Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Spänningspikar när man laddar från bil

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Min Volvo kan tappa 3,8V på 100ms när motorn går igång. Det är en Volvo drivE där motorn stänger av sig om växeln står i neutral och kopplingen inte är nertryckt. Efter ett tag brukar motorn starta. Olika snabbt vid olika last (AC, fläkt, sterero, etc). Jag tappar från 13,8V-10V just i startögonblicket. Jag har inget minnesocilloskop utan skulle bara kolla på mitt vanliga så tiden är cirkatid. Det är i alla fall ett förlopp som är för snabbt för en DC/DC omvandlare.
    fredrik

  2. #22

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Nja Niklas du får väl göra som oss andra, Ladda allt hemma och plocka fram dina metanolkärror igen.
    //Lasse

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: Spänningspikar när man laddar från bil

    Starta inte bilen under laddning då?

    nu ska Betongen vara tyst. Äntligen har han ju börjat släppa på sina metanolare

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har man det start/stopp-system som Fredrik beskriver (har likadant på min VW) så går det ju att koppla ur tillfälligtvis via en knapp - t ex om man laddar ackar under färden till fältet. Om nu detta är ett faktiskt problem vilket det aldrig varit för mig personligen.
    Hälsningar
    Roger

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Min Volvo kan tappa 3,8V på 100ms när motorn går igång. Det är en Volvo drivE där motorn stänger av sig om växeln står i neutral och kopplingen inte är nertryckt. Efter ett tag brukar motorn starta. Olika snabbt vid olika last (AC, fläkt, sterero, etc). Jag tappar från 13,8V-10V just i startögonblicket. Jag har inget minnesocilloskop utan skulle bara kolla på mitt vanliga så tiden är cirkatid. Det är i alla fall ett förlopp som är för snabbt för en DC/DC omvandlare.
    Sen är näste man ännu miljövänligare än dig och kör elbil, hur blir det då? 375volt in till laddaren. Funkar inte heller, men är nog inte heller det TS undrade.
    Superhero

  6. #26

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hoppades det fanns nån smidig lösning men det verkar inte finnas nån unversalkur. Får väl låna ett ocilloskop och provköra Opeln annars..
    Laddar från ett större mc-batteri på fältet annars och det funkar rätt bra. Men att ladda alla ackar drar ju så jäkla mycket ström numera så ibland kunde det vara bra att kunna ladda från bilen.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  7. #27

    Standard

    Saken är ju den att laddare har ju brunnit pga av laddning i bilen.

    Att ladda med en effekt på 300w (med bilen avstängd) och sedan starta bilen, det skulle iaf jag aldrig ens tänka på.
    Om man inte behöver ladda konstant på fältet kanske ett bra alternativ är att man startar bilen då och då och låter den stå och ladda bilens batteri.
    Jag kör numera med ett 95Ah AGM batteri som huvudladdning för de accar jag använder, kör jag slut på det så fortsätter jag att ladda ett tag på bilens batteri.
    Jag har kopplat på externa voltmätare på de fasta laddkablar som jag dragit från respektive batteri, då har jag koll på batteriets spänning hela tiden.
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...8-04&toc=19539

Liknande ämnen

  1. Laddar problem.
    Av IPJT i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 18:18
  2. Hur laddar man?
    Av gretzky i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 15:26
  3. en film från HHMFK, lite från i lördags och söndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 22:17
  4. Laddar Djungel
    Av Löwet i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •