Reklam

 
Sidan 18 av 19 FörstaFörsta ... 813141516171819 SistaSista
Resultat 341 till 360 av 363

Ämne: Ännu en idiot

  1. #341

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Jag kan bara hålla med.. .MEN ... som Bokis själv säger... VI är förbundet. Om vi går ihop så måste förbundet driva det.
    Du och jag kan bli FPV-talesmän för RCFF. Var jag förstår är det bara att plocka åt sig den rollen och köra?

    /Z
    Ja, alltså är det så lätt så... Men innebär inte det att man blir tvungen att försvara bokis ståndpunkter offentligt? Eller kan man driva sin egen agenda?

  2. #342

    Standard

    Haha, men jag då?

    Jag förstår bokis syn då det faktiskt, enligt TS, är inom synhåll som modellflyg är. Detta är dock just nu och samförstånd, vad jag förstår, råder mellan styrelsen i RCFF och TS. Så att styrelsen ska tycka något annorlunda än just detta är inte att vänta. MEN det finns många med mig som tycker att dagens system inte är tillfyllest. Den naturliga lösningen blir alltså pådrivning av förändring, bla inifrån RCFF. Kanske dags att se till att lite nya medlemmar besitter styrelsen?

  3. #343
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Haha, men jag då?

    Du med förstås


    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag förstår bokis syn då det faktiskt, enligt TS, är inom synhåll som modellflyg är. Detta är dock just nu och samförstånd, vad jag förstår, råder mellan styrelsen i RCFF och TS. Så att styrelsen ska tycka något annorlunda än just detta är inte att vänta. MEN det finns många med mig som tycker att dagens system inte är tillfyllest. Den naturliga lösningen blir alltså pådrivning av förändring, bla inifrån RCFF. Kanske dags att se till att lite nya medlemmar besitter styrelsen?
    Kanske det kanske.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  4. #344

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Haha, men jag då?

    Jag förstår bokis syn då det faktiskt, enligt TS, är inom synhåll som modellflyg är. Detta är dock just nu och samförstånd, vad jag förstår, råder mellan styrelsen i RCFF och TS. Så att styrelsen ska tycka något annorlunda än just detta är inte att vänta. MEN det finns många med mig som tycker att dagens system inte är tillfyllest. Den naturliga lösningen blir alltså pådrivning av förändring, bla inifrån RCFF. Kanske dags att se till att lite nya medlemmar besitter styrelsen?
    Du med så klart. Vad jag menade var "oberoende av styrelsen". Men om jag har noll förståelse för bokis och du förstår honom men inte gillar dagens ordning kanske du och jag skulle utgöra et balanserat par. Menade du allvar?

  5. #345

    Standard

    Ja, jag skulle gärna sitta i styrelsen men jag måste erkänna att jag lyckats missa de flesta årsmöten utom ett och då blev jag inte invald. Dock oklart exakt hur röster etc räknades då det mötet sköttes via flera forumtrådar och det blev lite förvirrande.

    Vad som är och inte är modellflyg är, just nu, reglerat. Och flygning utanför LOS (detta oavsett avstånd) är inte modellflyg. Vad man "personligen tycker" är egentligen inte relevant i just det avseendet. Ex min personliga uppfattning är att modellflyg definitivt är modellflyg även om det sker utanför LOS och att dagens reglering avseende detta bör ändras. En del andra har den personliga uppfattningen att dagens reglering är bra och försöker att motverka förändring av den. Ett sätt de gör detta är ex genom att påstå att ändringar är orimliga.

  6. #346

    Standard

    Ok, jag fattar vad du menar. Men det här med att det bara är att plocka åt sig rollen som fpv-talesmän och köra? Var kom det ifrån? Jag kan gärna tänka mig att driva saker inifrån RCFF om jag tror det finns en rimlig chans att få gehör för de åsikter jag förespråkar.

  7. #347

    Standard

    Som i vilken förening som helst måste man först bli medlem. Efter det är det upp till var och en att driva de frågor man tycker är viktiga. Detta forum tycker jag är en utmärkt verktyg för det. Det finns dock inga genvägar, din röst kommer att höras lika mycket som alla andras. Och vad gäller FPV-talesmän så är det något MasterZap hittade på, men det är väl inte helt fel även om ni får räkna med att alla FPV-are inte tycker likadant eller ens vill driva utvecklingen åt samma håll. Detta lika lite som i vilken annan RC-gren under RCFFs paraply.

  8. #348

    Standard

    Det är ju rätt och rimligt att allas röst räknas lika mkt. Att man måste bli medlem först är ju fair enough. Med talesmän brukar man mena "ngn som för organisationens talan", dvs företräder organisationens åsikt, som inte nödvändigtvis är lika med talesmannens egen åsikt. Därav min undran.

  9. #349

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Skulle vilja ställa dig på ett fält, mitt på fältet, sen kommer jag i M0.9 på lägsta 30m...äh kan komma på 100 m... Alltså ett klassiskt sk nackskott... O se vem som innan jag är över hinner säga varifrån jag kommer.
    Hint-Det är prövat!
    fy fan det måste ju bli 250m/s i hur snabb reaktions tid har en stridspilot menar vi har ju stora rovfåglar och det skrivs inte mycket i media on sådana olyckor finns det statestik på sådant ofentligt

  10. #350

    Standard

    Jag tycker inte att Bokis inställning till saker och ting lirar fullt ut med dessa punkter...


    • Kontakter med myndigheter
    • Bevakning av utvecklingen inom FPV / UAS
    • RCFF tanke "Av modellflygare för modellflygare" återspeglar att vi finns för dig och att vi lyssnar på dig
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #351

  12. #352

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Data Dan Visa inlägg
    fy fan det måste ju bli 250m/s i hur snabb reaktions tid har en stridspilot menar vi har ju stora rovfåglar och det skrivs inte mycket i media on sådana olyckor finns det statestik på sådant ofentligt
    Man kan hitta statistik från USA på att fågelkollisionerna kostar mycket pengar men väldigt få skadade eller döda människor p.g.a detta. Förekommer säkert att stridspiloter får skjuta ut sig så till viss del tar de en kalkylerad risk. Och i alla fall på vårt modellflygfält flyger det förbi ganska mycket fågel inklusive kungsörn, så här bidrar inte modellflyget till någon större riskökning. Kungsörnarna flyger definitivt högre än 120 meter tills de blir svåra att se.

    Man kan ju då också tycka att FPV flygning utom synhåll inte heller skulle öka riskerna speciellt mycket så länge man håller sig på en rimlig höjd ungefär samma som örnarna. Naturligtvis menar jag då också att man håller sig utanför tätbebyggelse och folksamlingar. FPV utom synhåll kommer ju alltid att förekomma liksom vanlig modellflygning över 120-150 meters höjd oavsett om det är förbjudet eller inte. Sverige är för stort för att det ska gå att övervaka med dagens teknik

    / Ingemar

  13. #353

    Standard

    Tror faktisk att jag aldrig passerat 70 m i höjd

    Man kan nog inte jämföra USA och här hemma dom har lite fler plan än vi kollade på Luftfartsverket men kunde inte hitta någon relevant data

  14. #354

  15. #355
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vi har ett eget Driftanmälan (DA) där vi rapporterar alla störningar inkl fågelkollision. Detta är ett öppet system men tror inte att media är så sugna på att rapportera förekomsten av fågelkollisioner när bla Paradise hotell drar ner rubrikerna
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  16. #356

  17. #357
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Intressant läsning...Allrahelst som förtydliganden och uppstramningen av regelverket kommer utan att TS har sagt något om detta till vare sig oss eller SMFF innan det hände..Och de som tror att A: detta kom sig av att någon kände att det klassiska modellflyget är/kommer att bli ett problem eller B: det är föremål för diskussion mellan RCFF och TS kan ju fundera en gång till..

    Att tro att de i dagsläget är intresserade av att släppa efter på reglerna för flygning bortom LOS (och ni behöver inte märka ord med div. jmfr..) är inte speciellt verklighetsförankrat..

    Vad som faktiskt har hänt är att TS markerat vad som ogillas och det är dessa multirotor m.m som säljs i parti och minut just nu och komma med hållbara argument som skulle förändra detta är om inte omöjligt ,så näst intill.

    Vad som då återstår är att få till att "vår" (vilket en del inte gillar) modellflygbit inskränks så lite som möjligt men tack vare div. fina exempel på hur man flyger på olämpliga ställen så har även detta blivit mer än besvärligt.
    Så ursäkta mig om jag inte står och hoppar jämfota av glädje när det dyker upp nåt nytt på tuben som ytterligare är en spik i kistan för oss modellflygare.

    Och Martin och UndCon,ni kan raljera hur mycket ni vill,jag sitter inte i RCFF: s styrelse,har påpekat det tidigare och det finns att läsa här på forumet vilka som är med i den.
    Jag är s.k säkerhetsansvarig och det ligger då på mig att utforma reglerna (som jag tidigare gjort tillsammans med delar av styrelsen) och försöka göra det förståeligt vad som gäller idag och försöka förklara vad som gäller för oss medlemmar i RCFF som SKALL följa reglerna efter bästa förmåga för att försäkringsskyddet ska funka.
    Och tro mig,det är våra medlemmars bästa jag tänker på.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #358

    Standard

    Tack för det klargörandet, jag hade faktiskt funderat på vad du har för officiell roll då jag missat om du berättat detta tidigare. Som jag sagt tidigare, det är meningslöst att du och jag käftar mer eftersom vi inte kommer någonstans. Framtiden får visa vem som har rätt. Annars tycker jag den här tråden varit och är ganska lärorik, tack vare flera insatta deltagare. Jag har lärt mig en hel del. Jag har också kommit till slutsatsen (efter uppmuntran från boopidoo) att jag ska gå med i RCFF och försöka driva frågorna där i stället för att försöka dra igång ett nytt förbund. Det får bli i oktober eftersom det då gäller hela 2016 om jag förstått rätt.

  19. #359

    Standard

    Om TS markerar vad som ogillas så är det inte ett korrekt sätt att hitta på nya regler som passar dem.

    Jag säger samma som ovanstående, jag visste inte vad du har för roll och det spelar ingen roll

    Vi kommer bara prata fram olika ideer, förslag och synpunkter på samma ämne. Det har pågått i tråd efter tråd i forumet.


    Vad gäller medlemsskap så har jag valt att gå ur allt. lokal klubb och förbund. Kanske skaffar nytt RCFF nästa år...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #360
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Om TS markerar vad som ogillas så är det inte ett korrekt sätt att hitta på nya regler som passar dem.

    Jag säger samma som ovanstående, jag visste inte vad du har för roll och det spelar ingen roll

    Vi kommer bara prata fram olika ideer, förslag och synpunkter på samma ämne. Det har pågått i tråd efter tråd i forumet.


    Vad gäller medlemsskap så har jag valt att gå ur allt. lokal klubb och förbund. Kanske skaffar nytt RCFF nästa år...
    TS har inte alls markerat något "ogillande", jag vet inte vad ni får dessa tankar ifrån? Vad TS har gjort är bara skrivit ett förtydligande baserat på existerande regler. Inga regler har ändrats, utan en tolkning av existerande regler har dykt upp på deras websida (plus de har delgett en tolkning med RCFF/SMFF).

    Ni får inte blanda ihop faktiska regler (som har juridisk vikt) vid tolkningstexter på en hemsida (ingen juridisk vikt, utan en åsikt).

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •