Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: "Omstökning"

  1. #1

    Standard "Omstökning"

    Sorry om jag stökar till det lite... Nu har multirotor fått en egen forum del
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #2

    Standard

    Kan man välja bort den kategorin när man väljer "Nya inlägg"?

  3. #3
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Vore det inte bättre med en uppdelning på olika teknikområden, exempelvis motorer, ramar, radio osv? Tekniken skiljer sig ju väldigt lite om det är en tri-quad-hexa-octo-y6-y8 etc.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlägg
    Kan man välja bort den kategorin när man väljer "Nya inlägg"?
    Halleluja, en frände!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vad händer på fronten?
    Så trött på att scrolla igenom en massa nya inlägg om tri-, quad-,hexa- , m.fl multikoptrar o deras styrkort med div problem att jag kräks!!!
    Senast redigerat av jocke1963 den 2012-09-08 klockan 12:16.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Halleluja, en frände!
    Hanke, vad händer i frågan..?

    Ikväll när jag gick in o skulle kolla nya inlägg är typ mer än hälften av alla nya inlägg fpv/multirotor-relaterade trådar.
    Jag har som sagt inget emot denna nya del av hobbyn, men jag vill kunna VÄLJA att inte se dessa nya inlägg.

    Vad är det som är så svårt att kunna göra en indelning typ:
    "Nya inlägg Allmänt RC" resp Nya inlägg FPV/Multirotor/FPV"?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tycker det är ok att alla får visa sin del av hobbyn, tänk om du byter intresse en dag, skall vi då ändra menyn igen efter ditt tycke?

    Hur definerar du Helikopter i frågan, går den under flyg eller multikopter?

    Jag förespråkar att vi inte delar upp oss i olika läger, vi har en sak gemensamt att radiostyra farkoster.

    Balsa Regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Måste dessvärre dra upp detta igen...
    När jag går in och kollar "Nya inlägg" nuförtiden är det typ 90% av inläggen som rör "fpv-multikopter-styrkort-naza-mm-mm-div-relaterade" trådar.
    Jag skulle (återigen) önska att kunna välja att gå in på "nya inlägg" för allt utom ovanstående. Har som jag sagt tidigare inget emot denna del av hobbyn, men är inte intresserad av denna gren. Tror att vi tappat en del av våra gamla trotjänare på forat pga denna utveckling, saknar flera kända medlemmar, tyvärr..
    DrHanke, finns det nåt sätt att lösa detta på ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Får nog hålla med Jocke. Idag är en mycket stor del av trådarna FPV och/eller multikopter-relaterade vilket för mig personligen reducerat intresset för detta forum. Tyvärr - för det finns givetvis sådant som är intressant för mig. Inte heller jag har nåt emot denna del av vår hobbyn men just nu är jag inte speciellt intresserad av dessa områden personligen så ett snabbt sätt att sålla bort dessa trådar skulle uppskattas. Givetvis skall de som har detta intresse fortsätta att diskutera det i forumet men jag skulle likväl som Jocke vilja ha en uppdaterad vy utan dessa områden. Det kanske är svårt att skapa men OM det går så är jag en av de som skulle uppskatta detta. Det bästa vore ju om man kunde "customisera" sin egen vy över de områden man är intresserad av. Visst kan det vara kul att få lite överblick även över det som ligger utanför ens eget huvudintresse men som det har utvecklat sig så är detta forum idag mycket centrerat runt FPV och Multikoptrar vilket kanske är logiskt eftersom det är nya områden som attraherar även de som tidigare inte var så intresserade av mera "klassiskt" RC-flyg.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Det är klart att det blir många trådar och inlägg när det är det som är populärt.
    Om det varit klassiskt linflyg som fått massa trådar - skulle ni klaga då? troligen inte....

    sporten utvecklas - häng med
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11

    Standard

    Orsaken till att jag inte köper rc-hobbytidningar är att man betalar för en massa helt ointressanta ämnen... =) ?!

    Ett tips: Använd inte funktionen "Nya inlägg".
    Finns det forum där man kan sålla inlägg, trådar, kategorier som en inställning?
    Forum är väl en funktion där man väljer vad man vill läsa, precis som allt annat.

    Så ni skriver inte i tex de genuina flygtrådarna för att andra skriver i andra trådar inom andra ämnne och så slutar ni använda forumet? Det är väl i så fall DET som är orsaken till att intresset svalnar för de forumdelarna?

    Det lustiga är att det är samma sak på Motorportalen.net's forum som jag "driver". Ett forum som täcker all motorsport på Åland. Där gnälldes/gnälls det en hel del på att det för mycket RC. Okej. Varför skriver då inte dom mer i sina trådar för sina intressen? Skriver man inget, finns det inget att läsa, och det dör ut... gnälls det så tröttnar folk också. Dessutom så har de flesta det mycket enklare på FaceBook, som inte är i närheten av en ersättare för funktionen forum som detta.

    Till viss del förstår jag dilemmat. Ett forum innehåller flyg och det snackas i lugn takt och mängd om dessa flyg. Sen mitt i allt fullkomligt öser det inte en massa snack om FPV, Multikoptrar osv. @£$€#¤% Delen med flyg känns mitt i allt liten. Så frågan är, är det få personer som skriver massor, eller är det många personer som skriver lite i dessa nya forumdelar? Hur är det med flygdelen? Är det få personer som håller den vid liv, eller är det många personer som skriver lite?

    Som med motorsporten på Åland, finns ingenstans att utöva motorsport här med fullsize-bil. Men fotbollsplaner bygger de överallt. Jag tycker de borde tona och lägga ner detta med fotboll och göra motorsporten större istället, det är ju mitt intresse.

    Okej, jag kan hålla med om att man kanske vill ha en knapp man trycker på så slipper man se allt ointressant. Men tillika så använder jag aldrig "Nya inlägg" utan går in på de delar jag har intresse av. Jag läser inte alla reportage på Aftonbladet heller.

    Och tillika förstår jag att man hänger på de forum som täcker ens intresse. Så ett forum som ändras, det får nya forummedlemmar, men precis som det sägs ovan, andra forummedlemmar flyr. Det är inte alltid så att det automatiskt blir bättre / fler medlemmar om man utökar ett forums kategorier. Det beror inte på forumet, det beror på vad folk väljer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Idealet hade väl varit ett system där man kunde lägga in valda forumdelar i "Favoriter" och sen bara få upp nya inlägg i dessa delar vid tryck på "Nya Inlägg". Nu är det förmodligen inte så lätt att fixa, men kanske utvecklarna av vBulletin har en önskelista? Om tilllräckligt många efterlyser en funktion så brukar det väl dyka upp i senare versioner...
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Precis Mr J! Det är inte tal om att utvecklas eller inte - det gäller att enkelt kunna se det man är intresserad av.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Känslan är farlig att lita på men iakttagelsen är helt korrekt, även om det inte är 90%! Jag hittade ingen statistikfunktion så jag skrev ihop ett litet script som plockade data från aktivitetsströmmen, kollade bara från den 22/6 till idag. Detta är inte exakt men ger en tydlig bild.

    Totalt 612 inlägg

    166, FPV *, 27%
    47, Quad, 8%
    39, Hexa, 6%
    6, Octo, 1%

    Totalt 258, 42%

    * Inkl. alla underrubriker.

    Sedan tycker inte jag det är ett problem, men det är en helt annan historia, det borde dessutom gå snabbt att bygga det som behövs för att kunna hantera favoriter. Jag tycker det vore fiffigt för jag är trött på allt gnäll om det jag tycker är intressant och har av den anledningen dragit ner på mitt skrivande här, börjat blogga istället och är mer aktiv på andra forum. Det tycker jag är väldigt synd för jag har fått mycket hjälp och nya vänner här.

    --
    S
    Senast redigerat av Sickan den 2013-06-29 klockan 23:04.
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag förstår inte varför man klagar på att vi är aktiva inom Multikopter/FPV, det är väl inte vårt problem att det inte finns aktivitet på de sk. intressanta ämnena.

    Att det är mycket aktivitet på FPV ligger väl i tiden, då det är där utvecklingen sker idag. Flyget har gått tillbaka och har tyvärr inte mycket att erbjuda längre, tror nog ARF/frigolit modellerna gjort att många slutat eftersom det snart inte går att bygga egna modellflygplan, i brist på material då allt mer går mot färdigbyggt och just därför saknas dessa känslor för modellerna som man byggde ihop själv. Sedan en annan aspekt att alltid behöva stå vid samma fält och traggla, medan FPV/multikopter erbjuder ett fritt nyttjande.

    Ni behöver inte oroa er, FPV/MK faller tillbaka snart tillbaka och blir konstant, då kommer säkert flyg tillbaka igen och forumet fylls av intressanta artiklar.

    Tips: Sluta använd "nytt" knappen och logga in på de "intressanta! forumen istället för att klaga(det blir bara tröttsamt för alla).

    Sedan kan det vara en god ide att försöka införa en "intresserad av" knapp och då få nyheter därifrån, men det får de ansvariga ta tag i.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Alltså Kenneth - vi klagar inte på att ni FPV/Multikopterflygare är aktiva - det har ni er fulla rätt att vara och skall givetvis vara det. Jag förstår inte varför du och andra skall påstå detta - tycker att det borde framgått rätt klart tidigare om ni läser vad t ex jag skrivit. Vad jag och några andra vill är få ett bättre och mera selektivt sätt att hitta nya inlägg enkelt.
    Och det är de ansvariga vi vänt oss till - inte er som skriver mycket om FPV och multisar.
    Roger

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Hallå DrHanke, vad händer i denna fråga....?
    Det blir ju bara värre och värre detta...numera nästan dagliga 80-90 % fpv/multirototor-relaterat av folk som inte har det minsta intreesse av den klassiska rc-flygdelen, bara ev sin j-la styrkort, gimbaler, lägga upp "titta vad-fint-jag-flugit-med-min-x-kopter-gärna-i-tät-bebyggelse" och annat j-la dravel!

    Jag är som sagt helt ointresserad av Era förehavanden för tillfället men har inget emot det,
    vill dock KUNNA VÄLJA MINA NYA INLÄGG !!!!

    Med något trött hälsning
    Jocke
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18

    Standard

    Bra att samla en massa olika RC-grejer under samma "tak". Men kan hålla med om att det kan vara bra att kunna sålla, för de som vill göra det automatiskt. Det är samma med forumet på www.motorportalen.net som berör ALLT motorrelaterat på Åland. Alla är fullkomligt galna på att det skrivs för mycket i RC-delen. Vi är få personer och det handlar om hundratals som BORDE skriva i de andra delarna om bilar, motorcyklar, tävlingar, osv. Men nä...

    Å andra sidan har jag alltid gillat specifika forum. Dvs ett för RC-bilar, ett för RC-båtar, ett för RC-helis, ett för RC-flyg, ett för multikoptrar osv. Men det har ju sina nackdelar det med, avsaknad av samlad info. Nästan så jag velat skriva i många inlägg i detta forum som handlat om tex helis, "gå till rcheli.se eller helisweden.se!!!

    Känns ändå som att ett helt skilt multikopterforum skulle funka på svenska i dagsläget. :-D

    Jag har gjort bort mig och sysslar med både RC-flyg, RC-heli, multikoptrar, RC-båt, RC-bil...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Hallå DrHanke, vad händer i denna fråga....?
    Det blir ju bara värre och värre detta...numera nästan dagliga 80-90 % fpv/multirototor-relaterat av folk som inte har det minsta intreesse av den klassiska rc-flygdelen, bara ev sin j-la styrkort, gimbaler, lägga upp "titta vad-fint-jag-flugit-med-min-x-kopter-gärna-i-tät-bebyggelse" och annat j-la dravel!

    Jag är som sagt helt ointresserad av Era förehavanden för tillfället men har inget emot det,
    vill dock KUNNA VÄLJA MINA NYA INLÄGG !!!!

    Med något trött hälsning
    Jocke
    Jocke hav tålamod, jag kollar på ny programvara för forumet då Vbulletin missköter sig litterärt och fler och fler överger denna mjukvara. Dels pga många buggar, inkombailitet med webläsare osv... listan går att göra lång men inget händer.

    Jag håller på att kolla på Xenforo istället som är betydlig modernare och har just sådanna moduler som du efterfrågar Dvs du kan välja bort forum som du inte vill se enkelt på din profil sida.

    Det finns även en hel del annat godis som jag tror kommer falla många i smaken...

    Det tar dock lite tid att få allt på plats men jag har nu iaf hittat hur jag skall göra, nu skall det bara genomföras.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    TJOHOOO Tack Hanke att ni e på gång

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •