Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: För klen motor?

  1. #1

    Standard För klen motor?

    Jag har en Yak54 som jag premiärflög idag, blev ganska besviken om hur klen motorn var, inte i närheten av hovingsprestanda inte, jag satte en JBA 56F i den och en propp på 12-7,
    Jag har dock ingen nitro i soppan gör det motorn orkeslös? rekomenderad moror till den modellen var en 52:a man tycker ju att en 56:a skulle räcka, planet väger 2,7kg,

    länk till motorn: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-

    Länk till planet: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-

    Mvh Elia.

  2. #2

    Standard

    JBA motorerna är ju inga raketer men kraft för att hovra bör du ha om motorn är rätt justerad. 10% nitro gör ju motorn lite rappare o med bättre tomgång o trottlings egenskaper. Premiärade en Calmato sports med min West 50 motor som iofs är betydligt starkare än din 56:a o den hovrar på halvgas, den väger ca 2.6 kg. Har ej provat ännu men den lär hovra med pontoner för sjöflyg som jag monterat o då har kärran en vikt av 3.2 kg.

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Du skulle även kunna gå upp till en 13x6 propeller för att få mer dragkraft.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4

    Standard

    Man tycker ju att den skulle räcka jag tog F versionen på JBA motorn den är ju lite vassare och varvar något mer än dom andra. tror du att de skulle funka med en så pass stor propp?

    Mvh Elia.

  5. #5

    Standard

    Prova med en APC 13x6, det är en mycket effektiv proppeller. Inte säkert att den spoolar upp något vidare då JBA ju är en budget motor o inget effekt monster

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur är det med super tiger? Ex.vis st61? Är det oxå en kopia eller budget motor?

  7. #7

    Standard

    Jba motorerna är ju gjorda av samma tillverkare som gör ASP och Enya om jag inte har fattat de helt fel. mabn tycker ju att det skulle gå att hänga den i proppen iaf, så slö kan den ju inte vara. men jag tror inte att den är helt inkörd änny, kanske blir bättre med tiden.

    Mvh Elia.

  8. #8
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Elia
    Man får vad man betalar för, en OS 55AX med en APC 13x6 drar min U-Can-Do 46 (Vikt ca 2,6 kg)upp i himmelen till den inte syns längre. Ok, den är lite dyrare, jag köpte min hos Östersund, ca 1700-. med propeller och frakt. Framför allt så har jag en motor som kan sitta i många olika kärror och har en helt annan kvalitétsmotor som om man tar hand om den kan bli många år.
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  9. #9

    Standard

    Hej Corsair!

    Självklart får man vad man betalar för när det gäller kvalite. men man tycker ju att man skulle få samma kraft ändå, men så är det kanske inte.

    Mvh Elia.

  10. #10
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elia Visa inlägg
    Jba motorerna är ju gjorda av samma tillverkare som gör ASP och Enya om jag inte har fattat de helt fel. mabn tycker ju att det skulle gå att hänga den i proppen iaf, så slö kan den ju inte vara. men jag tror inte att den är helt inkörd änny, kanske blir bättre med tiden.

    Mvh Elia.
    Där är du helt ute och cyklar. JBA och Enya har inget gemensamt mer än att dom båda går på metanolsoppa, utom vissa Enya som törstar efter dieselsoppa

    JBA är som ASP och SC en Kinesisk budgetmotor, men Enya är Japanskt finlir precis som OS, YS och Saito och "levererar"

    Enya 41 4-takt varvar mer med 12x6 Master än vad ASP 61 4-takt gör...
    Mvh Palleman

  11. #11

    Standard

    Okej, de är nog som du säger, jag blandar nog ihop det. Men de var någon mer än bara ASP. Men de spelar ju ingen roll, Jag tycker fortfarande att man skulle få ut samma kraft i den som en annan med bättre kvalite, sen att livslängden inte är den samma de kan jag ju förstå, den är ju som sagt avsevärt mycket billigare än en del finare motorer.

  12. #12
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Premiärade en Calmato sports med min West 50 motor som iofs är betydligt starkare än din 56:a o den hovrar på halvgas, den väger ca 2.6 kg. Har ej provat ännu men den lär hovra med pontoner för sjöflyg som jag monterat o då har kärran en vikt av 3.2 kg.
    Det där skulle jag vilja se på film en hovrande calmato med pontoner hehe.

  13. #13

    Standard

    Har ingen filmkamera, men orkar den bara hovra så ska jag försöka få lite film på eländet. Calmaton har ju på tok för små roder för hovring men det går ett tag. Inväntar bara väder för premiären med pontoner.

  14. #14
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det låter fint Ken.. det är ju inte du som ska filma du får väl tvinga med någon kompis som kan filma åt dig.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ibland har man tur......

  16. #16
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Hur är det med super tiger? Ex.vis st61? Är det oxå en kopia eller budget motor?
    Super Tigre är riktigt bra bruksmotorer som bara går o går. Väldigt prisvärda motorer! Någon kopia är det inte.
    Våga vägra Powerbox!

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Tack Per , då var det klart.

  18. #18

    Standard

    Kan meddela att det behövs lite mer höjdutslag för calmaton att hovra med pontoner. Har redan dubbelt upp mot i manualen men ska se om ja kan få lite till så hovrar den nog. Motorn är löjligt stark o har inga som helst problem att dra sig ur en hovring

  19. #19

    Standard

    Vad trevligt att de funkade även med pontoner=)

    Mvh Elia.

  20. #20
    Joakim Es avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    57
    Jobb
    Maskinoperatör
    Klubb
    www.pmfk.org

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elia Visa inlägg
    Jag har en Yak54 som jag premiärflög idag, blev ganska besviken om hur klen motorn var, inte i närheten av hovingsprestanda inte, jag satte en JBA 56F i den och en propp på 12-7,
    Jag har dock ingen nitro i soppan gör det motorn orkeslös? rekomenderad moror till den modellen var en 52:a man tycker ju att en 56:a skulle räcka, planet väger 2,7kg,

    länk till motorn: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-

    Länk till planet: http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14701-

    Mvh Elia.
    Jag har yak 55 an från above all och i den har jag en os 55ax med en 13.4 wide propp den väger ca 2.5kg den hovrar men inte just mer orkar sig knappt ur hovring...
    Tror den stora motorkåpan bromsar rejält också, den varvar 10000 nu
    Senast redigerat av Joakim E den 2009-08-01 klockan 13:21.

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 22:06
  2. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  3. RCV 91 CD motor
    Av uffe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 13:09
  4. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:30
  5. Motor val i UCD 60
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •