Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Mer el till LED:s?

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Mer el till LED:s?

    Hej!
    På min easytrainer har jag fyra LED strips (med 8 olika lys/strobe settings! 69kr!) till rcbil monterade i/under vingarna och suger el från min futaba R2006GS:s femte kanal.
    Jag är rätt nöjd med detta men jag vill gärna vrida på mer kräm till leds:en ! Jag kör med 2s batteri, kan jag ta spänning direkt från balanskontakten på något vis?
    Jag vill minnas att jag läst att denna rx kan driva servon med högre volt (6V tror jag ) , kan jag med futaba T8J på något sätt sätta 6V spänning på ch5 för ökad ljusstyrka?

    Jag vill också veta om/hur jag gör för att stänga elen till ch5 för att slå på och av leds:en från marken, går ej det? letat men hittar inte!

    Tacksam för hjälp eller tips på annan lösning! Mvh Gustaf

  2. #2

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Tack! Dock är switchen på/av ej superviktig det skulle vara viktigare med starkare ljus från de befintliga men det kanske inte går utifrån matning från RX,

    Om jag nu skulle köpa ett större motstånd (esc) typ 30a så bör setup klara 3s (den skall redan göra det men vågar ej lita till instruktionsboken där) och då kan jag väl tekniskt sett koppla 3s direkt mot Leds:en? Och få ut typ 12V ?

    Detta borde väl fungera på 2s också då ~7,2V är mer än 4.8 från RX, öppnar jag upp sladden till deankontakten från accen och kopplar till Leds:en direkt eller behöver jag hitta nån connector som jag kan använda balansuttaget för ström till led (går detta att genomföra?)

    Tack för svar! Mina leds lyser och strobar i 8 olika program, har en knapp som byter program i kärran och de lyser men jag vill att de ska lysa starkare! !

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Jag är inte helt införstådd med hur du tänkt dig men jag tycker inte du ska driva dina leddar genom mottagaren och det strömsystemet. Har du otur så kommer en massa omständigheter (som kan rabblas i oändlighet) att leda till ett spänningsfall radiosystemet och då går det ju som det går.

    Det du är inne på är att ta ström direkt ur lipo. Det tycker jag är rätt väg att gå, Jag skulle ha gjort så att jag skulle tagit ut ström ur lipot på lämpligt ställe, t.ex. i kontakten om du löder om den eller med en balanseringskontakt som du kan sätta på lipon. Därefter koppla via en spänningsregulator som du kan ställa in själv (finns enkla ex. kina, sverige). Men lite försiktighet kan du då ställa in spänningen på den nivå som leddarna är specade till, oberoende av spänningen i din lipo och utan att äventyra radiokontakten.

    Och få det intensitet som leddarna är kapabla till så klart.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej! Systemet är designat för att kopplas via RX och går via regulator i en liten låda med en knapp för de olika programmen, dock tål systemet mer V så jag vill ta den från LIPO, jag har aldrig sett en 2s-lipo-balans-hona för att ta ur ström den vägen. Behöver jag beställa det eller kan jag hitta det på hobbex, teknikmagasinet, Kjell el dylikt?

    .eller skall jag slakta en billig rtf-lipoladdare och försöka extrahera balans-honan och löda om baksidan om det går?
    Gör hellre det än att löda på och dra ström från esc:s deanhanesladd eller på alla mina accars deanhonasladd!!

    Om jag kör via lipon, skall jag koppla direkt in i ledstripsen eller via 'kontrollboxen"? Säkrast med boxen först - är rädd att blåsa ut leds:en med direkt koppling från lipo! ?

    Tack för hjälp jag tror jag skruvar upp en laddare nu och försöker få ur en balans-hona!

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard



    Sådär! Nu har jag plockat ur en 2s balans-hona ur en laddare, tänkte prova driva leds via den som nån rekommenderade och se om de lyser starkare!
    Kontakten har ju 3 stift , vilka sätter jag plus och minus på?

    Mvh Gustaf

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Kör via kontrollboxen, annars kommer nog den magiska röken att smita iväg för dig.

    Om du kan kan du pilla ut den mittersta stiftet ur kontakten, det är för att få spänning ur första cellen. Sedan ser du på kablarna på lipot vilka stift (av de yttersta två) som är plus och minus.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Jag tycker du ska läsa på också vilken spänning som kontrollboxen klarar på ingången, så du inte steker den också!

  9. #9

    Standard

    Du får ge lite mer info om kontrollboxen och hur du har kopplat så blir det enklare.

    Det beror till stor del på vad det är för LEDs och kontrollboxen vad som kommer hända om du ökar inspänningen. I bästa fall kommer du få ut mer ljus men det finns stor risk att du bränner kretsen.

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hm Ok! Har svårt att hitta info om setupen då affären gått i KK och har svårt att hitta lappen , det är 4 strips i serie med sladdar mellan som tar ström via en liten box kopplad till rx för ström, samt en liten röd avtryckare för de olika programmen,, den är till RCBIL egentligen , har dock för mig att det stod 12V in på fpkn men ej säker... har styckat en lipo-laddare och tagit ur balans-honan och lött på 3 sladdar på stiften , skall jag ej koppla ihop de två positiva? !eller kommer ström från alla celler om jsg bara kopplar de yttre stiften ?

    Mvh Gustaf

  11. #11

    Standard

    Nej koppla inte samman några av kontakterna i balanskontakten. Då kommer du kortsluta cellerna när du kopplar på batteriet.
    Det bästa är om du mäter, men jag skulle gissa att du kopplar den svarta på jord och sen den som är längst ifrån jord kopplar du sen dit du vill ha den.

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KiteAnton Visa inlägg
    Nej koppla inte samman några av kontakterna i balanskontakten. Då kommer du kortsluta cellerna när du kopplar på batteriet.
    Det bästa är om du mäter, men jag skulle gissa att du kopplar den svarta på jord och sen den som är längst ifrån jord kopplar du sen dit du vill ha den.
    OK! Tack! Detta skall provas imorgon!
    Det gick lekande lätt att löda sladdar på stiften! Övning ger färdighet!
    Har också kommit fram till att 40W lödpenna passar bäst för våra ändamål! 15W räcker inte - blir bara kallödningar.

  13. #13
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    om du lager et dobbelstik til dit batteri så du kopler flyrt på den ene og led på den andre, så kan du enkelt bruge en servo so vibbecontakt. da går du på em måde utenom cn5. den bruger servoen. til at slå fra eller til. så har du fuld styrke på dine led. du trenger da ikke boksen mellem ledstrimlerne. ledstrimlerne tåler 12 -15 v og 2s er bare o bedste fald vel 8.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    om du lager et dobbelstik til dit batteri så du kopler flyrt på den ene og led på den andre, så kan du enkelt bruge en servo so vibbecontakt. da går du på em måde utenom cn5. den bruger servoen. til at slå fra eller til. så har du fuld styrke på dine led. du trenger da ikke boksen mellem ledstrimlerne. ledstrimlerne tåler 12 -15 v og 2s er bare o bedste fald vel 8.
    Hej! Tack Herr Gutt!

    Morgontrött var jag tvungen att läsa norskan flera ggr och jag tror jag förstod men tyvärr inte allt.

    Som jsg förstår det så rekommenderar du mig att löda ur två sladdar till från + och - på lipo:t (eller använda balanskontakten ) och koppla till leds på en gång?

    Som det ser ut nu är de kopplade i RX ch5 och jag kan inte (ny radio inte hundra med den ännu) slå till /från strömmen !? Jag skulle önska kunna stänga av strömmen till ch5 genom vippknapp om det nu går?

    Kan du försöka skriva om den delen av ditt svar så jag kan förstå det lättare?

    jobbigt när man inte förstår nordiska grannar - det känns som danskar och norrmän har lättare att förstå svenska än tvärtom.

    Mvh Gustaf Boholm


    ( precis jag tror också ledstripsen klarar upptill 12V , speciellt om man kör det via kontrollboxen, ska köpa ett till liknande led-kit för 99 idag och då kan jag experimentera friskare då jag kan isolera en ledkrets och det gör inte så mycket om jag blåser den)

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Det enda är jag är rädd att den instabila spänningen i ett lipo under stress skall spika upp eller ned och skada ledkretsarna? Detta kanske inte spelar någon roll vid lägre volt,? (2s)

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Har du en länk till produkten så vi kan kika vad den klarar av?

    Om kontrollboxen inte klarar av att läsa av kanalen från ch5 så kan du inte reglera leddarna med den. Det finns inget sätt att slå av/på strömmen i en servo-kontakt på en mottagare, ingen mottagare som jag känner till åtminstone. I sådana fall behöver du ha en extern switch kopplat till kanal 5, @bem länkade till en sådan i ett tidigare inlägg.

  17. #17

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Vet ej om jag har förstått vad du är ute efter med dina lysdioder. För att gore en sak klart är det OHMS lag som gäller.
    U=R*I . En lysdiod är inte beroende av vilken spanning den får utan vilken ström som flyter genom den.

    En lysdiod klarar ca 25 mA . Högre ström gör att den brinner upp. Om man ökar spänningen , så kommer strömmen att öka , men den lyser inte mycket starkare för det.

    Sättet att styra strömmen , gör man genpm att koppla ett mostånd I serie med slingan , så att rätt ström uppnås.

    U=R*I 5V=200hm * 25mA

    Vad gäller en switch, så finns detta att köpa färdigt . Annars kan man enkelt bygga en själv.

    http://www.ef-uk.net/data/rc-switch.htm

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK allesammans ! Tack för summeringen detta blev nästan en bra klistertråd för ellära och leds !

    Tack för all hjälp och resultatet är haha, jag skall köpa ett 30A fartreglage för att våga köra 3s batterier, köpa 3s batterier (kan få 1300mah3s 30C för 159 just nu!! Heinrich-accar) för att få ut ~12V och koppla direkt och skippa kontrollboxen när jag flyger mörkt och behöver leds:en för orientering och leds via kontrollboxen och RX vid normal flygning med strobe - programmet för att det är coolt.
    Tur att jag monterade allt så åtkomligt - nåt jag lärt mig den hårda vägen...

  19. #19

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vad är det för LED-kit och "kontrollbox" du pratar om ? Länk?!.
    Lättare att hjälpa till om man vet alla fakta o slipper gissa så mycket.

    Kan ju mycket väl vara så att denna "kontrollbox" är styrbar direkt via en RC-kanal, på det sätt som t.ex Multiplex gjort: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...an-vit-och-rad
    Eller som denna är gjord: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...kort-3-6s-lipo
    /A

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Vad är det för LED-kit och "kontrollbox" du pratar om ? Länk?!.
    Lättare att hjälpa till om man vet alla fakta o slipper gissa så mycket.

    Kan ju mycket väl vara så att denna "kontrollbox" är styrbar direkt via en RC-kanal, på det sätt som t.ex Multiplex gjort: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...an-vit-och-rad
    Eller som denna är gjord: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...kort-3-6s-lipo
    /A
    Hej!
    Tyvärr så är förpackningen borta i högarna och affären (lokal) har slutat med rcgrejer och säljer bara modellbygg-saker därav utförsäljning med härliga priser så det enda jag vet är att den hette nåt i stil med "RCCAR GT ledstrips" hittar ej länk, de skall sitta under en rcbil för att lysa upp marken under.

    Kontrollboxen som jag kallar det kopplas till RX för ström men ledstripsen kopplas med.connector till boxen då man kan koppla förbi boxen och då lyser de bara. Kontrollboxen har en röd liten knapp på en kabel som ändrar blinkprogrammen på ledstripsen ,8 olika.

    Det är det jag känner till om komponenterna och målsättning var att lysa starkare då 2st sådan strips per vinge inte ger fullgott ljus för flygning när solen är nere, skymning och gryning funkar de ok men jag vill gärna utöka flygningarna över dygnet

    Nu fanns bara röda kvar och de är väl minst synliga (?) Jag tänkte på reflextejp? Finns detta på ex biltema och skulle de röda led:sen lysa upp reflexerna för ökad ljusstyrka! ?

    Försökt styra den via ch5 men det går inte, inte så konstigt eftersom den är till en bil och de brukar sällan ha så många kanaler eller behov av att stänga av och på "effektlampor" generellt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •