Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Keil Kraft - fabrikvisning

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Keil Kraft - fabrikvisning

    Hej,
    Kul gammal film från ca mitten 1960-talet som visar hur det såg ut i Kiel Krafts modellfabrik.
    Hade själv två Keil Kraft linkontrollmodeller i början på 1970-talet. En Ranger Mk 2 (team racer) och en Spectre (stuntmodell).
    Så nu vet man hur det såg ut där de kom till.

    https://www.youtube.com/watch?v=nIhs0ltNwK8

    Hyfsat balsalager... de hade egna maskiner till det mesta av balsabearbetningen såsom sågar, hyvlar osv. Till och med egna maskiner som tryckte byggsatskartongernas yttre dekor. Egen testavdelning hade de också. Dock var väl inte arbetsmiljön så säker, manuella sågningen och hyvlingen utan minsta skydd. Egna mini distributionslastbilar. Rökte gjorde de också inom fabriksområdet...
    Förvånansvärt mycket personal, många kvinnor.

    Lite kul nostalgi.


    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KeilKraft_Ranger.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	56,0 KB 
Id:	60272   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KeilKraft_Ranger2.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	79,7 KB 
Id:	60273   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KeilKraft_Spectre.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	60274   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KeilKraft_Spectre2.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	60275   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KeilKraft_Spectre3.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	102,4 KB 
Id:	60276  

    Senast redigerat av bem den 2016-10-15 klockan 21:35.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Intressant film från modellflygets "guldår".
    Transportbilarna på slutet av filmen är antagligen en Commer Van och en Thames Trader från början av 60-talet.
    För att kunna tidsbestämma filmen finns bl.a. följande ledtrådar:
    - Bilen som skymtar i slutet av filmen är nästan säkert en Ford Zephyr Mk.III som tillverkades 1962-66
    - Eddie Kiel som syns i filmen dog i november 1968
    - Kalendrarna som syns i i början av filmerna kan vara från november 63, april 66, september 67 eller november 68.
    - Byggsatserna av Mini Super som syns på bilderna kom i produktion 1964 eller 1965
    - Jag har hittat annonser för OS Pixie sändaren i RCM&E från juli 1967

    Slutsatsen får bli att filmen är från någon gång mellan april 1966 och november 1968, min gissning är september 1967 :-).

    Här är en tidstypisk Kiel Kraft annons från RCM&E juli 1967:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3115.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	167,3 KB 
Id:	60279


    Här är ett par modernare "factory tours". Fortfarande är det mer manuellt arbete än vad man kan tro.

    Seagull factory tour
    Pilot RC factory tour
    Senast redigerat av Michael den 2016-10-16 klockan 00:24.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Keil Kraft, det var tider det!
    Inget jä'la RTF-skit.....
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Keil Kraft, det var tider det!
    Inget jä'la RTF-skit.....
    Fast skall vi vara ärliga så var det mycket "jä'la skit" också - om än inte i RTF-skrud...
    Var det en proportional-sändare vi såg vid ett tillfälle ? I så fall gissar jag snarare på allra senaste delen av 60-talet - eller tidigt 70-tal...
    Roger

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jo, men då fick man i alla fall bygga och klä på maskinen alldeles själv!
    Svårt att skylla på dåliga material, limningar, mm....
    Retroholic!

  6. #6

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Men Thomas, vad hindrar dig från att bygga och klä nu ??? , Latmasken eller....

    //Anders

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Man kan ju dra fördelar av att det finns en massa ARF, man kan ju klä modellen själv. Det går ju i regel att dra av plastklädseln på en ARF och sen kan man inspektera limningar, förstärka osv som man vill och till sist klä och ev. måla modellen som man önskar. Det positiva med ARF:er är ju att folk kommer upp i luften enklare än förr då man kanske satt en hel vinter och knåpa ihop en modell innan man frampå vårkanten kunde provflyga den. Själv har jag alltid gillat flygningen mest men att bygga modeller har varit och är väldigt roligt och givande också. Men hade jag varit nybörjare idag hade jag knappast ens vetat om vilka underbara byggsatser det funnits från förr, så det hade med stor sannolikhet blivit en ARF som första nybörjarmodell. Jag skulle tippa på att det blivit för egen del ca 50-60 modeller jag byggt från byggsats eller ritning (och några helt egna konstruktioner) sen jag började med modellflyg början 1970-talet. Byggsatser från Graupner, Robbe, Wik, Hegi, Kiel Kraft, SEMO, Wentzel, Svenson, Pilot, Ernst Topp (Fiberlin) osv. Ångrar inte en sekund all tid jag spenderade att bygga ihop modellerna för dels var det i sig väldigt roligt dels kom alla upp i luften vilket alltid var målet med byggena. Vi lever i en annan värld idag men det är kul att blicka tillbaka på bl a Kiel Kraft och deras modeller jag hade.
    Ibland kunde man förr se i Allt om hobby när nån redaktionsmedlem gjorde nedslag ute i världen t ex hos Futaba, Pilot osv. Det var rätt kul läsning.
    Det var en svensk, Göran Kalderén, som var en känd skalaflygare som var med i landslaget flera gånger bl a med en Tummelisa (t ex vid skala VM i Borlänge 1976) som startsde en "ARF" fabrik på Filipinerna på 1990-talet. Jag vill minnas man kunde köpa helt färdigklädda ARF:er men även oklädda av Thulin K, Tummelisa, Phönix, Bleriot XI osv. Modeller före andra världskriget och i skala 1:5. Nu finns inte företaget längre (Kalderén & Welch) men de exporterade över hela världen, de visade väl ändå på att fabriksbyggda modeller i olika färdighetsgrad kan vara nog så attraktivt. Dock var de väl ganska dyra såvitt jag minns men väldigt välbyggda och mycket skalalika. En lite speciell nish.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2016-10-16 klockan 13:36.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bem - ligger mycket i det du skriver men nybörjare idag väljer nog i hög utsträckning endera en PNF-modell eller en RTF-modell i EPO/EPP för även ARF-modeller innebär ofta en hel del jobb innan den är klar för flygning. Och även en gammal gubbe som jag uppskattar PNF-modellerna...
    Roger

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Här finns en massa ritningar från Kiel Kraft om någon får för sig att bygga från lösvirke. Jag är mycket sugen på att bygga Spectern igen, fast något uppskalad så att den passar en 40:a.

    http://www.starcadplans.net/index.ph...t?limitstart=0
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hade själv två Keil Kraft linkontrollmodeller i början på 1970-talet. En Ranger Mk 2 (team racer) och en Spectre (stuntmodell)/Bo
    var det den Spectre jag släpade hem från England till din sommarstuga ?

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej Verosonic,

    Nej, min Spectre köpte jag på "Leko" som leksaksaffören hette i staden på den tiden. Där köpte jag även Ranger Mk 2:an.

    /Bo

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej Verosonic,Nej, min Spectre köpte jag på "Leko" som leksaksaffören hette i staden på den tiden. Där köpte jag även Ranger Mk 2:an./Bo
    Oj ursäkta - jag trodde du kanske var min f d granne Bo, som en gång på 70-talet bad mig köpa en Keil Kraft Spectre åt honom när jag åkte till England. Sorry, jag tog fel på person (men lustigt sammanträffande!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •