på det.
    Kommer med Spectrum 2.4ghz radio, borstlös elmotor etc... allt ihoipbyggd och klart för start.
    Radian har fått grymt bra recensioner!
    Kostar kring 2000.-
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=969682






    Normalt styr vi i Sverige med Mode2.
    Mode2 innebär:
    v-spak upp ned, gas/(heli gas+pitch, kallat 'collective')
    v-spak hö vä, roder/heli tail rotor
    h-spak upp ned, pitch, dvs höjdroder/heli samma
    h-spak hö vä, roll/heli samma

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Rådet som T-5 gav dig är bra.Då får du en bra modell samtidigt som du få en bra radio som du kan ha till andra flygplan när du kraschat den första kärran.
    Men först skulle jag råda dig att uppsöka närmsta modellflygklubb och där se och ställa frågor. Klubbar finns på många ställen runt om i landet.

    Att välja flygplan när man är nybörjare är inte så lätt och valet av plan varierar beroende på vilken tillgång på fält/klubb man har. Alla dessa små plastkärror och cellplast är inte alls det bästa att börja med om man har tillgång till en klubb med stora gräs eller asfaltbanor. DE små planen är emellertid alldeles utmärkta för den som inte har tillgång till klubb/hjälp
    Var bor du?

  5. #5

    Standard

    Får tacka så mycket för alla snabba och bra svar! Gjorde mig lite klokare.

    Skall ta och kolla upp det där planet T5, verkar som en lugn och stabil kärra. Antar det där är 3kanals plan va? såg inte ut som att den har roll. Är det stor skillnad att köra 3 eller 4-kanal?
    Alla nybörjarmodeller är av intresse just nu. Kollar läget och samlar tips och trix just nu.
    Skall köra endel sim innan jag bestämmer mig vad som skall köpas(lite fundersam om det flir flyg eller heli).

    Jag bor i sandviken och vet att gävle har en klubb. Och det är inte spec långt till deras flygfält.

  6. #6
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hmm...Bunt tillhör väl kanske inte en nybörjares första undringar?
    (kunde inte hålla fingrarna i styr)
    Rest in pieces!

  7. #7

    Standard

    Finns även en modellflysektion i VästraGästrikeFlygKlubb. De håller till vid flygfältet i Sandviken.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JerryD Visa inlägg
    Hmm...Bunt tillhör väl kanske inte en nybörjares första undringar?
    (kunde inte hålla fingrarna i styr)
    Så kul var det inte, jag vet inte vad det ens är!?
    Nu får du förklara dig så jag kan dra på smilbanden med.

    '
    BosseN: skall kolla upp det, tack.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rabo Visa inlägg
    Jag vet att 2-kanals är gas och höger/vänster, 3-kanal föregående + upp/ner, och tillslut 4-kanal föregående roll höger/vänster.
    Men vad jag har förstått så kan det finnas många fler kanaler? vad används de till?

    /Mvh Peter
    Av de föregående svaren framgår att övriga kanaler kan användas till flaps, landningsställ m.m.
    Vanligt är att övriga kanaler också används till de fyra huvudfunktionerna (skev, höjd, gas samt sidroder)

    På många kärror har man 2 servon till skevrodren (1 servo i höger vinghalva och 1 servo i vänster vingalva). Visserligen kan man koppla servona till en kanal med Y-kabel men det blir ofta bättre att koppla servona till skilda kanaler så att man kan ställa in skevroderdifferential eller trimma skevrodren var för sig.

    Större kärror har också två höjdroderservon, detta behöver två kanaler såvida inte den ena servoarmen pekar uppåt och den andra nedåt (då går det med Y-kabel).

    I de flesta plan jag har ser setupen ut så här (Hitec-sändare)

    Kanal 1 och 6 - skevroder
    Kanal 2 och 5 - höjdroder
    kanal 3 gas (throttle)
    kanal 4 sidroder

    Som du ser får man 6 kanaler att gå åt redan till de huvudsakliga styrfunktionerna.

    Angående spakarna och mode 2 tycker jag att Bosse Gårdstad har en fenomenal PDF på sin hemsida.
    http://www.gardstad.se/roder.pdf

    mvh. Johan

    PS. En bunt är en manöver där man flyger rakt, ger nerroder tills man flyger i motsatt riktning i inverterat läge (uppochner).

  10. #10

    Standard

    Skall ta och kolla upp det där planet T5, verkar som en lugn och stabil kärra. Antar det där är 3kanals plan va? såg inte ut som att den har roll.
    Lugn och stabil för det är ett segelflygplan. Glider sakta och rättvänt genom luften om du inte gör kontrollinput = enkelt för nybörjare då det är självstabiliserande och relativt långsamt.

    Det är 3kanaler, gas/höjd/sida.

    En elseglare i Epp foam är stryktålig, enkel att flyga och det här nya paketet från Parkzone har för omväxlingsskull en riktigt bra radio, ingen leksak som med många andra RTF'er.
    Ännu en fördel är förstås att du direkt kommer in i segelflygkapitlet av hobbyn och kan jaga termik i sommar, det är bäst!




    1 Köp
    2 ta kontakt med klubb
    3 lyssna och lär
    4 flyg under uppsikt
    5 Enjoy! och välkommen ned i RC-flygträsket


    Jag har sneglat på en Radian RTF att ha i sommarstugan
    Eftersom det är ett komplett paket behöver man inte dra saker fram och tillbaka. Bara lämna lådan i stugan så har man en komplett set-up då man är där och blir flygsugen.
    Senast redigerat av T5 den 2009-03-18 klockan 19:16.

  11. #11

    Standard

    Johan, tack för din förklaring. Inte undra på att folk köper 6-7(eller fler) kanals sändare då! Tyckte det lät knepigt med fler kanaler än 4 till styrfunktionerna först, och att det blir massa extra funktioner om man har många kanaler.
    Angående hur kontrollerna sitter, så är det för att inte lära sig fel i simulatorn. För jag antar det går att välja annorlunda kontroller i en Sim.

    T5, var kan man köpa Radian? Jag har kollat runt lite för att hitta en fösäljare i sverige, men hittade ingen. Måste man beställa det planet utomlands? känns krångligt, spec om det skulle vara strul.

  12. #12

  13. #13

    Standard

    Tack T5, hur klarar radian när det är lite vind? Glidflygare är ju väldigt lätta av sig, är det helt uteslutet att flyga när det kommer in lite blåst?

    och är det stor skillnad att gå från 3-kanals till 4-kanals(roll) sen?

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    En liten recension av Radian RTF:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...ght=Radian+RTF

    Annars har ju ÖMH extrapris på Stratus:en nu....dock "leksaksradio" jmf med Radian:en:
    http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=25_89_97&products_id=4057&o sCsid=0ec57126271563984a0d63f9260eb2f4
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Standard

    Den var riktigt billig, men som du säger verkar det inte vara en spec bra sändare.
    Läste dock att sändaren till Radian inte har modell minne, är det digitala inställningar till styrspakarna som man kan lagra i andra modeller så de inte drar snett och så?
    Hur funkar det där med modell minne?

    Är DX5e kompatibel med de flesta rc-plan? 5kanaler(om jag läste det rätt) borde ju räcka långt?

    Radian verkar rätt intressant.
    Undrar dock om den är lite för lätt att växa ur?

  16. #16

    Standard

    Man kan flyga Radian (och alla 2m foamseglare i vind, men det går inte fort). Som nybörjare kommer du inte vilja flyga i halvstorm iaf och det är få plan som är en så stabil plattfom som en seglare med uppsvepta vingspetsar.

    Radion har inga modellminnen, inga digitala trimmar och är inte en computersändare med mixningsmöjligheter.
    Trots det är det en vettig instegsradio för löjligt lite pengar som du kan ha till plan nr.2 också... Sen om du fortsätter i hobbyn kommer du köpa en bättre radio, men DX5'an kan stanna kvar som reserv eller utlåningsburk.



    Vill du nu ha ett plan som penetrerar vind, har bra motor + radio att växa i, då väljer du kanske (......För att gå ordentligt till andra sidan spektrumet );

    F3B segelkärra i helkol på 3.5m, 10.000.-
    6x digitala mg servon, 3000.-
    Graupner MC24 black edition radio + 2.4ghz modul, 13000.-
    Plettenberg drivlina med flightpower ackar, jäkligt dyrt!




    ...Du ser, en Radian för drygt 2000 pistoler är en kompromiss, men en mkt bra sådan.
    Senast redigerat av T5 den 2009-03-19 klockan 14:08.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ett litet tillägg till T5's svar...
    Radion är en Spektrum 2,4 GHz radio så du måste använda Spektrums motsvarande mottagare. Detta är tyvärr nackdelen med 2,4 GHz-systemen - alltså att man måste hålla sig till samma fabrikat på sändare och mottagare. Det finns alltså ingen kompatibilitet mellan de olika märkena. Det enda undantaget är väl att JR's 2,4 GHz-apparater också använder Spektrum-systemet men det beror på ett samarbete mellan dessa 2 företag och är t v undantaget som bekräftar regeln.
    Modellminnen är dock något som man idag har svårt att klara sig utan. Så det är en uppenbar nackdel med radion som följer med i paketet. Har du inte modellminnen så är det rätt struligt att hålla igång två eller flera modeller... Så den bristen är i mina ögon tyvärr rätt avgörande om du tror på ett "fortsatt RC-liv" efter den första kärran. Visst klarade man sig utan modellminnen på 70-talet - men det var då det.. Men kan du få hela paketet "i handen" för 2000 kr så kanske det är en nackdel man får ta....fast börjar det dra iväg mellan 2500--3000 kr så kanske det finns andra tänkbara lösningar istället...
    F ö håller jag med T5 - inte minst i det att du som nybörjare knappast kommer att ens försöka flyga om det blåser hyfsat. Och en elseglare har du mycket glädje av även sen du skaffat andra kärror.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-03-19 klockan 13:38.

  18. #18

    Standard

    T5/McRegor, Radian verkar vara ett av de bättre alternativen tycker jag nu(efter sim och lite kolla runt). Bra att veta att de inte är kompatibla med alla typer av mottagare! Och jag menade inte att det skulle gå att flyga i storm eller ens halvstorm, bara om den pallade lite smärre vindar.
    Vissa modeller, har jag fått för mig iaf, är nästan uteslutna att köra om det ens kommer en vindpust. Men det är lite knasigt tänkt inser jag nu, när det är en glidare vi pratar om(en som vill ha liiite vind iaf?)
    Och radion är en stor del som väger över detta val då jag nu suttit med simulator och kört. 3-kanal känns det som gäller nu i början och då är radion lite att växa i, även om den inte har modellminne, men det får man ju ta som gröngöling. Kan vara lite nyttigt i början t.om.

    Funderar skarpt på att köpa en radian och sen kanske köpa en slow stick utan sändare om jag blir fast i träsket. Den har gått relativt lätt i simulatorn(om man jämnför med alla andra modeller!!). Verkar vara rätt så lätt att bygga med, samt billig.
    Det är verkligen inte lätt att flygga känner jag(skippar heli totalt just nu).

    Och ni som flyger med roll(4-kanals), använder ni sidorodret mycket när flyger? Jag tyckte det var svårt att ha sidorodret på samma spak som gasen.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    El-seglaren behöver inte någon "vind" att tala om - däremot så är det attans så kul om det finns termik ("uppvindar") för då kan du vara uppe och flyga länge utan att behöva använda motorn speciellt mycket.
    Elseglaren tål definitivt mera "blåst" än vad en Slowstick gör - bara som jämförelse. Vindtåligheten har mycket med farten att göra - en snabb kärra i samma viktklass som en långsam upplevs alltid som mindre vindkänslig än den långsamgående. Sen är ju ofta lite större/tyngre kärror också okänsligare för vind men det beror som sagts även på flygplanets hastighet - inte bara storleken alltså. Liksom vingprofil och andra saker också påverkar.
    Slutligen - om och hur mycket man behöver använda sidoroder är mycket beroende på själva flygmaskinens konstruktion. En skevroderförsedd trainer kräver sällan någon aktiv användning av sidorodret medan t ex en skevroderförsedd Cub nästan alltid kräver att flygas med skevroder och sidoroder - förutom höjdroder då som man använder mer eller mindre hela tiden för alla flygmaskiner.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Håller med McRegor till fullo, sidrodret kan man strunta i som nybörjare om det är en skevrodermodell.

    Det som började intressera mig när jag hade flugit några månader var konstflyg och 3D. Där använder man flitigt alla roder (sidrodret behövs vid kompenserade rollar så de blir raka, knife edge, hammer head, för att hålla kursen vid flygning både rättvänt, inverterat och vid vertikaler uppåt eller neråt m.m.) Vid hovring och harrierflygning är sidrodret lika viktigt som alla andra roderytor. Detta är dock en senare fråga som man kan börja tänka på när man behärskar start, landning och vanlig flygning.

    I simulatorer (också G3) kan man sänka simulationshastigheten. När jag skulle lära mig hovra och göra spikraka rollar sänkte jag simulationshastigheten till 30%. Då hinner man se vad som händer med planet vid olika spakrörelser och kan nöta in reflexerna. Öka simulationshastigheten så småningom, och plötsligt sitter en manöver som man trodde var omöjlig från början. Bara som ett litet simulatortips.

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfrågor ang el
    Av Defuncta i forum Elmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 23:22
  2. Nybörjarfrågor om bensinmotorer
    Av frerut i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •