Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hjälp en bortkommen ungdom tillrätta med scratchbygge!

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    3
    Jobb
    Jobbar i sportvaruhus och flyger plan på fritiden.

    Standard Hjälp en bortkommen ungdom tillrätta med scratchbygge!

    Hej allihopa (de få som förmodligen läser detta)!

    Läget ligger till som så; Jag har tidigare i mitt liv sysslat en del och haft ett stort intresse inom rc. Ett intresse för bilar och båtar, el och nitro, nitrobåt samt segelbåt. Senare i mitt liv (låter som jag är betydligt äldre än 19 år) blev det en paus för att sedan intressera mig för flygande farkoster då i form av flygplan, vilka jag sysslat med i cirka 2-3år. Började med en Kyosho Cessna 182, sedan ett profilplan med en helt ny elektronik, och nu en warbird samt edf. Tycker det är roligast med profilplanet att leka runt med men kommer nu till min fråga i varför jag startade denna tråd.

    Jag vill bygga ett eget flygplan från grunden. Bygget skall vara ett plan som är akrobatiskt och tänker bygga antingen Någon utav de Extra-modellerna som finns, förslagsvis 260:n, alternativt plagiera PA Addiction då jag hört vääääldigt mycket gott om dem.

    Jag behöver nu alla tips och råd jag kan få då detta blir mitt första bygge. Tänkte mig ett någorlunda litet plan med runt 100-120cm vingspann. Jag vet alltså knappt någonting mer än att det skall byggas av balsa. Behöver hjälp med vad man bygger de olika flygplansdelarna av. dimensioner på plywood (eller vanlig "enlagersbalsa" modell tunnare?) som man gör spryglar av (vingprofilerna?) samt de formade plana bitar som sitter flera stycken i längdled på planet, som ger planet sin form, sett framifrån.

    KORTFATTAT: Ge mig alla tips till bygget som ni besitter. Vore hemskt tacksam!

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är ett stort steg du tar om du ska bygga helt utan färdig sats första gången.
    Men du nämner ju en förebild så då finns det massor av ritningar på nätet att hämta vilket ger lite genväg i form av lämpliga dimensioner och materialval.
    Det du kanske missar är erfarenheten att köpa just rätt kvalitet till de olika delarna på planet. Det är inspirerande att komma in i en hobbybutik med bra sortiment och se en person som står och plockar i en stor hög med samma dimension balsaflak för att hitta just de styvheter och vikter som passar till de olika spryglar, lister, plankningar med mera som behövs.
    Ett tips är att läsa ett gäng tidningar med ritningar och byggbeskrivningar i. Det finns tillexempel den tyska FMT eller engelska RCM&E som har stor ritning varje månad. Det finns flera tidningar med stor ritning och byggbeskrivning.
    Din ambition att efterlikna PA är beundransvärd. De har i stort sett kolfiberförstärkning på allt så att tillverka ett plan i den tekniken är inte det enklaste eller billigaste.
    En annan detalj är : DET BLIR DYRARE att bygga av lösvirke än att köpa ARF! Bara klädsel av bra kvalitet kostar en bra bit över 100:- per löpmeter och det går åt en del.
    Byggteknik är nog det enklaste eftersom att nästan alla moment i modellbygge finns på youtube att studera.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Annars kan du ju börja med ett liiite enklare projekt, att bygga ett färdigskuret kit, t.ex:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...60mm_Kit_.html
    eller
    http://mft.nu/?ProdID=221697
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    I sista numret av tidningen RCM&e finns en ritning av en Citabria (läs namnet bakvägen) Den liknar inte dagens aerobatiska flygplan men jag tror att det är en mycket lämplig modell som förta scratchbygge. Annars rekommenderar jag som vanligt Per Lundkvist bok "Nya Radioflygboken" Där finns massor av tips på klassiskt modellbygge även om den har några år på nacken. Den borde gå att hitta på Biblioteteket.

    Fördelen med att bygga en modell från en ritning som följer med en tidning är att byggbeskrivningen finns i tidningen. Att bygga från eget huvud kräver nästan att du byggt några modeller efter ritning först och helst några byggsatser. Då får man en känsla för materialval och uppbyggnad.

    PA Addiction verkar vara ett riktigt lättviktsbygge men med ganska komplicerade vingspryglar.

    Här en länk till RCM&e och Citabria och till någrea andra sidor.
    http://www.modelflying.co.uk/forums/...s.asp?th=78864
    http://www.myhobbystore.co.uk/sector...-plans-service

    Om du söker på RCM&e hemsida hitta du säkert fler byggtråder på modeller och det brukar även gå att beställa ritningar. Svåra delar som canopy och motorkåpor brukar också gå att köpa färdiga.

    En modell typ Extra som har mycket runda former och dubbelkrökta ytor är inte alldeles lätt att bygga och hart när omöjlig att få så lätt som t. ex Exreme Flight och liknande färdigbyggda modeller. När jag började med modellbygga var dom färdigbyggda modeller som fanns tunga och svårflugna och alltid sämre än byggsatser och scratschbyggen. Idag är det nästan omöjligt att bygga så lätt och bra som många ARF modeller.

    Tänk också på att en så liten aerobatisk modell måste byggas väldigt lätt för att inte bli svårflugen. En lite större modell är inte riktigt lika känslig för varje gram extra vikt.

    /Mats

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    ...
    Tänk också på att en så liten aerobatisk modell måste byggas väldigt lätt för att inte bli svårflugen. En lite större modell är inte riktigt lika känslig för varje gram extra vikt.

    /Mats
    Detta är mycket tänkvärt. Det är väldigt svårt att som "bygg-nybörjare" bygga lätt och starkt så som en konsekvens av detta blir det ofta alldeles för tungt - i alla fall för t ex en mindre 3D-kärra. Nån har redan nämnt att det är väldigt bra att börja med en vettig byggsats - på det sättet så kommer man in i byggandet och får en känsla för materialval och annat som hör till. Det blir inte billigare utan snarare dyrare att bygga eget men det kan ju som sagt finnas andra orsaker än just kostnaden att man vill göra så.
    "Den som råd lyder är vis" heter ett gammalt ordspråk och det gäller även i detta fall.
    Lycka till i byggandet hälsar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Balsa har självklart sin tjusning och de flesta verkar vara överens om att det är det enda materialet som går att bygga modellflygplan av men jag vill ändå slå ett slag för denna.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=767157
    Här har konstruktören gjort en väldigt lättbyggd maskin som verkar flyga bra och han har dessutom lagt upp en byggbeskrivning som är extremt enkel att följa.

    Han har även gjort denna som är mer 3D, där vill han ha en liten obetydlig donation för att släppa ritningarna.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1437474

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    3
    Jobb
    Jobbar i sportvaruhus och flyger plan på fritiden.

    Standard

    Jag som person är envis och ger mig fan på att saker skall gå tills jag bevisas motsatsen, så det enda sättet att ta reda på om jag lyckas eller misslyckas kommer så småningom att märkas. Har faktiskt tidigare byggt ihop en mindre cessna 172, av den laserskurna varianten, Guillow's hette märket. Jag är mycket medveten om att jag må ha tagit mig vatten över öronen men testa skall jag absolut göra! Med andra ord är jag fortfarande sugen på att testa att bygga från start trots att ni avråder mig, ty jag ej vis är

    Anledningen är att jag till största delen vill ha något mysigt projekt under vintern man kan sätta sig med lite då och då och koppla av och isolera mig från min stressiga vardag.

    Så min första fråga blir till er om ni nu för att återgå till min första fråga kan ge mig användbara tips andra än att avråda mig från att ge mig på detta projekt?

  8. #8

    Standard

    Jag hoppas inte du uppfattar det som att alla tips varit försök att avråda dig. Jag byggde själv en Supercub från egen ritning med då efter att ha lusläst boken jag nämnde om. Sedan är det kanske lite svårt att veta konkret vilka tips vi ska ge dig om vi inte vet vad du ska bygga. Att här räkna upp dimension och material på alla delar som behövs för att få ihop en modell är nästan ogörligt. Sedan finns det en rad olika kontruktionstyper av alla ingående delar i en modell. Cuben jag gjorde följde en speciell byggteknik beskriven Per Lundkvist i boken och tekniken brukar kallas pinnabygge. Detta för att kroppen byggs upp av balsa lister i ett fackverkssystem. En annan teknik är att bygga en lådkropp av balsaflak som ibland dubbleras med plywood på utsatta ställen. Även vingarna kan vara uppbyggda på en rad olika sätt. Men mitt råd är fortfarande att försöka få tag i Nya Radioflygboken (som är väldigt gammal nu). Sedan kan du ställa frågor utifrån den och få tips där utvecklingen gått framåt.

    Vilken typ av konstruktion man väljer avgörs till stor del av hur modellen man tänkt bygga ser ut. Har den många dubbelkrökta ytor t.ex krävs en speciell och lite tidsödande teknik. En modell med avsmalnande vinge är mycket knepigare att göra sprygar till än en rak vinge.

    Och till sist, även proffsbyggarna här på forumet bygger i stort sett alltid ifrån ritning. Även om jag ritade min Cub själv så var själva konstruktion av väl beprövat snitt. Dom andra modeller jag byggt har jag gjort efter ritning och så kommer det nog att bli.

    Med din envishet är jag övertygad om att du klarar ett lämpligt ritningsbygge. Kör på bara men det är ju alltid roligare att ge sig på något man går i land med.

    /Mats

  9. #9

    Standard

    Googlade på Cessnan du byggt och den borde ge dig en hel del erfarenhet. Men tipset är att du först bestämmer vad du vill bygga och sedan skaffar en ritning. Då tror jag att du är på banan och med stöd härifrån fixar du det.

    /Mats

  10. #10

    Standard

    Hej newburger,
    Jag byggde en minijazz från ritning som kom i mfn nån gång på 90talet, mitt första och enda scratchbygge. http://www.svensktmodellflyg.se/users/479/Minijazz.pdf
    Tänkte nog ung som du, hur svårt kan det va, och åkte och köpte lite balsa på minicars. Och det var det inte heller, det var bara att kolla i byggbeskrivningen, det hjälpte ju helt klart och sen sätta igång. Men jag gjorde ju felen som föregående inlägg varnat om, dvs byggde aldeles för tungt med för mycket lim
    Men det var kul att bygga och man lär sig till nästa gång!
    En annan modell som jag flugit och kan rekommendera men inte byggt själv är poison från hobbyträ. Den flyger fint och är nog inte så knepig att bygga heller. Men tror bara den finns som byggsats, inte endast ritning.

    Lycka till!

  11. #11

    Standard

    Köp nåt lättbyggt så du inte slänger bort en massa mer tid än du trodde det skulle ta. Under bygget märker du vad du kan göra bättre på nästa modell, skaffa kunskap samt erfarenhet och även känna på hur länge det tar att bygga så du vet var du ska lägga ribban för nästa kit. =) Så har jag gjort. Helt lagom. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Hej newburger,
    Jag byggde en minijazz från ritning som kom i mfn nån gång på 90talet, mitt första och enda scratchbygge. http://www.svensktmodellflyg.se/users/479/Minijazz.pdf
    Tänkte nog ung som du, hur svårt kan det va, och åkte och köpte lite balsa på minicars. Och det var det inte heller, det var bara att kolla i byggbeskrivningen, det hjälpte ju helt klart och sen sätta igång. Men jag gjorde ju felen som föregående inlägg varnat om, dvs byggde aldeles för tungt med för mycket lim
    Men det var kul att bygga och man lär sig till nästa gång!
    En annan modell som jag flugit och kan rekommendera men inte byggt själv är poison från hobbyträ. Den flyger fint och är nog inte så knepig att bygga heller. Men tror bara den finns som byggsats, inte endast ritning.

    Lycka till!
    Och här finns ritning till Mini Jazz http://www.myhobbystore.co.uk/produc...-corbin-mag227

    /Mats

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    3
    Jobb
    Jobbar i sportvaruhus och flyger plan på fritiden.

    Standard

    Vad härligt med den lite bättre diskussion som uppkom nu! :-)

    Trots att jag nu redan hittat en relativt schyst ritning på en cap 232 som jag är sugen på att testa att bygga så var ritningarna på mini jazzen lite bra att se, då det noggrant stod vad man bör använda för dimensioner och material på de olika delarna.

    MEN, jag funderar över följande (än så länge): Om ni nu tipsar om att spara så mycket vikt som möjligt förmodar jag att (precis som i ritningen, minijazzen) det inte rekommenderas att jag gör skevroderytor utan balsaflak utan gör roderytor på "vanligt sätt" alltså efterlikna det där sicksackmönstret med tunna lister?

    - Jag köpte i samband ett vanligt hobbyträlim till cessnat jag byggde ihop för några månader sedan... Skulle ni använda detta trälim eller ca-lim? har hört att detta skall gå att använda även på trä.

    - Tillbehör till planet om jag nu kommer så långt, såsom motorkåpa och canopy, vart hittar man dessa? Eller är man helt utelämnad åt ödet och är tvungen att tillverka dessa själv?

    - Hur fäster man bäst vingarna i kroppen? vore underbart med någon video eller ingående redogörande.

    Tack!
    -Kristofer

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Minijazz är ju en kärra för förbränningsmotor och därmed kraftigare dimensionerad än vad dagens elkärror är - och det gäller i allra högsta grad om man skall bygga en acro-kärra som man av naturliga skäl vill ha så lätt som möjligt - givetvis i kombination med att det är "styv" i konstruktionen.
    Trälim (vitlim) går bra att använda och ger en "segare" fog än CA. Dessutom kan CA vara allergiframkallande så det är inget nyttigt lim att inandas.
    Kåpor får man nog räkna med att göra själv när man ger sig in i ett eget "pinnabygge".
    Vingen - ja, är det en hel vinge så går det ju att ha styrpinnar + skruvar. Är det 2 vinghalvor så måste man ha nån form av vingrör som håller ihop dessa tillsammans med skruvar som fixerar dom i kroppen.
    Även om du tydligen inte tycker det är så kul att höra så tycker jag ändå att du skall minska på svårighetsgraden genom att köpa en byggsats - därmed får du hjälp med konstruktion, materialval och ofta också saker som kåpor. Alla är vi nybörjare och inte speciellt kunniga i början av karriären men man kan ju göra starten en aning lättare - det är ändå en rätt stor utmaning att bygga en kärra som skall fungera bra när man är helt ny inom hobbyn. Och en lätt kärra är grunden till en bra kärra och som nybörjare är det inte så enkelt att dimensionera rätt om man skall bygga från scratch.
    Roger

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Som jag förstår det tänker du konstruera och bygga ditt första plan. I så fall är mitt råd att för konstruktion så behöver du en vingprofil. Det är ingenting en outbildad kan hitta på och lyckas med. Så välj en befintlig vingprofil. Jag använder programmet profili2 för att få mallar till spryglarna. Sen konstruktion. Jag föreslår att du ritar själv och "provar" konstruktionen i nåt snabbbyggematerial som depron. När du har fått ett plan som du tycker ser bra ut och flyger bra kan du göra en 3-D ritning av den för att sen göra en konstruktionsritning och slutligen bygga ditt balsaplan. Balsa är nämligen dyrare än depron, och det känns i magen om det man byggt är urkasst. Det är bättre att göra det dåliga i depron som du slänger ihop på enstaka timmar.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •