Reklam

 
Sidan 53 av 107 FörstaFörsta ... 343484950515253545556575863103 ... SistaSista
Resultat 1 041 till 1 060 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1041

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Eftersom nästan bara fantasin sätter begränsningen på hur man programmerar throttle cut, så vore det hjälpsamt om du beskrev hur du har programmerat, så att det inte fungerar i 2.0.12.
    Här är ett ex som jag testat: https://www.youtube.com/watch?v=lYzG6vDXIfE ( c:a 2:30 in i filmen )

    Här ett annat: https://www.youtube.com/watch?v=0tXhozFex1o ( hörs dåligt )

    Bägge ger för mig samma avvikelse - throttle cut funkar bara på minus-sidan.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  2. #1042
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keny Visa inlägg
    Här är ett ex som jag testat: https://www.youtube.com/watch?v=lYzG6vDXIfE ( c:a 2:30 in i filmen )

    Här ett annat: https://www.youtube.com/watch?v=0tXhozFex1o ( hörs dåligt )

    Bägge ger för mig samma avvikelse - throttle cut funkar bara på minus-sidan.
    Första exemplet hade multiplex replace vilket är rätt, andra exemplet hade multiplex add som inte borde fungera.
    För mig fungerar multiplex replace även om jag inte använde någon template för det utan lade in mixen manuellt.
    fredrik

  3. #1043

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Första exemplet hade multiplex replace vilket är rätt, andra exemplet hade multiplex add som inte borde fungera.
    För mig fungerar multiplex replace även om jag inte använde någon template för det utan lade in mixen manuellt.
    Stämmer bra det ser jag nu. Min multiplexinställn stog på add och inte replace. Nu funkar det perfekt. Tack för hjälpen alla!
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  4. #1044

    Standard

    Jag frågade ImmersionRC och EzUHF-modulen använder endast BAT+ för strömförsörjning. Det är alltså bara den man behöver koppla från för att stänga av modulen.

  5. #1045


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Testade "säkerhets-switchen" enligt Fredriks förslag igår och det fungerade utmärkt - tack för tipset !
    Roger

  6. #1046
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Litet Taranis-tips



    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  7. #1047

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

  8. #1048

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Nu är jag kanske lite elak men jag tycker X9E ser ut som en gammal transistorradio, typ Blaupunkt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Radio.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	48266  

  9. #1049

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zingo Visa inlägg
    Nu är jag kanske lite elak men jag tycker X9E ser ut som en gammal transistorradio, typ Blaupunkt.
    Då kontrar jag med att säga om Blaupunkt: Faan vilken snygg design!!

  10. #1050

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Förstår inte varför ingen fattar behovet av fler joysticks/gimbals. Det hade ju varit en mycket enkel sak att placera ett par små glid joysticks på baksidan. Inte så svårt att göra själv men det hade varit enklare och bättre om de var där från början. På nästan alla spelkontroller så vimlar det av styrspakar men på RC-kontroller är det tydligen tabu att ha mer än två spakar... suck.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-10-19 klockan 17:18.

  11. #1051

    Standard

    Ja - eller spaken med vridbar topp...enspakssändare ftw
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #1052


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Programmera in en säkerhetsstart i Taranis Plus

    Hej.

    Ja, så har då även jag börjat med elflyg (FunCub) samt köpt mig en Taranis Plus.

    Men jag tycker det är lite otäckt med dom luriga elmotorerna som plötsligen kan starta på fullvarv om man råkar stöta till trottelspaken vid ”fel” tillfälle, och det kan ju som bekant göra gräsligt ont.

    Jag tänkte mig då om man i den ”fantastiska” Taranisen kunde göra en något mer avancerad säkerhetslösning enl följande:

    För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

    Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då.....

    Vid start av radion skall då även kontroll göras så att <SH> inte hålls intryckt samt att brytaren <SE> står i uppläge.

    Vad tror ni om detta?

    Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

    Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam.


    Tack på förhand för din hjälp!


    Mvh
    Mats McLund

  13. #1053

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    brukar bara ha en brytare som måste vara till för att få gasa.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #1054


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns överarbetat som jag ser det. Kolla Fredriks beskrivning för några dagar sen i denna tråd - den lösningen är helt OK för mig i alla fall. Jag och många kompisar har kört en motsvarande lösning under flera år och det har fungerat bra. Sen måste denna lösning givetvis kombineras med en rutin att avaktivera trottellåset först när kärran står på marken och skall starta och sen aktivera det igen direkt efter att man landat - och taxat till depån. Jag brukar f ö sköta den timer som visar total flygtid med samma brytare - sen brukar jag ha en timer med motortid men den sköts av trottelpådraget.
    Roger

  15. #1055

    Standard

    Jag har bara en brytare som killswitch - sätter throttel till mindre än noll dvs lite minus
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #1056

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McLund Visa inlägg
    Hej.

    Ja, så har då även jag börjat med elflyg (FunCub) samt köpt mig en Taranis Plus.

    Men jag tycker det är lite otäckt med dom luriga elmotorerna som plötsligen kan starta på fullvarv om man råkar stöta till trottelspaken vid ”fel” tillfälle, och det kan ju som bekant göra gräsligt ont.

    Jag tänkte mig då om man i den ”fantastiska” Taranisen kunde göra en något mer avancerad säkerhetslösning enl följande:

    För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

    Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då.....

    Vid start av radion skall då även kontroll göras så att <SH> inte hålls intryckt samt att brytaren <SE> står i uppläge.

    Vad tror ni om detta?

    Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

    Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam.
    Följande mix gör det du vill.

    CH15
    L2 Weight(+100%)
    L1 Weight(+100%)

    L1 SH = 100 Delay (3s)
    L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

    SF1 !L2 Override CH3 -100 ON

    /Jonas

  17. #1057


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Hej på er pöjka....

    Tack för era snabba svar.

    Jo, jag är helt på det klara med hur man kan göra en lösning enl Fredriks mycket fina tips och har även lagt in den på radion till stor förnöjsamhet. Tack Fredrik för det tipset!

    Men, det var inte det som var frågan....

    Jag skrev bl.a,

    "Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

    Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam."

    Jag tycker bara det skulle vara intressant att få reda på OM det går att programmera Taranisen enl så som jag skrev, och isåfall hur man gör det.


    Tack på förhand för er hjälp!


    Mvh
    Mats McLund

  18. #1058


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Följande mix gör det du vill.

    CH15
    L2 Weight(+100%)
    L1 Weight(+100%)

    L1 SH = 100 Delay (3s)
    L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

    SF1 !L2 Override CH3 -100 ON

    /Jonas
    Tack Jonas för det tipset!

    Nu blir det att testa och lära sig lite mer om radions potential... ;-)

    Tack nn gång!


    McLund

  19. #1059


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Följande mix gör det du vill.

    CH15
    L2 Weight(+100%)
    L1 Weight(+100%)

    L1 SH = 100 Delay (3s)
    L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

    SF1 !L2 Override CH3 -100 ON

    /Jonas
    Hej igen Jonas.

    Jag lyckas få till allt i Companion utom 4:e raden:

    L1 SH = 100 Delay (3s)

    .... som i mitt fall bara blir:

    L1 SH missing100 Delay (3s)

    Vad skall jag sätta för värde i L1 i kolumnen Function?

    Jag har testat med a=x men det blir bara fel.


    Mvh
    Mats McLund

  20. #1060

    Standard

    Hehe, jag får också "missing" ser jag nu, men det funkar.
    Har du testat?
    / Jonas

Sidan 53 av 107 FörstaFörsta ... 343484950515253545556575863103 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •