Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Guillow's Cessna 172 Skyhawk 1:12

  1. #1

    Standard Guillow's Cessna 172 Skyhawk 1:12

    Ha! Ni bygger så stora flyg, så jag kontrar med ett litet flyg, ca 8%!!! ;-)

    Började idag bygga på en liten 91cm Guillow's Cessna 172 Skyhawk.
    Ska bli kopia på en som finns på den lokala flygklubben. Håller dock
    byggtråden på hemmaforumet: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=123181

    Fullsize-flyget:


    Hur ett färdigt flyg kan se ut:


    Lådan


    Innehållet:


    Mer bilder och text finns i byggtråden om ni följer länken ovan.

    Så här långt har jag kommit nu.


    Vad tror ni? ;-) Snyggen? Rolig iaf.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Guillows kärrorna är faktiskt riktigt skoj att bygga!
    Själv har jag en liten mustang som ska målas och förra veckan hittade jag en catalina på Erikshjälpen för 30kr...kunde inte motstå!

    förövrigt ser den ju ut att flyga riktigt fint på filmen...en riktigt lowflyer

  3. #3

    Standard

    Har limmat vidare idag. =) Blev lite förvånad när jag kom till en liten del som skulle monteras. Den passade inte alls. Läste och det stod att man skulle böja den med hett vatten. Gjorde så och den blev fint böjd, men herregu, passar inte alls nu! Haha! Den ska ju böjas "fel väg", hur sjutton det ska gå. Tänker er en planka, stå på den när den ligger platt (trampolin), böjer sig fint. Ställ den på högkant och böj, int f-n går det! Men det ska jag snart göra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Blev lite fix igår med. =) Kroppen grundklar, nästa blir vingen.

    Byggtråd fortsättning från ovan: http://forum.motorportalen.net/viewt...123267#p123267

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kul med "stickor & strån"!
    Det jag kommer ihåg av (gamla) Guillows-byggsatser var att det var mycket att skära ut, då det bara var balsaflak med tryckta konturer. Kvalitén på träet var under all kritik, och passformen på bitarna var 'sådär'. Hur upplever du kvalitén på dagens kits??

    Och så var dom äldre kärrorna bara avsedda för gummibandsmotor, idag finns det ju fina SMÅ och lätta elmotorer och radioprylar.
    Keep up the good work, och tappa inte sugen!
    Världen är full av tappade sugar...
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Joo, det är kul med "stickor o strån", men även större byggsatser. Denna är inte så jämförbar med tex ett 40-flyg, skörare mindre pluttigare -> lite annat sätt att tackla bygge och sånt på. Men kul ändå!!!

    Dessa delar är stansade, men stansen verkar vara ovass eller nåt på vissa ställen, och det mesta var inte stansat igenom så det blev en hel del skära med skalpell. Så stansningen säger jag nog att är riktigt dålig jämfört med bekväma laserskurna kit. Och sen lite slipa på det.

    Nu har ju inte jag byggt så många kit, men de andra har nog vart bättre delar, Great Planes och DB sport & scale.

    Vissa delar i Guillow's kitet verkar vara lite skörare balsa som inte är såå himla bra.

    MEN, jag skulle gärna köpa en till, för nog har jag ju sett sämre. Men för en nybörjare rekommenderar jag nog laserskuret och större.

    Det ingick komplett kit för gummibandsdrivning till denna. Isch va det åkte långt bort direkt. Den går även att flyga som friflyg. Samt som linflyg med eter/metanol-motor typ Cox 0.049-0.09. Och det står att om man vill så kan man ju bygga alla roder, för de finns på ritningen iaf. Det står inget om el, jag ska ha skev, sido och höjd samt el-motor. =)

    Passformen är också lite så där, men det är mest de "hålen" i spanterna där spryglarna (1,5mm sqr) ska tryckas in. Man fick använda limmet på nåt bra sätt så att stickorna inte hamnade fel.

    Men nu åkte flyget iväg till mellanlagring en stund, för jag håller på bygger mig en TBS Caipirinha på det bordet. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Jag har ju byggt vidare på denna... =) Allt större träjobb är klart (kropp, vinge, stabbe fena), ska slipa lite och sen börja fumla med resten. Har börjat fixa plastdelar och passar in grejerna.

    Vad ska man ha för servon i en sån här då? 5 grams?

    Byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewt...126218#p126218

    Delarna löst ihopsatt:
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den blir ju skitsnygg!! Inte alls så klen i konstruktionen som jag minns Guillows...
    Fortsätt bara!!
    Retroholic!

  9. #9
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    5g servo räcker gott, men man bör undvika det allra billigaste HK skräpet...
    Dymond D47 är bra servon tex.

    Här är en liten J3 cub (ca 125g i totalvikt med avgas trottel, lite lägre utan);
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0715.jpg 
Visningar:	351 
Storlek:	296,2 KB 
Id:	47810   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0740.jpg 
Visningar:	362 
Storlek:	277,1 KB 
Id:	47808   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0741.jpg 
Visningar:	278 
Storlek:	337,2 KB 
Id:	47809  
    Kör så det ryker!

  10. #10

    Standard

    Tjusig Cub! Man ser att den är lätt. =) Jag tänkte klä med vanlig tunn plastfilm som inte krymper så mycket, mattvit tex och sen målar jag på ränderna och texten, måste ju funka. Bara jag hittar film nånstans. 5 grams-servon it is. Vem säljer Dymond? Använde Hexatronik HXT500 i depronflyg och dom var hållbara, men inte så exakta, lite glappa och lät. Jag har en bunt 5-grams servon, men de är så många olika så jag skaffar nytt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Fullkontroll har haft D47 förut, annars verkar de finnas hos http://www.rcteknik.se/Katalog?pcp=4206 och de finns ett flertal ställen i europa; http://www.modellhobby.de/Electronic...&t=9&c=75&p=75

    Jag klädde med litespan, och skar ut markeringar i det också. Riktigt plastfilm är nog lite onödigt tjockt/tungt.
    Kör så det ryker!

  12. #12

    Standard

    Kul tråd.
    Jag är helt ny inom RC och modellbyggande, första jag byggde för ca en månad sen var Guillow's Javelin.
    Stimulerande att kämpa med bygget och se det hela växa fram.

  13. #13

    Standard

    Jah äh... denna borde jag ju bygga klar. =) Skrev nyss i en annan tråd att jag hade två flygkit på gång, men det var ju tre!!! Piper PA-28, Wright Flyer och denna lilla Cessna 172. Guillows är små och trevliga, men inte direkt nybörjarmodeller, men inte omöjliga. Dålig kvalitet på träet, men de spelar ingen roll när den är byggd, för det syns ej. =) Ska ta tag i dessa igen bara jag blir av med 5 st multirotorer jag fixar åt folk samt några andra RC-projekt som fått förtur... men kit ska ju byggas på vintern, så det lär nog bli byggt. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    J Guillows är små och trevliga, men inte direkt nybörjarmodeller, men inte omöjliga. Dålig kvalitet på träet
    Jag trodde att Guillows var bra. Vad för tillverkare/märke rekommenderar du till en nybörjare som mig?

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det finns ju en anledning till att Guillows fick smeknamnet "Pre-crushed", för "Pre-cut" var det ju då inte med deras stansverktyg
    Men vad jag vet är dagens Guillows-kit laserskurna så de har väl lärt sig

    Byggde också en Guillows cessna för många år sen, precis likadan som denna men jag flög den aldrig, mins inte varför
    /Philip Thulin

  16. #16

    Standard

    Min Guillows va stansad och ja delvis krossat här och där. Nåt gammalt skit jag fått från nån webshop antar jag, som legat på hyllan i 15 år... grr!

    Thullen, flyg den nu då? =)

    Jag har inte byggt så många kit... men Great Planes har bra anvisningar och material tyckte jag.
    Har bara byggt SIG, Great Planes, Dare, DB Sport & Scale och denna Guillow's. Finns säkert andra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Thullen, flyg den nu då? =)
    Hehe, om jag så hade den kvar så kanske
    var nog 16-17 år sen jag byggde den och jag är inte den som sparar allt för mycket när jag flyttar, vilket jag gjort 7 ggr sen dess
    /Philip Thulin

  18. #18

    Standard

    Denna dök upp i en annan tråd... jag undrade tidigare vart den tog vägen. Men jag såg den för nån vecka sen, den var ju högst upp på en hylla i "RC-lagret". ;-) Måst få bort lite andra RC-projekt först. Sen hamnar den tillbaks. Den kommer inte bli en kopia av flyget i början på tråden, den har jag tappat stinget för. Istället blir det en kopia på en annan 172a som flugit mycket här, som varit i åländsk ägo till och med. Mer charm i sånt, dessutom känner jag flera av dem som flög den. Mycket roligare med koppling till någon/något.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Tog fram denna lilla ...
    Funderade på att skaffa klädsel så att man blir klar med den nån gång.
    Men vad ska man klä den med nuförtiden?
    Planka hela flyget för att få det slätt? Blir det för tungt?
    Nån lätt plastklädsel?
    Litespan har jag läst i denna tråd, hur fästes den bäst och var finns det? Vet inte ens vad det är för typ av klädsel.
    Hade helst klätt den vit och sen fixat detaljer på annat sätt.
    Men nog kan jag måla den vit också.
    Flyget har en vingspann på 914 mm så den är ju inte så liten som många andra Guillow's.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Varsågod! ;-)
    https://www.mbs-rcmodels.se/japanpapper/

    Antar att såna här små saker vill ha japanpapper typ. .fick med det i mina kärror. som jag borde bygga ihop nåndag förvisso.
    En Cikada bl.a. suck

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •