Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Rör till servostagen?

  1. #1

    Standard Rör till servostagen?

    I Flite Test:s byggen så använder de ibland smala rör o leder pianotråden igenom för att ge stadga på långa sträckor så att den inte böjer/buktar. De använder nåt de kallar "drink stirrer", skulle tolka det som drinkpinne som säkert är nån ihålig plasthistoria. Hittar inget lämpligt alternativ här i Sverige. Hjälp önskas.


    /David

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns plaströr hos hobbyhandlarna av olika dimensioner.
    Roger

  3. #3

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kolla på http://www.aircpro.com/ under Tillbehör -> Stötstänger/Wire.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Om jag kommer ihåg rätt, så är det sugrör man använder, sådan där som ungar sörplar i sig läsk med, finns på ICA, Coop med flera

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast dagens sugrör är tämligen grova i de flesta fallen så det är nog bättre att köpa rören ifrån hobbyhandlaren.
    Roger

  7. #7

    Standard

    När jag var liten fanns det sugrör som var jättetunna. Var mest rädd att sugrör inte skulle hålla.

    Hur smala behöver rören vara?

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Sen är ju frågan hur mycket man skall titta på flitetest. Det är ju mest lekstuga där ganska många projekt får ytterst mediokra resultat. Det finna andra kanaler som ger bättre tips. Flitetest är underhållning likt topgear, inte ett konsumentprogram.
    Superhero

  9. #9

    Standard

    *asgarv* Jo visst jag håller med till viss del men Josh Bixler med över 25års rc-erfarenhet då? Det är hans och David Windeståls konstruktioner jag kikat på.

    Tanken är att jag skall testa o bygga lite foam-plan för att slippa punga ut så in i fanders mycket pengar för nåt jag kanske tycker är sådär. Redan lagt ut vad jag anser vara lite för mycket på ett par drönarbyggen, iaf för nybörjare i en hobby. Men det var det helt klart värt och hoppas på det samma med planen.

  10. #10

    Standard

    Det spelar mindre roll vem man är eller hur mycket erfarenhet man har när det är "lekstuga", då blir vi alla barn på nytt Dom kan bygga, men det betyder inte att dom lägger ner hela sin själ och all sin erfarenhet i allt dom gör

  11. #11

    Standard

    De bygger, har skoj, filmar, roar sig, flyger... inte ofta de flyger ofta och länge med sina grejer så det spelar ingen roll om nåt håller några eller fler flygningar, för det blir inte så ofta det. Jag använder de vita 1m långa plaströren man kan köpa i RC-shops, finns i olika dimensioner, 2mm inner och 3 mm ytter är vanligaste jag använder. Betydligt styvare än old school sugrören jag kan hålla med om att man inte sett på länge.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Köpte lite grejer på Elefun häromdan varav 1.6mm pianotråd. Klippte av en tops med skaft gjorda av tunna plaströr. Passade som handen i handsken för pianotråden. Men mycket större än 1.6mm skulle inte gå med just dessa tops (köpta på Willys). Betydligt styvare och tjockare i godset än något sugrör.

  13. #13

    Standard

    Klubbpinnar insåg jag idag skulle funka ypperligt när vi var o handlade söndagsgodis...

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Klubbpinnar insåg jag idag skulle funka ypperligt när vi var o handlade söndagsgodis...
    Precis min tanke :-)
    Och man behöver nog bara korta bitar som stagar upp på ett par ställen längs vägen.
    Jag har även sett att man trätt genom avklippta fästnålar av ministorlek - tror att det är något partygrej så det är inget fjäderstål utan mera engångsgrejor. De är enkla att sticka in i skummet och fästa med en liten klick "foamsafe" CA.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Örontopps....skippa bommulen!
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  16. #16

    Standard

    Jo jag skrev det några inlägg upp.

  17. #17

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Jo jag skrev det några inlägg upp.
    a

    Aaaaa...sorry missade det! Kör vidare lite på det då, finns både barn o vuxentops, samt olika fabrikat.
    vet inte varför, men vet att det skiljer på både in o ut diameter! Kan va värt att testa olika...

    (Även jag har letat efter de smala sugrören...nån som vet var man kan hitta sådana?)
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Duger dessa, R_Sjostedt - https://www.lagerhaus.se/party/party...rattis-grattis
    Annars är det bara att Googla på "smala sugrör"...
    Roger

  19. #19

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Duger dessa, R_Sjostedt - https://www.lagerhaus.se/party/party...rattis-grattis
    Annars är det bara att Googla på "smala sugrör"...
    Roger
    Hahahaha...såklart Roger, Tack! Jag har bara kollat affärer jag har varit i, o där va de utan framgång.
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •