Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 90

Ämne: Multiplex EasyStar 2 FPV

  1. #1

    Standard Multiplex EasyStar 2 FPV

    Jag har snöat in mig på denna modell som jag har för avsikt att utrusta med FPV.

    Jag har ingen som helst erfarenhet av FPV men är sjuuuukt sugen på att lära mig.

    Tar tacksamt emot förslag på vilka komponenter jag ska köpa!

    Min fråga är om detta plan mäktar med de prylarna jag kommer att montera.

    Planet ska ha en riktigt bra FPV-kamera med pan/tilt
    Räckvidden bör vara 2000m eller längre
    Goggles Fat shark
    Ordentlig batterikapacitet, minst 30 min flygning
    En riktigt sjysst OSD-funktion
    Sjysst sändare och mottagare.


    Jag är ingen riking men är mån om driftsäkerhet och god kvalitet, så prylarna får kosta om detbger ett mervärde.

    Tacksam för input!

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Mitt bästa tips är , börja lugnt.
    Glöm 2km flygning rikta in dig på några hundra meter och utveckla det om du vill när du börjat bli duktig.
    Personligen skulle jag inte köpa multiplex eftersom man får nästan samma maskin för bråkdelen av priset i kina. Bixlern. även om du byter till bättre servon och motor i den kommer du inte upp i multiplex pris. och enligt mig flyger den lika bra.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Mitt bästa tips är , börja lugnt.
    Glöm 2km flygning rikta in dig på några hundra meter och utveckla det om du vill när du börjat bli duktig.
    Personligen skulle jag inte köpa multiplex eftersom man får nästan samma maskin för bråkdelen av priset i kina. Bixlern. även om du byter till bättre servon och motor i den kommer du inte upp i multiplex pris. och enligt mig flyger den lika bra.
    Helt rätt, det blir lugnt. Initialt snackar vi snarare 10-tals meter... Utan goggles

  4. #4

    Standard

    Här har du ett bra set som du kan börja med och använda för 2km+ sen när du är redo. http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=43929

    Fatshark: Kolla predator eller dominator

    Osd: börja med en e-osd från hobbyking.

    Kamera: pz0420 från sc2000.com



    Finns massa trådar redan om detta.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Här har du ett bra set som du kan börja med och använda för 2km+ sen när du är redo. http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=43929

    Fatshark: Kolla predator eller dominator

    Osd: börja med en e-osd från hobbyking.

    Kamera: pz0420 från sc2000.com



    Finns massa trådar redan om detta.

    Kanon, tack för tipsen Timtimtim! Jag är medveten om att det finns MASSOR av trådar i ämnet, men när man är gröngöling som jag så blir det aningen förvirrande med alla förkortningar och begrepp...

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag rekommenderar Rangevideos 800mW 1,3GHz videotx med veeantenn och deras deluxe mottagare. Jag kör med dubbla mottagare, den ena med deras patchantenn, den andra med medföljande rundstrålande samt Rangevideos diversity. Har faktiskt inte bett någon kolla om den använder annat än mottagaren med patchantennen när jag flyger, så det kan hända att den med rundstrålande är overkill...
    Är helnöjd med mina Fatshark Dominator.
    FPVRaptor är ett plan som funkar väldigt bra också. Byt servon till HXT900 samt byt ut ESC eller kör med separat BEC.

    Har flugit över 6km än så länge, inte en störning någonsin.

  7. #7

    Standard

    Med Bixler kan du flyga högt..........



  8. #8

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Jag rekommenderar Rangevideos 800mW 1,3GHz videotx med veeantenn och deras deluxe mottagare. Jag kör med dubbla mottagare, den ena med deras patchantenn, den andra med medföljande rundstrålande samt Rangevideos diversity. Har faktiskt inte bett någon kolla om den använder annat än mottagaren med patchantennen när jag flyger, så det kan hända att den med rundstrålande är overkill...
    Är helnöjd med mina Fatshark Dominator.
    FPVRaptor är ett plan som funkar väldigt bra också. Byt servon till HXT900 samt byt ut ESC eller kör med separat BEC.

    Har flugit över 6km än så länge, inte en störning någonsin.
    hej, hur ser din fpv setup ut, har du flugit mer än 6km så är jag intresserad av din setup, får jag tag i allt på rangevideo?

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=30580

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Med Bixler kan du flyga högt..........



    Jiiiisus vad sugen man blir

  11. #11

    Standard

    Har tagit åt mig av era kloka råd och kommit fram till att nedanstående önskelista skall beställas inom snart.
    Initialt kommer jag endast beställa ett flygklart plan med extra batterier så jag kommer igång och öva lite mer.

    Har jag glömt något? Något som är helsnurrigt? Tips på ännu vassare kamera som passar denna setup (Pixim)?

    Flygplan:
    Multiplex Easystar II med Powerkit eller liknande (Bixler, FPVRaptor)
    http://www.autopartner.se/multiplex-...152-c-563.aspx

    Batterier:
    3X Turnigy nano-tech 3300mah 3S 25~50C Lipo Pack
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11923

    Servo:
    2 st Servo Nano-S (UNI)
    http://www.autopartner.se/servo-nano...ternalsearch=1

    Radio/Sändare:
    Futaba T8FGS radio 2.4G/R6208SB
    http://www.hab.se/futaba-t8fgs-radio...336-c-779.aspx

    Goggles:
    Fat Shark Dominator 3rd Generation modular FPV System
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...PV_System.html

    Videomodul till Fat Shark:
    Fat Shark Dominator 5.8ghz Module
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...z_Module_.html

    Videosändare:
    ImmersionRC 5.8Ghz Audio/Video Transmitter - FatShark compatible (600mw)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...le_600mw_.html

    Antenner:
    5.8GHz Circular Polarized spiroNet Antenna
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...t_Antenna.html

    Kamera:
    600TVL SONY SUPER HAD CCD D-WDR Color Board Camera OSD Menu 2.8mm lens
    http://www.securitycamera2000.com/pr....8mm-lens.html

    Kamerafäste pan/tilt med servon:?

    OSD:
    RVOSD5
    http://www.rangevideo.com/index.php?...roducts_id=135

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag skulle köpa 1,3GHz till ett flygplan. Längre räckvidd. Dock kan du ju använda 5,8GHz sändaren som slavsändare om du växer ur grejerna räckviddsmässigt. Då slipper du kablarna till fatsharksen. Bara att komplettera med 1,3GHz tx/rx.

    Sen skulle jag välja 4500mAh accar för längre flygtid.

    Tänk på att bygga noggrant. Undvik groundloops, separera rx/tx, tvinna allt kablage och använd ferritringar.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Jag skulle köpa 1,3GHz till ett flygplan. Längre räckvidd. Dock kan du ju använda 5,8GHz sändaren som slavsändare om du växer ur grejerna räckviddsmässigt. Då slipper du kablarna till fatsharksen. Bara att komplettera med 1,3GHz tx/rx.

    Sen skulle jag välja 4500mAh accar för längre flygtid.

    Tänk på att bygga noggrant. Undvik groundloops, separera rx/tx, tvinna allt kablage och använd ferritringar.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk
    Intressanta synpunkter flunk! Jag är dock en noobie inom detta så jag måste fråga, när jag kollar på din setup verkar det i mina amatörmässiga ögon komplext med div extra boxar m.m. Måste jag ha det för att kunna köra på 1,3GHz?
    Jag kollade på 4500 mAh-accarna men tänkte att de nog var för tunga?

    Visst vill man uppnå att räckvidden för planet är i paritet med videoöverföringen. Om någon av dem hamnar out of range blir det antagligen problem? Men det är så klart, videon är väl den svaga länken vad gäller räckvidd. Vad är skillnaden i räckvidd mellan 1,3 och 5,8MHz? Har förstått att 5,8 är känsligare för hinder, så som träd m.m.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om du ska köra bixler så skulle jag inte sätta i större acc än kanske absolut max 3000mah . flyger enligt mig
    bäst på 2200.
    Får man på en gopro och lite andra prylar så är den nästan för tung ändå , inte alls lika trevlig att flyga när den blir för tung.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Standard

    Jag köpte mina prylar i maj detta året, köpte utrustning som klarar flera km men har hittils flygit 700meter bort och 200m högt, köpte för några veckor sedan en osd som jag grejjat med mycket, lite för mycket.. krångla inte till det i början utan köp det som du behöver för att komma igång så du hinner flyga innan det är -20 ute. Sen kan du uppgradera, jag själv kommer beställa ett UHF-system till våren för att utmana mig själv och flyga några km detta för att jag inte orkar krångla med allt hela tiden, man vill ju flyga nu när det är väder för det

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Om du ska köra bixler så skulle jag inte sätta i större acc än kanske absolut max 3000mah . flyger enligt mig
    bäst på 2200.
    Får man på en gopro och lite andra prylar så är den nästan för tung ändå , inte alls lika trevlig att flyga när den blir för tung.
    Ok, tack för inputen, det lutar dock åt Easy'n, men det är nog samma förutsättningar där. På vilket sätt blir den inte lika trevlig att flyga med när vikten ökar, blir den långsam och sävlig eller?

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Jag köpte mina prylar i maj detta året, köpte utrustning som klarar flera km men har hittils flygit 700meter bort och 200m högt, köpte för några veckor sedan en osd som jag grejjat med mycket, lite för mycket.. krångla inte till det i början utan köp det som du behöver för att komma igång så du hinner flyga innan det är -20 ute. Sen kan du uppgradera, jag själv kommer beställa ett UHF-system till våren för att utmana mig själv och flyga några km detta för att jag inte orkar krångla med allt hela tiden, man vill ju flyga nu när det är väder för det
    Väldigt kloka ord Timtimtim! Min tanke är att få hem planet omgående och bli kompis med det utan FPV, sedan stoppa i alla leksaker och skynda långsamt. Men, 700m bort och 200m upp är en hyffsad sträcka, du kan inte haft visuell kontakt med planet då va? Vilken OSD har du skaffat?

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Perlan Visa inlägg
    Ok, tack för inputen, det lutar dock åt Easy'n, men det är nog samma förutsättningar där. På vilket sätt blir den inte lika trevlig att flyga med när vikten ökar, blir den långsam och sävlig eller?
    Har lite svårt at förklara. men den tappar lite av förmågan att glida riktigt långsamt , sjunker snabbare.
    den blir typ trög.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    Standard

    Satt o bläddra lite på denna sidan tidigare idag..
    Finns ju hur mycket fina grejor i dom flesta prisgrupper.. Allt från nybörjaren/testa på till proffsen..

    http://hobbywireless.com/index.php?m...roducts_id=456

    Jag är själv inne på att kanske handla mig ett sånt kit jag länkat till och komplettera med nån kamera och en skärm + en videokamera att ha som inspelningsenhet..
    Tror ni det skulle kunna fungera??
    Inte ute efter att flyga några 2-3 kilometer bort utan så fall mest för att kunna ta lite flygfoton o dyligt i närområdet..
    Tänkte testa lite på en easy star.

    Mest för att testa lite... mest för att det verkar lite kul och man då kan flytta grejorna till rc-bilen iband utan att behöva lägga ut en förmögenhet också kanske det visar sig att man inte tycker det är roligt så länge..

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Perlan Visa inlägg
    Väldigt kloka ord Timtimtim! Min tanke är att få hem planet omgående och bli kompis med det utan FPV, sedan stoppa i alla leksaker och skynda långsamt. Men, 700m bort och 200m upp är en hyffsad sträcka, du kan inte haft visuell kontakt med planet då va? Vilken OSD har du skaffat?
    Jag hade ju brillorna på mig så självklart inte nej men jag hade en kompis som "spotter" och sifforna uppskattade jag via Google Earth. Jag köpte en RVOSD och med den har jag flygit 600meter LOS och fick tom FS sist jag var ute så vågar knappt flyga längre bort nu innan alla inställningar är korrekta.

Liknande ämnen

  1. steget efter Multiplex Easystar
    Av marcusssfl i forum Segel och Hang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 11:09
  2. Multiplex cockpit MM och Multiplex europa 35 mhz
    Av fortuna i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 12:22
  3. Multiplex easystar
    Av Joha i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 13:20
  4. Såhär ser min FPV easystar ut
    Av seaQ i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 17:41
  5. Multiplex Easystar med 2,4GHz videolänk setup (FPV)
    Av Impulze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 01:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •