Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Gas/broms på trottelspak FUTABA,T8J

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Gas/broms på trottelspak FUTABA,T8J

    Hej!

    Nu har jag beställt en härlig MPX Heron och vill självklart utilisera alla funktioner som finns och jag har en stilla undran, den funktionen jag är mest ivrig att testa är kråkbromsen - har sett folk som har den steglöst på undre 50% av trottelkanalen och gasen på övre 50% , detta skulle vara väldigt bra att få till då det blir mycket mycket lättare att anpassa farten till - och avbryta landningen samtidigt som man har fingret på samma spak för att kunna använda rodret.

    Jag vet inte riktigt hur jag skall få till denna mix riktigt är det någon med erfarenhet som kan hjälpa mig med programmeringen? (Har för övrigt inte planet förrän fredag men vill vara förberedd)
    Kör med futaba 8ch mottagare.

    Tacksam för hjälp med detta! Mvh Gustaf

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nu när jag tänker på det vill jag ha det på mina andra kärror också fast då flaperons på undre hälften, om det går att få till ...?

  3. #3

    Standard

    Det är givetvis upp till var och en att välja hur de vill styra sitt flygplan men det kan nog bli lite svårt att hitta rätt mittläge på spaken, om det varit en återfjädrande spak så hade det kanske varit annorlunda.

    Man kan också tänka sig att flyga seglaren i två lägen, antingen som ett motorplan med enbart motor på throtteln, eller som seglare med bara broms på throttelspaken. Men jag tror att det vanliga sättet med motorn på en switch och bara bromsen på throttelspaken är det bästa.

    Du har normalt sett flera flight modes, när du flyger runt med planet så vill du normalt sett inte ha broms på throttelspaken, snarare flapperon, då du oftast vill bromsa in planet utan att sjunka kraftigt. Vid landning så styr du istället den effektiva crow bromsen.

    Jag hade nog satt upp med flight modes för start, landning, speed, neutral och två olika termiklägen. Där de fyra senaste bara är camberinställningar. Landning aktiverar crow broms på throttelspaken istället för flapperon. I startläget så skulle man kunna tänka sig att ha motorn på throttelspaken...men det behövs nog en throttle hold switch precis som på helikoptrar för att undvika misstag.

    Bara mina tankar i frågan.

    Jörgen

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej och tack för svar!

    frågan är snarare huruvida min futaba t8j är kapabel till att ha två funktioner i trottelspaken (3 m rodret!) och mittenläge är inget problem om man kan sätta ca 10% "fritt spel" i mitten, känns som kråkbromsen och camber är de viktigaste funktionerna och skulle vilja kunna pumpa kråkbromsen steglöst för bästa fartkontroll vid landning på trottelkanalen och om jag måste avsäga gasen från denna kanal so be it, bara sätta 40/60/100% gas i en 3switch då jag sällan ger annat än halv och full gas.
    Jag har ju ett bra vred i mitten av sändaren som har god upplösning och dessutom piper till i "0"-läget, där skulle crowen kunna sitta också men då tappar jag kontroll över V eller H spak och det är en lösning där jag blir tvungen att slå på bromsen för att sjunka och tappa fart för att sedan switcha och greppa tillbaka och sätta ned den med ex enbart flaps på.

    Flaperonfrågan var för mina nuvarande kärror som saknar flaps men flaperon/spoilerons används flitigt med mycket gott resultat, denna mix är på mittvredet och V är spoiler och H är flaps och jag använder det främst att vrida till lite klaffverkan i uppvind/termik samt ställa upp skeven lite vid högfart/byte av blåsa, visst skulle det funka med crowen där i Heron:en men jag vill mycket hellre ha det på lägre50% av trottelspaken !

    Vet någon hur den programmeringen går till i Futaba t8J med futaba RGXXXX8ch RX.?

    Har planerat som du skrev olika flyglägen;Acro (ska försöka få flapsen att följa ailerons en bit för ökad rollrate) reflex, camber, crow/airbrake och flaps i olika kombinationer på olika switchar och vred.
    den är på väg nu, spårbar, bör dyka upp imorgon eller övermorgon!!!!!

    Snälla hjälp mig med programmeringdelen, var nånstans kan jag kontrollera detta?

    Har en fråga spontant också; Man brukar generellt sätta skevrodren att inte gå "nedåt" speciellt långt pga drag/bromsverkan vad jag förstått, är det alltid fallet att det är bästa lösningen? Om man ex har en kärra med skeven långt in nära flygkroppen och därav har en rätt taskig rollrate trots fulla utslag och inte har råd att rolla en ms saktare som min easytrainer gör och det fungerar bra för mig, är rollraten bara marginellt förändrad eller blir det stor skillnad? om man ex halverar nedåtrörelsen?

    tack för hjälp, snart blir det mycket frågor tror jag med nya Heronen; Har hört att MPX har för vana att göra lådor som man enkelt får med kärran i och undrar om det stämmer? Brukar cykla med planen i hand till fältet då det är nära och limmat fast alla vingar dock med 2,4M håller inte det och de skulle vara sjukt bra om man fick ned allt i en låda så jag slipper transportskador eller slå folk i huvudet med vingarna när jag cyklar förbi!

    Med varma hälsninga, Gustaf

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gissar att du är en aning optimistisk om möjligheterna med din Futaba och vad du kan styra med trottelspaken...
    Nu skall jag inte säga vad som går och inte går med din sändare men kanal 1--4 brukar vara låsta till skev, höjd, trottel och sida och resp spakrörelse. Övriga kanaler är normalt fria och sen har du väl några fria mixers och switchar. Men vill man ha avancerad programmering så är nog Taranis oöverträffad bland de billigare sändarna.
    T8J är trots allt en av de enklare Futaba-sändarna idag.
    Sen kanske en cykelkärra skulle lösa ditt transportproblem. Du får väl önska en av tomten...
    Roger

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Gissar att du är en aning optimistisk om möjligheterna med din Futaba och vad du kan styra med trottelspaken...
    Nu skall jag inte säga vad som går och inte går med din sändare men kanal 1--4 brukar vara låsta till skev, höjd, trottel och sida och resp spakrörelse. Övriga kanaler är normalt fria och sen har du väl några fria mixers och switchar. Men vill man ha avancerad programmering så är nog Taranis oöverträffad bland de billigare sändarna.
    T8J är trots allt en av de enklare Futaba-sändarna idag.
    Sen kanske en cykelkärra skulle lösa ditt transportproblem. Du får väl önska en av tomten...
    Roger
    Hej, Denna tråd startade jag för om att ta reda på huruvida det är möjligt att göra denna mix och om du ej vet utan tror så är det inte speciellt hjälpsamt, jag är väl medveten om att det finns andra sändare men denna använder jag och kommer fortsätta med det ett tag då en ny kostat åtskilliga tusenlappar för att inte tala om att byta alla RX.
    För övrigt så är tomten uttömd av den nya fina kärran som kommer imorgon. ..

    Har en cykelkärra och det skulle guppa för mycket och skava känns det som spontant men om lådan håller modellen bra så funkar det nog men lådan har nog handtag och då håller jag den gärna för undvika vibrationer.
    Det skall tydligen gå rätt smärtfritt att montera ihop vingen och koppla de 4 servona i den.


    SÅ för att återgå till topic; Man kan alltså inte göra detta , sätta steglös crow på undre 50% av trottelkanalen med trottel på övre 40-50% för lite frispel i mitten? ! Kam man inte ens ge upp trottelfunktionen och sätta den på en switch istället ?
    Futaba T8J med 8chfutaba RX på en MPX Heron 2.4m motorseglare.

    Med vänliga hälsningar, Gustaf

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    I helikopterläget, visst har väl den radion separata kurvor för throttle och pitch på throttle-spaken?

    Om så är fallet kan du använda helikopteprogrammet för att få till det du vill. Dock kanske inte det tomma spelet i mitten, men det kanske kan fixas med att ändra maxutslaget på servot så det stannar och står still de sista 10% på skapen på rätt ställe.

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Futaba T8J har jag ingen kunskap om, själv har jag Futaba T8FG. Visst kan du sätta trottelfunktionen på en omkopplare.

    Jag flyger min seglare så, Jag har programmerat fartreglaget så att jag har mjukstart när jag startar motorn, det betyder att det blir inte fullfart på direkten, går även att programmera supermjukstart, det är typ helikopterstart men det tar ett antal sekunder innan motorn har fullfart.
    Bromsarna har jag då på trottelspaken så att jag kan styra utslaget, det fungerar perfekt.

    Har en känsla av att det skall krånglas till i onödan, gör det så enkelt som möjligt och träna i stället på att söka termik eller försök utöva vågflygning.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu försökte jag faktiskt hjälpa dig och kollade dessutom manualen innan men hittade inte nåt som direkt skulle kunna hjälpa dig så därav mitt svar. Men är det inte OK så strunta i det.
    Sen är 8FG klart mera avancerad än 8J så det som går bra på 8FG är inte säkert att det fungerar likadant på 8J.
    Men fartreglaget går ju att sätta på annan kanal än 3:an och då bör du kunna styra det med en switch - men om det till slut fungerar som du vill får du nog kolla med manualen men det låter rimligt.
    F ö håller jag med LIP i sista meningen av hans inlägg.
    Roger

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nu försökte jag faktiskt hjälpa dig och kollade dessutom manualen innan men hittade inte nåt som direkt skulle kunna hjälpa dig så därav mitt svar. Men är det inte OK så strunta i det.
    Sen är 8FG klart mera avancerad än 8J så det som går bra på 8FG är inte säkert att det fungerar likadant på 8J.
    Men fartreglaget går ju att sätta på annan kanal än 3:an och då bör du kunna styra det med en switch - men om det till slut fungerar som du vill får du nog kolla med manualen men det låter rimligt.
    F ö håller jag med LIP i sista meningen av hans inlägg.
    Roger
    Tack jag uppskattar dina ansträngningar men nu gick det faktiskt att få till det I alla fall i teorin i dwn enkla airbrakemixen med linjär trottelkanalanvändning och elevatortrim och annat gott!
    och i futaban servotestare fungerar nu undre halvan av trottelkanalen som airbrake som futaba kallar sin crow,vet ej om det fungerar i verkligheten då planet inte kommer förrän imorgon men TX skickar korrekt signaler till RX i alla fall i futabans test...det var lite svettigt att ställa in det så det fungerade men de verkar ha tänkt på det mesta i mjukvaran.

    Och naturligtvis skall man armera alla funktioner man har i kärran! Har seglat ett tag utan roligheter som flaps och avancerad mixning så det är klart jag kör det fullt ut, dessutom skall man få upptill 40min flygtid utan termik och då finns det tid och utrymme att testa allt !

    Enda jag saknar på Heron är utfällbar ställ men man kan väl inte få allt här i livet, Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •