Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Potentiometer?

  1. #1

    Standard Potentiometer?

    Hej,

    Jag håller på att bli tokig och har nu gått bet på detta. Har sökt efter en potentiometer på 1 Kohm med NÅGORLUNDA PASSANDE fysiska mått men det verkar omöjligt att hitta något lämpligt. Den potentiometer jag har nu (kommer från ett vanligt Futaba servo) har rätt mått men fel Kohmvärde. Vridningsvinkeln ca 300 grader. Någon som vet var man kan hitta potentiometern jag söker? Antingen hos en leverantör eller i något gammalt skrotat elektroniskt i hemmet?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160715_172516.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	74,7 KB 
Id:	58902
    Pot ovanpå snusdosa

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160715_172318.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	51,6 KB 
Id:	58903
    Ungefärliga mått
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  2. #2

    Standard

    Piher SMC-10 kanske kan passa?

    Det är en trimpotentiometer som de byggt in i en plastkapsling.


    https://www.elfa.se/sv/cermetpotenti...=50&simi=83.99

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Annars kan det vara värt ett försök att slå en pingla till Futaba Service, Kaj Johansson, i Västerås. Han har mycket grejor liggandes i gömmorna...
    Roger

  4. #4

    Standard

    Tack så mycket för era svar.

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Piher SMC-10 kanske kan passa?

    Det är en trimpotentiometer som de byggt in i en plastkapsling.

    https://www.elfa.se/sv/cermetpotenti...=50&simi=83.99
    -Ja den ser ju ut att ha hyffsade mått, Knepigt att jag inte hittade dem när jag själv var inne på ELFAs hemsida. Kommer jag inte längre med det jag har nu så får jag prova med att beställa hem ett par sådana. Tackar!

    -Jag har i alla fall funderat lite mer (nybörjarelektroniker som jag ju är) på om det inte går att sänka motståndet i den potentiometer som jag har nu och det verkar ju funka enligt mina experiment. Jag provade med att parallelkoppla in ett motstånd mellan de två yttre benen och lyckades sänka det totala motståndet i potentiometern. Så det kanske går att få ned motståndet i potentiometern till en godtagbar användbar nivå. Problemet är att jag inte riktigt vet hur man räknar ut vilket eller vilka motstånd som ska in för att komma rätt. Kanske ni kan hjälpa mig?

    Servopoten som jag har nu har jag mätit upp och den ligger på 4,6 Kohm totalt. Den exakta totala vridningsvinkeln på servopoten i bilden känner jag inte till men jag uppskattar den till runt 200 rader. Vrider jag poten och kontrollerar minvärdena i båda ändarna så får jag 177 ohm som minvärde i ena änden och 206 ohm som minvärde i andra änden (trodde att poten skulle ha värdet 0 i båda minändarna men denna pot verkar inte vara tillverkad så). Tanken är i alla fall att jag ska vrida in poten så att mittenvärdet landar på 1,5 Kohm när jag monterar tillbaks den i spaken. Hela spakens vridutslag är totalt 120 grader och detta totala utslag skall sedan omfatta ca 300 ohm totalt. Alltså vrider man spaktoppen 60 grader åt ena hållet skall ohmtalet minska med 150 ohm från 1,5 Kohm och vridning åt andra hållet ökar ohmtalet med 150 ohm från 1,5 Kohm.

    Finns det någon som kan uppskatta om det överhuvudtaget är möjligt att uppnå det jag vill med den pot som jag har nu och hur räknar jag ut ohmtalet på motståndet som jag vill parallelkoppla in över de två yttre benen för att först och främst sänka det totala ohmtalet till omkring 1 Kohm från 4,6 Kohm?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vad ska du ha poten till?
    Vanligen är det en spänningsdelare och då spelar inte omhtalet så stor roll.
    Genom att paralellkoppla som du tänker så kommer poten att bli väldigt olinjär.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Det är normalt sett en spänning på mittuttaget på potentiometern som du är ute efter. Inte ett motstånd. Om så är fallet så kommer din potentiometer att fungera bra, du behöver bara komplettera med ett motstånd på varje ytterben som ligger i serie med potentiometern.

    Med en 4.7kohm potentiometer och 5v matningsspänning till spänningsdelaren så får du normalt sett 0-5v på mittenpinnen. Om du lägger ett 4,7kohm motstånd på varje ytterben så har du minskat utslaget till en tredjedel. 1.66-3.33v.

    Om det är någon annan koppling där du bara använder två av benen så behöver vi veta mer för att hjälpa till.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vad ska du ha poten till?
    Vanligen är det en spänningsdelare och då spelar inte omhtalet så stor roll.
    Genom att paralellkoppla som du tänker så kommer poten att bli väldigt olinjär.
    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Om det är någon annan koppling där du bara använder två av benen så behöver vi veta mer för att hjälpa till.
    Jag ska flytta kanalen för sidorodret till toppen av spaken ni ser i bilden. Därefter ska jag byta ut spaken för höjd och skevroder mot denna spak. På så sätt får jag tre kanaler i samma spak med sidoroder i toppen av spaken. För att inte riskera att bränna någon komponent eller krets vill jag ju efterlikna det jag ska byta ut i den nya radion. Således mätte jag upp motståndet i den nya radion på poten för sidoroder och registrerade följande värden:

    Spak maxmalt utslag upp = 1,65 Kohm.
    Spak max utslag ned = 1,35 Kohm.

    Det blir alltså totalt 300 ohm över hela spakutslaget. Således bör neutralt läge ligga på (1,65+1,35)/2 = 1,5 Kohm. Det mekaniska totala spakutslaget är jag lite osäker på men det ligger väl på 90 grader eller något sådant på en vanlig ny radio. Det är dock av underordnad betydelse.

    Spaken i bilden har alltså ett mekaniskt totalt utslag på runt 120 grader som jag vill skall kunna fördela de 300 ohmen som det handlar om. Poten i den spaken har ett totalt motstånd på 4,57 Kohm och ett minsta ohmvärde på (178+192)/2 = 185 ohm. Mittenvärdet på poten blir då (4,57+0,185)/2 = 2,3775 vilket blir ungefär 2,4 Kohm.

    Jag vill alltså flytta ned ohmvärdet i den gamla poten från 2,4 till 1,5 så att jag får neutralt läge i toppen att ligga på det värdet ungeför. När man sedan vrider spaken mekaniskt max åt ena hållet (60 grader) skall ohmvärdet öka med 150 ohm från 1,5 Kohm eller minska med lika mycket om man vrider spaken 60 grader åt andra hållet. Frågan är om det är möjligt att åstadkomma med den poten jag har nu? Den totala vridningsvinkeln på servopoten i toppen av spaken i bilden känner jag inte till men jag uppskattar den till runt 200 grader. Jag är lite osäker på varifrån poten kommer men det verkar vara en pot från ett vanligt Futabaservo. Vidare som sagt så är dessutom den mekaniska vridningsvinkeln i spakutslaget omkring 120 grader.

    Det är möjligt att det går att experimentera sig fram till rätt värden genom att först begränsa ohmtalet till att omfatta 300 ohm över 120 grader i poten. Sedan därefter flytta ned ohmtalet så att mittenvärdet landar på 1,5 Kohm...Spaken och poten är så konstruerade att de går att vrida in poten mekaniskt mot plasten i toppen så att man kan ställa in var ohmvärde skall ligga på i neutralt läge. Problemet som jag tror ni förstår är att det totala ohmtalet på poten i spaken är för högt nu så det går alltså inte att vrida in poten mekaniskt ned till 1,5 Kohm om man samtidigt vill att poten skall kunna fördela ut 300 ohm över 120 grader.
    Senast redigerat av The Flyer den 2016-07-16 klockan 14:01.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kolla i sändaren vilken volt du har mellan ytterbenen på poten.
    Kolla sedan vilken volt du får när du mäter på mittbenet på poten i de olika ändlägen.
    Det är troligen inte ohmen som är viktigt.
    -- precis som Jorgen har skrivit

    Med vissa sändare kan man också kalibrera spakarna i programmet så att det blir fulla utslag.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Kolla i sändaren vilken volt du har mellan ytterbenen på poten.
    Kolla sedan vilken volt du får när du mäter på mittbenet på poten i de olika ändlägen.
    Det är troligen inte ohmen som är viktigt.
    -- precis som Jorgen har skrivit

    Med vissa sändare kan man också kalibrera spakarna i programmet så att det blir fulla utslag.
    Mellan ytterbenen i radion (1-3) har jag 4,79v. Med spaken i ett ytterläge är det mellan ben 1-2 = 1,83v och mellan ben 2-3 = 2.98v. I neutralt läge visar ben 1-2 = 2,41v och ben 2-3 = 2,4v.

    Har experimenterat i flera timmar med poten i spaken utan att i stort sett komma någonvart så nu vet jag inte i vilken ände jag ska börja om igen. I alla fall lyckades jag då med att få ned det totala ohmtalet i poten genom att koppla in ett motstånd mellan ben 1-3 men ohmtalet vid neutralt läge blev då förskjutet för långt åt ena hållet så poten nådde sitt ändläge före innan vridreglaget nådde sitt ändläge åt andra hållet. Detta gick heller inte att trimma in mekaniskt.

    Poten verkar inte vara av bästa kvalitet för jag får inte helt identiska summor när jag vrider och mäter mellan benen. Kontrollerade först mellan ben 1-3 = 4,71 kohm.

    Vrider poten åt vänster:
    ------------------------
    Mäter mellan 1-2 = 4,60 kohm
    Mäter mellan 2-3 = 0,18 kohm
    Summa = 4,78 kohm

    Vrider poten åt höger:
    ----------------------
    Mäter mellan 1-2 = 0,25 kohm
    Mäter mellan 2-3 = 4,57 kohm
    Summa = 4,82 kohm

    Uppenbarligen så är inte mekaniken inne i poten den allra bästa för jag borde väl få nästan 4,71 kohm?

    I alla fall har jag kollat hur många procent som det mekaniska utslaget i spaktoppen utgör i förhållande till potens hela banlängd genom att titta på ohmvärdena och får då fram att spaktoppens hela utslag utgör 52% av hela potens bana.

    Som sagt så är det stiltje i skallen här just nu så jag vet inte i vilken ände jag ska börja om...
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag hade inte tvekat att sätta i 4,7-poten och testat.
    Det som kan vara fel är ju om poten inte samma vridningsgrader så att du får ett större eller mindre område på spänningen från mitt mittledaren.
    Om jag tänker rätt och du byter en 300 graders mot en 200 graders så bör du få ut mera variation.
    Det bör du i så fall kunna fixa med lika stora motstånd i anslutningarna till ben 1 och 3.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Jag vette tusan om jag törs prova . Kanske får jag låta det ligga ett tag innan jag testar mer för jag har kört fast totalt nu...känns inte bra att inte riktigt veta vad man gör när det inte är min radio som jag försöker att handikappanpassa.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  12. #12

    Standard

    Om vi tittar på dina mätningar i radion med originalspaken så ser vi att du har ett totalt utslag på strax över en volt ((2.98v-2.41v)*2=1.14v). Ett ganska litet mekaniskt utslag på originalpotentiometern används alltså. Annars skulle du fått ett utslag mellan 0 och 4.8v istället för 1.8-3v. Du behöver alltså begränsa signalen från din potentiometer, till ungefär det spänningsområdet. Då det även är lite mekanik med i spelet och då du inte vet hur stort utslag du behöver på potentiometern för att det skall kännas rätt så behöver du kunna justera det enkelt.

    Det blir alltså tre potentiometrar enligt nedan från start. Två av dem är dolda inne i lådan och kan ersättas med motstånd efter att du hittat de värden som ger rätt känsla i radion.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Potentiometer.png 
Visningar:	178 
Storlek:	6,0 KB 
Id:	58929

    Spänningsdelare är ganska okritiska komponenter så länge de består av en potentiometer, du har normalt sett väldigt stora marginaler för att byta komponenter. Du vill inte belasta drivspänningen med en potentiometer som har för lågt motstånd, tex att ersätta en 5kohm potentiometer med en på 250ohm. Då kanske strömmen tillgänglig för spänningsdelaren inte räcker till. Du vill inte heller gå för långt åt andra hållet då AD omvandlaren som läser av signalen från spänningsdelaren drar lite ström från spänningselaren. Det kan alltså bli problem om man ersätter en 5kohm potentiometer med en på 250kohm.

    Jörgen

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Om vi tittar på dina mätningar i radion med originalspaken så ser vi att du har ett totalt utslag på strax över en volt ((2.98v-2.41v)*2=1.14v). Ett ganska litet mekaniskt utslag på originalpotentiometern används alltså. Annars skulle du fått ett utslag mellan 0 och 4.8v istället för 1.8-3v. Du behöver alltså begränsa signalen från din potentiometer, till ungefär det spänningsområdet. Då det även är lite mekanik med i spelet och då du inte vet hur stort utslag du behöver på potentiometern för att det skall kännas rätt så behöver du kunna justera det enkelt.

    Det blir alltså tre potentiometrar enligt nedan från start. Två av dem är dolda inne i lådan och kan ersättas med motstånd efter att du hittat de värden som ger rätt känsla i radion.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Potentiometer.png 
Visningar:	178 
Storlek:	6,0 KB 
Id:	58929

    Spänningsdelare är ganska okritiska komponenter så länge de består av en potentiometer, du har normalt sett väldigt stora marginaler för att byta komponenter. Du vill inte belasta drivspänningen med en potentiometer som har för lågt motstånd, tex att ersätta en 5kohm potentiometer med en på 250ohm. Då kanske strömmen tillgänglig för spänningsdelaren inte räcker till. Du vill inte heller gå för långt åt andra hållet då AD omvandlaren som läser av signalen från spänningsdelaren drar lite ström från spänningselaren. Det kan alltså bli problem om man ersätter en 5kohm potentiometer med en på 250kohm.

    Jörgen
    Tack så väldigt mycket Jörgen

    -Jag ska beställa hem 2 st 10 kohm potar och montera upp all tre potarna på min experimentplatta. Är inte så van att läsa kretsscheman men jag tror jag greppar ritningen. Vi får se när potarna kommer hem.

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Ett ganska litet mekaniskt utslag på originalpotentiometern används alltså. Annars skulle du fått ett utslag mellan 0 och 4.8v istället för 1.8-3v. Du behöver alltså begränsa signalen från din potentiometer, till ungefär det spänningsområdet.
    -Ja ohmomfånget rör sig om 300 ohm enligt mina mätningar. Min tanke nu är att jag mha ditt kretsschema skruvar in allt på experimentplattan så att jag fördelar ut 300 ohm på mittenpoten över spaktoppens hela mekaniska område samtidigt som jag skruvar in mittenpoten mekaniskt mot spaktoppen så att jag landar på samma ohmvärde som radions pot i neutralläge har när spaktoppen står i neutralt läge. Det där blev en väldigt invecklad mening men jag hoppas att du förstår hur jag menar? När alllt är inställt som jag vill ha det så mäter jag upp ohmtalen i pot 1 och 3 och ersätter med lämliga motstånd.

    Det borde väl funka eller tänkte du annorlunda eftersom du skriver "dold inne i lådan"?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  14. #14

    Standard

    Du måste sluta tänka på motståndet i en spänningsdelare. Det är bara spänningen som är intressant.

    Jag hade nog låtit de två potentiometrarna sitta kvar tills det flugits ett tag...eller för alltid om det får plats.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Du måste sluta tänka på motståndet i en spänningsdelare. Det är bara spänningen som är intressant.

    Jag hade nog låtit de två potentiometrarna sitta kvar tills det flugits ett tag...eller för alltid om det får plats.
    Ok men förstår inte varför? Om jag går in i radion så ser jag ju en potentiometer. Om jag inte vet vilket motstånd potentiometern arbetar med så mäter jag ju upp dess ohmvärden. Därefter om jag saknar eller inte får tag på samma potentiometer så vill jag kunna efterlikna den med en annan potentiometer och några motstånd. Målet måste ju vara att efterlikna det jag vill ersätta. Håller jag mig bara innanför ohmgränserna så nära som möjligt utan att i alla fall minska motståndet kan ju inte någon annan krets eller komponent i radion går sönder som en konsekvens av att jag har ersatt en viss komponent med en krets som fungerar på samma sätt och ger ungefär samma ohmvärden? Det som kan hända om det blir för högt motstånd i min krets är väl att min krets isåfall kan gå sönder pga för hög värmeutveckling och att spakutslaget inte kommer att leverera lika stort utslag i servot som om man utnyttjar originalpoten...Så borde det väl vara...eller?

    I alla fall så har jag idag lyckats kunna begränsa mina ohmomfång utan 2 st extra potar som jag ville från början tack vare ditt kretsschema Jörgen. Tack! Jag hade tidigare helt enkelt inte tänkt rätt när jag skulle koppla in motstånden för att begränsa ohmvärdet på höger och vänster sida om mittenvärdet. Lade in ett motstånd på ben 1 och ett på ben 3 men fattade inte att de båda också måste in på ben 2 för att det ska funka. Det var alltså bara ett motstånd, det mellan 1 och 3 som var korrekt inkopplat. Jag såg ganska snart att jag hade fattat fel när jag såg ditt kretsschema. Nu så här i efterhand är det faktiskt ganska glasklart hur det ska och måste vara för att det ska funka som tänkt. Nu bör det bli enkelt att välja rätt ohmtal på motstånden genom att mäta hur mycket som saknas eller behövs i förhållande till de värden på motstånden som jag har kopplat ihop nu.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det blir inte varmare med ett större motstånd - det blir kallare.
    Det är bara i värmeelement du ska fundera på att få exakt rätt motstånd.
    I radion är motståndet enbart där för att skapa rätt spänning som kretsarna behöver.
    För lågt motstånd ger högre ström som ger värme och förbrukar batteri.
    För högt motstånd kan ge för klen spänning så att kretsen som mäter blir osäker.

    Hade du haft ett motstånd (pot) på 2 k eller 5 K med samma vridningsvinkel som det du ska byta ut så hade radion inte märkt någon skillnad.
    Det man bör tänka på är kvaliteten på poten så att den håller för att skuffas fram och tillbaka tusentals gånger när man flyger. Trimpotar är vanligen konstruerade för att justeras någon gång och sedan sitta i samma läge. I dyrare sändare har man inte potar utan beröringsfria givare som inte har några glidytor som kan slitas.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    PGRTS har rätt, tänk på OHMS lag: R*I=U. Sänk R så höjs I och vice versa, eftersom spänningen i radion är rätt så konstant.
    fredrik

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det blir inte varmare med ett större motstånd - det blir kallare.
    Med "det som kan hända om det blir för högt motstånd i min krets är väl att min krets isåfall kan gå sönder pga för hög värmeutveckling..." menade jag att om strömmen förhindras att flöda pga ett motstånd så måste ju den energin gå någon annanstans...antingen ut som högre spänning eller större värmeutveckling.

    -Ja oavsett om jag uttryckte mig fel eller inte förstår så är det en radioamatör i ordets rätta bemärkelse ni har att göra med här som ni kanske redan har märkt . I alla fall så trodde jag att det skulle bli enkelt att mäta upp ohmdiffar osv. idag nu på morgonen i syfte att sätta in rätt motstånd på rätt ställen. Känner att detta redan har tagit alldeles för mycket av min semester i anspråk, detta miniamatörprojekt. Känns väldigt frustrerande när man inte behärskar något till 100% och jag undrar om det inte finns något bra enkelt simuleringsprogram där jag kan stoppa in mina ohmvärden som jag har nu och samtidigt hålla vissa saker konstanta för att få ut korrekta ohmvärden på mina tre motstånd så att spänningen blir rätt? Jag har ju som jag beskrivit tidigare en potentiometer som jag inte vill byta ut. Denna har ett totalt motstånd på 4,71 kohm. På den potentiometern har jag nu kopplat in motstånd på följande sätt mellan de olika benen:

    1-3 ett motstånd på 5,6 kohm
    1-2 och 2-3 vardera ett motstånd på 4,7 kohm

    Har sedan skruvat in poten mekaniskt mot spaktoppen så att jag får ohmvärdet 2,001 kohm i neutralt läge.

    Vad jag vill uppnå är alltså:
    Mellan 1-3 vill jag ha 4,8v. Med poten i neutralläge vill jag ha 2,4v mellan ben 1-2, 2-3. Jag vill sen kunna variera spänningen mellan benparen 1-2, 2-3 till mellan 1,8v och 3v. Kan man inte simulera detta i ett program och se vilka ohmvärden det blir på motstånden om man har en pot på 4,71 kohm? Det kanske visar sig att det inte går att komma dit jag vill med poten som jag har?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  19. #19

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hur bra som helst!
    Mät vilka Ohm du har på originalpoten vid max och min spakutslag.
    Mät vad du har för max och min Ohm på nya poten vid spakutslag så ska du få reda på vilka motstånd du ska ha för att det ska bli procentuellt samma.
    OBS - mät utan dina serie och parallelmotstånd som bara gör kretsen olinjär.

    Din värmeteori förutsätter att spänningen kan ändras men de strax under 5 volt du har över poten är konstanta så då blir strömmen en femtedel med ett 5 gånger så stort motstånd. Lägre ström = lägre värme. Värme (effekt) = volt gånger ampere alltså 21% om du går från 1 kOhm till 4,7 kOhm.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #20

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Enligt dina tidigare uppgifter så är minläget vid 38% av potens läge och max är vid 62%.
    Det är enkel matematik att räkna ut vilka motstånd som behövs för att justera den nya poten till samma procent om man vet vad den ger utan kompensation.
    Tänk på att du kanske har trimmar på spakarna till din gamla radio.
    Om det är en enklare radio så ska de förstås stå i mittläget när du mäter.
    På nyare sändare så är det bara digitala signaler som går in i sändarens minne.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •