Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: Nytt flygplan igen :)

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mogge,
    Men nybörjare, EDF och kaststarta - nja, tror inte riktigt på den kombinationen trots allt...
    Det är en annan sak med erfarna flygare trots allt.
    Roger

  2. #42

    Standard

    Jaha... För jag står i valet mellan att köpa en edf eller en aerobatik modell... Och jag har en ganska stor yta att flyga på här hemma dessutom skulle jag kunna flyga över sjön som är såpass stor att vilket plan som helst skulle kunna flyga där, men att flyga över sjön är lite riskabelt eftersom det då är vatten under :/ men på gräsfältet här hemma så borde det gå att flyga rätt mycket olika ändå men är osäker på om edf skulle gå :/ kanske skulle det gå om jag hade lite erfarenhet av edf men är inte säker...

  3. #43

    Standard

    Cap 232 i balsaträ är beställt från HK!! Hur länge brukar det ta innan produkten kommer om man beställde från Hollands lagret?
    Sen blev det kanske lite strul i beställningen också, när vi skulle betala så stog en annan summa på vad vi skulle betala så då klickade vi på min varukorg för att se att inget annat råkat slinka med, och dum som man är så stog ju priset bara i en annan valuta... Så nu står det att jag har en beställning men på den så står det "pending, unpaid" så jag vet inte om dem skickar den innan vi har betalat :/ och nu när det står sådär så vet vi inte hur vi ska få fram den där rutan där man kan betala så nu ligger den bara där och står "1 order" sen om man klickar på den så står det ""status- unpaid" ;(

  4. #44

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du ska gå in på din order när du loggat in på HK så kan du klicka vidare och skicka betalning. Du kommer inte att få något om du inte har betalat. Hur lång tid det tar kan jag inte säga men jag har aldrig hört klagomål om leveranstider från HK i Holland eller Tyskland - om nu varan är på lager.

    En sak som kan hända är att din browser kan blockera "popup" så att du inte kommer till betalning och i så fall kanske du har en annan browser på din dator som inte är lika elak ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #45

    Standard

    Jaha tack för hjälpen !! Tror att det är de sista som händer för det verkar som att datorn blockerar en pop up ska kolla det !

  6. #46

    Standard

    Nu är beställningen gjord dock blev det inget flygplan... Jag beställde bara 2 st mottagare sen har jag tänkt köpa flygplan osv i Sverige!! Jag tänkte beställa en laddare från hobbyking men den jag kollade på så stog det att den bara kunde anslutas till 12 v uttag då går den ju inte att ladda från väggutag det verkar lite skumt tycker jag !! Vad behövs till det isåntfall ? Sen återstår ju frågan om flygplan !! Tänkte nånting runt 1000kr klassen helst inte Micro flygplan heller... Några tips ?

  7. #47
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av addde Visa inlägg
    Jag tänkte beställa en laddare från hobbyking men den jag kollade på så stog det att den bara kunde anslutas till 12 v uttag då går den ju inte att ladda från väggutag det verkar lite skumt tycker jag !! Vad behövs till det isåntfall ? Sen återstår ju frågan om flygplan !! Tänkte nånting runt 1000kr klassen helst inte Micro flygplan heller... Några tips ?
    De flesta laddare har cirka 12V ingång. Det blir dyrt att sätta på ett lämpligt nätaggregat. Ett nätaggregat ska leverera spänning för laddaren samt minst 1,2*max av ström in till laddaren. Exempel min iCharger 208B står det 350W på, Då behöver jag ett 350W*1.2=420W nätaggregat. iCharger mår bra av 4.5V - 32V. Jag har valt 20V in. Den kan max dra 350W *1.2 / 20V = 21A. Eftersom jag kopplar på två laddare samtidigt har jag valt ett nätaggregat som kan leverera mer än 42A. Billiga nätaggregat kan man ta från slaktade datorer. De ska tåla att du bara använder 12V i så fall. Men mitt nätaggregat kostar över 1000kr.
    fredrik

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu beror det ju på vilken laddeffekt man behöver - initialt kanske man inte måste dimensionera sin power supply för laddarens maxeffekt.
    Och kollar man de flesta laddare som har inbyggd powersupply för 230 V så har de ofta en max laddeffekt på 50--80 W.
    Roger

  9. #49

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns många liknande laddare för runt 500:- som man kan köra på 230 från "två hål i väggen" eller från bilbatteriet när man är ute på fältet. Är det ett plan för 1000:- så räcker 50W laddare länge. LÄNK
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #50

    Standard

    Jaha tack för svaren ska kolla lite mer på laddare !! Men har nog bestämt mig för att det inte ska vara edf utan något "3D" eller liknande !! Vilket av dessa rekommenderar ni mest och vilken kan flygas på minst ytor med bäst flygegenskaper ?? http://www.modellhobby.com/product_i...i2ekr6ep32sl44 eller en st model mx2 från fullkontroll, kostar 1595 och är 121 cm mellan vingarna så alltså lite större men dessa modeller kan ju ha olika flygegenskaper ändå!! Mx2:an gick inte att länka men det kanske är något som vet något om den kärran ändå ? Eller rekommenderar ni någon annan modell ? Prisklassen på dessa två flygplan är MAX !!

  11. #51

    Standard

    Vilket märke är generellt bäst då ? Och vilken av modellerna är roligast att flyga ?

  12. #52
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du jämför äpplen med päron. Parkzone är dyrare märke med högre kvalitet på detaljer som servo och motor, därför får du en mindre modell än ST. Men skillnaden är inte jättestor. Jag skulle inte flyga någon på bollplanen hemma, där krävs max flygvikt cirka 600 gram, Dessa bägge är runt kilot. Jag tror du får kul med vilken som, men du behöver större ytor, säkert 150x150 meter om du är ovan. En erfaren flygare kan flyga dessa plan på "parkstora" ytor. Extran är inte kapabel till 3D.

    Här en "vs" tråd på rc-network
    http://www.rc-network.de/forum/showt...s-ST-Model-MX2

    Ska du verkligen ha 3D-plan tycker jag Tempo 3D är kul. Här från skånehobby
    http://www.skanehobby.se/techone-tempo-3d-epp/3699-0
    Finns säkert på autopartner också.
    fredrik

  13. #53


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en Beaver och en Hype Wow som båda är tillverkade av ST Models och som jag är mycket nöjda med. Har likaså en Trojan och en S.E. 5A från Parkzone som också är trevliga kärror (speciellt T-28 Trojan) och jag upplever inga speciella kvalitetsskillnader mellan dessa båda märken. Favoriten just nu är Beavern.
    Roger

  14. #54

    Standard

    Okej !! Då lutar det nog mest åt st model modellen faktiskt!! Men ska kolla mer på den när jag har fått mottagarna !!

  15. #55

    Standard

    Mina mottagare har kommit och jag är i behov av flygplan !! En 3D modell eller liknande är egentligen inget måste det är bara det att jag har fått för mig att dem går att flygas på mindre yta..... Jag vill köpa modellen i Sverige !!! Jag har en relativt stor yta att flyga över land på !! Den är ungefär som en 9-manna fotbollsplan över land med bra landningsmöjligheter!! Dessutom så avgränsar denna yta till en sjö, så över sjön är de ju VÄLDIGT mycket utrymme att flyga på men det känns lite riskabelt att flyga där över vid eventuellt haveri.... Så ytan är alltså i storlek med en 9-manna fotbollsplan öppen yta sen åt ena hållet så ligger en sjö och åt andra hållet fortsätter gräs ytan men där är det lite glesa träd... Svårt att avgöra hur stora modeller som kan flygas där över gräs ytan.... Någon som har förslag ? Stämmer det att 3D modellerna kan flygas på mindre yta ??

  16. #56

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av addde Visa inlägg
    .. Stämmer det att 3D modellerna kan flygas på mindre yta ??
    Helt klart kan de hovras på en liten yta men sen så ska du landa...... Och om du inte kan hovra in och landa i handen på dig, utan gör en "normal" inflygning, så tar ett 3D-plan ofta lika stor plats som vilket annat plan som helst. Hur lång landsträcka man behöver beror främst på piloten. En stor tung Warbird med klaff kan landas på ett mycket kort fält. För en nybörjare så kan man ju välja ett plan med mjukt pianotrådsställ som fjädrar när man misslyckas med den fina mjuka landningen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #57

    Standard

    Men det borde alltså funka att flyga med lite större modeller på ett såpass stort fält ? kärror runt 1,2 m i spännvidd, funkar det mån tro ? Iallafall om det är foam och som väger väldigt lite för sin storlek ?

  18. #58

    Standard

    Funderar på en FMS cessna 182 pnp (110cm) från fullkontroll!! Tänkte ha den som lite söndagsflyg kärra på mitt egna lilla fält om det funkar utrymmesmässigt i luftrummet ?

  19. #59


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tar du en enkel 3D-kärra i EPP och i 1--1,2 m-klassen - t ex de RC Factory-kärror som RC Flight säljer - så krävs ju minimal inflygnings-sträcka för dessa för de stannar ju upp väldigt snabbt. En sån kärra kan du ju flyga på ett betydligt mindre fält än en konventionell kärra i samma format som normalt flyger snabbare och har längre inflygnings-sträcka inför landningen. Sen beror ju mycket på dina egna kunskaper och hur mycket fritt utrymme du har runtomkring själva fältet.
    En lättflugen kärra som kan fungera om du har välklippt fält är Parkzones T-28 Trojan. Fast välklippt fält gäller ju de flesta kärror i denna storlek som man startar från marken. Trojanen är hursomhelst en kul kärra som inte har några egna hyss för sig utan som man verkligen kan lita på. Och den bromsar upp riktigt hyfsat när man skall landa så den går att landa på relativt små ytor.
    Roger

  20. #60

    Standard

    Landningen ska inte vara något problem i värsta fall kan jag ta ut svängarna över ett stråk av vass och då är det väldigt gott om inflygningsmöjligheter !! Ska kolla på trojanen!! Är dock inte jättesugen på den eftersom jag hade en trojan i Micro modell så det känns lite tjatigt att ha 2 st trojan... Men ska kolla på den sen undrar jag även om cessnan från FMS den är ju liknande storlek borde den funka ?

Liknande ämnen

  1. Biltema köper nytt flygplan igen!
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 21:27
  2. Låg höjd igen
    Av Gyld i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 18:41
  3. Och nu är jag här igen.!!!
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •